Pienten lasten ISIEN ketju!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Samaa mieltä, tuo asioiden puoliksi jako on täysin subjektiivista toisen jaksamisen suhteen. Ämmien lätinää yleensä, mutta onhan se kyllä tottakin että varsinkin pienten lasten kanssa se äidin kuormitus on paljon suurempaa, varsinkin henkisesti. Raskaus ensin rasittaa fyysisesti, siihen perään heti se henkinen taakka yöheräilyineen yms. yms. riippuen tietty monesta asiasta. Mutta jos esim. puoli vuottakin äiti imettää, kaksosia varsinkin, niin kyllä se jo aika hyvin voi imeä mehut. Mehuja on vaikea palautella vuosienkaan aikana, vaikka toinen yövalvomisissa auttaisikin. Katkonainen unihan rasittaa ihmistä todella paljon --> lasten äiti suurella tod. näköisyydellä herää niihin yösyöttöihin vaikka isä hoitaisikin hommat.

Olette jo asiasta keskustelleet, mutta oletteko (tai lähinnä onko puolisosi) koittanut tunnistaa syytä tähän tiuskimiseen/pinnan kireyteen? Näin ulkopuoliselta kuulostaisi kyllä siltä, että nämä uudet ruuhkavuodet, varsinkin kaksosten kanssa, ovat alkaneet vaatia veroansa äidin jaksamisesta.

Berman tuossa laittoikin hyvin ohjeita jatkon suhteen, itse heittäisin vielä ihan sen oman neuvolan. Äiti voisi siellä kertoa omista tuntemuksistaan, neuvolatäti kyllä osaa noista asioista keskustella ja ohjata eteenpäin oikeille tahoille mikäli jatkoavun tarvetta on.

Jeesusteluksi menee, mutta kun nyt itse otit puheeksi tuon kohtuullisen kuormituksen, niin mitenkäs tuo teidän parisuhde/taloudellinen tilanne/perheen yleiset asiat? Olet yön poissa ja työpäivän jälkeen tulet kotiin....... eli teet jonkinlaista reissutyötä? Reissutyö miehellä, 3 lasta joista 2 pientä kaksosta, niin takuulla on raskasta kelle tahansa. Tarkoitan tällä vain sitä, että onko teillä asiat noin niinkun muuten kondiksessa?

Välittömänä neuvona sanoisin, että aina kun äänen korotusta havaitset kotona ollessasi, niin otat kaikki lapset kontollesi ja annat äidille edes 15min hengähdystauon. Se on vaikeaa saada tehtyä siten, ettei lasten äiti siitä ota itseensä, mutta kokeilemisen arvoinen.

- - - Updated - - -

Se piti vielä sanoa, että pitäisi päästä tuon asian kanssa "samalle viivalle". Eli äidilläkin pitäisi olla ajatus että yhdessä tämä asia ratkaistaan, eikä kuvitella että hänessä olisi nyt jokin viallinen ominaisuus jota kitketään pois.

Kiitoksia vastauksista! Oma neuvola on hyvä paikka aloittaa ja laitetaan nuo muut korvan taakse. Neuvo hengähdystauoista on myös hyvä ja niitä kyllä on säännöllisesti ollut, muutamasta tunnista aina muutamaan päivään asti.

On totta, että näennäisen tasapuolinen kuormitus voi silti kuormittaa toista liikaa. Tarkoitin lähinnä tuoda sitä esille, että tilanne ei ole sellainen, että rouva joutuisi yksin pyörittämään koko huushollia ja sen asioita. Niin ja sen verran voisin vielä selvittää, että yön poissaololla tarkoitin sitä äidin menoja, en omiani.

Kaikki ei vaan kestä painetta samalla tavalla. Meilläkin vaimo murenee selvästi helpommin ja huomaan välillä, että huutaa monesti lapsille pienestäkin asiasta. Meillä olisi varmaan sama tilanne jos nuoremmalla lapsella olisi kaksoisveli tai -sisko. Itse koitan olla viilipytty mutta on nuo lapset välillä niin rasittavia (nyt ottavat matsia aika helposti), että tulee itsekin sorruttua joskus huutamaan kun tuntuu ettei mikään muu auta. Lapsien kanssa jaksamiseen varmasti auttaisi se, että vanhemmilla olisi riittävästi yhteistä vapaata mitä meillä ei ole liikaa ollut kun isovanhemmat asuvat 75km päässä.

Ääni kanssa omalle ajalle. Oon vähän "huono isä" sillä saralla, että mä oon heti messissä jos vaimo ehdottaa lapsien hoitoon laittoa. Muksut mummulaan ja vanhemmat ravintolaan, ei voi mennä vikaan ton kanssa! 'Ja ravintolalla tarkoitan ruokaravintolaa, jos kukkahattutädit vaikka lukee salaa.

Mutta fakta on se, että jos oma jaksaminen on nollissa niin ei siinä kyllä parasta antiaan voi lapsillekaan antaa.

Kannattaa tosiaan panostaa siihen, että miten sen asian saa aina ilmaistua huutavalle osapuolelle siten, ettei hän välittömästi tunne oloaan huonoksi vanhemmaksi. Täten ei luoda turhaa stressiä, koska se on se viimeinen mitä tuossa tilanteessa tarvitaan.

kysymystä vähän hankalammasta aiheesta. Meillä on yksi kouluikäinen ja sitten kohtapuoliin 2v täyttävät kaksoset. Ongelma on se, että mielestäni puolisoni kohtelee lapsia huonosti. Huutaa ja tiuskii päivittäin useita kertoja. Ratkaisee oikeastaan kaikki hankalat tilanteet ja lasten pienetkin oikuttelut huutamalla ja vaatii lapsilta todella paljon. Pinnan pituus on sellainen, että jos vaikka yönkin on ollut pois ja sitten tulee työpäivän jälkeen kotiin, niin ensimmäinen äänenkorotus voi olla jo vaikka viiden minuutin kuluttua. Myös ihmiset lähipiiristä on ihmetelleet puolisoni käytöstä ja minustakin se alkaa jo olemaan haitallista lapsille. Sen verran voisi sanoa vielä, että mielestäni puolison kuormitus ei ole mitenkään kohtuuton - kotityöt ja lastenhoito hoidetaan puoliksi. Itse olen ottanut yövalvomiset hoitaakseni. Harrastuksissa käydään molemmat jonkin verran.

Tähän mennessä olen puuttunut asiaan keskustelemassa aiheesta ihan vaan kahden kesken. Puoliso myöntää että toimii väärin, mutta keskustelulla ei tunnu olevan minkäänlaista vaikutusta. Onko vinkkejä, miten tästä eteenpäin ja mistä voisi saada apua?

Tuossa ylempänä tulikin jo hyviä vinkkejä. Pulma ei todellakaan ole harvinainen lapsiperheissä. Meidän perheessä oli toisinpäin, vaimo on aina ollut lehmänhermoinen ja sekä nukkunut että pärjännyt lyhyidenkin yöunien kanssa paremmin kuin minä. Olen luonteeltani rauhallinen mutta huonot yöunet vaikuttavat välittömästi ja negatiivisella tavalla arkeen. En varsinaisesti huuda mutta puutun aivan turhiin asioihin. Tunnistan tuon ärsyyntymisherkkyyden itsessäni, varsinkin siltä ajalta kun muksut olivat pienempiä (nyt kouluikäisiä, toisella adhd). Rasittava 3-vuorotyö ja monen vuoden ajan huonosti nukutut yöt, niin ei ihme että alkoi pinna palaa normaalia nopeammin.

Kuormitus on aina yksilöllistä ja se mikä toiselle on kuormittavaa, ei välttämättä ole sitä toiselle. Kuormitusta tärkeämpi tekijä on kyky palautua siitä. Usein vanhempi, joka vaatii lapsilta paljon, vaatii myös itseltään paljon. Tällöin on vaarassa ajaa itsensä uuvuksiin, jos ei muuta kurssia. Väsyneenä voi kyllä hyvinkin järjen tasolla tiedostaa, että käyttäytyy väärin, mutta emotionaalisesti olla kykenemätön muuttamaan omaa toimintaansa. Ei ole harvinaista - varsinkaan äideillä - potea huonoa omaatuntoa siitä, että on työn takia poissa kotoa perheen luota, ja sitten kun on kotona, käyttäytyy asiattomasti. Väsymykseen ei voi kuitenkaan aikuinen ihminen loputtomiin vedota, vaan asialle pitää tehdä jotain.

Voisi olla hyvä idea painottaa sitä, että olet huolissasi puolisosi jaksamisesta ja että haluat auttaa häntä jaksamaan paremmin. Ei ole koskaan huono idea kysyä, mitä puoliso haluaisi ja odottaisi toisen osapuolen tekevän. Oletan että molemmat haluavat tilanteen muuttuvan, joten nyt pitäisi enää löytää siihen sopivat keinot. Et maininnut parisuhteesta mitään, se on kuitenkin kaiken perusta vanhemmuudessa. Yhdessä olemisen ja tekemisen tunteella on jo yksinään merkittävä voima. Jos puoliso on toiminut aikaisemmin lapsia kohtaan fiksusti, niin ei liene hedelmällistä puuttua joka yksityiskohtaan, suuremmat linjat ovat tärkeämpiä. Kuulostaa nimittäin siltä, että hänen on vaikea tunnistaa oman jaksamisensa rajoja, ja näin ollen kuormituksen vähentäminen voi aluksi tuntua hankalalta ajatukselta.

Siitä, kuinka lopulta haluatte yhdessä menetellä, on kuitenkin hyvä sopia täsmällisesti, ettei synny tilannetta, jossa hän kokee tulevansa eristetyksi perheestä esimerkiksi tilapäisesti vähenevän lastenhoidollisen vastuun myötä. Oman jaksamisen tunnistamista voi kuitenkin opetella, ettei tilanne toistu tulevaisuudessa - lasten kanssa kun haasteita riittää tulevaisuudessakin. Joskus auttaa, kun sovitaan konkreettinen aikaraja (tarpeeksi pitkä), että saa hengähtää luvan kanssa. Stressiä voi yrittää vähentää myös lyhyemmällä työajalla mikäli mahdollista. Pitempään jatkunut stressi ei kuitenkaan päivässä tai parissa nollaannu. Itse olen yrittänyt lähestyä tätäkin asiaa oppimisen kautta: aika harva meistä on siunattu viilipytyn geeneillä ja suotuisalla kasvuympäristöllä joten joudumme joka tapauksessa opettelemaan vanhempina olemista. Toisin sanoen stressaantunut ihminen ei opi uusia käyttäytymismalleja, ensin pitää saada stressi vähentymään.

Tuossa aiemmin mainittiin neuvola, voisi olla kokeilemisen arvoinen idea käydä siellä yhdessä juttelemassa? Nykyisin siellä otetaan isätkin huomioon ja toisaalta se voisi vahvistaa sitä, että ratkaisette asioita yhdessä. Se on ensisijaisen tärkeää, sillä kun tulee erimielisyyksiä vanhemmuuden ja kasvatuksen asioista, on riski että ikään kuin jakaudutaan eri leireihin vaikka ongelma on yhteinen. Mikäli neuvola ei tule kyseeseen, voi kotona puolison kanssa yhdessä tutkailla parisuhteen ja vanhemmuuden roolikarttoja (löytyy googlaamalla) ja miettiä mihin olisi tärkeää panostaa. Tsemppiä!

Vähän kevyempää tähän väliin.
Muksu reilu 2v nyt ja innolla odotin näitä aikoja, kun alkaa juttua tulemaan muksun oman mielikuvituksen mukaan.
Eräänä päivänä ilmoitti mulle, että "isi on kuningas" , kaukana asuvalle mummolle kertoi puhelimessa, että "isä menee vankilaan" ja tänään nosti mun paitaa ylös kun makoilin lattialla ja sanoi katselevansa vauvaa mun masussa. Totes vielä, että "isä synnyttää poika vauvan" Reps :hyvä:
Näitä on odotettu :D

On muuten ihmeellinen lapsen muisti. Jos etsitään jotain lelua jota ei ole hetkeen näkynyt ja sit kysyy muksulta, tietääkö missä lelu on niin annas olla, muksu juoksee hakemaan lelun jostain ihan ihme paikasta.

Muisti on kyllä veikee lapsilla. Ajat autolla tietyn sillan ali niin jätkä huutaa takapenkiltä: "Hyyyyi avaa äiti ikkuna, isi taas pierasee kun ajetaan sillan ali".

Noh, ehkä edelliskerralla ko. sillan ali ajaessa taisin pienen livauttaa.... :nolo:

HYVÄÄ ISÄNPÄIVÄÄ. Kaikille pakkiksen lapsellisille miehille...:)

Sopii foorumin teemaan.
241shns.jpg

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Aika kuutamolla on kyllä usein näistä pienten korteista isänpäivänä. Varsinkin nämä jotka joku toinen on kysellen kirjoittanut.
Mikä on isässä parasta jne.
Taitaa se tilannekin olla usein semmoinen että skidit ei ihan mieti... Väheksymättä yhtään heidän rajoittamatonta mielikuvitusta...

Kerran taisi olla koko tarharyhmän isät samassa työpaikassa kun porukalla miettivät mitä niihin kirjoitetaan jne :)

Hyvän pph:n löytäminen ei aina ole itsestäänselvyys. Itsellä on se ajatus, että myös me vanhemmat ollaan hoitopaikan asiakkaita. Oltiin hetken aikaa uudella paikkakunnalla paikallisella pph:lla, ja mulla meni sukset täysin ristiin sen tädin kanssa. Suurin sanaharkka tuli ehkä siitä, kun puhuin aamulla hakevani lapsen 15:30 maissa. Olinkin vasta 16:00 maissa, koska toimistolla tuli se "katotaan tää nopsaan" juttu joka kestikin ajateltua pidempään. No poikahan oli talvihaalareissa eteisessä istumassa kun ovesta astuin sisään, oli kuulemma siinä jo hyvän aikaa istunut.

Aloin sitten tivaamaan, että puoli tuntiako tuossa on haalarit päällä hikoiltu, niin vastaus oli melko eleettömästi että "puolelta sanottiin haettavan". Tässä vaiheessa pitää mainita, etten koskaan käytä tarkkoja aikamääreitä puheessani, koska en niihin koskaan pysty 100%:sti osumaan. Viikko tämän jälkeen pääsimme päiväkotiin, johon alkuperäisesti haimmekin. Tää pph ei oikein halunnut sisäistää sitä, että jos maksan pph:sta saman rahan kuin päiväkotipalveluista, niin oletan myös saavani samat palvelut kuin päiväkodista. Ei sinne tartte minuutilleen ilmoittaa koska tullaan eikä tartte kuulla vittuiluja jos oon pari minsaa myöhässä. Tämä suun soitto minuuteista oli siis melko jatkuvaa.

Kerran vaimo sai täyslaidallisen paskaa niskaan kun pääsikin lähtemään pari tuntia aiemmin ja päätti hakea lapsemme pois pph:sta. Soitti vielä, että lähden nyt ja olen 15min päästä hakemassa. Ei kuulemma ollut oikein koska oli sovittu aamulla eri aika. Aika ocd-meininkiä omaan korvaan, tietty pph:lla voi olla eri näkemys asiasta.

Mutta, en myöskään kiellä etteikö pph toimisi. Naapurimme on jo pitkään kehunut heidän pph:ta, kuinka joustava hän on ja kaikki aina toimii hänen kanssaan. Ehkä tää nyt oli vaan kusipää joka meille osui (lopetti muuten koko pph-touhut alle 2kk siitä kun meidän lapsi sieltä poistui, joten ehkä oli jotain muutakin taustalla). Oma mielipaha nyt ehkä tuli siitä, että haluttiin päiväkotiin ja päiväkodin palvelut, koska oma työkin on sellainen ettei minuuttiaikatauluun yksinkertaisesti kykene.

Mun hyvä ystävä on pph, ja pakko sanoa sen verran että onpahan tullut kuultua myös siitä toisesta puolesta (en väitä että olisitte tälläisiä) mutta kuulemma hivenen vituttaa se että on vanhmpia jotka myöhästyvät AINA joka ikinen kerta siitä sovitusta ajasta, ja se on heidän mielestään ok.. Ei sitten oteta huomioon että siellä on liuta muitakin lapsi joiden mukaan pitäisi asioita hoitaa eikä tämän yhden perheen joka tulee ja menee miten sattuu.
Ja kyllä muakin vituttaisi varsinkin jos tän perheen lapsi on aina se viimeinen haettava, et voi sopia mitään kun et tiedä onko se lapsi haettu 15,30 vai onko just tänään ollut ruuhkat jonka takia lapsi haetaan 17.00 tietenkään ilmoittamatta mitään.
On kuulemma joutunut useamman kerran urallaan +10v toteamaan että nyt riitti viekää skidinne muualle.

Aika kuutamolla on kyllä usein näistä pienten korteista isänpäivänä. Varsinkin nämä jotka joku toinen on kysellen kirjoittanut.
Mikä on isässä parasta jne.
Taitaa se tilannekin olla usein semmoinen että skidit ei ihan mieti... Väheksymättä yhtään heidän rajoittamatonta mielikuvitusta...

Kerran taisi olla koko tarharyhmän isät samassa työpaikassa kun porukalla miettivät mitä niihin kirjoitetaan jne :)

Mulla oli kanssa eskari tehnyt tuollaisen kortin jossa oli tuo kysely että parasta iskässä. Siinä oli että iskä on hyvä kasaamaan legoja, tekee isoja sotalaivoja niistä. Ja sitten oli että hyvä tekeen palapelia ja pelamaan "las of länssiä", eli siis Clash of clans, ei varmaan päiväkodin täti edes tiedä mikä se on, mutta aina poikien pitää parhaat hyökit päästä katsomaan replaynä.

On ne aina niin täpinöissään niitten lahjojensa kanssa.

Voi pojat, ollaan taas ison äärellä. Se olis kolmas toimitusputkessa ilmeisesti. Heti ekasta kierrosta natsasi.

Mun hyvä ystävä on pph, ja pakko sanoa sen verran että onpahan tullut kuultua myös siitä toisesta puolesta (en väitä että olisitte tälläisiä) mutta kuulemma hivenen vituttaa se että on vanhmpia jotka myöhästyvät AINA joka ikinen kerta siitä sovitusta ajasta, ja se on heidän mielestään ok.. Ei sitten oteta huomioon että siellä on liuta muitakin lapsi joiden mukaan pitäisi asioita hoitaa eikä tämän yhden perheen joka tulee ja menee miten sattuu.
Ja kyllä muakin vituttaisi varsinkin jos tän perheen lapsi on aina se viimeinen haettava, et voi sopia mitään kun et tiedä onko se lapsi haettu 15,30 vai onko just tänään ollut ruuhkat jonka takia lapsi haetaan 17.00 tietenkään ilmoittamatta mitään.
On kuulemma joutunut useamman kerran urallaan +10v toteamaan että nyt riitti viekää skidinne muualle.

Ymmärrän mä sen pph:nkin kannan. Suurimman vitutuksenhan tässä itsellä aiheutti se, että kun emme sitä pph:ta halunneet ja silti se napsahti.

Tosin jos alan hiuksia halkoon, niin päivähoitoajoilla on raamit. Toisaalta se on vittumaista että on vanhempia jotka myöhästyy sovituista ajoista, mutta pysyvät näiden raamiaikojen (onko se nyt 06:00 - 18:00) sisällä, mutta toisaalta taas päivähoitoon liittyvät lait tän mahdollistaa. Ja sama hintakin maksetaan. Imo hyvä ratkaisu olisi se, että pph olisi vanhemmille halvempi ratkaisu, koska eivät päiväkodin joustavaa palvelua saa. Ja ensisijaisesti ne pääsisivät päiväkotiin jotka sitä tarvitsevat. Toisten työ vaan on sellaista, että se ei lopu 15:30 välttämättä joka päivä.

Voi pojat, ollaan taas ison äärellä. Se olis kolmas toimitusputkessa ilmeisesti. Heti ekasta kierrosta natsasi.

Komeeta, kolme menee siinä missä kaksin. Ja vitut! :D Kolme alkaa jo ihan tosissaan vaatiin käytännön(kin) asioiden sumplimista. Tietty riippuu paljon minkä ikäisiä muut lapset ovat. Meillä on siis nyt 2kk, 2v ja 4v.

Jeh, 6 ja 5 ovat nytten isommat, eli pikku tauko oli tässä välissä. Tietenkin kaikki vauvajutut ehdittiin laittaa kiertoon, eli siltä osin paluu lähtöruutuun. Noh, itsepä ollaan noppamme heitetty. Aika siistiä :)

Mistä saisi sellaisia "heijastimia", mitkä toimivat pattereilla tms. Näin joillakin lenkkeilijöillä jotain hihaan laitettavia valaisimia. Olen googletellut ilman tulosta.

Nääh - kolme on vaivaton lukumäärä, kun ei tarvi vielä mitään "uskovaisten autoja" ostella :D

Milläs autolla ajelette? Me ollaan farkku-octavian kanssa jo melko pulassa, kun kaikki on vielä istuinikäisiä. Onneksi tuosta saa avaimella etumatkustajan airbagin pois päältä.

Mistä saisi sellaisia "heijastimia", mitkä toimivat pattereilla tms. Näin joillakin lenkkeilijöillä jotain hihaan laitettavia valaisimia. Olen googletellut ilman tulosta.

Tarkoitatko ihan valoja? :D Leikki sikseen. Kiinasta olen itse tilaillut paljon noita heijastimia ja erilaisia vilkkuledejä, esim. dealextreme tai aliexpress. Ne on niin älyhalpoja, että heijastimiakin tilaan yleensä useampia kun ne tuntuu aina olevan hukassa. Tietty joutuu pari-kolme viikkoa odotteleen mutta kun on ajoissa liikenteessä....

Tässä pari mallia mitä itse katsellut: Marsing Windproof 2-LED Green 3-Mode Light Bike Tail Light - Fruit Green (3 x LR44) - Free Shipping - DealExtreme

Kotimaisesta puodista: https://varuste.net/Silva+Bike+light+SIMI+taka+(punainen+valo)?_tu=44949

En tiedä onko sellaisia mitä etsit, mutta ajanee asiansa. Voisin itse ainakin kuvitella että se heijastin olisi se kustannustehokkain tarvike.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom