Pienten lasten ISIEN ketju!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mites joululahjat, onko hanskassa jo? Ite ostin äsken ipanoille kolme lego settiä, tytöille prinsessapuvut, poitsulle autosetin ,yhteiseksi kiipeilyvaljaat. Toi saa riittää ettei ne opi liikaa tavaroitten perään.

Työn ohessa ehtii värkkäillä itse. Poika saa upean (?) puisen formula-auton. Samalla linjalla jatketaan joulut ja synttärit niin kauan kuin kelpaa. ja sitten kun ei kelpaa, alan ostaa vittuillakseni pehmeitä paketteja.. ;)
Voi poika-raukkaa kun muilla on elektroniset hilavitkuttimet ja itse joutuu käpylehmillä vääntämään.. ;)

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mites joululahjat, onko hanskassa jo? Ite ostin äsken ipanoille kolme lego settiä, tytöille prinsessapuvut, poitsulle autosetin ,yhteiseksi kiipeilyvaljaat. Toi saa riittää ettei ne opi liikaa tavaroitten perään.

Joo onhan ne:

- robottikoira

- muumitietokone

Karkasi vähän lapasesta tää homma. Tyttö on 2V. :thumbs:

Tässä on muuten aikamoinen lista kaikista asioista. Pitänee itsekin lukea joskus ajan kanssa, tällä kertaa keskityimme lukemaan "sattuneista syistä" tätä kiukku-osiota johon pistän tämän linkinkin:

http://vanhemmat.mll.fi/tukea_ja_ta....php?dir=/tukea_ja_taitoa_tilanteesta_toiseen

Poimin tuosta nämä vinkit tähänkin, näyttäisi siltä että meillä uhmaikä tulee (lue: on tullut) jo ennen 1.5 vuoden ikää :eek:

Vinkkejä uhmaikäisen kanssa elämiseen

Alle on koottu vinkkejä siitä, kuinka kohdata, lieventää ja ehkäistä pienen lapsen uhmakohtauksia. Katso, olisiko joistain näistä apua teidän perheessänne!

1. Pieni lapsi tarvitsee aikuisen vastuunottoa ja päätösten tekoa. Aikuinen päättää esim., milloin mennään nukkumaan, syödään ja lähdetään ulos tai neuvolaan. Ota lapsi tarvittaessa syliin ja pue haalari päälle. Lapsella ei ole turvallinen olo, jos hänelle sysätään liikaa valtaa ja vastuuta.

2. Aikuisen asettamissa rajoissa lapsi voi tehdä pienempiä päätöksiä. Mahdollisuus käyttää omaa tahtoa vähentää uhmaamisen tarvetta. Anna lapselle mahdollisuus valita kahdesta vaihtoehdosta, jotka molemmat ovat turvallisia tai sopivia. Anna kiitosta onnistuneesta valinnasta.

3. Vaarallisia asioita kuten kuuman kannun kylkeä tai terävää veistä, voi kokeilla yhdessä vanhemman kanssa, ja jutella, miksi ne ovat vaarallisia.

4. Pienet lapset eivät pysty vastaanottamaan ja ymmärtämään pitkiä perusteluja. Lapsen kehitystaso huomioiden voit kertoa, miksi jokin asia on tietyllä tavalla.

5. Lapsen on vaikea ottaa vastaan pitkiä ja monimutkaisia käskyjä ja kehotuksia. Pilko ne pienempiin osiin. Vältä epämääräisiä käskyjä, kuten ”Käyttäydy kunnolla.” Kerro sen sijaan konkreettisesti mitä toivot lapsen tekevän: ”Syö voileipä pöydän ääressä.”

6. Älä kysy lapselta asioita, joita hän ei voi päättää, vaan kerro kuinka asia on. Kerro: ”Nyt on aika lähteä kotiin puistosta” sen sijaan, että kysyt ”Lähdetäänkö jo kotiin puistosta?” Protestikiukkua voi vähentää, kun asia kerrotaan hyvissä ajoin: ”Laske vielä kolme kertaa mäestä, sitten me lähdemme kotiin.”

7. Lapsen vaikeat tunteet nostavat helposti pintaan myös vastaavat tunteet vanhemmassa; kiukkuun tulee vastattua kiukulla. Tilanteet sujuvat kuitenkin yleensä parhaiten, kun pysyt rauhallisena. Vanhemman varmuus ja rauhallisuus rauhoittavat lastakin.

8. Älä uhkaa uhmassa taistelevaa lasta hylkäämisellä.

9. Ihaile lasta ja anna kiitosta hyvistä hetkistä ja uusista taidoista.

10. Arjen rutiinit, kiireetön yhdessäolo ja hellyys luovat hyviä raameja päivään.

11. Kun raivokohtaus yllättää, muista, että ne ovat osa kehitysvaihetta, eikä kyse ole häiriöstä, lapsen tahallisesta ilkeydestä tai huonosta vanhemmuudestasi.

12. Kaupassa voit antaa lapsesi huutaa ostoskärryssä, ja hoitaa ostoksesi loppuun. Totea lapsellesi, että tätä taitaa kovasti harmittaa. Älä piittaa muiden tuijotuksista, vaan sano itsellesi rauhallisesti: ”Olenpa minä hyvä ja viisaasti lapseni kasvua tukeva vanhempi!”
Joissain tapauksissa joudut ehkä kävelemään rauhallisesti lapsi kainalossa kaupasta ulos, mutta silloinkin voit kiitellä itseäsi. Muiden ihmisten arvostelut ja ihmettelevät katseet voi jättää omaan arvoonsa, kun joutuu taltuttamaan uhmakohtausta julkisella paikalla.

13. Uhmakohtauksessa lapsi on suurten tunteiden vallassa. Älä vähättele tai pilkkaa tunteita. Voit sanoittaa niitä lapsen avuksi: ”Näen, että olet tosi vihainen.” Konkreettinen turva ja rajat eli aikuisen rauhallinen ja tiukka syliote voivat rauhoittaa. Etenkin jos lapsi vahingoittaa itseään, muita tai tavaroita, tarvitaan sanojen lisäksi kiinnipitämistä, jotta lapsi rauhoittuu.

14. Huumori, luovuus, kekseliäisyys, leikki, sadut ja mielikuvitus ovat hyviä avuja kasvattajalle. Huumori ei kuitenkaan saa olla lasta pilkkaavaa: naura lapsen kanssa, älä lapselle.

15. Voit ehdottaa hienotunteisesti yhdessä tekemistä, kun lapsi haluaa tehdä jotain, joka on vielä liian vaativaa. Painavasta mehukannusta voidaan pitää kiinni yhdessä ja kaataa mukiin mehua tai taltuttaa vikuroiva sukkahousun lahje jalan mentäväksi.

16. Järjestä koti sellaiseksi, että siellä voi leikkiä ilman, että koko ajan täytyy kieltää tai varoa jotain.

17. Jos oma pinna kiristyy liikaa, voi olla hyvä laittaa lapsi hetkeksi jäähylle vaikkapa omaan huoneeseen tai vetäytyä itse sivummalle ja rauhoittaa omat tunteet. Itseään tai esineitä vahingoittavaa lasta ei kuitenkaan voi jättää yksikseen.

18. Alkavan kiukun hetkellä lapsen huomion voi suunnata uuteen asiaan. Voit myös alkaa kaikessa rauhassa puuhata jotain mielenkiintoista ja katsoa, lähtisikö lapsi mukaan. Voit myös tehdä jotain yllättävää, vaikka kuperkeikan, ja saada lapsen unohtamaan kiukkuolon.

19. Moite, uhkailu ja rangaistukset eivät ole rakentavia aseita uhman kohtaamiseen.

20. Keskustelkaa tilanteesta raivokohtauksen jälkeen rauhassa. Lapsi voi olla uupunut, surullinen ja kokea syyllisyyttä. Yhteinen mukava tekeminen ja sylittely auttavat ymmärtämään, että kaikki on taas hyvin, ja lapsi on vanhemmalle edelleen rakas.

21. Lapselle voi kertoa, mitä seurausta yhteisten tärkeiden sääntöjen rikkomisesta on. Esim. näin:

a. ”Sormia ei saa työntää maitolasiin. Siitä tulee iso sotku, kun maito roiskuu pöydälle. Äitiä harmittaa, kun äidin aika menee siivoamiseen eikä aikaa jää hauskemmille puuhille. Juo maitoa lasin reunasta. Katsohan näin.”
Jos on hyvä hetki, voi antaa jatkoidean: ”Ruoan jälkeen voidaan maalata sormiväreillä, jos sinusta on kiva lotrata. Olisiko se mukavaa?”

b. Sormien työntäminen maitoon jatkuu…
Lasta katsotaan silmiin ja varmistetaan, että saadaan huomio ja sanotaan jämäkästi mutta ystävällisesti, ei huutamalla: ”Sormia ei saa työntää maitolasiin. Äiti ottaa maidon pois, jos vielä työnnät sormet lasiin.” Jos lapsi lopettaa sotkemisen ja juo lasista, häntä kiitetään. Asiasta ei tehdä suurta numeroa.

c. Sormien työntäminen maitoon jatkuu…
Juomalasi otetaan rauhallisesti sivuun ja lapselle kerrotaan, että hän saa kokeilla hieman myöhemmin onnistuuko juominen.

d. Lapsi saa raivokohtauksen ja alkaa huutaa …
Vanhempi pysyy rauhallisena ja kertoo lapselle: ”Sinua harmittaa, kun et saa nyt maitoa. Saat kokeilla juomista, kunhan olet ensin syönyt kolme lusikallista.”

Jos lapsi ei ole suuren raivon vallassa, hän saattaa sopeutua syömään ruokaansa jonkin matkaa ja saa sitten kokeilla juomista uudestaan. Hienosta juomisesta voi antaa kiitosta.

Suuren raivon iskiessä tavaroiden ja ruoan heittely estetään, lapsi otetaan syliin.
Lapsi saattaa heittäytyä lattialle huutamaan. Vanhempi voi kertoa, että hän jatkaa syömistään, ja lapsi on tervetullut pöytään, kun hänestä tuntuu, että hän haluaa jatkaa syömistä. Vanhempi voi syödä ja antaa lapsen huutaa; vanhempi on kuitenkin saatavilla ja valmis sylittelemään ja sopimaan, kun lapsi haluaa.

Syötyään vanhempi voi ottaa huutavan lapsen lattialta syliinsä, istua mukavaan tuoliin, pidellä lasta sylissä varmoin mutta hellin ottein, vaikka lapsi rimpuilisi, ja jutella rauhoittavasti: ”Sinulle tuli iso harmi. Niitä joskus tulee, se ei ole vaarallista. Istutaan tässä yhdessä rauhassa, kyllä paha mieli vähitellen häviää.” Rauhoittumisen jälkeen voidaan palata pöytään syömään ruoka loppuun. Edelleenkään sormia ei saa työntää maitoon.

Loistava lista Huppe!

Varmaan siksi, kun tuo on lähes 100% linjausta, jota perheessä yritetään noudattaa ;)
Ja oikeastaan tuosta kaikesta on perheessä puhuttu, kun on luotu yhteistä linjaa sille, miten kääpiöiden kanssa toimitaan.

Nostan tuolta esiin yhden asian, joka nykyvanhemmilla on erittäin pahasti hakusessa. Ja tuntuu, että aiemmin ei ollut läheskään samalla tavalla.

"1. Pieni lapsi tarvitsee aikuisen vastuunottoa ja päätösten tekoa. Aikuinen päättää esim., milloin mennään nukkumaan, syödään ja lähdetään ulos tai neuvolaan. Ota lapsi tarvittaessa syliin ja pue haalari päälle. Lapsella ei ole turvallinen olo, jos hänelle sysätään liikaa valtaa ja vastuuta."

Tuo on todella tärkeää ja vaikka edustan mielestäni hiukan konservatiivista kasvatusta kurin suhteen niin toisinaan tulee liiaksi kysyttyä mielipidettä niin pieneltä, että ei se osaa oikeasti vastata. Keskustelevan ilmapiirin kunnioitus aikuinen-aikuinen suhteessa uhkaa varmaan tässä pakkisisien ikäluokassa valua liikaa tuonne lastenkin suunnalle. Lapsi tarvitsee turvallisen päättäjän ja kurin.

Jälkeenpäin ajatellen ainakin oma lapsuus ja nuoruus oli tuolta osin todella hyvä uomassa. Se toi pirusti turvaa, vaikka sitä ei silloin tajunnut.

Zone-sarja -42%
Oppipa poika miesten tavoillekin: http://irc-galleria.net/view.php?nick=Timba79&image_id=72588418

Ja oppipa uuden sanankin: KALJAA!

:hyper: Näitä vastaavia otoksia voisikin alkaa kerätä tähän ketjuun ihan vaan lastensuojelun iloksi.. Itseltä taitaa löytyä viime kesältä lähes identtinen kuva (juomaa myöten) sekä toinen, jossa poika juottaa isää. ;) Valitettavsti jälkikasvu innostui tänä jouluna myös alkoholittomasta(!) kotikaljasta..
Taas tuli todettua, että muutama huolella mietitty lahja olisi riittänyt ihan hyvin, mutta minkäs sukulaisille teet. Poika sekosi kohtuullisen huolellisesti. Onneksi pukki pelotti sen verran, ettei ihan täysin revennyt paketteja auki repiessä.. ;)

Mitäs mieltä olette isät siitä, kun aina välillä tulee kaveripariskunta kyläilemään ja taapero tulee mukana (kohta 3v), ja niillä on tietysti omat lelut mukana kun eihän mulla sinällään omasta takaa löydy, joskus tietty voi improvisoida jotain. Noh, joka tapauksessa lapsi tietysti välillä kiukuttelee ja tahtoo kotiin kun väsyttää (ei meillä todellakaan tulla iltaa viettämään lapsen kanssa, välillä vaan vierailemaan lyhyeksi aikaa). Tämä on tapahtunut muutaman kerran, joten en ole vielä ehkä tuttu setä hänelle, mutta onko väärin keksiä jotain lapselle jos sen vanhemmat ei itse keksi ja ovat selvästi väsyneitä?

Tarkoitan sitä kun alkaa väsy painaa, niin mietin kerran, että mulla oli siinä paperia ja tusseja, että olisin sanonut että piirrä tähän vaikka äiti tai vastaavaa. Siis en tiedä mitään lapsista, mutta ehkä olis helpottanut, olis ollut uutta tekemistä. Mutta miten TE, vanhemmat, suhtaudutte semmoseen? Vai pidänkö jatkossakin turpani kiinni? Visiitit ovat tietty harvinaisia, mutta minusta olisi ihan kiva keksiä jotain kaverillekin jos se tykkäis, vai onko se teistä ehdoton "ei ei"?

Kerran tuli hankala kun isä tuli poikansa kanssa kahdestaan, ihan vaan kahvilla käymään, ja sitten isä meni vessaan ja pojalle tuli selkeä vitutus päälle. No iskällä kesti, koska legendaarinen kakkonen ei häneltä irtoa hetkessä, joten mä sitten sanoin sille että mulla on sille salainen tarina jos se on kiltisti. Noh se vähän vielä protestoi mutta sitten se alkoi hiljenemään ja mä sitten keksin sille ex tempore pienen tarinan joulupukista. Paska kun mikä, mutta kyllä sitä selvästi kiinnosti miten pukki selvisi kun se oli eksyny reitillä.

Sitten iskä tulikin paskalta ja pääsivät lähtemään hyvissä mielin autolla pois. Noniin, eli onko tuommonen OK teidän mielestä? En siis mitään sijaista leiki, vaan jos sitä itkettää tai muuta väsyttää ja mulla on mielesäs joku hyvä juoni niin voinko avata suuni vai pitäiskö olla hiljaa? Miten te suhtautuisitte? Yhdelle toiselle muksulle näytin kerran netistä muumien kuvia ja se oli tyytyväinen.

Toinen juttu mitä teen, tosin en kysy teidän lupaa siihen jatkossakaan, on ilmeily pienten lasten kanssa kaupassa. Jos ne tuijottaa mua kiinnostuneena, niin mä katon takas. Mutta siten, että niiden vanhemmat ei huomaa, ja sitten teen jonkun "hassun" ilmeen. Sitten jos vanhemmat kattoo muhun päin niin katson muualle, ja taas kun ne katsoo pois niin jatkan. Enmä tietty niitä pelottele ;). Minusta se on aika hauskaa puuhaa... mutta että ehkä arvosta sitä :) Toinen jos joku näyttää mulle kieltä niin mä näytän takasin, paitsi jos ne on selkeesti känkkäränkkä-päällä niin sitten mä vaan ignoraan ne, turha heittää vettä myllyyn.

Kerran kaupassa eräs nuori mies kärryissä näytti mulle kieltä, niin näytin sille takasin, sitten se vetikin kovemmat aseet käyttöön ja näytti keskisormea! Vittu, en voinut mitään, enkä mä nyt kehtaa näyttää keskaria jollekin pienelle skidille... mitä siitäkin seurais, tai jos se ois alkanu itkee "setä näytti näin..."

Silläkin uhalla vastaan, että DayOne tulee tänne vähän huudattamaan pienten lasten isiä, kun ne on niin tärinässä :hyper:

Vastaus:

Anna palaa vaan. Kaikki normaalit vanhemmat huokaisevat helpotuksesta, jos joku jaksaa kikkailla niiden lasten kanssa. Yleensä viereissa (varsinkin lapsettomien luona) lapsiperheellä on aina sellainen "norsu posliinikaupassa" fiilis. Jos joku muu säätää lasten kanssa, saa kerrankin juoda sen kahvinsa rauhassa.

Itse olen HC-ilveilijä oman jälkikasvun ja muidenkin kanssa. Lapsethan tutkiskelevat aikuisten kasvoja ja tuijottavat estotta päin naamaa. Helppoja uhreja naamanvääntelylle...

Lapset ovat niin palikoita vielä, että innostuvat mistä tahansa. Usein uskomattomiin kikseihin riittää jo se, että joku aikuinen jaksaa 100% olla lapsen kanssa. Se nyt on aivan sama ilveiletkö, vedätkö IKEAn kassissa pitkin kämppää vai mitä.

Jos nyt jotain vinkkiä pitää heittää niin (ei vain DayOnelle):
- jos haluat antaa yllättäen jotain syötävää lapselle, kysy ensin vanhemmilta, voiko lapsi syödä sitä
- lapsiperhe menee lapsen ehdoilla. Jos lapsi tulee kylään, on aika turha olettaa, että kahvihetket ovat kuten ennen. Lapsi ei "vain ole" jossain nurkassa. Lapsi vaatii huomiota. Iän karttuessa tilanne paranee ja lopulta teini-iässä se ei tule enää ollenkaan, on justiin parkkiksella nyysimässä sun autostereoita...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Näin on, eikä meillekään tulla kahville ja lapsi nurkkaan sentään :)

Mutta joskus näkee että vanhemmat ei itse jaksa ja itelllä kyllä riittäis virtaa ja kiinnostustakin, että pokkana vaan sit alkais ehdottelemaan erilaisia juttuja ilman että joku vetää lopullisesti herneen nenään, olen kuitenkin vielä vähän vieras setä.

Nojoo. Kaupassa on kiva väännellä naamaa, varsinkin siten että "muut aikuiset" ei sitten näe, ja jos näkee niin sitten leikitään taas aikuista kunnes.... kyllähän nuo tutkivat, mutta niin minäkin tutkin ;). Musta on hauska joskus leikkiä salaista leikkiä jonkun random skidin kanssa, silleen kun se huomaa että itsekin pidän aikuisuuden maskia päällä mutta sitten otan sen pois salaa aina hetkeksi, ja kun se huomaa ja tajuaa sen, että mä vaan leikin aikuista ja ne on ihan pöllöjä, se on hauskaa ;)

PItää hehkuttaa tännekin, tyttö tuli. Nyt voin taas ihan rehellisesti sanoa olevani pienen lapsen isä. Edelliset kun on jo koulussa niin ei ne enää niin pieniä ole vaikka taitaa ne aina olla isin pikkutyttöjä vaikka olisivat viiskymmentä.

Nyt tarvittaisiin neuvoja, että miten lapsen saisi nukahtamaan vähän helpommin.

Lapsi on n. 1,5 vuotta vanha ja nukuttamiseen menee joka ilta tasan tunti. Väsymyksen määrällä ei ole mitään tekemistä nukahtamiseen kuluvan ajan kanssa. Asia on ollut niin ihan vauvasta asti. Aina tapellut ihan pikkuisenakin nukahtamista vastaan ihan uskomattoman pitkään.

Vain pari kertaa se on nukahtanut alle puolessa tunnissa taas monen kuukauden aikana. Ongelma on siinä, että kun lapsi siirtyi sänkyyn, josta voi kiiveta pois niin se ei sinne nukahda. Nyt se on alkanut kuukausien jälkeen välillä pysymään siellä esim. 5 minuuttiakin joskus ennen kuin kiipeää alas. Jos istuu vieressä, samassa huoneessa tai päivystää oven takana, että saa estettyä pois kiipeämisen niin silti menee se tunti nukuttamiseen.

Ennen kun lapsi nukkui sängyssä mistä ei päässyt pois niin sinne se oppi nukahtamaan itse ilman huutoa max. vartissa. Ja nytkin kun se nukahtaa niin se nukkuu kyllä koko yän omassa sängyssä ja yölläkin, jos se herää voi viedä takaisin ja silloin se ei nouse sieltä kuin maksimissaan pari kertaa.

Eli miten olette, jos olette, saaneet lapsenne pysymään omassa sängyssään? Joka ilta on samat rutiinit ja niistä pidetään kiinni. Ekalla kerralla kun lapsi nousee niin sanotaan, että nyt nukutaan ja pysytään omassa sängyssä. Jatkossa se kiikutetaan takaisin ja peitellään. Tätä on nyt kokeiltu kohta jo varmaan kaksi kuukautta. Ei ole tullut edes minuutin edistystä niin jotain muuta pitäisi ehkä kokeilla.

näin meillä...

Moi! Nukkuukohan teidän lapsi miten pitkiä päikkäreitä, ja miten lähellä iltaa, että voisiko tulla "liikaa" unta iltapäivällä/illansuussa? Ja sitä voisi kokeilla, jos tuossa illalla riittävän ajoissa tuntia ennen viimeistään koko bändi alkaa rauhoittua esim. olohuoneeseen, ja valoja vähennellään reilusti, että pikkuvesseli tajuaa, että alkaa yö lähestyä, ja luonnollisesti alkaa höyhen saari kutsua:zzzz: Meillä tuo puri hyvin. Siis valoja reilusti vähemmälle, ja kaikki muukin ryntäily tms. minimiin. Minä olen kahdelle lapselleni YH ja nuo ajat ovat onneksi ohi, ja toisenlaiset vaikeudet ovat tuossa ihan oven takana :worship: Mutta hyvinhän tämä menee meiltä miehiltäkin.:rock:

Moi! Nukkuukohan teidän lapsi miten pitkiä päikkäreitä, ja miten lähellä iltaa, että voisiko tulla "liikaa" unta iltapäivällä/illansuussa? Ja sitä voisi kokeilla, jos tuossa illalla riittävän ajoissa tuntia ennen viimeistään koko bändi alkaa rauhoittua esim. olohuoneeseen, ja valoja vähennellään reilusti, että pikkuvesseli tajuaa, että alkaa yö lähestyä, ja luonnollisesti alkaa höyhen saari kutsua:zzzz: Meillä tuo puri hyvin. Siis valoja reilusti vähemmälle, ja kaikki muukin ryntäily tms. minimiin. Minä olen kahdelle lapselleni YH ja nuo ajat ovat onneksi ohi, ja toisenlaiset vaikeudet ovat tuossa ihan oven takana :worship: Mutta hyvinhän tämä menee meiltä miehiltäkin.:rock:
Nukkuu enintään tunnin päivällä. Noin kahdelta herää. Illalla valot vähenee iltapuuron jälkeen noin seitsemältä ja sitten pestään hampaat ja vaihdetaan yöpuku päälle. Sen jälkeen lueskellaan kirjoja puolisen tuntia.

Toisaalta tuo yksilö on aina ollut sellainen, että se ei oikein osaa rauhoittua. Joskus neljä kuisenakin nukahtaminen oli ihan tuskaa päiväunille ja illalla, kun se ei osannut vain olla rennosti. Näki kun sitä otti jo itseäkin päähän kun väsytti, mutta se ei kyennyt olemaan vispaamatta käsiään ja jalkojaan. Edelleen illallakin, kun satua lukee niin 30 sekuntia on pisin aika mitä se jaksaa maata paikallaan.

oukei!

No sit vika ei ainakaan ole päikkäreissä, koska ne ei oo ainakaan liian pitkät, ja sille en osaa sanoa mitään "ohjetta" jos lapsi on vilkas. Olette vähän hankalassa rakosessa :eek: Ei pitäis maalailla piruja seinille, mutta ei kai AD-HD ? Luultavasti ei, mutta mistäs näistä taudeista ikinä tietää...Silloinhan se olisi kumminkin helpotus, jos asia olisi näin,koska ainakin sille olisi ihan todellinen "syy" miksi lapsi on niin vilkas, ja omassa ystävä piirissä on tälläisiä AD-HD lapsia useita, ja ei oo välttämättä niin hirveän harvinainen. Omille lapsille jos olisi tullut AD-HD, niin pulassa olisin kyllä ollut :eek: Mutta jospa teidän lapsella olisi joku muu syy vilkkauteen ??? Koettakaa kestää...Asiat helpottuu kuukausi kuukaudelta...

...Lapsi on n. 1,5 vuotta vanha ja nukuttamiseen menee joka ilta tasan tunti. Väsymyksen määrällä ei ole mitään tekemistä nukahtamiseen kuluvan ajan kanssa...

An mä arvaan - poika ?

Meillä poika kohta 2.5v, eikä ihan helpolla nukahda sekään. Tyttöjen (8v & 10v) kanssa ei ole ikinä tollasia ongelmia ollut, vaikka etenkin nuorempi on samanlainen ikiliikkuja ku veljensä...

Keskivertoiltana poika on tullut yläaulaan 4-6 kertaa haahuilemaan - välillä se avaa ovenkin niin hiljaa, ettei kuulla sen tuloa...ennen kuin se alkaa höpöttämään siellä... :)

Nyt jouluna poika antoi tutit pukille - jokaisena iltana (3) tullu huoneestaan about 30 kertaa, ei tosin pahemmin ole itkeny tuttien perään = harvinaisen rasittavaa puuhaa juosta koko ajan laittamaan sitä sänkyyn :rolleyes:

Iltarutiinit ollaan pidetty samoina joka muksulla. Mutta nuorempi tytöistä lopetti päiväunien nukkumisen vähän ennen kuin täytti 3v - jos se nukkui vartinkin päiväkodissa, niin nukahtaminen saattoi kestää silloin pitkälti toista tuntia !

Poika nukkuu n. tunnin päikkärit puolilta päivin, pari kertaa jätetty kokeellisesti väliin = helvetin kiukkuinen/väsynyt pieni poika = eei hyvä :( TOSIN, niinä iltoina nukahtanu kesken iltasadun...

Ei meillä mikään paha tilanne muuten ole, ainakaan nyt. Muita pahempia ongelmia tuntuu ihmisillä olevan lasten kanssa. Tuo nukuttaminen vain on vähän hidasta.

Vilkashan tuo on muutenkin, mutta ei ongelmaksi asti. Ei ole siis mitenkään siten vilkas, että tekisi pahojaan ym. Koko ajan pitää vaan muuten olla meno päällä.

Back
Ylös Bottom