Pienten lasten ISIEN ketju!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Mun pointti ei ainakaan ollut haukkua päiväkoteja tai niiden hoitajia. Ainoastaan mainita että yhtälailla sieltä löytyy laidasta laitaan duunareita kuten esim. kirjapainostakin. Toisessa on vain vähän vakavammat vastuut mitä toisessa, mutta ihmisiä silti jokainen.

Joo, en minäkään sitä sano, että päiväkodit olisivat lähtökohtaisesti huonoja paikkoja. Kyllähän siellä pääsääntöisesti varmasti on hyvin mukavaa ja ammattitaitoista väkeä töissä, jotka ajattelevat lapsen parasta. Enemmänkin tuo systeemi itsessään on se syy, miksi haluaisin pienen lapsen ennemmin perhepäivähoitoon. 2-vuotiaalle voisi olla hieman helpompaa opetella olemaan ensin jossain 4-5 lapsen porukassa ja saman hoitotädin kanssa, kuin että yhtäkkiä viedään monenkymmenen lapsen laitokseen, jossa vilisee erilaisia hoitotätejä. Itse näkisin kohtuullisen hyvänä sellaisen, että ensin vaikkapa 2-vuotiaaksi asti kotona. Sitten perhepäivähoitoon ja jonain 4 tai 5-vuotiaana päiväkotiin. Siinä saisi ensin opetella sosiaalisia taitoja vähän pienemmässä ja tutummassa porukassa, turvallisemmassa ympäristössä. Sitten hiukan myöhemmin vähän isompaan paikkaan, jossa opitaan toimimista isommassa porukassa ehkä vähän kouluakin ajatellen. Mutta tämä nyt on tietysti aika pitkälle spekulaatiota, aika vaikea sanoa miten kukin lapsi reagoi tuollaisiin asioihin. Ja kyllähän perhepäivähoidossakin voi sattua huono kohdalle hoitaja, mutta siinä on kuitenkin vähän parempi kosketuspinta siihen omaan hoitajaan.

Oma lukunsa sitten on nuo valtavan lapsikatraan aiheuttamat infektiosairaudet. Ja ainakin Tampereella on viime aikoina ollut paljon esillä lastentarhojen ruokailu, kun monissa paikoissa siirryttiin hankkimaan ruoat yksityiseltä firmalta. Ilmeisesti ruoka ei ole ollut erityisen hyvää, eikä myöskään terveellistä. Perhepäivähoidossa tuskin sentään joutuu laitosruokaa syömään.

Päivähoidosta.. (meillä tyttö siis ryhmäperhepäivähoidossa).

Mulla ei ole mitään valittamista tytön hoidosta..ainakaan vielä. Ja jos on, niin tuon sen selkeästi esille tarvittaessa. Tyttö tosiaan meni jo hiukka yli 1v. hoitoon ja tykkää olla siellä. Ei ainakaan itke perään ja nukkuu ja syö hyvin. Hoitajat kutsuu tyttöä "päiväsäteeksi" ja ihmettelee kun hän ei valita mistään. Toiset lapset siellä välillä parkuu, kun olen tyttöäni hakemassa tai viemässä. Saattaahan nekin ajat vielä tulla, että isän ja äidin perään itketään, mutta vielä ei ole sitä tapahtunut. Eli summa summarum... ei ole ainakaan vielä mitään valittamista hoidosta.
Miksi sitten meillä on noinkin pieni lapsi jo hoidossa... taloudellisista syistä ja osittain siksi, että lapsi tottuisi muihinkin ihmisiin, kuin isään ja äitiin...sosiaalisuus siis. Isä kun tekee vuorotyötä ja äiti on yrittäjä ja asuntolainaa on vit..ti, niin hoitoon meni. Tyttö siis sen max. 14pv./kk. hoidossa. Välillä tyttö menee mummulle ja papalle hoitoon, jos esim. sairaana (saa enemmän huomiota).
Miinuksia hoidosta voi sanoa lähinnä sieltä tulevat pöpöt...siis flunssat ja mahataudit ym.

Onko kukaan tehnyt jotain osa-aikasta tai muuta pikkuduunia koton ollessaan? Eli voi isit vastata äitien puolesta. Meillä kun oli juttua tuostakin, että jos pystyttäs jotenkin järkään työvuorot niin että vois molemmat tehdä töitä mutta hoidettas poika silti kotona. Järjestelyjä tuo vaatii, mutta työantaja ei käsittääkseni edes voi evätä osittaista hoitovapaata, eli mun tapauksessa esim. 30 tunnin viikkoa.

Meillä kävi kummatkin töissä ennenkuin keskimmäinen syntyi, mulla on kolmivuorotyö ja vaimo sai järkättyä omat vuoronsa niin että kun minä tulin
töistä niin lennosta vaihdettiin vuoroa, meillä ainakin toimi ihan hyvin kun
se ei ollut joka päiväistä ja varmasti syvensi minun ja tyttäreni välejä entisestään. Suosittelen kokeilemaan.

Onko kukaan tehnyt jotain osa-aikasta tai muuta pikkuduunia koton ollessaan? Eli voi isit vastata äitien puolesta. Meillä kun oli juttua tuostakin, että jos pystyttäs jotenkin järkään työvuorot niin että vois molemmat tehdä töitä mutta hoidettas poika silti kotona. Järjestelyjä tuo vaatii, mutta työantaja ei käsittääkseni edes voi evätä osittaista hoitovapaata, eli mun tapauksessa esim. 30 tunnin viikkoa.

Jes juuri näin, eli meillä äitee baarissa vkl:t työssä ja minä tytön kanssa illat ja puolet öistä kotosalla...mulla siisti 9-17 työ joten ei ongelmaa...
ainut vaan jos tyttö haluaakin välttämättä äitinsä kanssa aamulla touhuta niin jää maman unet lyhyiksi..;)
nytkin sama tilanne: mama nukkuu joten neiti ja isukki selailee näitä sivuja... meinaa kirjoittaminen olla hankalaa,
kun neiti istuu sylissä kokoajan..:)

Hah haa!

Tyttö tuli eilen. Säästyipä rahat mitkä olis menny mönkijään, crossipyörään, jääkiekkoon ja metsästykseen,,,

Hah haa!

Tyttö tuli eilen. Säästyipä rahat mitkä olis menny mönkijään, crossipyörään, jääkiekkoon ja metsästykseen,,,

Onneksi olkoon!
Nyt kun tuli tyttö niin menee vielä enemmän rahaa kuin mitä noihin edellä mainittuihin leluihin olis mennyt.:D

Unread Today, 10:58 #126
pullea

Hah haa!

Onnee vaan paljon!!

Hah haa!

Onnea! Rahat menee hevoseen, balettiin, pianotunteihin ja taitoluisteluun :D

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Aivan :)

Sehän siinä onkin että jos se mätä omena osuu sinun lapsen kohdalle niin sinähän et sitä tiedä. Yleensä nämä mädät henkilöt tulevat vanhempien kanssa loistavasti juttuun.

Mistä sinä muuten tiedät miten sinun tuttusi työnsä hoitaa, oletko käynyt paikalla katsomassa?

Sehän se ongelma on kun ei pääse kärpäsenä seuraamaan miten siellä oikeasti toimitaan. Meillä on naapuristossa 4 perhepäivähoitajaa ja sen mitä olen pihalla päässyt seuraamaan niiden lasten hoitoa niin vain yhdelle suostuisin omat lapseni antamaan hoitoon.

Onnea pullealle myös täältä!!

Oltiin jokin aika takaperin papalla kylässä ja kuuneltiin vanhoja lasten levyjä. Vastaan tuli Atsipoppa 2 (on ollu joskus itelläkin), siinä on loistavia lurituksia. Meinasi pullakahvit mennä väärään kurkkuun seuraava laulu lähti soimaan:

bodi bodi bodi bodi bodi bodi bodi bodi bodi boodia

isällä on harras harrastus bodi bodi boodia
raukalla raskas raadanta bodi bodi boodia

maanantaina se mettään mennee harjulle hölkkäämään
tiistai, torstai ja lauantai bodi bodi boodia

äiti tiskaa astioita ja luudalla lakaisee lattioita
ei ei ei ei ei ei bodi bodi boodia

isällä on harras harrastus bodi bodi boodia
raukalla raskas raadanta bodi bodi boodia

isä ajaa autolla kaupunkiin bodi bodi boodaamaan
puntteja painoja punnaamaan bodi bodi boodia

äiti vaivaa taikinaa ja mattoja mätkii moskulalla
ei ei ei ei ei ei bodi bodi boodia

sunnuntaina isä ei jaksa bodi bodi boodia
sängyn päällä se lötköttää ja vierestä katselee
kun keittiön hellan ääressä häärää äitiä kiireessään
paistia kääntää ja pyykkiä vääntää bodi bodi boodaajan

Kappalleen nimi on Isän Harras Harrastus ja esittäjä Jukka Rautiainen. Sanat kirjoitin korva kuulolla, joten ne ei välttämättä ole täysin oikein...

Rakkauttako

Oltiin kyläilemässä ja Jimihän ihastui heti.

<b>Rakkautta ensi silmäyksellä</b> :nolo:
ihastussg4.jpg

<b>Moido! mä oon muuten Jimi</b> ;)
moimoonjimiet3.jpg

:love:

Perhepäivähoitajillahan on muutenkin aivan mitättömät edut. Palkka on surkea (verojen jälkeen jäiköhän edes tonnia käteen, voi olla että on tietojeni jälkeen inflaation takia vähän noussut?). Kaikki katkot (kuten sairaslomat) maksat itse. Saattaa olla että eka lapsi tulee aamukuudelta ja viimeinen haetaan iltakuudelta, mitään "lisiä" et siihen saa. Palkka taisi riippua hieman hoitolasten määrästä, eli jos itselläsi on jo pari lasta, et saa ottaa kuin pari lisää mikä tiputtaa palkkaa jne.
Täs kantsii nyt erottaa toisistaan yksityiset perhepäivähoitajat (kaiketi jonkin sortin yrittäjiä/ammatinharjoittajia) ja sitten kunnalliset perhepäivähoitajat. Jotain tästä tiedän, koska mutsini on nimittäin ollut jotain 32v kunnallisena perhepäivähoitajana ja kyllä sillä kompensaatiot juoksee sairaslomista yms. katkoista kuten muillakin työsuhteessa olevilla.

Palkka riippuu hoitolasten määrästä ja omat lapset vähentää hoidettavien määrää, se on totta.

Mutta lomat on noilla pitkään kunnassa olleilla ihan ok, mutsillakin yleensä jotain 7vk per vuosi, kun on tuo työsuhde alkanut joskus aikana ennen jotain ehtojen muutoksia.

Onko monella muuten jäänut jompikumpi vanhemmista kotiin lapsen/lasten kanssa? Meillä on vähän kimurantti tilanne kun vaimon työn on osa-aikainen ja osa-aikaisena sen ei edes kannata mennä töihin kun käteen jää vähemmän mitä jäämällä kotiin kun hoitomaksu huomioidaan. Lapselle varmasti olisi hyvä olla pari ekaa vuotta kotona, säästyisipä ainakin siltä sairastelukierteeltä mitä päiväkodeissa kuulemma usein tulee ja josta Neuvostoliittokin jo vihjasi.

Mun vaimo jäi kotiin kun vanhempi poika(nyt 5v) syntyi ja on nyt kotona nuoremman(2.5v) kanssa. Sairasteluista sen verran jotta muuta ei ole ollut kuin 1-2 flunssaa vuodessa. Ei korvatulehduskierteitä eikä mitään muutakaan. Viime vuoden vanhempi poitsu kävi 2 kertaa viikossa aamupäiväkerhossa ja nyt tänä syksynä aloitti päiväkodin neljänä päivänä viikossa. Nuorempi menee todennäköisimmin vuoden päästä päiväkotiin.

Me tultiin kanssa siihen tulokseen jotta osa-aikaiseksi ei olisi kannattanut töihin mennä joten jäi kotiin ja ihan kohtuullisen hyvin on pärjätty.

Lapsi tuo niin paljon perheeseen ja omat asiat jää kyllä kakkoseksi monissa tilanteissa. Tietysti oma etu on mielessä kun havittelen jo nyt pojalle polttomoottori autoa jolla poika (iskä) cruisailis :D

Meillä tuo nuorempi 2.5 v poitsu on alkanut hinkumaan kuplavolkkaria :eek: ja vanhempi haluais chevy impalan :rock: mistäköhän lie ovat oppineet... Joten meillä nuo polttomottoriautot on vaan vähän vanhempaa luokkaa. On noi poitsut vaan mahtavia. Ovat pistäneet magneeteilla jääkaapin ja pakastimen täyteen autojen kuvia ja selittävät silmät onnesta hehkuen kun näkevät jonkun auton josta tykkäävät.

No, ens kesänä kun saan autotallin valmiiksi niin pakko hankkia poitsuille joku rottelo jota voivat alkaa "korjaamaan" tai ainakin opettelemaan miten päin mitäkin työkalua kädessä pidetään.

Täällä meilläpäin, asutaan pikkukylässä jossa on koulut ylä, ala & lukio ym ym ja päiväkoti ja perhepäivähoitajista 2 on meidän perhetuttuja, siis tosi rakkaita ystäviä jonne mielellään lapsensa vie. Päiväkodissakin tuttua porukkaa töissä mutta mieluiten perhepäivähoitajalle viedään sit kun mamma lähtee töihin, eli joskus kun poika 3v jos sillonkaan, päättäköön ite sitten miltä tuntuu.

Vaimo valmistui just ennen lapsen syntymää oppisopimuksella kosmetologiks ja nyt ois ehoteltu erikoistumisia työnantajan puolelta eli ois ihan lupaava urakin aukeamassa mutta ei ole vielä suostunut mistä iso hatun nosto naikkoselleni. Haluaa hoitaa lasta kotona vissiin 3 vuotiaaksi.

Siis puhkotaanko korvia edelleen??? Mulla oli sellainen käsitys, että sitä hoitomuotoa ei enään käytetä (sehän sattuu??). Lapsena kuulin siitä aina pelottavia juttuja. Itsellä ei ikinään lapsena ollut korvatulehduksia, mutta en kyllä ollut edes hoidossakaan pienenä missään (siis alle 5v.). Sieltä hoidostahan noita kaikenlaisia pöpöjä tulee. Niinkuin nytkin tuo flussa ja kuumeilu.
Nykyäänhän toistuvissa korvatulehduksissa käytetään yhtenä hoitomuotona juuri tuota putkitusta. About suuruusluokka 1000e yksityisellä. Onneksi on lapsivakuutus ja vakuutusyhtiöltä saa maksusitoumuksen eli ei tarvitse omaa rahaa. Toivottavasti vaan ei tarvisi ikinään tehdä tuota. Putkitustakaan ei kokonaan estä silti korvatulehduksia!!

Joo ei se putkitus aina kokonaan auta,joskus ne joutuu laittaa uudestaan jos lähtevät liian aikaisin irti.Ne laittavat yleensä alussa,ainakin julkisella puolella jotku muovi putket jotka ei ole niin hyviä mutta toisella kerralla yleensä titaani putket.Mulla on 2 tyttöä,puoltoista ja 3vuotiaat.Meno on kyllä kovaa mutta kyllä ne lapset antaa paljon!Itellä on välillä menny tosi huonosti mutta jotenki sitä on lapsista saanut sellaista elämisen voimaa..Nyt on paljon ainakin täällä pääkaupunkiseudulla jotain Entero rokkoa,josta en ole edes ennen kuullut,tarttuu tosi helposti myös ilmaiteitse ja aiheuttaa inhottavia rakkuloita joka paikkaan.Meidän vanhemmalla tytöllä kun oli se niin hän ei edes kunnolla pystynyt puhumaan ku suu oli täynnä rakkuloita.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom