Pienten lasten ISIEN ketju!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

M-NUTRITION PURE CREATINE 300 g

100 % puhdaslaatuista kreatiinimonohydraattia

-30%
Kyllähän ne vaunut saa ängettyä sedaninkin takaluukkuun, meillä on Daewoo Nubira ja justiinsa vaunut mahtuu takaboksiin. Tietty riippuu vähän vaunuistakin, mutta ei tullu mieleenkään, että nyt pitää farmariin vaihtaa kun on muksu tulossa. Ja vaikka tulis joskus toinenkin lapsi, niin ei siltikään vaihdeta farmariin, ei oo rahaa meinaan vaihdella autoa tosta vaan....

Ja meikäläisen äityliini kun asuu 400km päässä, niin kaverilta sain 30€:lla hyväkuntoiset vaunut vm. 1998, jotka roudasin mutsille ns. kakkosvaunuiksi eli ei tarvii sinne pitkän matkan päähän raahata vaunuja mukana vaan mahtuu sitten muutakin tavaraa autoon.

Kaverilla oli pikkuinen Fiat ja niillä sentäs kaksi mukulaa ja vaunut saivat jollain ihmeellä ängettyä kyytiin :rolleyes:
Että kyllä sitä vähemmälläkin pärjää.

Sori, en kyllä ole siis isi, mutta aihe kirvoittaa mieltä kun moni on heti hankkimassa tila-autoa kun eka lapsi syntyy....

Kyllähän ne vaunut saa ängettyä sedaninkin takaluukkuun, meillä on Daewoo Nubira ja justiinsa vaunut mahtuu takaboksiin. Tietty riippuu vähän vaunuistakin, mutta ei tullu mieleenkään, että nyt pitää farmariin vaihtaa kun on muksu tulossa. Ja vaikka tulis joskus toinenkin lapsi, niin ei siltikään vaihdeta farmariin, ei oo rahaa meinaan vaihdella autoa tosta vaan....

Ja meikäläisen äityliini kun asuu 400km päässä, niin kaverilta sain 30€:lla hyväkuntoiset vaunut vm. 1998, jotka roudasin mutsille ns. kakkosvaunuiksi eli ei tarvii sinne pitkän matkan päähän raahata vaunuja mukana vaan mahtuu sitten muutakin tavaraa autoon.

Kaverilla oli pikkuinen Fiat ja niillä sentäs kaksi mukulaa ja vaunut saivat jollain ihmeellä ängettyä kyytiin :rolleyes:
Että kyllä sitä vähemmälläkin pärjää.

Sori, en kyllä ole siis isi, mutta aihe kirvoittaa mieltä kun moni on heti hankkimassa tila-autoa kun eka lapsi syntyy....

No mitä ihmeellistä siinä on jos vaihtaa autoa kun lapsi syntyy? Esim. mun tapauksessa olisi etupenkkiläinen (vaimo 160 cm) joutunut istumaan etupenkillä polvet kiinni hansikaslokerossa kun takana ois ollut turvakaukalo, kuskin taakse ei puhettakaan. Ja me kuitenkin tehdään vähintään yksi reissu kuukaudessa jolloin ollaan pitkä viikonloppu menossa ja suuntana Jyväskylästä joko Pori tai Helsinkin. Kerroppa miten johonkin pikkuautoon kaiken järkevästi saisi mahdutettua?

Ja oli meilläkin joskus Nissan Cherry ja oli silloin kolme muksua ja neljäs tulossa. Kyllä sillä nyt mummolaan 5 kilsaa ajoi, mutta ei puhettakaan että siellä takana ois istututtu useamman kilsan ajan, tai että sinne ois mitään vaunuja pakattu matkaan. Mökillekin sai ottaa peräkärryn tai ajaa n. pari kertaa ensin pelkkiä tavaroita ja sitten vasta ihmiset. ;)

Että jos sille autolle ei ole muuta tarvetta kun päivittäiset kaupassakäynnit ja joskus mummolassa tai sukulaisissa kylässä käynti, niin ihan samahan se onkin millä autolla ajaa. Mutta jos sitä käyttää vähänkään pidempiin reissuihin jolloin on jo tavaraakin ja jos haluaa matkustaa ees suht väljäsi ja turvallisesti, niin ei sitä millään Volkkarin Pololla enää hoideta. Kirvoitti sitten mieltä tai ei.

EDIT: Ja en vetänyt minkäännäköisiä herneitä tästä, kirvoittaa vaan omaakin mieltä kun ei näköjään saisi hankkia autua silloin kuin se itsestä parhaalta tuntuu jos joku toinen ei näin tee.

No me tässä vaimon ja lapsen kanssa päätettiin pistää rattaat Opel Vectran takakontiin ja lähteä yhdessä kauppaan ( matkaa yli 12 km), mutta eihän ne sinne mahtunutkaan, kun olivat sellaiset "old school" vaunut (vaimon hankkimat, sellaiset mallia `76 tai vanhemmat..).
Pitänee hankkia kevyemmät rattaat reissuja varten. Jyväskylään asti ei vielä uskalla kaupalle lähteä noin pienen kanssa, mutta Palokan Euromarkettiin ehkä..

Farkkuostoksille seuraavan kerran, kun autoa vaihdetaan..

Ei auton vaihtamisessa sinänsä mitään ihmeellistä ole. Ymmärrän kyllä hyvinkin jos kulkuneuvona on kauppakassi, johon ei mikään tahdo mahtua, mutta jos on jo sellainen auto olemassa mihin ne vaunut mahtuu, niin miksi sellainen pitää mennä heti vaihtamaan? Se oli niinku ajatuksena.
Ja tietysti jos taloudellinen tilanne sallii auton vaihtamisen ilman sen kummempaa miettimistä niin mikä ettei, tekisin varmaan niin itsekin, mutta näillä palkoilla joutuu miettiä sen viidennenkin kerran isojen hankintojen tekoa.

En kyllä kiellä etteikö farmariin olis helppo niitä vaunuja lykätä kun mahtuvat sinne ilman, että tarvii irrotella koppaosaa rungosta. Itse kyllä olen valmis näkemään sen pienen vaivan tuon kopan irrottamisen suhteen, ettei sen takia tarvii auton vaihtoa miettiä.

En ole isä mutta onko kukaan ajatellut kokeilla, että mahtuuko sedanin takakontista lasten vaunut?

Carina II:n (-88) takaluukkuun ainakin mahtui sellaiset perinteiset perusvaunut. Runko kasaan, renkaat pois. Siihen koppa päälle ja jäi vielä jonkin verran tilaa virityksen ympärillekin, eikä pelkästään kopan sisään.

-k

Isot Emmaljunga Duotkin mahtuvat pienen Nissan Sunnyn (-89) takakonttiin jopa vaunukopan kera.
Ostettiin kuitenkin matkarattaat (Graco) kun ovat helpommat ja kätevät reissussa.
Farmariautoa en ostaisi, ovat niin saakelin rumia (joo, kyllä se ruma on tuo Nissanikin)

Kyllä uudet vaunut yleensä mahtuu autoon kuin autoon, mutta pakkaaminen on hankalampaa sedaniin. Meilläkin tungetaan vaunut+kamat sedani Mondeon takaboksiin, muttei se herkkua ole.

Anteeksi kun tunkeudun tähän ketjuun, vaikka en naista vielä ole löytänyt joka kantaisi omaa rakkauden siementäni.

Tuli tuosta autokeskustelusta mieleen miten asiat oli silloin kun itse oli toukka.
Faijalla ja mutsilla oli tilava Fiat 600:n, johon tungettiin kummatkin vanhemmat, minä ja systeri, lastenrattaat katolle, sekä vielä yksi labradorinnoutaja ja ajettiin stadista 450 km itäsuomeen isovanhempien luokse. :D

Maillä oli Datsun 120A, vauhtia motarilla 130km/h ja mä matkustin etupenkkien välissä seisten.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Anteeksi kun tunkeudun tähän ketjuun, vaikka en naista vielä ole löytänyt joka kantaisi omaa rakkauden siementäni.

Tuli tuosta autokeskustelusta mieleen miten asiat oli silloin kun itse oli toukka.
Faijalla ja mutsilla oli tilava Fiat 600:n, johon tungettiin kummatkin vanhemmat, minä ja systeri, lastenrattaat katolle, sekä vielä yksi labradorinnoutaja ja ajettiin stadista 450 km itäsuomeen isovanhempien luokse. :D

Juu tää autohommeli on yksi niistä asioista, jotka ihmetyttää, että miten ennen on pärjätty. Sillon on varmaan ajateltu, että on hemmetisti elämää helpottavaa kun on fiat 600 eikä tarvi hevosella ajaa! Mulla on nyt isompi sedani kun iskällä on koskaan ollut ja mielessä pyörii, että pitäiskö vaihtaa farkkuun kun on muksu tulossa. Tuntuu että tulee sedanissa ahasta.

Voi v***u että meikäläiselle tuntuu mahdottomalta sopeutua asioihin, jotka luisti 35 vuotta sitten hyvin ja oli ihan normaalia. Niinkuin tuo kaksmuksua ja koira 600 fiudessa.

No mitä ihmeellistä siinä on jos vaihtaa autoa kun lapsi syntyy?

Se, että farmari/tila-auto ns. täytyy olla, jos sen ensimmäisen lapsen saa.
Tälläistä ajatusmaailmaa huomaa, vaikka sitä ei voisi moni myöntääkään.

Oliko ennen vähemmän sitten leluja lapsilla tai vanhemmilla vähemmän omia tavaroita vai miten elämä onnistui?

Ja kaiken lisäksi täällä ihmiset miettivät samaa asiaa, että onko siihen perusteita vai mistä sellainen vimma tulee?

Jos turvallisuutta ajatellaan niin sedan on vähintäänkin yhtä turvallinen kuin tila-auto/farmari, rakenteiden puolesta mielestäni jopa vahvempi.

Vähintäänkin uhkaan epäillä, että tämä mietityttää monia muitakin.

Tässäkin tulee ääripää vastaan:
farmari/tila-auto vs. pikkuauto mutta sedan ei ole pikku auto.

Myönnettäköön, että eräissä sedan autoissa kontti on suunniteltu huonosti ja lasten vaunujen saaminen sellaiseen vaatii paljon akrobatiaa(myös verbaalista) ja hikeä.

Järki sanoisi, että sedan auton saa kaupaksi paremmin ja pitäisi hintaansakin paremmin.

Tunteet sanoo, että farmari/tila-auto on mukava ja mahtuu paljon tavaraa.

Mutta mihin suurin osa lapsiperheistä tarvitsee paljon tilaa?

Usein vaunujen ympärillä farmariautoissa on tyhjää tilaa täynnä ja vaunut vaan orpona nötköttää siinä isossa takakontissa.

Joskus voi jotain älyttömiä ideoita toki tulla, että lyödään farmariauton perä täyteen rätei ja lumpui ja ollaan tyytyväisiä, kun nyt sattuikin hyvin olemaan farmariauto juuri saatavilla.

No farkku pitäs hommata syystä, että:
-mahtuu nuo vaunut tarvittaessa kyytiin (ei mahdu nykyiseen)
-tarkoitus olisi tehdä lisääkin lapsia :)
-tuli muutettua maalle vajaa 2 kk sitten, aina pitää roudata jotain tavaraa/tarviketta/laitetta -vituttaa aina pyydellä apuja (peräkärrykin olisi kova sana)
-ensi kesänä pitäisi ottaa joku ISO koira tänne pihavahdiksi, kun eukko on yksin lapsen kanssa kotona (ja muutenkin seuraksi)

..en mä ainakaan minkään trendin takia tuota farkkua..tyydyttääkö selitys ;)

No farkku pitäs hommata syystä, että:
-mahtuu nuo vaunut tarvittaessa kyytiin (ei mahdu nykyiseen)
-tarkoitus olisi tehdä lisääkin lapsia :)
-tuli muutettua maalle vajaa 2 kk sitten, aina pitää roudata jotain tavaraa/tarviketta/laitetta -vituttaa aina pyydellä apuja (peräkärrykin olisi kova sana)
-ensi kesänä pitäisi ottaa joku ISO koira tänne pihavahdiksi, kun eukko on yksin lapsen kanssa kotona (ja muutenkin seuraksi)
..en mä ainakaan minkään trendin takia tuota farkkua..tyydyttääkö selitys ;)

Juuh, onhan tuossa perustetta kerrakseen.

I rest my case :haart:

Isot Emmaljunga Duotkin mahtuvat pienen Nissan Sunnyn (-89) takakonttiin jopa vaunukopan kera.
Ostettiin kuitenkin matkarattaat (Graco) kun ovat helpommat ja kätevät reissussa.
Farmariautoa en ostaisi, ovat niin saakelin rumia (joo, kyllä se ruma on tuo Nissanikin)

Ai farmaritko rumia...Riippuu farmarista mutta kyllä itse olen kallistunut farmarin puolelle nykyään(Volvo)

Nimimerkillä.6 viikkoa laskettuun aikaan(siis avovaimollani)

Ps.Eikä sitten tehdä tästä ketjusta mitään eipäs-juupas automerkki/malli keskustelua tai huudan miken apuun:D

Ei todellakaan vedetä tähän enää mitään merkkejä ja ulkonäköseikkoja koskien autoja, ne on täysin makuasioita kaikki.

Ja tuo on typerää vetää jotain 20 vuotta vanhoja juttuja kehiin. Ei silloin ollut kännyköitäkään, tuskin moni enää osaisi olla ilman. Tai ilman internettiä, eikä joskus ollut telkkariakaan. Eli IMO ehkä turhin argumentti tuo että joskus on pärjättä näin ja noin.

Mulla pointti oli se, että ainakaan sen Codoban joka meillä oli, oli siis sedan, ei konttiin vaunujen lisäksi olisi mitään muuta mahtunutkaan. Ja kun kissakin vei käytännössä yhden ihmisen paikan, niin mihin matkatavarat? Vaimon syliin vai? Hattuhyllylle josta ne kolaritilanteessa jopa tappaa jonkun? Jätetään kotiin?

Edelleen jos sillä autolla matkustaa, saattaa sitä tavaratilaa tarvita oli niitä muksuja tai ei. Jos taas käy kaupassa, riittää suht pienikin tila loppujen lopuksi, kauppakassit menee vaikka jalkatilassa sen muutaman kilsan. Kuhan ei sentään kuskin jalkatilassa ole.

Mihin ihmiset tarvii omakotitaloa kun voi asua halvemmassa kerrostalalossakin? Näyttääkseen naapureille vai?

Ja tuo on typerää vetää jotain 20 vuotta vanhoja juttuja kehiin. Ei silloin ollut kännyköitäkään, tuskin moni enää osaisi olla ilman. Tai ilman internettiä, eikä joskus ollut telkkariakaan. Eli IMO ehkä turhin argumentti tuo että joskus on pärjättä näin ja noin.

Jos mun viestiin viittaat, niin en kyllä ymmärrä miten siitä voi ottaa herneitä.
Se vaan tuli mun mieleen kevennykseksi tuosta keskustelusta. Kyllä mä luulen että mun porukat olisivat mieluummin ajaneet jollain tilavammalla autolla jos rahat vain olisivat antaneet periksi...

Mulla pointti oli se, että ainakaan sen Codoban joka meillä oli, oli siis sedan, ei konttiin vaunujen lisäksi olisi mitään muuta mahtunutkaan. Ja kun kissakin vei käytännössä yhden ihmisen paikan, niin mihin matkatavarat? Vaimon syliin vai? Hattuhyllylle josta ne kolaritilanteessa jopa tappaa jonkun? Jätetään kotiin?

Meidän perheen pakkausraja taitaa tällä hetkellä tulla vastaan yli viikon mittaisilla lomamatkoilla. Pojun ollessa kolmiviikkoinen tehtiin kesälomamatka (majoitus vuokramökissä ilman mukavuuksia), joka todella koetteli ajoneuvon (Mazda 323F) rajoja. Pakattuamme vaunut takaluukkuun (ja kaikkiin mahdollisiin vapaisiin rakoihin maksimimäärä muuta vermettä) oli käytössä etupenkki sekä turvaistuimen takainen jalkatila. Teki perkeleen tiukkaa.
Joskus ollaan ajeltu lyhyempi viikonloppumatka parin ylimääräisen aikuisen kanssa (ilman vaunuja tosin), ja tuolloinkin ainoa vapaa tila olisi löytynyt allekirjoittaneen jaloista, polkimien välistä.. ;)
Eli kylmä fakta on se, että mikäli jälkikasvua on vielä joskus lisää tulossa, ei moinen "pikkufarkku" riitä mihinkään, vaan isompi pitää saada. Luultavasti juuri silloin kun nykyisenkin saa vasta maksettua.
Niin, ja olisihan tässä myös asuntolainan lisäksi opintovelkaa, häät, sauna/kylppäriremppa jne., joihin pitäisi vielä hilloa riittää -vaimon äitiyspäivärahasta.. ;)

Olisikohan tämä kuitenkin sopinut tuonne "Vituttaa niin ankarasti" -ketjuun?

Muuan kaveri (omistanut useitakin autoja jo, minähän en vielä yhtään) oli vankasti sitä mieltä, että vaikka farkku maksaa pari tonnia sedania enemmän, niin sama erotus niissä on sitten käytettynä/vaihdokkinakin, eli +-0. Kustannuksissa siis ainoa kysymys on se, paljonko tarvitsee tilaa ja haluaako siitä maksaa sen pari tonttua.

Mitä tulee farkun haluttavuuteen, niin mutuna uskoisin, että lähes jokainen lapsiperhe kyllä farkun haluaa (tai tila-auton). Eri asia on, riittääkö rahaa, onko asennevammaa farkkuja vastaan tai jotain muuta ostoa estävää.

Olen aika varma, että mun on pakko (nimenomaan noin, en missään nimessä haluaisi autoa ostaa) ostaa auto EHKÄ (toivottavasti ei tarvitse) sitten joskus lapsiperheen isänä, jos sellainen joskus olen. Pidän erittäin todennäköisenä, että kyseessä on sitten farkku tai tila-auto, siis kokoluokkaa Toyota Corolla tai muu vastaava, ei mikään helvetin iso möhkö.

Joo, kyllähän tässä farmariauton edut moneen kertaan tullut mieleen ihan yhden lapsenkin (6kk) kanssa. Nykyisen Venton takaloosteriin menee vaunut kasaantaitettuna ja renkaat irrotettuna (pikalukot) juuri ja juuri. Jos sattuu olemaan kurainen keli, niin ei tuo vaunujen tunkeminen mitään kovin hienoa hommaa ole. Ventossa on kyllä todella iso takaloosteri, mutta ongelmaksi muodostuu se suuaukon koko, vaunut pitää saada siitä tungettua läpi. Juuri käytiin hankkimassa kopan tilalle turvaistuin ja kyllä tuon kokoisessakin autossa se etupenkki saa olla aika edessä, että turvaistuin mahtuu riittävän vinoon tuon ikäiselle lapselle. Ei siinä etupenkillä mitenkään kovin mukavasti mahdu normaalikokoinen ihminen istumaan. Tosin en tiedä missä normaalissa henkilöautossa sitten olisi niin paljon enemmän tilaa pituussuunnassa.

Kyllä sedanillakin tullaan vielä ihan hyvin toimeen, mutta välillä on todella saanut jo suunnitella pakkaamista, kun kyydissä on ollut vaimo, lapsi, rattaat, kitaravahvistin, pari kitaraa ja vähän muuta roipetta. Kyllähän sitä kai ennen on pärjätty pienemmilläkin autoilla, silloin on vaan jäänyt tuollaiset reissut tekemättä, tai osa tavaroista ottamatta mukaan. Ei farmarin hankkiminen lapsen takia ole minusta ollenkaan huono syy auton vaihtamiseen, kyllä sitä paljon huonommistakin syistä autoa vaihdetaan. Monethan vaihtaa ihan vaan kun pitää olla uusi auto tai enemmän heppoja tai jotain muuta ihan turhaa. Käytännöllisyys ja tilantarve on kuitenkin ihan järkevä syy, eikä mitään tuollaista turhaa miehistelyä ja tunnepohjaista haihattelua.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom