Pisin aika ilman mättöpäivää

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jfx
  • Aloitettu Aloitettu
eihän pepsi maxia tai zero kokaiinia tms tms voi herkkuihin laskee kun ei oo kaloreita?

No tuskin kukaan ottaa noitakaan mukaan kun suunnittelee itselleen kunnon ruokavaliota joten sanoisin, että kyllä nuo lipsahduksiksi lasketaan tai sitten ei edes ole mitään mistä lipsua jos vain sallii kaiken itselleen.

Ensin nohevana päättelin että jos Pepsi Max on mättöä, varmaankin sokerittomat pastillitkin on, joten silloin xylitol-pastillien vuoksi mun jokainen päivä on mättöpäivä.

^ No eiköhän karkkikin ole mättöä juuri sen sokerin määrän takia.

...mutta sitten meni hankalaksi.

Pikaruokaa syön melko harvoin, tosin tämäkin sanottuna pienellä epävarmuudella koska tämän ketjun säännöillä varmaan turvallisinta laskea pikaruuaksi kaikki joka valmistuu nopeasti. Toisaalta ulkona syön melko usein, eikä ne annokset välttämättä ihan aina niin ravitsemustieteellisesti täydellisiä ole. Sinällään lipsahduksia nekin siis. Salmiakkia ilman en oo varmaan elämäni aikana ollut yli kuukautta koskaan vaikka oisin muuten syönyt miten puhtaasti, joten se on varmaan se pahin kompastuskivi. Silti varmaan ruokavalion kannalta toi ravintoloissa syöminen on se huonoin juttu, kaipa pitäis enemmän pyytä ihmisiä kotiinsa eikä nähdä kaupungilla...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joku noin kolme kuukautta meni ilman mitään suolapähkinöistä suurempaa herkkua. Siihen perään sitten 1½kk ketoosissa ilman mitään herkkuja. Sen jälkeen oon pysytelly herkuista erossa suunnilleen 2 päivää aina pisimmillään. Suklaa on miun akilleen kantapää... ja kebab.

Ensin nohevana päättelin että jos Pepsi Max on mättöä, varmaankin sokerittomat pastillitkin on, joten silloin xylitol-pastillien vuoksi mun jokainen päivä on mättöpäivä.

Niin kuin jo aikaisemminkin sanoin ei mätöksi laskettavan syöminen tai juominen ole sama kuin mättöpäivä eikä tämän ketjun itse postissa kysytä kuinka kauan olet ollut ilman mättöpäivää vaan kuinka kauan on oltu lipsumatta terveellisestä ruokavaliosta.

Niin kuin jo aikaisemminkin sanoin ei mätöksi laskettavan syöminen tai juominen ole sama kuin mättöpäivä eikä tämän ketjun itse postissa kysytä kuinka kauan olet ollut ilman mättöpäivää vaan kuinka kauan on oltu lipsumatta terveellisestä ruokavaliosta.

Terveellisestä ruokavaliostakin on niin monta eri mielipidettä, että aika vaikeaksi menee. Onko se THL:n virallinen suositus, paleo, välimerendieetti, atkins vai kenties vhh? Osa välttelee gluteenia, osa hiilareita, osa rasvaa. Osa ei syö mitään eläinkunnan tuotteita.

^ no jokaisessa noissa on varmaan joku järki (en tiedä kun en tunne kaikkia) joten jos yrittää pysyä noissa ruokavalioissa niin lipsahdus on sitten siitä ruokavaliosta poikkeaminen.

Edit: Aloin tässä miettimään, että jos johonkin ruokavalioon kuuluu joku selkeä mättö, niin sitten siinä ruokavaliossa pysymisen suurin vaikeus on varmaan pysyä miinus- tai ylläpitokaloreissa, koska esim. rasvapitoista ruokaa saa syödä paljon vähemmän kuin proteiinipitoista, jolloin nälkä voi yllättää vaikka kalorit on jo täynnä. Itse tykkään tuosta suurinpiirtein 30/40/30 makrojakaumasta, jolla itsekkin tulee syötyä ja juotua yli 2,5 kg päivässä pois lukien vesi, vaikka kaloreita on vain reilu pari tuhatta. Mikähän tälläisen ruokavalion nimi on?

Ihan mahdoton sanoa tarkasti, kai joitain kuukausia. Ei minulla ole ollut ikinä mitään mässy/mättöpäiviä yleensäkään tapana pitää. En näe moisessa mitään järkeä. Syön suurimman osan ajasta fiksusti ja jos siltä tuntuu ja maistuisi, niin sitten syön pitsan, kebabannoksen, lakua, suklaata tai jäätelöä sen verran, kuin sopivalta tuntuu ja sillä sipuli. Ja jos tuntuu, että lähden kaverin kanssa parille ja siitä tuleekin kahdeksan, niin tulkoon, ei ressaa mua mitenkään. Mitään änkyräkännejä en ole piiiitkään aikaan vetänyt, enkä vedä. Ei olisi mitään järkeä, ei aikaa, eikä mahan puolesta kestokykyä moiseen. Ei enää mulle kovaa kännäystä, kiitos vain.

En mä yleensäkään edes pysty yhdellä istumalla syömään noin 700-1000kcal enempää mitenkään ja vrk-tasolla 3000kcal on ihan helvetisti, siis pitkän aikaa putkeen. Läskimäärän suhteen on oivallista olla näin huono ruokahalu, ei kerry läsää juuri millään, mutta eipä kyllä kertynyt lihastakaan kummoisesti, kun sitä aikoinaan koetti saada lisää.

Tiivistäisin vaan, että kun jättää kaikki tuotteet missä on lisättyä sokeria eli sakkaroosia pois niin on jo terveellä pohjalla :) Itsellä kaikki himo halut kadonneet kun, ottaa tiettyihin juttuihin nollatoleranssin :)

1.1.2012 - 1.5.2012 eli 4 kuukautta etten syönyt mitään ylimääräistä. Ruisleipä taisi olla "kielletyin" jota tuli syötyä. Ja tuon jakson aikana oli ns. "bulkki" menossa. Paino nousi 3 kiloa.

Karkkia en ole syönyt lähelle kahteen vuoteen. Herkkuja ei tee koskaan mieli, mutta ruokamaiset herkut kuten kebabranskalaiset tai pizzat on ihan jees. Korkeintaan kerran kuukauteen tulee jotain "kiellettyä" syötyä. Mitä harvemmin ylimääräistä syö, sitä harvemmin sitä tekee mieli.

Jos karsii kaikki nestemäiset sokerikalorit pois ja lopettaa kaikki makeiset, einekset ja leivonnaiset, niin voi hyvällä omallatunnolla vedellä terveellisiä mässypäiviä useita ja silti olo ei ole hirveä ja turhaa massaa ei kerry!!

Jos karsii kaikki nestemäiset sokerikalorit pois ja lopettaa kaikki makeiset, einekset ja leivonnaiset, niin voi hyvällä omallatunnolla vedellä terveellisiä mässypäiviä useita ja silti olo ei ole hirveä ja turhaa massaa ei kerry!!

Kyllä sitä läskiä tulee jos tarpeeksi usein syöt plussakaloreita, vaikka söisit miten terveellistä täysjyväkänttyä. Ei elimistö ala erottelemaan glukoosin lähdettä lipogeneesissä tyyliin "Tämä on terveellisestä lähteestä, tätä en varastoi. Tuo toinen onkin eineksistä, sen vedän samantien läskiksi."

Kyllä sitä läskiä tulee jos tarpeeksi usein syöt plussakaloreita, vaikka söisit miten terveellistä täysjyväkänttyä. Ei elimistö ala erottelemaan glukoosin lähdettä lipogeneesissä tyyliin "Tämä on terveellisestä lähteestä, tätä en varastoi. Tuo toinen onkin eineksistä, sen vedän samantien läskiksi."

Paitsi luonnollisesti jonkinlaista insuliiniherkkyyden paranemista tosta seurais, joka auttais painonhallinnassa. Olet toki pointtisi kanssa oikeassa, läskiä siitä kertyy jos plussille vetää.

Onhan toi pitkä aika, mutta onko tossa kohtaa enää itsekurista kyse? Ei joku sokeririippuvuus kovin kauaa kestä sen jälkeen kun siitä päästää irti. Sen jälkeen ollaankin siinä tilanteessa, että jos ei tee edes mieli, niin miksi työntää sitä sokeria kurkustaan alas.

Mun serkkupoikakin on ollut varmaan 15 vuotta ilman karkkia ja muita makeita juttuja, eikä se niitä edes halua kun ei se tykkää enää makeasta.

E: korjataan sen verran, että se on ollut suurin piirtein ilman. On se varmaan joskus jotain maistanut, jos on ollut "pakko", mutta ei itse ikinä ostele mitään. On siis ihan vapaaehtoisesti ilman eikä pysyttele väkisin erossa.

Sama täällä. Lapsena ei koskaan ostettu kotiin limpparia. Enkä siitä oikeastaan edes tykännyt kun se hiilihappo oli niin ikävää. En edes muista koska olisin mitään limpparia vastaavaa juonut. Käytännössä katsoen vesi on ainoa juoma mitä menee.. ja se palkkari tietty.

Karkin kanssa sama homma. Ei tule oikeastaan ikinä ostettua kaupasta paitsi dieetillä esim. kerran 6 viikkoon pari sellasta lakupatukkaa. Xylitolipurkkaa meneekin sitten hieman enempi ja Fisuja ostan joskus jos on kurkussa jotakin.

Tänään aattelin pitää "mättöpäivää" kun rasvoja edelleen tiristelen. Jos yhden aterian söisi raflassa.. iso pihvi salaatilla. Ei toi nyt varsinaista mättämistä ole, mutta hieman esteettisemmän näköinen mitä omat sotkut kiireisessä aikataulussa.

Pitkälti ihan lapsuudesta omaksuttuja tapoja siis

Olin parhaimmillaan kuukausia ilman mitään lipsumisia, mutta kesällä kuumana päivänä se jäätelö vaan maistuu sen verran hyvälle, että ilman sitä ei voi olla :) Ja kyläillessä tuntuu melkein helpommalta vaikka pelkästä kohteliaisuudesta ottaa se pieni pala kakkua kahvin kanssa kuin kieltäytyä kokonaan. Eipä nuo mitenkään negatiivisesti ainakaan vielä ole näkyneet kunhan pitää ruokavalion muuten suht siistinä.

Tänään karting kisoissa hyvänä esimerkkinä: kaikkiin toimitehtäviin tulijat saivat vaaleata höttösämpylää voilla ja metukalla ja juustolla, limsaa, kahvia ja pullaa syödä niin paljon kun tuntui.. Itsehän panostin jootoonta ottamalla pari purkkia rahkaa ja ja purkin raejuustoa. ja naturell broilerin fileen grillattuna mukaan. plus 2 lautasellista talon tarjoamaa kanakastiketta salaatilla.. :) Kylläpä ravitsi curry-kana ilman vaaleata riisiä!1

Esim minun mielestä on oikein hieno saavutus MÄTTÖPÄIVÄKSI, jos harvoin harjoittaa: Että syö esimerkiksi tuoretta lohta yli kilon ja ja jälkiruuaksi tuoreilla marjoilla rasvatonta maitorahkaa 1-2kg :)

Tänään karting kisoissa hyvänä esimerkkinä: kaikkiin toimitehtäviin tulijat saivat vaaleata höttösämpylää voilla ja metukalla ja juustolla, limsaa, kahvia ja pullaa syödä niin paljon kun tuntui.. Itsehän panostin jootoonta ottamalla pari purkkia rahkaa ja ja purkin raejuustoa. ja naturell broilerin fileen grillattuna mukaan. plus 2 lautasellista talon tarjoamaa kanakastiketta salaatilla.. :) Kylläpä ravitsi curry-kana ilman vaaleata riisiä!

Pelkällä prodella ei elä, eikä se ole hyväksi treenaavalle ihmiselle. Tuollaiset prodemäärät ei kasvata mitään ylimääräistä hyötyä. Rohkeasti saa syödä energiaravintoaineita niin jaksaa. Ei hiilareita tarvi pelätä!

Kyllä terveysruoka estää lihomasta vaikka siinä olisi samanverran kaloreita, tässä esimerkki:

http://www.tekniikkatalous.fi/kemia/mustikka+toimii+laskin+torjunnassa++estaa+rasvasolujen+kasvua/a608063

Rasvasolujen määrä kasvaa, kun ihminen lihoo. Laihtuminen riistää rasvasoluista rasvan, mutta ei vähennä niiden määrää. Tämän vuoksi kerran lihoneen on paljon vaikeampi pysyä laihana kuin sellaisen, joka on aina ollut laiha.

Kasvien polyfenolit estävät rasvasolujen syntyä ja kiihdyttävät lipidien ja rasvan hajoamista molekyylitasolla.

Kyllä täällä kans mennään samalla linjalla suurimman osan vastanneiden kanssa. Ei tuu harrastettua mättöpäiviä , muttei myöskään tule kiellettyä itseltä niitä satunnaisia herkkuja.
Limua ei tuu juotua juuri koskaan , eikä esim. karkkeja , jäätelöä tule syötyä kuin n. kerran kuussa yksi pussi/tuutti. Näin pienillä mättömäärillä en edes laskisi asiaa mättämiseksi. Tummaa suklaatakaan (jota syön päivittäin pari palaa)en mätöksi laske. Muutama ehdoton EI mättö mulla on joita en ole syönyt vuosiin. Ainakaan kymmeneen vuoteen en ole syönyt MacShit hamppareita , enkä myöskään Hesen lihapitoisia hamppareita n.5vuoteen , kebabia en koskaan ja tämä linja jatkuu.

Suositut

Back
Ylös Bottom