Pienten lasten ISIEN ketju!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Onnea MTM

Nyt ois kysymys. Tietääkö kukaan Jyväskylässä oisko mitään liikuntahallia tai vastaavaa jossa ois joku tatami tai matto mihin pääsisi ihan sisäänpääsymaksulla harjoitteleen omaehtoisesti.

Meillä pojat ei halunneet jatkaa tuota ohjattua painia, mutta haluaisivat painia iskän kanssa ja keskenään. Vois kerran tai pari viikossa käydä niiden kanssa nujuamassa jossain jos ois joku järkevä paikka tällaiseen? Onko?

Pentuna Porissa käytiin Urheilutalolla ja siellä oli ainakin mattoja joita sai käyttää kun ei muita harjoituksia ollut. Onko Jyväskylässä jotain vastaavaa, Monnari? Pääseekö niissä käytännössä tekeen mitään koskaan arki-iltaisin tai viikonloppuisin? Ei tuon tilan tartte iso olla, mutta ei sitä ihan kotona olkkarissakaan mahdu tekemään.

Moden oman käden oikeudella ;) kirjoitan poikkeuksellisesti tähän ketjuun, jos vaikka Timban lisäksi tuolla suunnalla jotain muutakin kiinnostaisi:

Oletko Timba tietoinen tuosta Liikuntapeuhulasta? Ei näemmä ihan viikottaista toimintaa (seuraavan kerran 19.1.), kuten täällä vähän vastaava "Temppulaari", jossa urheiluseurat vuorotellen pitävät salia lauantaiaamupäivisin lapsiperheille auki, mutta ehkä tuolla voisi viritellä sellaista tulille.

Kuinka ootte pidelleet noita isyysvapaita, eli nyt kun niitä on se 18+ loput? Kuinka paljon sijoittaisitte heti syntymän jälkeen ja paljonko sitten hieman myöhemmin? Tottakai niitä on hieman otettava siihen alkuun että päästään arkeen kiinni mutta jotkut ovat sanoneet että mukavampi ottaa lisää pitkiä päiviä sitten parin kuukauden päähän kun lapseen saa jo hyvin kontaktia. Keväällä tulossa eka mupelo ja töitä tarvisi alkaa järjestelmään.

Moden oman käden oikeudella ;) kirjoitan poikkeuksellisesti tähän ketjuun, jos vaikka Timban lisäksi tuolla suunnalla jotain muutakin kiinnostaisi:

Oletko Timba tietoinen tuosta Liikuntapeuhulasta? Ei näemmä ihan viikottaista toimintaa (seuraavan kerran 19.1.), kuten täällä vähän vastaava "Temppulaari", jossa urheiluseurat vuorotellen pitävät salia lauantaiaamupäivisin lapsiperheille auki, mutta ehkä tuolla voisi viritellä sellaista tulille.

Kiitti Emmah, mennyt ohi täysin tuo. Tosin nyt on sunnuntaina vieraita että varmaankaan ei pääse, mutta täytyy yrittää muistaa tuo kevään tapahtuma. Työkaverilla on joku tuttu töissä Graniitissa, lupasi kysellä saako siellä käyttää mattoja jollain perusjärkevällä hinnalla kun ei nyt perse kestä yksikseen vuokrailla mitään tatamivuoroja.

Missäpäin olisi tarvetta? Ja kannattaa kysyä judo/paini/seuroilta heillä yleensä on vanhat tatamit myynnissä kun uusiivat niitä.

Ite oon miettiny ihan samaa, että joku tatami tms. jumppamatot mitä kouluilla on tarvis hommata. Ja puolapuuthan ois ihan kingit.
Tosiaan, 1v ja 3v poikien pakkisfaija ilmoittautuu, hienoo että tämmönenki ketju on! Itse oon tässä nyt tositoimissa, eli koti-iskänä
syksystä asti ollu. Muija painaa duunia ja faija hoitaa.

Kuinka ootte pidelleet noita isyysvapaita, eli nyt kun niitä on se 18+ loput? Kuinka paljon sijoittaisitte heti syntymän jälkeen ja paljonko sitten hieman myöhemmin? Tottakai niitä on hieman otettava siihen alkuun että päästään arkeen kiinni mutta jotkut ovat sanoneet että mukavampi ottaa lisää pitkiä päiviä sitten parin kuukauden päähän kun lapseen saa jo hyvin kontaktia. Keväällä tulossa eka mupelo ja töitä tarvisi alkaa järjestelmään.

2-3 viikkoa syntymän jälkeen ja loppukönttä sitten sinne kun emäntä menee takaisin töihinsä. Siis olettaen että menee töihinsä ennenkuin 2 ikävuoden takalaita tulee vastaan.

Tietty jos talouspuolen optimoinnilla ei ole väliä niin sittenhän ne vapaat voi pitää ihan silloin kun siltä tuntuu. Itse en vielä alle 1v ikäisen kanssa kotiin intoilisi - ei siellä vielä mitään kovin erikoista tapahdu tuossa vaiheessa.

Jos on duunissa löysää niin taitaa nykyään olla joku Kelan sponsoroima lyhennetty työviikkosysteemikin valikoimassa. Max 30h viikossa töitä niin Kela maksaa yhdeltä päivältä jotain.

Vähintään viikko kannattaa jättää jemmaan myöhempään ajankohtaan että pääsee poikien kanssa rentoutumaan kalareissulle tai kanarialle siinä vaiheessa kun vauva-arki alkaa oikein painamaan :)

Voi huokaus.
Huolta ja murhetta.
Isoin, ala-luokkalainen tyttö on kovan kaveripelin keskellä. Harva se päivä itku herkässä kun kaverit tekee ohareita ja vaihtaa kaveria.
Kuitenkin yritetään sanoa että on hölmöä ja väärin, eikä niin saisi tehdä. Selän takana puhutaan kovasti pahaa ja juostaan karkuun jne. Taas sama tarina kotona, hölmöä. Älä sä tee niin.
Pikkuveljien rakkaushuolien kanssa huomasin jo että puhe ei auta vaan kolhut pitää ottaa ja niistä oppia.
Mutta onpa helvetti vaikeata. Iskä ei oikein kelpaa mihinkään ja äiti on taas tunnepuolella ulkona mukavuusalueeltaan.
Perse perse perse...
Pojan kanssa kauheeta vääntöä. Meinasin kantaa sen pakkasessa tarhaan ilman vaatteita. En uskaltanut. (-16'c)
Viimeviikolla olisin vienyt. Ei tuollaiselle saa vaatteita päälle satuttamatta jos se ei halua. Ja aikataulukaan ei antanut loputtomasti periksi. Sillä se vasta äiti fiksaatio onkin. Isi muuttuu ilmaksi kun äiti tulee paikalle. Vedättää ja kääntää. Äiti suuttuu, mä suutun, poika huutaa ja sit äiti suuttuu mulle.
Perse perse perse!
( sanoinko jo että nää eimole sen parhaita puolia )

Keskimäinen tyttö on sit enemmän niikuin minä. Kaveriksi käy kuka vaan ja on sovitteleva ja sosiaalinen. No se tietysti kärsii kun tunnelma on edellisistä syistä vähän kireähkö välillä. Yrittää kyllä olla. No, se onneksi tykkää kun halataan ja saa olla kainalossa. Siinä kyllä pärjään. Jutellaan ollaan. Tulee vaan hermostuttua sille sit liian herkästi jos on jotain, koska se tekee sitä niin harvoin. Pitäishän senkin saada kiukutella. Menee vaan voimat jo noihin kahteen. ...välillä kolmeen.

Joo, avauduin. Sori. Ehkä en ole ainoa?

Mä pidin isyysloman (18pv) suoraan heti syntymästä. Tuntipankit huutaa muutenkin täytenä, joten mulla toi vapaan pito ei aiheuta huolia. Olettaen tietty, että töiden puolesta sopii.

Mua kanssa alkaa pelottaa noi sosiaaliset suhteet lasten kesken. Kummitytön isosisko on eskarissa ja nyt jo on sellasta manipulointia ja kiusaamista, että oikein pahaa tekee kuunnella vanhempiensa avautumista.

Väärinhän se on, mutta kyllä mä niin itsekäs olen, että jos poikaa aletaan tarhassa syrjiin niin hankitaan sitten kaikki pelit ja vehkeet viimeisen päälle, että kaikki haluaa olla sen kaveri kun isi tuo sen tarhaan mönkijällä tai helikopterilla tai mihin se perse nyt milloinkin repee. Tietääpähän mihin säästötili hupenee :D

Hirvittää vaan lukee noita lehtiartikkeleita, että miten se tarhassa alkanut kiusaamiskierre jatkuu aina lukioon/amikseen saakka. Ehkä koko elämän.

Edit. Avaudunpas myös: eilen tarhassa likalta (1v) oli vasu-keskustelun aikana raapastu toinen poski verille, kaksi posken mittasta skraidua ja omaan silmään näytti pahalta (no tietty kun oma lapsi kyseessä) eikä kukaan huomannut mitään? Hoitajat ihan ihmeissään, että ei he tiedä kuka raapas tai missä tilanteessa. Rupesin miettiin että mitähän vittua siellä touhutaan, jossei tollasta huomata. Voihan tyttö olla vielä niin ujo (juuri aloittanut) ettei uskalla vielä itkeä. Mene ja tiedä...

Mua kanssa alkaa pelottaa noi sosiaaliset suhteet lasten kesken. Kummitytön isosisko on eskarissa ja nyt jo on sellasta manipulointia ja kiusaamista, että oikein pahaa tekee kuunnella vanhempiensa avautumista.

About 3-vuotiailla alkaa toi keskinäinen peli kunnolla. Ainakin tytöillä. Pojilla (toivon ainakin) suoraviivaisempaa. Juuri tässä päiväkodin kanssa on noista kaverinokkimiskuvioista ollut keskustelua jonkin verran.

Pienemmät ryhmäkoot olis kyllä poikaa noihin päiväkoteihin. Nykyään on määrät per ryhmä vedetty niin tappiin, että saa melkoinen supernanny x3 olla kehissä että ehtii joka nurkkaan toimintaa tarkkailemaan. Saatikka ohjaamaan tolkun suuntaan. Enempi näyttää meno siltä että kersat menee kuin kuulat flipperissä ja hoitajat blokkailee pahimpia tilanteita minkä ehtivät.

Voi huokaus.
Huolta ja murhetta.
Isoin, ala-luokkalainen tyttö on kovan kaveripelin keskellä. Harva se päivä itku herkässä kun kaverit tekee ohareita ja vaihtaa kaveria.
Kuitenkin yritetään sanoa että on hölmöä ja väärin, eikä niin saisi tehdä. Selän takana puhutaan kovasti pahaa ja juostaan karkuun jne. Taas sama tarina kotona, hölmöä. Älä sä tee niin.
Pikkuveljien rakkaushuolien kanssa huomasin jo että puhe ei auta vaan kolhut pitää ottaa ja niistä oppia.
Mutta onpa helvetti vaikeata. Iskä ei oikein kelpaa mihinkään ja äiti on taas tunnepuolella ulkona mukavuusalueeltaan.
Perse perse perse...
Pojan kanssa kauheeta vääntöä. Meinasin kantaa sen pakkasessa tarhaan ilman vaatteita. En uskaltanut. (-16'c)
Viimeviikolla olisin vienyt. Ei tuollaiselle saa vaatteita päälle satuttamatta jos se ei halua. Ja aikataulukaan ei antanut loputtomasti periksi. Sillä se vasta äiti fiksaatio onkin. Isi muuttuu ilmaksi kun äiti tulee paikalle. Vedättää ja kääntää. Äiti suuttuu, mä suutun, poika huutaa ja sit äiti suuttuu mulle.
Perse perse perse!

Keskimäinen tyttö on sit enemmän niikuin minä. Kaveriksi käy kuka vaan ja on sovitteleva ja sosiaalinen. No se tietysti kärsii kun tunnelma on edellisistä syistä vähän kireähkö välillä. Yrittää kyllä olla. No, se onneksi tykkää kun halataan ja saa olla kainalossa. Siinä kyllä pärjään. Jutellaan ollaan. Tulee vaan hermostuttua sille sit liian herkästi jos on jotain, koska se tekee sitä niin harvoin. Pitäishän senkin saada kiukutella. Menee vaan voimat jo noihin kahteen. ...välillä kolmeen.

Et ole. Täälläkin vaan tuntuu olevan sellainen "täydelline isämeininki" välillä, samaa settiä kun palkkakeskusteluissa ja parisuhteessa ja vähän kaikessa. Pakkiksella aina ne keskimääräistä täydellisemmät tapaukset...

Minä ainakin huudan pojille ihan liikaa, mutta on ne kyllä melkosia luupäitä ja vanhemmalla ainakin on nyt sitten todettu ADHD. Itse olen aina ollut äkkipikainen. En minä tästä mihinkään muutu.

Onneksi kuitenkin on hyviä hetkiä enempi ja pojat on välillä kiinni just iskässä kuin takiaiset. Johtunee siitä että olen niide kanssa enempi johtuen vaimon töistä ja työajoista. Eli myös touhuan niiden kanssa kaikenlaita, vaikka varmasti enempikin voisi jos vaan yksinkertaisesti jaksaisi ja olisi aikaa.

Tähän voi sitten sanoa että joojoo tehkää vähemmän duunia, lapset on kerran vaan pieniä ja diipadaapa. No perkele, näin se on mutta käytännössä ei onnistu jos ei ole syntynyt kultalusikka suussa vaan normisti puulusikka perseessä.

Minä voin ainakin samaistua aivan täysin sun kertomukseen vaikka mulla ei olekkaan tyttöjä ja pojat on vielä pieniä eli täyttävät kohta 6 ja 8.

- - - Updated - - -

About 3-vuotiailla alkaa toi keskinäinen peli kunnolla. Ainakin tytöillä. Pojilla (toivon ainakin) suoraviivaisempaa. Juuri tässä päiväkodin kanssa on noista kaverinokkimiskuvioista ollut keskustelua jonkin verran.

Pienemmät ryhmäkoot olis kyllä poikaa noihin päiväkoteihin. Nykyään on määrät per ryhmä vedetty niin tappiin, että saa melkoinen supernanny x3 olla kehissä että ehtii joka nurkkaan toimintaa tarkkailemaan. Saatikka ohjaamaan tolkun suuntaan. Enempi näyttää meno siltä että kersat menee kuin kuulat flipperissä ja hoitajat blokkailee pahimpia tilanteita minkä ehtivät.

Sama fiilis itselläkin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Toi on kyllä hauska juttu "tehkää vähempi duunia, kyllä sitä kerkee sit kun lapset on vähä isompia". Niinhän se ideaalitilanteessa menisi. Ja tämä vaatisi myös tämän ikuisen itkun aiheen, eli sen että lisäännytään vasta reilusti jälkeen kolmenkympin. Ja samalla harmittaa poliitikkoja kun ei syntyvyys riitä kattamaan työntekijävajetta.

Vähän samaa menoa duunin metsästyksen kanssa, pitäis olla alle 30v, 5-10v kokemusta ja korkeasti koulutettu. Lapset pitäisi tehdä reilusti alle 30v, mutta silti pitäisi olla jo se (mahdollinen) korkeampi koulutus ja työvuosia takana. Sitten siitä vasta kivaa tuleekin, jos haluais vielä asua jossain isommassa kun kerrostalokaksiossa.

Me asutaan vanhassa ok-talossa, vaimo koulussa (venynyt juurikin näiden lasten takia) ja itse osittaisessa reissuduunissa. Reissaaminen vituttaa ja lapsia ikävä, mutta minkäs teet. Samalla kusihuorat kotiäidit kattoo alaspäin kun tuon "niin nuorta neitiä" (1v) tarhaan. Ja itse tuodaan vanhempi lapsi (ehkä 4v) tarhaan, että saadaan olla nuoremman lapsen (kävelee jo, eli yli 1v) kotona. Saatana!

Puhumattakaan verotuksesta, poliisi pysäytti ylinopeudesta (yllätys, kiire reissusta kotiin ennenkö lapset menee yöpuulle), selvisin onneksi huomautuksella. Mietin, että jos ois sakot tullut, niin mua olisi sakotettu huomattavasti suuremman palkkatason mukaan, verrattuna siihen mitä mulla (meidän perheellä) todellisuudessa jää käteen.

Sitten on kiva kuulla mutkien kautta kotikunnasta juoruja, että vihreästi vasemmalle kaartuneet, tuilla elävät/matkustelevat lapsuudenystäväni ovat huudelleet mun olevan keskiluokkanen wannabesnobi "kun pitää ok-talossa asua" jne. Perkele! Sanomattakin selvää, etten pidä enää yhteyttä ko. kateellisiin kusipäihin.

Tämmöstä tänään, oli muuten hyvä aamutreeni äsken.

Edit. Tulipas muuten agret päälle, pitääkin tulla jatkossa avautuun tänne ennen treeniä. Ehkä jopa mennä tämän kotiäidin kanssa juttusille siitä, että missä iässä lapset pitäisi tarhaan laittaa. Alkulämmöksi hakkais vähän säkkiä(kotiäitiä) ja sitten salille pumppaan.

No nää nyt on näitä, vähän drunkempaa huumoria...

Ite taisin ekan lapsen kohdalla pitää ensin pari viikkoa ja sitten viikon myöhemmin. Isäkuukauden pidin sitten kun vanhempainvapaa loppui tms. Toisen lapsen syntymän jälkeen aloitettiin raksaprojekti ja kaikki vapaat meni raksatessa.

Suosittelen kyllä tuota isäkuukauden pitämistä kaikille koska muistaakseni kela maksaa palkasta 85% tms ja saa olla kotona lapsen kanssa. Lapsi tajuaa jo sen ikäisenä jotain ja sen kanssa voi puuhailla. Äitin käskette mäkeen jos pitelee pitämättömiä lomia tms eikä ole tuona aikana töissä niin saatte olla lapsen kanssa kahdestaan ja viettää laatuaikaa.

Tuohon liittyen: ei oo enää isäkuukautta vanhassa muodossa, jos lapsi on syntynyt 2013 tai myöhemmin. Systeemi parani sen verran, että äidin ei tarvitse jättää omasta vanhempainvapaastaan mitään 12pv lopusta isälle.

Ja muutenkin 18+36 setin päivät sai roiskia vapaammin itselle sopiviin ajankohtiin ennenkuin kersa täyttää 2v. 36pv saa pitää kahdessa osassa jos istuu paremmin kuvioihin.

Voi huokaus.
Huolta ja murhetta.
Sori. Ehkä en ole ainoa?

No et ole, mun isoin tyttö pyörittää tota saamarin kaveripeliä ja puhuu paskaa minkä kerkiää hermot o ihan finaalissa kun ei se vielä tajua että aikuinen näkee sen huijausten läpi heti, sit ei vaan voi tunnustaa miten asiat on. Selityksiä selitysten perään ja aina vaan huonompia..
Ja juuh keskimmäinen on meitin paras kaveri tasan just siihen asti kun äiti tulee kotiin jolloin musta tulee näkymätön joka taas tarkoittaa sitä että KAIKKI säännötkin tuppaa unohtumaan.. Lisäbonuksena toi syöminen on nykyään äärimmäisen hauskaa, pari -3 kertaa viikkoon pöydässä ei mene ýli tuntia, kaikki ruoka on pahaa ja vaikka tykkäsikin niin silti se on pahaa..

On tää joo välillä kyllä sellaista sirkusta ettei oo tosikaan, ja tulee tosiaan huudettua ihan liikaa välillä pitäs vaan yrittää hillitä itseään..

On tää joo välillä kyllä sellaista sirkusta ettei oo tosikaan, ja tulee tosiaan huudettua ihan liikaa välillä pitäs vaan yrittää hillitä itseään..

Aamen.

Tosiaan tässä elokuusta asti olen ollut kämpillä ja hoitanu näitä meidän 1 ja 3vee poikia, täytyy kyllä sanoa että työstä käy jos jotku
"kotiäidin" hommia väheksyy. Pinna on välillä todella kireällä. Asioita ei helpota sekään, että muutettiin vaimon työn perässä
uudelle paikkakunnalle, jossa tukiverkostoa ei käytännössä ole. Muutamat tutut tässä lähellä mutta lapsettomia pariskuntia joilla on
tietenkin omat menonsa. Vaimo stressaa uuden työnsä kanssa tietenkin, ja stressi tulee tietysti kotiin asti. Nuoremman kanssa on pärjänny tosi
hyvin, mutta nyt alkaa silläkin löytyyn sitä omaa tahtoa, ja ruoka lentää pitkin kämppää ku yrität syöttää. 3v on erittäin äkkipikainen (isä myös :D)
ja uhma on ollu aika rajua välillä.

Mietin tuossa että kyllä tää n. 5 vuoden päästä helpottaa vähän ku alkaa koulut ja systeemit, mutta muiden avautumisia lukiessa taitaa vaan
huolet ja ressit muuttaa muotoaan. Kyllä tää kasvatushomma on sellanen henkinen kasvuprosessi itelläki että eipä keksi heti toista.
Hitto ku pystys joka aamu muistaan sen että mistään pienestä ei kannata hermostua ja ressailla. Olis paljo helpompaa kaikilla.

No ettei pelkäksi valitukseksi mene, niin reenit on kulkenu paremmin ku koskaan tässä kotona ollessa. Käyn reenaileen illalla sillon ku
juipit on menny nukkuun. Toisaalta se on taas vaimon ja mun yhteisestä ajasta pois. Heh, perussuomalaista löytää jostain positiivisestakin
asiasta jotain negatiivista. No, tää on tämmöstä välillä.

Jep meillä on melkein samanlainen tilanne muutettiin 4v sitten tukiverkoston ulkopuolelle ja kyllä on aika monta kertaa tullut ikävä mummoloita ;) Nyt sentään alkanut löytymään kavereita täältäkin päin ja lapsiakin saanut silloin tällöin hoitoon ja päässyt lataileen omat akut.. Ja jep ei ne huolet varmaan lopu ennen kuin noi mukulat on jotain 25vuotiaita, äskettäin oli uhmaa kohta alkaa murrosiät, ja tottakai tässä välillä on saanut stressailla koulukiusaamisesta ja kohtahan toi isoin likka alkaa pyörii kaikenmailman hamppien kanssa stna. Mut summasummarum en mä silti kyl haluaisi muunkaltaista elämää niin paljon hyvääkin noissa lapsukaisissa on.

Hampeista puheenollen, kuinka suljettuja noi Suomen kristilliset opistot on? Ja onko ne vaan tytöille?

Eilen tuli dokkari brittiteinien panemisesta, alko hirvittään kun 13v likat jakaa pillua niille vitun cooleille tulevaisuuden pikkurikollisille/työttömille. Meidän tyttö ei seksiä tartte, jälkeläiset voin minä maksaa koeputkena.

Kuitenkin yritetään sanoa että on hölmöä ja väärin, eikä niin saisi tehdä. Selän takana puhutaan kovasti pahaa ja juostaan karkuun jne.

Taitaa olla jossain määrin yleistä ala-asteikäisillä tytöillä nämä kaveripiirin häröilyt ja niihin liittyvät harmit. Pojilla hormonit potkii pahemmin sitten yläasteella.
Meillä tuohon auttoi koulun ja sitämyöten kaveripiirin vaihto. Ihan niinkuin eri lapsi tulisi nyt joka päivä koulusta kotiin, poissa on kaikki kiukuttelut ja muut pahanmielen osoitukset. Yksi niistä vanhoista luokkakavereista on selkeästi orastava sosiopaatti.

Voi huokaus.
Huolta ja murhetta.
Perse perse perse...
Perse perse perse!

Itse olen vienyt kiukkuavan tytön monta kertaa pakkasessa (-19) t-paidassa ja sukkahousuissa tarhaan ja tytön vaatteet toisessa kädessä. Eli kantanut kylmään autoon ja siitä tarhaan. Mulla helpotti tuo homma kun katsottiin valmiiksi edellisenä iltana vaatteet niin ei voinut enää kiukuta vaatteista aamulla kun itse oli valinnut :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom