Pienten lasten ISIEN ketju!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Tämän ketjun aloitusideaisänä voin kahden pienen tyttären isänä sanoa, että en muuta tarvi. Lapset on ihania, mun suurin toive oli joskus saada yksi tyttö (yleensä kai isät toivoo poikaa) ja nyt mulla on 2 tyttöä.
Tänään opetin tyttärille leipomista ja lopputulos oli erittäin hyvä :)

Ei aina oo helppoo ja olen kuullut että varsinkin teini-ikäiset tytöt voi olla jopa poikia vaikeampia. No näillä mennään.

Ihania nuo on kuitenki ainakin välillä :) en vaihtaisi poikiin. Olen perheen ainoa mies ja sekin taitaa olla välillä liikaa. Kun tytöt kasvaa vähän niin ehkä on enemmän niitä tyttöjen juttuja jopa äitinsä kanssa ja mä saan elää "rauhassa" rahapussina :)

En vaihtaisi noita pois ikinään mihinkään!!! :)

Terveisin ylpeä isä.

Mulla on myös 2 tyttöä, toinen 5 kuukautta ja toinen 4 vuotta. Toivoin aiemmin että tulisi molempaa sorttia 1 kpl, mutta nyt kun tuon toisen tytön kanssa on 4 vuotta touhuttu niin ei kyllä harmita että toinenkin lapsi on tyttö. Pinkkiä väriä ja prinsessajuttuja on tällä hetkellä koti täys ja hevosena saa kontata pitkin kämppää mutta mukavaahan se on. Lettien tekokin onnistuu! :)
Toinen juttu on sitten tuo tuleva teini-ikävaihe, mulla huolettaa jo nyt toi ikävaihe. Varsinkin kun katselee kaikenmaailman lehtijuttuja ja galluppeja miten nykyään tytöillä eka känni vedetty tyyliin 10-11 vuotiaana ja neitsyys menee monilla tyyliin 12-13 vuotiaana, hitto! Kai se vaan on koitettava ohjata sitten oikeaan suuntaan ja pidettävä luottamussuhde lapsiin yllä niin eiköhän se siitä sitten..

Mukaviahan nuo ipanat on, siitä ei pääse mihinkään. Vauvavaihe alkaa jo kyllä kypsyttää, saisivat kasvaa sen vaiheen ohi tuplavauhtia. :D

Me opeteltiin hiekkakentällä talvihanskat kädessä. Oli vielä semmonen pieni mäki siihen että sai alkuvauhdin siitä. Tasapaino löytyy lopulta tosi helposti.
Liikkeelle lähtö on vaikeata. Ja se kun yrität selittää että polkimen voi laittaa valmiiksi parempaan asentoon...

Mutta joo, kyllä siinä pari iltaa menee juostessa.

Mun poika oli mun luona yötä ennen ku rupesin treenaamaan ja poika puhuu aina hämähäkkimiehestä ja Hulkista jne. Niin näytin mostmuscular liikkeen ja sanoin että mä oon supersankari ja ainakun on yö lähen tekemään sankari tekoja, ni mun 5v poika sano, et sä et oo mikään supersankari ku sul on iso maha ja sä oot roiston näköinen ku oot täynnä arpia ja tatuointeja :D poika oli toisen kerran mun luona yötä ja käytiin saunassa ja olin suihkussa ni poika sano "iskä sul on tosi iso perse" ni mua vähän nauratti ja sit mentiin kattoo elokuvaa Hancock ja ku se joutu vankilaan ni se tunki yhen vangin pään toisen perseeseen, ni sanoin pojalle et tolleen ei oikeasti voi tehdä ni poika sano "sul on kyl niin iso perse et sinne kyl mahtuu" :D

Mun poika oli mun luona yötä ennen ku rupesin treenaamaan ja poika puhuu aina hämähäkkimiehestä ja Hulkista jne. Niin näytin mostmuscular liikkeen ja sanoin että mä oon supersankari ja ainakun on yö lähen tekemään sankari tekoja, ni mun 5v poika sano, et sä et oo mikään supersankari ku sul on iso maha ja sä oot roiston näköinen ku oot täynnä arpia ja tatuointeja :D poika oli toisen kerran mun luona yötä ja käytiin saunassa ja olin suihkussa ni poika sano "iskä sul on tosi iso perse" ni mua vähän nauratti ja sit mentiin kattoo elokuvaa Hancock ja ku se joutu vankilaan ni se tunki yhen vangin pään toisen perseeseen, ni sanoin pojalle et tolleen ei oikeasti voi tehdä ni poika sano "sul on kyl niin iso perse et sinne kyl mahtuu" :D

...reipas viisivuotias
Kattelee Hancockia ja puhuu rumia!

Kehittäkää pitempi pinna?

Ihan törkeen hieno neuvo, vilpitön kiitos tästä. :dance:

- - - Updated - - -

Ääni potkupyörälle. 6-vuotiaalle voi koettaa jotain 12" normifillaria, josta repii kammet irti -->potkupyörä.

Meillä nuoremmalle ostettiin 2v. lahjaksi potkupyörä ja 3v 1viikko se alkoi ajamaan normipyörällä. Apupyöriä ei tarttettu ollenkaan... Samansuuntaisia kokemuksia kaikilla, joilla on potkupyörä ollut. Toimii siis varmasti myös isommalle lapselle.

Kiitti vinkeistä. Mulla ois tallin vintillä pari raatoa joista taisi toisessa olla just se vika että se kampi on siitä irti eikä takaisin saa. Täytyy jostain noista tuunailla tuollaien potkupyörä. Jos siitä innostuisi itsekseen opettelemaan.

Vanhempi poika oppi tuon tyyliin kahdella harjoittelukerralla sitten kun yleensä päätti että haluaa harjoitella.

Aamen!!

Mutta miten saisin meidän 6 wee jäppisen innostumaan pyöräilystä niin että se oppisi ajamaan ilman apupyöriä? Se kun ei suostu ajamaan niillä apupyörillä kun muut ajaa ilman ja sillä ei ole yhtään tasapainoa kun ollaan yritetty ilman. Ja meillä molemmilla on pinna sen 3 sekuntia niin siitä ei vaan tahdo tulla mitään. Poika muuten on normaalin ketterä ja taitava, en vaan itse keksi miten sitä pyöräilyä harjoittelisi...

Mitäs jos ostaisit sille uuden hienon pyörän? Olet kuitenkin sniiduuttasi (olen itsekin sniidu, eli ei ole v!ittuilua) hommannut käytetytyn tai jostain jämäosista väänneteyn mankelin sille pojallesi. Nuorempi poikani ei (onneksi näin päin) välitä vaikka saa aina esim. isovelin pyörän perintönä, mutta vanhempi pojista ei pysty edes kävelemään kengillä jotka saatu jostain :) Jalat menee ihan makaroniksi kun semmosilla saaduilla / kirpparikengillä yrittää kävellä :)

Tää kommentti oli siis ihan vaan "huitaisu" yhtään paremmin tuntematta sua tai jälkikasvua, mutta en voinut olla kommentoimatta kun pari päivää sitten hommattiin vanhemmalle pojalle kallis (siis mun mielestä) 24" pyörä. Ei ole paljoa enää tietokonepelit kiinnostaneet kun on pyöräilty aamusta iltaan pitkin kyliä. 6 vuotios voi jo ymmärtää tällaisia asioita.

Potkupyöriä oon nähny Ylöjärvellä kans tosi paljon noilla pienillä lapsilla, että ehkä sellainen tosiaan on aika näppärä alkupeliksi. Likalla on muutenkin sellainen käsittämätön vimma aina kokeilla kaikkea uutta ja vaikka se vetääkin pultit herkästi epäonnistumisista, niin luovuttamaan se ei ryhdy ikinä.

Lapsille ostetut laadukkaat pyörät maksavat itsensä takaisin.

Meillä ollu tuolta 3 pyörää: High quality lightweight children?s bikes from Islabikes
-Rothan
-Cnoc 16
-Beinn 20 small

Eivät tosin nykyään toimita enää suomeen, kun menekki Briteissä niin suurta (on tosin firmoja, joiden kautta voi tilata, hintaa n. +70e lisää). Noista Rothanin annoin kaverille. Cnoc 16 oli kahden pojan käsittelyn jälkeen sellaisessa kunnossa, että kumit oli kankailla, käsijarru hajonnut kaatumisen seurauksena (kyseessä eri malli kuin nykyisin myynnissä oleva) ja takanapa jumissa (pojat ajoi tällä "krossia" vielä 9v ikäisenäkin), polkimet pyöri tyhjää taaksepäin... Sain käyettynä silti 50e... Ja toi Beinn oli meillä kahden pojan ajossa ja sain siitä 5v. vanhana vielä 200e käytettynä... Tsekatkaapa fillaritori.comista, miten Islabikesit menee käyettnynä kaupaksi.

Eli kun ostaa lapselle kunnollisen pyörän:
1. Lapsi nautti siitä, kun on hyvä pyörä, esim toi Cnoc 16 painoi varmaan 1-2kg vähemmän kuin naapurin pojan 12" nopsa
2. Vanhempi nauttii kun pyörä toimii ja ei "hajoa alle"
3. Sillä on jälleenmyyntiarvoa

Itsellä on periaate, etten osta koskaan lapsille mitään, mitä en ostaisi itselleni.

24" koosta ylöspäin löytyy jo muitakin vaihtoehtoja. 26" pyöriä sitten onkin vaikka millä mitalla ja uisein xs-kokoisia saa hyvällä alella. Meillä siis pojat ajaa nyt 24" ja xs 26" pyörillä...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mitäs jos ostaisit sille uuden hienon pyörän? Olet kuitenkin sniiduuttasi (olen itsekin sniidu, eli ei ole v!ittuilua) hommannut käytetytyn tai jostain jämäosista väänneteyn mankelin sille pojallesi. Nuorempi poikani ei (onneksi näin päin) välitä vaikka saa aina esim. isovelin pyörän perintönä, mutta vanhempi pojista ei pysty edes kävelemään kengillä jotka saatu jostain :) Jalat menee ihan makaroniksi kun semmosilla saaduilla / kirpparikengillä yrittää kävellä :)

Tää kommentti oli siis ihan vaan "huitaisu" yhtään paremmin tuntematta sua tai jälkikasvua, mutta en voinut olla kommentoimatta kun pari päivää sitten hommattiin vanhemmalle pojalle kallis (siis mun mielestä) 24" pyörä. Ei ole paljoa enää tietokonepelit kiinnostaneet kun on pyöräilty aamusta iltaan pitkin kyliä. 6 vuotios voi jo ymmärtää tällaisia asioita.

No pyörät on vanhoja, mutta ne on kunnossa. Ei se siis ole ollut siitä kiinni ettei pitäisi itse pyörästä.

Eilen rassasin yhdestä vanhasta (oli kampi rikki ja varastossa) pyörästä potkuversion. Pudotettiin vielä satula alas. Sillä päästeli menemään eilisen illan ja hyviä liukuja jo otti. Jospa nyt tuota jaksaisi kelailla jonkun päivää niin varmaan se ilman appareitakin siitä lähtisi, kun itse luottaisi itseensä että osaa ja oppii ja se ei ole niin kauhean vakavaa jos vähän kaatuukin ja ehkä vähän sattuukin. Keinusta voi kuitenkin hyppiä seisaalteenvauhdeista, ettei toisaalta ole siitäkään kiinni että pelkäisi.

Ei raaski kovih ihmeellisiä fillareita ostella kun tuolla landella asutaan ja ne nyt on milloin missäkin ojassa ja naapurin pihassa. Sitten pitäisi skitsoilla siitä että ne on lukittuna jossakin. Noi "vanhat romut" ei ketään kiinnosta niin paljon että varastaisi ja jos varastaa niin tarpeeseen vie.

Ole hyvä! Arvasin, ettei ipanaa kiinnosta fillarointi jos vanhemmat kiukuttelee siitä.

Juuri näin. Tässähän se oli ratkaisu taas tähänkin...

Ole hyvä! Arvasin, ettei ipanaa kiinnosta fillarointi jos vanhemmat kiukuttelee siitä.

...yrität nyt ajatella vanhemman tavalla lapsen aivoilla. Vai meinaatko ettei lasta kiinnosta esim. tietokonepelit, jos vanhemmat siitä sille kiukuttelee. Tai makaroonilaatikko ja hampparit ei kiinnosta jos vanhemmat purnaa niistä ja yrittää tarjota kaalikeittoa.

...yrität nyt ajatella vanhemman tavalla lapsen aivoilla. Vai meinaatko ettei lasta kiinnosta esim. tietokonepelit, jos vanhemmat siitä sille kiukuttelee. Tai makaroonilaatikko ja hampparit ei kiinnosta jos vanhemmat purnaa niistä ja yrittää tarjota kaalikeittoa.

Kaikenlisäksi ei edes tiennyt tapauksesta mitään, saati ymmärtänyt pointtia, kunhan yritti olla nokkela alunperinkin.

Minä en ole mikään maailman kärsivällisin ihminen, eikä ole meidän pojatkaa, eikä ole mun vaimokaan.

Ei mulla silti ole tarve pojan pyöräilystä kiukutella. En vaan ole sellainen että jaksaisin tuntia mairitella pyöräilemään tai mihinkään muuhunkaan. Jos palaa pinna pojalla heti kun pyörä kaatuu ja kiukuttelee ettei halua edes yrittää, niin sitten se pyöräily loppuu siltä erää siihen koska minulla ei ole sitä pinnaa alkaa suostuttelemaan. Että ei tässä nyt ole hermoja menetetty. Kunhan nyt satuin kysymään vinkkiä ja siihen oli pakko tulla noin hienon nokkelasti vastaamaan.

Mutta edelleen iso kiitos niille jotka oikeasti vaivautui antamaan järkeviä vinkkejä, eli tämä potkupyörä, voi hyvinkin olla että siitä lähti nyt kipinä liikkeelle ja kohta kokeilee ihan eri asenteella sitä kunnon fillarointia.

Hahaa. Mä niin muistan kun yritin opettaa vanhinta tyttöä ajamaan fillarilla.

Pyörä oli maassa, tyttö huusi ettei halua koskeakaan, mä yritin olla huutamatta.
Aidosti tuli fiilis että mulla ei vaan ole työkaluja tähän.

Voi voi.. :)

Fillarointi on taito jota ei opita kiukuttelemalla, pakottamalla ja paskalla fiiliksellä. Se on kiinni uskaltamisesta ja itsensä voittamisesta eikä vanhempien lyhyt pinna edesauta asiaa. Jos lapsi pelkää ja epäilee omia taitojaan fillarin päällä kyllä siinä vanhemmalla pitää pää pysyä kasassa. Tai sitten lapselle tulee paskat fiilikset koko touhua eikä kiinnostakaan opetella. Nuo sun esimerkit vähän ontuu, ne ei ole taitoja jotka lapsi oppii.

Mutta hyvä jos lyhytpinnaisille vanhemmille löytyy tuollainen apuväline (potkupyörä) tähänkin vaivaan.

Fillarointi on taito jota ei opita kiukuttelemalla, pakottamalla ja paskalla fiiliksellä. Se on kiinni uskaltamisesta ja itsensä voittamisesta eikä vanhempien lyhyt pinna edesauta asiaa. Jos lapsi pelkää ja epäilee omia taitojaan fillarin päällä kyllä siinä vanhemmalla pitää pää pysyä kasassa. Tai sitten lapselle tulee paskat fiilikset koko touhua eikä kiinnostakaan opetella. Nuo sun esimerkit vähän ontuu, ne ei ole taitoja jotka lapsi oppii.

Mutta hyvä jos lyhytpinnaisille vanhemmille löytyy tuollainen apuväline (potkupyörä) tähänkin vaivaan.

Tämä. Jostain syystä pyörällä ajamisen opettaminen on kyllä sen laatuista hommaa, ettei siinä lehmänhermoisempikaan kaveri meinaa kasassa pysyä. Jotenkin vain siinä vain pystyttävä olemaan se isompi ihminen ja vakuuttamaan, että tilanne on hallussa vaikkei homma etenisikään yhtään mihinkään :D
Meidän muksuilla paria kokoa liian pieni pyörä tuntui olevan toimivin ratkaisu - molemmat jalat ylettyvät helposti maahan, helppo päästä liikkeelle ilman apua eikä vauhti pääsee kasvamaan liian isoksi. Sitten vasta kun homma alkoi jarruttamistakin myöden sujumaan, niin pääsi ajamaan hienolla "isojen lasten" pyörällä.
Aiemmat yritykset korottaa apupyöriä johti vain siihen, että sotkettiin menemään helvetinmoista vauhtia ja kohta oltiin jollain uskomattomalla tavalla nurin. Sen jälkeen kestikin jokunen tovi, että löytyi uskallusta taas uuteen yritykseen.

Mullakin lyhyt pinna. Pojan kanssa opettelemme niin, että harjoittelemme joka päivä 5-15min. Ei yhtään enempää kerrallaan, koska omat hermot menevät. Nyt olemmekin edenneet hyvin tänä keväänä.

...mulla nyt ontuu koko elämä tän meidän perhehelvetin kanssa, siksi ei kannata mun juttuja kovin tosissaan ottaakaan. Meillä mennään niin eri kaavoilla ton mukelon kanssa, ja kokemusta normaalista ei ole. Seiskavuotias menee vielä appareilla, ja tämän kesän ohjelmassa on niiden poisto. Piti olla jo viime kesänä, mutta kasvua ei ollutkaan sitten vielä tarpeeksi. Oma oppimismuisto lapsuudestani on että pakon kautta mentiin polvet ruvella, ja ainakin nyt fillarointi sujuu.

...mulla nyt ontuu koko elämä tän meidän perhehelvetin kanssa, siksi ei kannata mun juttuja kovin tosissaan ottaakaan. Meillä mennään niin eri kaavoilla ton mukelon kanssa, ja kokemusta normaalista ei ole. Seiskavuotias menee vielä appareilla, ja tämän kesän ohjelmassa on niiden poisto. Piti olla jo viime kesänä, mutta kasvua ei ollutkaan sitten vielä tarpeeksi. Oma oppimismuisto lapsuudestani on että pakon kautta mentiin polvet ruvella, ja ainakin nyt fillarointi sujuu.

Me asuttiin ennen yleisurheilukentän vieressä ja kummatkin ipanat oppi fillaroinnin sillä juoksuradalla. Ei ollut niin kova kaatuilla se tartani. Kummallakin ekana sellainen Nopsa kolmipyöräinen, sitten hetken normipyörä+apupyörät ja sitten ilman niitä. Oppivat kummatkin kertaheitolla pysymään pystyssä ilman apupyöriä. Mitään apukeppejä tai potkupyöriä eivät ole edes kokeilleet. Yleensä vaan nauroin jos menivät nurin.

Mä en muista opettaneeni vanhempia muksuja oikein mitenkään ajamaan. Jossain vaiheessa lapsi halusi tukirattaat pois ja kai mä sitten jeesailin että pystyssä pysyy ja siitä ne kai oppi polkemaan kun ainakin nykyäänkin käyvät pyörällä koulussa ilman apurattaita.

Mulla on aika maanläheinen suhtautuminen noihin eri asioiden oppimiseen. Aika lapsen ehdoilla mennään enkä mitään ole tyrkyttämässä. Oppivat todennäköisesti juomaan viinaa ja naimaankin vaikkei isä ole opettamassa niin mitäpä sitä pienemmistäkään asioista ressaamaan. Kyllä se kipinä varmaan sieltä jossain vaiheessa tulee itsestään...

Suositut

Back
Ylös Bottom