Piirtäminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ZweCCo
  • Aloitettu Aloitettu
Tykkään piirrellä sarjakuvia
sarjakuva1zw5.jpg
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä tykkäsin piirrellä nuorempana. Kuvaamataitonumero on ollut kiitettävä ja olen ollut kuvaamataitoluokalla sekä lapsena jossain kerhoissa, mutta en silti ole mikään lahjakkuus. Olen piirtämällä piirtänyt viimeksi yläasteiässä.
 
No sanon näin että tekniikan oppiminen vie ehkä viikon, on jotain pikkukikkoja joilla asia realisoituu. Ei mitään dramaattista.

Sävysilmän suhteen menee vaikeaksi jos sitä ei ole sisäänleivottu. Lähinnä uskoisin että vaaditaan öpaut absoluuttinen sävysilmä jos haluaa toteuttaa projektin järkevässä ajassa. Itse uskoisin että erotan 256 harmaasävyä toisistaan +/-2 sävyn toleranssilla yksittäisinä sävyinä testattuna. Ihan mutuna tuon heitän mutta tuo on se asia missä yleensä on se suurin kompastuskivi lyijykynäjuttujen suhteen:)

Mitä nämä päätekniikat ovat, ja onko olemassa esim. niitä valottavia teoksia?

Mitä tulee tohon lahjakkuuteen, niin loppupeleissä mä en usko tuohon sisäänrakennettuun pystyvyyteen.

Musiikkiharrastukseni(ja tulevan ammattini) kautta tuollainen asennoituminen on tullut tutuksi. Porukasta tuntuu aivan käsittämättömältä, että myöhäismurkkuna soittamaan aloittaneesta tulisi ns. "mitään." Tai, että soittaessani jotain/näyttäessäni videolta muiden soittamista(joka on siis kinesteettistä ja pieni osa harrastusta), sitä pidetään enemmänkin jonain jumalallisena lahjana kuin pitkäjänteisen paneutumisen ja kiinnostuksen sivutuotteena. Sävelkorvan kehittymisen(jopa sävelvärien kuulemisen/absoluuttisen) katsotaan olevan jotain ehdottoman mahdotonta.

Näin varmaan onkin, jos kehittymiselle ei anneta mahdollisuutta, eikä syvennytä asiaan. Taidon juuriin. Ihmisen aivot ovat kehittyvä elin, paljon pidemmälle kehittyvä kuin lihakset. Lihakset eivät olleet se piirre mikä ihmisestä teki elinkelpoisen tähän ympäristöön jossa nyt olemme. Vaan nimenomaan se pää ja se kehittyy jos sitä kehittää. Tätä ajatussuuntaa on nykypsykologiantutkimuksessa alkanut esiintymään enemmissä määrin, verrattuna entiseen "pakka jaettu heti syntymästä" -mentaliteettiin.

Tämä oli kritiikkiä MHK:n aliarvioimiselle sanomalla, että se on lahjakas. Se nimittäin on tehnyt tosi paljon duunia ja tulos on silmiä hivelevää. Yhtälailla, laajemmassa mittakaavassa, tämä oli sellainen humanistin uskontunnustus. Vähän sekava, johtuen että mulla on viikon panacodin syönnin seurauksena pää hieman pöhnäinen.

Ihmiseltä tuntuu kadonneen luottamus omaan potentiaaliin ja siihen, että hän pystyisi oppimaan joitakin näitä taivaasta vuodatettuja taitoja.
 
Mitä nämä päätekniikat ovat, ja onko olemassa esim. niitä valottavia teoksia?

On. Se opus minkä itse olen tehnyt + pari muuta. Voin kertoa että tähän asiaan ei ole koulutusta missään opinahjossa.

Mutta kokonaisuudessaan en usko että mikään tekninen vinkki menee läpi jos ei osaa katsoa objekteja niiden sisältämien ulkomuotoa ja visuaalista olemusta määrittelevien atribuuttien kautta, eli jos ei osaa keskittyä valoinformaatioon niin mikään ei auta. Ehkä se vaatii harjoittelua, ehkä ei, mutta jos halutaan että lopputulos on uskottava niin sävyjen erotteluun pitää kiinnittää huomiota. Itse subjekti on eri asia ja sen mallaaminen paperille eri assosiaatioihin yhdistettynä. Nyt puhutaan siis vain (kopiointi)tekniikasta.
 
Kiitos ajastasi. Osaatko ulkomuistista listata näitä kyseisiä kirjoja?

Mike Sibleyltä löytyy lähinnä koiriin/karvoihin/negatiiviseen piirtämiseen keskittyvä laaja opus parin vuoden takaa, JD Hillberryltä still lifeihin/tekstuuritekniikoihin/välineisiin painottuva teos n. 6-7v takaa. Muita opuksia en noteeraisi paljoakaan ainakaan tässä genressä.

EDIT: mainostan tässä samalla artpapa.com foorumia jossa kys. hlöt vaikuttavat, terkkuja heille jos rekkaudutte sisään :)
 
Itse uskoisin että erotan 256 harmaasävyä toisistaan +/-2 sävyn toleranssilla yksittäisinä sävyinä testattuna. Ihan mutuna tuon heitän mutta tuo on se asia missä yleensä on se suurin kompastuskivi lyijykynäjuttujen suhteen:)

Olen elänyt uskossa, että ihmisen harmaasävyjen erotuskyky on 20-30 sävyä.:rolleyes: Värisävyjä ihminen taas aistii huomattavasti paremmin.
 
Nyt vasta huomasin tämmöisen ketjun. Ehkä siksi että itse en osaa piirtää sitten yhtään. Hyvä, kun kirjoittaa... Eli eipä tähän ketjuun sinänsä paljon annettavaa olisikaan.

Mutta JUMALAUTA MHK! Nyt täytyy sanoa, että olen sanaton. :D
Aivan törkeen hienoja kuvia. Sitä vajaa etten kateelliseksi heittäydy.
 
Olen elänyt uskossa, että ihmisen harmaasävyjen erotuskyky on 20-30 sävyä.:rolleyes: Värisävyjä ihminen taas aistii huomattavasti paremmin.

Lähinnä tarkoitin siis sitä että piirtämisjutussa olisi hyvä jos pystyy arvioimaan jonkun yksittäisen sävyn asteikolle oikeaan kohtaan, että balanssi säilyy uskottavana. En siis tarkoita sävyliukuman erottelua tms. niinkuin taidat yllä tarkoittaa. Tuo 256 sävyä nyt oli vain heittto tuolle kuvitteelliselle asteikolle.
 
On. Se opus minkä itse olen tehnyt + pari muuta. Voin kertoa että tähän asiaan ei ole koulutusta missään opinahjossa.

Mutta kokonaisuudessaan en usko että mikään tekninen vinkki menee läpi jos ei osaa katsoa objekteja niiden sisältämien ulkomuotoa ja visuaalista olemusta määrittelevien atribuuttien kautta, eli jos ei osaa keskittyä valoinformaatioon niin mikään ei auta. Ehkä se vaatii harjoittelua, ehkä ei, mutta jos halutaan että lopputulos on uskottava niin sävyjen erotteluun pitää kiinnittää huomiota. Itse subjekti on eri asia ja sen mallaaminen paperille eri assosiaatioihin yhdistettynä. Nyt puhutaan siis vain (kopiointi)tekniikasta.

kuinkas monta erisävyistä kynää noissa käytetään, ja yleensäkin millaisilla välineillä työsi teet?

onko tuota opustasi jossain ihan myynnissä vai pitääkö sivujen kautta kysellä?
 
kuinkas monta erisävyistä kynää noissa käytetään, ja yleensäkin millaisilla välineillä työsi teet?
onko tuota opustasi jossain ihan myynnissä vai pitääkö sivujen kautta kysellä?

Tuohon olen vissiin vastannutkin aiemmin tässä tredissä, opustakaan ei ole enää saatavilla :dance:
 
Kiitti:)
Ei fotorealismi oo mun tavotteenakaan, mä tykkään että piirustus näyttää piirustukselta. Yhtään MHK:n taitoja vähättelemättä :) Tietenkin muotojen ja valöörien tarkkaa näkemistä pitää kehittää vielä paljonkin, mutta jälki ei välttämättä tuu mulla ikinä olemaan mulla ton yksityiskohtasempaa. Seuraavaks pitäs sitte ottaa värit mukaan ja ruveta maalaamaan öljyväreillä :)
 

Suositut

Back
Ylös Bottom