Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eiköhän noita järjestetä melkein jokaisessa isossa kaupungissa ja tämä auttaa :Google ;)
Noiden päiväkotien henkilökuntavajaus nyt varmaan on kaikkien tiedossa niin miksei jengi laita muksujaan perhepäivähoitajalle , niitä kun on kunnallisia sekä yksityisiä ja niissä sopivan kokoiset ryhmät lapsia/hoitaja.
Meidän mukulan hoitajalla on jäähypenkki käytössä hoitolapsille ja aika usein siellä yksi hoitolapsist kuulemma istuu. Tämä tapaus aika usein mukiloi muita lapsia ja jotenkin tullut sellainen kuva että kotoa ne ongelmat juontuu.
Useamman kerran meidän muksulla naamassa jälkiä kun milloin on lyöty lapiolla ja milloin jollain muulla. En itse ainakaan vielä ole asiasta stressannut kun hoitaja kuitenkin puuttuu asiaan. Olen kyllä sanonut jo että takasin saa antaa.
Hyvän pph:n löytäminen ei aina ole itsestäänselvyys. Itsellä on se ajatus, että myös me vanhemmat ollaan hoitopaikan asiakkaita. Oltiin hetken aikaa uudella paikkakunnalla paikallisella pph:lla, ja mulla meni sukset täysin ristiin sen tädin kanssa. Suurin sanaharkka tuli ehkä siitä, kun puhuin aamulla hakevani lapsen 15:30 maissa. Olinkin vasta 16:00 maissa, koska toimistolla tuli se "katotaan tää nopsaan" juttu joka kestikin ajateltua pidempään. No poikahan oli talvihaalareissa eteisessä istumassa kun ovesta astuin sisään, oli kuulemma siinä jo hyvän aikaa istunut.
Aloin sitten tivaamaan, että puoli tuntiako tuossa on haalarit päällä hikoiltu, niin vastaus oli melko eleettömästi että "puolelta sanottiin haettavan". Tässä vaiheessa pitää mainita, etten koskaan käytä tarkkoja aikamääreitä puheessani, koska en niihin koskaan pysty 100%:sti osumaan. Viikko tämän jälkeen pääsimme päiväkotiin, johon alkuperäisesti haimmekin. Tää pph ei oikein halunnut sisäistää sitä, että jos maksan pph:sta saman rahan kuin päiväkotipalveluista, niin oletan myös saavani samat palvelut kuin päiväkodista. Ei sinne tartte minuutilleen ilmoittaa koska tullaan eikä tartte kuulla vittuiluja jos oon pari minsaa myöhässä. Tämä suun soitto minuuteista oli siis melko jatkuvaa.
Kerran vaimo sai täyslaidallisen paskaa niskaan kun pääsikin lähtemään pari tuntia aiemmin ja päätti hakea lapsemme pois pph:sta. Soitti vielä, että lähden nyt ja olen 15min päästä hakemassa. Ei kuulemma ollut oikein koska oli sovittu aamulla eri aika. Aika ocd-meininkiä omaan korvaan, tietty pph:lla voi olla eri näkemys asiasta.
Mutta, en myöskään kiellä etteikö pph toimisi. Naapurimme on jo pitkään kehunut heidän pph:ta, kuinka joustava hän on ja kaikki aina toimii hänen kanssaan. Ehkä tää nyt oli vaan kusipää joka meille osui (lopetti muuten koko pph-touhut alle 2kk siitä kun meidän lapsi sieltä poistui, joten ehkä oli jotain muutakin taustalla). Oma mielipaha nyt ehkä tuli siitä, että haluttiin päiväkotiin ja päiväkodin palvelut, koska oma työkin on sellainen ettei minuuttiaikatauluun yksinkertaisesti kykene.
Puoli tuntia= pari minsaa :D
Oon kyl itekin huomannut että nuo sosiaalikasvattajat elää ihan omissa maailmoissaan ja mikään poikkeava ei oikein käy. Vaikka luulis että juuri noissa ammateissa näkee kaikenlaista ja osais sen myötä sopeutua eri tilanteisiin. Meil on tuo hiukan vaativampi seiskavuotias ja yllättävän hyvin on meni päivähoito, ehkä senkin takia että oli kotihoidossa ihan omalla hoitajalla. Eskarissa sitten rupesikin jo olemaan vaikeampaa ja nyt ekalla luokalla koulussa saakin vääntää jo tosissaan opettajien ja erikoisosaamisihmisten kanssa. Itse ajattelee asiat lapsen parhaaksi ja koululaitos on pakotettu ajattelemaan kokonaisuutta byrokraattisin keinoin.
Toisaalta nää on myös niitä ihmisiä jotka helpottaa muiden mahdollisuuksia oikeisiin töihin.Mä voin olla aika tuomitseva, mutta mun silmissä jos on omia pieniä lapsia ja ottaa siihen pari hoitolasta, niin silloin ei vaan halua itse mennä oikeisiin töihin
ps. lapsen käyttäytymiseen. Ongelmat voi kummuta monestakin asiasta mutta huomaa suoran suhteen meidänkin pihapiirissä lasten käyttäytymisestä siihen kuinka paljon aikaa niiden kanssa vietetään.
Hejj...
Tänne tulee kirjoiteltua aina silloin tällöin. Nyt poika on 2v9kk ja tyttö on 9kk.
Mulla on semmonen muistikuva että olisin kirjoittanut tänne joku 5kk sitten ja voimakkaasti kyseenalaistanut totena kun joku isä kertoi täällä jossain yhteydessä että kyllä heidän noin 2,5 vuotias osaa pukea itse, kun mun oma ei osanut pukea silloin lainkaan ja näin sen ihan mahdottomana että 2,5v kykenisi. Sori.
Lapset menee nyt 5kk jälkiviisaana ihan gaussin käyrälle kuten kaikki muukin elämässä. Jos 90% ei osaa pukea 2,5vuotiaana niin löytyy se 10% joka osaa pukea. Aina löytyy 10% joka tekee asioita joita sen ikäisen ei pitäisi osata. Sama jatkuu aikuisiällä. Aina löytyy 10% jotka on älyttömän lahjakkaita jossain vaikka ne ei oo koskaan treenannu. Jokaiselta kirkonkylältä löytyy se yksi joka esim. yleisurheilussa vaan puhdasta lahjakkutta teki samoja tuloksia kun treenaavat.
Mitä olen oppinut.... ensin ekan ja nyt myös tokan kautta on se että on käsittämätöntä millaisin HYPPÄYKSIN näiden pienten ihmisalkujen kehitys menee. Ei toi kundi edelleenkään itseäänsä ilman apua pue, mutta osaa auttaa kauheesti, laittaa vetskarin kiinnni ja osaa riisua melkein kokonaan. Yksin se on käynyt suihkussa jo ainakin 4kk, ehkä jopa enemmän. Huutaa vaan välistä että VETTÄ KUUMEMMALLE". Saunassa käydän yhdessä miten olosuhteet sallii mutta on niin kova löylymies että isänsä pudottaa. No, mä oonkin tosi huono kestämään löylyjä.
Tosta hyppäyksin kehittymisestä: Puheen kehittymisessä ihan käsittämätöntä että siitä neljän sanan "isä äiti popo ninni" (ninni=juna) on muutamassa kuukaudessa kasvanut olio joka osaa nimetä 20 automerkkiä oikein, osaa lauserakenteen "en halua kuulla tätä, tämä on tylsä biisi", osaa vastata menneeseen/imperfektiin ts. "mitä te kerhossa teitte" jne jne.
Sitä mietin että onko toi meidän 2v 9kkkk jätkä edellä kehitystä vai normi, kun se osoittaa lukemiseen ja kirjaimiin ihan hysteeristä kiinnostusta. Kirjainpalikoilla osaa kirjoitaa auttamatta nimensä, siskon nimen, isän, äidin, auton, skodan, opelin jne. Tunnistaa ylipäätään aakkosista suurimman osan ja osaa nimetä ne oikein tyyliin "toi tossa on ällä, toi tossa on tee jne". Ja sen lempi leikki on sanoa että "Tule isä mennään kirjoittamaan sanoja" ja sit kirjoitetaan roska-autoa, bemaria jne...
Mut hyvin huomaa sen miten sensoriset jutut on erillään toisistaan kun jos heitän sille et "piirrä ässä" niin sit se on ihan kujalla vaikka tietää miltä se näyttää, ja osaa palikoilla laittaa se oikeaan paikkaan ja osaa sanoa että "toi tossa on ässä".
Tämä "lukemaan opettelu" vai miksi sitä pitäisi kutsu on täysin tosta pojasta lähtöisin, mulle on aivan sama vaikka se oppisi lukemaan vasta koulussa.
Oli joo hyvä idea tehdä lapset putkeen. Nimenomaan painolla OLI. "at the time it seemed like a good idea". Mä oon aivan romuna kun poika on tossa superpallo-huomio-raivarithetijoskaikkieimeejustkuntahtoo-iässä ja sitten toi 10kk tyttö ei osaa nukkua ollenkaan vaan valvoo ja haluu koko ajan huomiota. Vittu että väsyttää ja on huono omatunto kun välistä tekis vaan mieli sanoo perheelle et isi ei nyt jaksa vaan lähtee viikoksi etelään yksin lataamaan akkuja...
Hejj...
Tänne tulee kirjoiteltua aina silloin tällöin. Nyt poika on 2v9kk ja tyttö on 9kk.
Mulla on semmonen muistikuva että olisin kirjoittanut tänne joku 5kk sitten ja voimakkaasti kyseenalaistanut totena kun joku isä kertoi täällä jossain yhteydessä että kyllä heidän noin 2,5 vuotias osaa pukea itse, kun mun oma ei osanut pukea silloin lainkaan ja näin sen ihan mahdottomana että 2,5v kykenisi. Sori.
Lapset menee nyt 5kk jälkiviisaana ihan gaussin käyrälle kuten kaikki muukin elämässä. Jos 90% ei osaa pukea 2,5vuotiaana niin löytyy se 10% joka osaa pukea. Aina löytyy 10% joka tekee asioita joita sen ikäisen ei pitäisi osata. Sama jatkuu aikuisiällä. Aina löytyy 10% jotka on älyttömän lahjakkaita jossain vaikka ne ei oo koskaan treenannu. Jokaiselta kirkonkylältä löytyy se yksi joka esim. yleisurheilussa vaan puhdasta lahjakkutta teki samoja tuloksia kun treenaavat.
Mitä olen oppinut.... ensin ekan ja nyt myös tokan kautta on se että on käsittämätöntä millaisin HYPPÄYKSIN näiden pienten ihmisalkujen kehitys menee. Ei toi kundi edelleenkään itseäänsä ilman apua pue, mutta osaa auttaa kauheesti, laittaa vetskarin kiinnni ja osaa riisua melkein kokonaan. Yksin se on käynyt suihkussa jo ainakin 4kk, ehkä jopa enemmän. Huutaa vaan välistä että VETTÄ KUUMEMMALLE". Saunassa käydän yhdessä miten olosuhteet sallii mutta on niin kova löylymies että isänsä pudottaa. No, mä oonkin tosi huono kestämään löylyjä.
Tosta hyppäyksin kehittymisestä: Puheen kehittymisessä ihan käsittämätöntä että siitä neljän sanan "isä äiti popo ninni" (ninni=juna) on muutamassa kuukaudessa kasvanut olio joka osaa nimetä 20 automerkkiä oikein, osaa lauserakenteen "en halua kuulla tätä, tämä on tylsä biisi", osaa vastata menneeseen/imperfektiin ts. "mitä te kerhossa teitte" jne jne.
Sitä mietin että onko toi meidän 2v 9kkkk jätkä edellä kehitystä vai normi, kun se osoittaa lukemiseen ja kirjaimiin ihan hysteeristä kiinnostusta. Kirjainpalikoilla osaa kirjoitaa auttamatta nimensä, siskon nimen, isän, äidin, auton, skodan, opelin jne. Tunnistaa ylipäätään aakkosista suurimman osan ja osaa nimetä ne oikein tyyliin "toi tossa on ällä, toi tossa on tee jne". Ja sen lempi leikki on sanoa että "Tule isä mennään kirjoittamaan sanoja" ja sit kirjoitetaan roska-autoa, bemaria jne...
Mut hyvin huomaa sen miten sensoriset jutut on erillään toisistaan kun jos heitän sille et "piirrä ässä" niin sit se on ihan kujalla vaikka tietää miltä se näyttää, ja osaa palikoilla laittaa se oikeaan paikkaan ja osaa sanoa että "toi tossa on ässä".
Tämä "lukemaan opettelu" vai miksi sitä pitäisi kutsu on täysin tosta pojasta lähtöisin, mulle on aivan sama vaikka se oppisi lukemaan vasta koulussa.
Oli joo hyvä idea tehdä lapset putkeen. Nimenomaan painolla OLI. "at the time it seemed like a good idea". Mä oon aivan romuna kun poika on tossa superpallo-huomio-raivarithetijoskaikkieimeejustkuntahtoo-iässä ja sitten toi 10kk tyttö ei osaa nukkua ollenkaan vaan valvoo ja haluu koko ajan huomiota. Vittu että väsyttää ja on huono omatunto kun välistä tekis vaan mieli sanoo perheelle et isi ei nyt jaksa vaan lähtee viikoksi etelään yksin lataamaan akkuja...
On se muisti ihan älytön juttu noin pienillä!
On se muisti ihan älytön juttu noin pienillä!
Moi,
kysymystä vähän hankalammasta aiheesta. Meillä on yksi kouluikäinen ja sitten kohtapuoliin 2v täyttävät kaksoset. Ongelma on se, että mielestäni puolisoni kohtelee lapsia huonosti. Huutaa ja tiuskii päivittäin useita kertoja. Ratkaisee oikeastaan kaikki hankalat tilanteet ja lasten pienetkin oikuttelut huutamalla ja vaatii lapsilta todella paljon. Pinnan pituus on sellainen, että jos vaikka yönkin on ollut pois ja sitten tulee työpäivän jälkeen kotiin, niin ensimmäinen äänenkorotus voi olla jo vaikka viiden minuutin kuluttua. Myös ihmiset lähipiiristä on ihmetelleet puolisoni käytöstä ja minustakin se alkaa jo olemaan haitallista lapsille. Sen verran voisi sanoa vielä, että mielestäni puolison kuormitus ei ole mitenkään kohtuuton - kotityöt ja lastenhoito hoidetaan puoliksi. Itse olen ottanut yövalvomiset hoitaakseni. Harrastuksissa käydään molemmat jonkin verran.
Tähän mennessä olen puuttunut asiaan keskustelemassa aiheesta ihan vaan kahden kesken. Puoliso myöntää että toimii väärin, mutta keskustelulla ei tunnu olevan minkäänlaista vaikutusta. Onko vinkkejä, miten tästä eteenpäin ja mistä voisi saada apua?