Pienten lasten ISIEN ketju!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
jos saa kysyä niin mihin toi "ei lapsenedun mukaista" väite perustuu? tollasiin väitteisiin pitää sitten löytyä jotain faktaakin jos oikeuteen menisi :)

Alunperin molemmat tykkäs siitä että poika oli usein mun luona yötä hoidossa, n. 14pv kuukaudessa. Nyt kun sossutäti sano että ei oo lapsen edunmukaista että vaihtelee usein kotia ja olisi parempi että olis yötä vain äidin luona, niin exä ainakin yrittää vedota tähän.

Perhetuttu on Tampereen yhden pienen lähikunnan sosiaalitoimen puheenjohtaja ja kertoi ettei noilla sossuntädeillä oikeesti ole edes oikeutta kieltäytyä kirjottamasta lappuja. Ja että on muutenkin eettisesti väärin painostaa äitiä pyytämään rahaa + kaikki oikeudet.

Arvatkaa vaan onko tämä perhetuttu mies vai nainen

Alunperin molemmat tykkäs siitä että poika oli usein mun luona yötä hoidossa, n. 14pv kuukaudessa. Nyt kun sossutäti sano että ei oo lapsen edunmukaista että vaihtelee usein kotia ja olisi parempi että olis yötä vain äidin luona, niin exä ainakin yrittää vedota tähän.

Perhetuttu on Tampereen yhden pienen lähikunnan sosiaalitoimen puheenjohtaja ja kertoi ettei noilla sossuntädeillä oikeesti ole edes oikeutta kieltäytyä kirjottamasta lappuja. Ja että on muutenkin eettisesti väärin painostaa äitiä pyytämään rahaa + kaikki oikeudet.

Arvatkaa vaan onko tämä perhetuttu mies vai nainen

no tuo on ainakin sellainen että tuohon saattaa jo tuomarikin sanansa sanoa jos jonkun sossutantan puheisiin ruvetaan vetoamaan koska kuten tuttusikin sanoi heillä ei ole oikeutta sotkeentua tai ilmaista omia mielipiteitään näissä asioissa, onnea matkaan...mihin ikinä tiesi viekään tällä hyvin jännällä polulla, sanoisinko jopa routalempi jännää :D

Sellainen näitä lukiessa on tullut mieleeni, että jos tekee lapselle 20 000 euron lahjoituksen, jonka jälkeen lapsi pitää merkitä holhousasioiden rekisteriin (ei sitten muuten yhtään kiva juttu)...

http://www.maistraatti.fi/Documents...psen omaisuuden hoitaminen.pdf?epslanguage=fi

Tämän jälkeen lapsen varallisuutta (onko ne elatusmaksut kohdennettu lapselle?) ei voi käyttää enää kuin ko. lapseen. Näin äiti tai isä ei pääsisi lapsen varallisuuteen käsiksi tekemättä siitä selvitystä. Mutta taitaa nuo elatusmaksut olla kohdennettu enemmäkin lapsen asumiseen ja elämiseen, joten tämä ei välttämättä siis toimisi.

Tuosta mahdollisesta elatusavun suuruudesta vielä sen verran, että mikäli vanhemmat eivät pääse siitä sopimukseen, sen määrittää tuomioistuin -- ei todellakaan kukaan muu.

Huh huh kun lukee näitä teidän juttuja. Ja tähän sitten ei puututa millään tavoin.

Nainen euro voi olla 80 senttiä mutta miehen lapsi on elatusmaksu lappu. Ei tarvitse kysyä kumpi on pahempi.

Joitakin vuosia sitten kun itse erosin oli elatusmaksun määrä muistaakseni jotain 110euroa/lapsi. Nykyään se on noussu indeksikorotusten myötä tuonne 150euron paikkeille. Onhan tuo jo aikamoinen summa kahdesta lapsesta joka kuukausi. Lisäksi se että tuohan nyt nousee joka vuosi jonkin verran. Eipähän voi tehdä mitään suurempia hankintoja elämässään ennenkuin elarien maksu joskus sitten loppuu. Ainoa mikä tässä mättää on sen että lähes joka kerta kun lapset tulevat luokseni(nykyään joka 2.vkl) tuntuu ettei lapsilla ole kunnollisia vaatteita mukana. Oon tästäkin exälleni sanonu monia kertoja ja miettinyt et mihin se ne rahat oikein laittaa. Töissä käyvä kuitenkin kun on ja saa vielä siihen päälle lapsilisät, yksinhuoltajakorotukset plus ne mun 300+ euroa kuukaudessa sekä palkka.. Enkä nyt sano etteikö sitä rahaa menis tuollasten yli 10-vuotiaiden kanssa..joskus vaan ihmettelen. Hyvänä lisänä vielä siinä se että lapsetkin kertovat äidin käyttävän paljon rahaa itseensä ja omiin menoihinsa. Uskoakko vaiko ei.. hankala juttu joka tapauksessa.
Mutta tällästähän tämä on.. EI pitäisi miettiä asioita kun rupee vaan vituttamaan mitä enemmän asioita miettii. Kyllä sitä tosissaan joskus miettii että kannattaako työnteko lainkaan. :wall:

Tähän vielä totean 1.6vuotiaan pojan isänä että kaikki on kuitenkin ihan hyvin vaikka välillä pännii. Ja tästä pääsenkin kätevästi toiseen aiheeseen.
Mikä olisi hyvä harrastus tuollaselle aktiiviselle pienelle pojalle? Oon miettinyt kaikenlaista mutta en vielä oo keksinyt oikein mitään sopivaa.. Kokemuksia ja vinkkejä siis kaivataan.
Muskarissa kun ollaan käyty niin se taas tuntuu olevan vähän liiankin lepposta. Ei oikein malttais pysyä paikoillaan hän..

Tästähän tulikin vähän pidempi juttu kuin piti.. :jahas:

Päivitelläänpä jatkoa taas.

Tänään laaditaan kirjelmä sossutädille, sekä hänen esimiehelle, joka kieltäytyi allekirjoittamasta ehdotettua sopimusta ja vaaditaan perustelemaan päätös. Kirjelmässä aion myös ilmoittaa huoleni äidin jaksamisesta lapsen kanssa kahden viikon ajan. Vetoan samalla myös äidin aikaisempiin väkivaltaisuuksiin suhteessa, jotka ovat usean henkilön tiedossa, sekä tunnistettuihin vihanhallintaongelmiin. Aion ehdottaa samalla yksinhuoltajuutta itselleni vetoamalla ko. seikkoihin.

Rumaksi menee mutta menköön. Eilisen keskutelun jälkeen voin odottaa vastapuolelta jotain kusipäistä temppua jolla yritetään saada mulle mahdollisimman vähän VALVOTTUJA-tapaamisia.

Teille muille jotka mahdollisesti joudutte tähän helvetin stressaavaan ja kaikinpuolin vittumaiseen tilanteeseen. Elatusvelvolliset.fi sivuston kautta on mahdollista saada ilmaista neuvontaa sekä oikeusapuja.

EDIT: Homma menee tulevaisuudessa käräjille mutta viranomaisille toimitettu virallinen kirjelmä on pakko ottaa huomioon todisteena oikeudessa.

Päivitelläänpä jatkoa taas.

Tänään laaditaan kirjelmä sossutädille, sekä hänen esimiehelle, joka kieltäytyi allekirjoittamasta ehdotettua sopimusta ja vaaditaan perustelemaan päätös. Kirjelmässä aion myös ilmoittaa huoleni äidin jaksamisesta lapsen kanssa kahden viikon ajan. Vetoan samalla myös äidin aikaisempiin väkivaltaisuuksiin suhteessa, jotka ovat usean henkilön tiedossa, sekä tunnistettuihin vihanhallintaongelmiin. Aion ehdottaa samalla yksinhuoltajuutta itselleni vetoamalla ko. seikkoihin.

Rumaksi menee mutta menköön. Eilisen keskutelun jälkeen voin odottaa vastapuolelta jotain kusipäistä temppua jolla yritetään saada mulle mahdollisimman vähän VALVOTTUJA-tapaamisia.

Teille muille jotka mahdollisesti joudutte tähän helvetin stressaavaan ja kaikinpuolin vittumaiseen tilanteeseen. Elatusvelvolliset.fi sivuston kautta on mahdollista saada ilmaista neuvontaa sekä oikeusapuja.

EDIT: Homma menee tulevaisuudessa käräjille mutta viranomaisille toimitettu virallinen kirjelmä on pakko ottaa huomioon todisteena oikeudessa.

suosittelen että et itse sitä paperia enää kirjoita vaan ota itsellesi lakimies joka sen kirjoittaa, on meinaan vastine ihan muuta luokkaa kun lakimiehelle joutuvat vastaamaan laittomuuksista :D

Joitakin vuosia sitten kun itse erosin oli elatusmaksun määrä muistaakseni jotain 110euroa/lapsi. Nykyään se on noussu indeksikorotusten myötä tuonne 150euron paikkeille. Onhan tuo jo aikamoinen summa kahdesta lapsesta joka kuukausi. Lisäksi se että tuohan nyt nousee joka vuosi jonkin verran. Eipähän voi tehdä mitään suurempia hankintoja elämässään ennenkuin elarien maksu joskus sitten loppuu. Ainoa mikä tässä mättää on sen että lähes joka kerta kun lapset tulevat luokseni(nykyään joka 2.vkl) tuntuu ettei lapsilla ole kunnollisia vaatteita mukana. Oon tästäkin exälleni sanonu monia kertoja ja miettinyt et mihin se ne rahat oikein laittaa. Töissä käyvä kuitenkin kun on ja saa vielä siihen päälle lapsilisät, yksinhuoltajakorotukset plus ne mun 300+ euroa kuukaudessa sekä palkka.. Enkä nyt sano etteikö sitä rahaa menis tuollasten yli 10-vuotiaiden kanssa..joskus vaan ihmettelen. Hyvänä lisänä vielä siinä se että lapsetkin kertovat äidin käyttävän paljon rahaa itseensä ja omiin menoihinsa. Uskoakko vaiko ei.. hankala juttu joka tapauksessa.
Mutta tällästähän tämä on.. EI pitäisi miettiä asioita kun rupee vaan vituttamaan mitä enemmän asioita miettii. Kyllä sitä tosissaan joskus miettii että kannattaako työnteko lainkaan. :wall:

Tähän vielä totean 1.6vuotiaan pojan isänä että kaikki on kuitenkin ihan hyvin vaikka välillä pännii. Ja tästä pääsenkin kätevästi toiseen aiheeseen.
Mikä olisi hyvä harrastus tuollaselle aktiiviselle pienelle pojalle? Oon miettinyt kaikenlaista mutta en vielä oo keksinyt oikein mitään sopivaa.. Kokemuksia ja vinkkejä siis kaivataan.
Muskarissa kun ollaan käyty niin se taas tuntuu olevan vähän liiankin lepposta. Ei oikein malttais pysyä paikoillaan hän..

...en nyt osaa sanoa noihin elareihin sun muihin mitään, kun itsellä ei ole sellaine tilanne, että pitäisi maksella. Kaikki asutaan vielä samassa kämpässä ja kaikki rahat menee lapseen. Mutta noista kledjuista sen verran, et jos susta tuntuu et ne joutuu kulkemaan vanhoissa vermeissä, niin käy sillointällöin ostamassa niille farkut ja pari paitaa, ei ne niin paljon maksa et kenenkään talous kaatuu. Lapsetkin huomaa siinä että sä oot ajan hermoilla ja välität. Jos sulla on sellainen ajattelu et maksat jo elareita ja lasten äiti saa rahaa, niin sen pitää ne hoitaakin, niin unohda sellainen ajattelu. Ne menee ainakin suoraan niiden lasten hyväksi, menee elarit ja lapsilisät sit mihin menee.

Mutta tällästähän tämä on.. EI pitäisi miettiä asioita kun rupee vaan vituttamaan mitä enemmän asioita miettii. Kyllä sitä tosissaan joskus miettii että kannattaako työnteko lainkaan.
:wall:

jos tuon ikäiset lapset sanovat että äiti käyttää rahaa itseensä niin ei ne valehtele, lakimiestä kehiin kysymään että voiko vaatia ja jos voi niin ei muuta kun oikeusaliin kyselemään exältä selvitystä että miten elatusmaksut käytetään ja miten kohdistuvat lapsiin, en voi kyllä muuta todeta kuin että vittu mitä rottia naiset tässä maassa on ja kaikki järjestäen...
edit: sehän on määritelty että paljonko menee kuukaudessa lasten vaatteisiin ym kuluihin niin kuitteja vaatimaan vaan

...en nyt osaa sanoa noihin elareihin sun muihin mitään, kun itsellä ei ole sellaine tilanne, että pitäisi maksella. Kaikki asutaan vielä samassa kämpässä ja kaikki rahat menee lapseen. Mutta noista kledjuista sen verran, et jos susta tuntuu et ne joutuu kulkemaan vanhoissa vermeissä, niin käy sillointällöin ostamassa niille farkut ja pari paitaa, ei ne niin paljon maksa et kenenkään talous kaatuu. Lapsetkin huomaa siinä että sä oot ajan hermoilla ja välität. Jos sulla on sellainen ajattelu et maksat jo elareita ja lasten äiti saa rahaa, niin sen pitää ne hoitaakin, niin unohda sellainen ajattelu. Ne menee ainakin suoraan niiden lasten hyväksi, menee elarit ja lapsilisät sit mihin menee.

No totta tämäkin. Vituttaa vaan varmasti maksaa elareita jotka on tarkoitettu LASTEN hoitamiseen. Jokaisella elareita saavalla pitäisi olla velvollisuus näyttää toteen mihin ne rahat on hankittu. 300 euroa elareita ja 200 euroa lapsilisiä per kk, sillä saa ihan takuuvarmaan lapsille ruuat ja vaatteet jollei ole joku kermaperse jolle kelpaa vain paras ja kallein merkkituote.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
käy sillointällöin ostamassa niille farkut ja pari paitaa, ei ne niin paljon maksa et kenenkään talous kaatuu. Lapsetkin huomaa siinä että sä oot ajan hermoilla ja välität. Jos sulla on sellainen ajattelu et maksat jo elareita ja lasten äiti saa rahaa, niin sen pitää ne hoitaakin, niin unohda sellainen ajattelu. Ne menee ainakin suoraan niiden lasten hyväksi, menee elarit ja lapsilisät sit mihin menee.

No näinhän sitä välillä tulee tehtyä. Ostelen sillon tällön jotain pientä kuten farkkuja tms. mitä nyt sattuu tarjouksissa olemaan. Tästä saa hyvän mielen ennenkaikkea lapsille. En tästä tämän enempää jaksa jauhaa kun asiat ei tästä muuksi muutu enkä jaksa jatkuvasti taistella exäni kanssa. Tuli vaan yht´äkkiä mieleen tuosta kun muutkin eronneet näiden asioiden kanssa varmasti välillä painii.

jos tuon ikäiset lapset sanovat että äiti käyttää rahaa itseensä niin ei ne valehtele, lakimiestä kehiin kysymään että voiko vaatia ja jos voi niin ei muuta kun oikeusaliin kyselemään exältä selvitystä että miten elatusmaksut käytetään ja miten kohdistuvat lapsiin, en voi kyllä muuta todeta kuin että vittu mitä rottia naiset tässä maassa on ja kaikki järjestäen...
edit: sehän on määritelty että paljonko menee kuukaudessa lasten vaatteisiin ym kuluihin niin kuitteja vaatimaan vaan

Sehän tossa lakimiehen kehiin tulossa on vittumaista että esim: minä joudun maksamaan itse lakimiehen maksut kun taas vastaavasti ex saa lakimiehen ilmaiseksi .. Aivan samoin kuin noissa elatusmaksu riidoissa naisen ei tarvitse suostua juuri mihinkään ja kulut makselee elatusvelvollinen ;) Lapsien oikeuskulut valtio..
Mä maksan +440 kahdesta lapsesta elareita, ex haki oikeuden kautta 660€/kk ja tästä sai tapella useamman kuukauden ennen kuin sai edes tiputettua tuohon summaan, lakimiehen kulut olivat n1500€.

Lähivanhemmalla ei myöskään ole mitään selvitysvelvollisuutta mihin elatusmaksut kuluvat, ainut mitä etävanhempi voi tehdä on ilmoittaa lastensuojeluun jos kokee että vaikkapa lapsen vaatehuolto ei toimi.
Myöskään lähivanhemmalla ei ole minkäänvaltakunnan ilmoitusvelvollisuuksia kulujen pienenemisestä ym sellaisista asioista jotka vaikuttaisivat elatusmaksujen suuruuteen.

Myöskään lähivanhemmalla ei ole minkäänvaltakunnan ilmoitusvelvollisuuksia kulujen pienenemisestä ym sellaisista asioista jotka vaikuttaisivat elatusmaksujen suuruuteen.

Itse on ainakin vaikea nähdä kulujen pienenevän, kunhan ne parit ekat ikävuodet on ohitettu. Harrastuksia jne. tulee lisää niin kyllä sitä rahaa saa lapsiin kulumaan rahaa. Kyllä tätä worst-casea kannattaa miettiä jo ennen kuin törkää tai levittää jalat...

Itse on ainakin vaikea nähdä kulujen pienenevän, kunhan ne parit ekat ikävuodet on ohitettu. Harrastuksia jne. tulee lisää niin kyllä sitä rahaa saa lapsiin kulumaan rahaa. Kyllä tätä worst-casea kannattaa miettiä jo ennen kuin törkää tai levittää jalat...

SÄ et selvästikkään tunne kieroutuneen naisen mieltä ;) Oletat myöskin että lapseien harrastukse ovat kalliita, mä taas väitän että kaikkien lasten harrastukset eivät välttämättä maksa, on aika iso ero pelaako lapsi vaikka jääkiekkoa/ harrastaa skeittausta. Lapseen vaatteisiin / muuhunkaan ei mene rahaa jos lähivanhempi näin päättää...Lapsi ei myöskään harrasta mitään jos lähi näin haluaa.
2 konstia saada enemmän elareita, muuttaa asuntoon jossa asumiskulut maksimit..
Toinen konsti laittaa lapset päivähoitoon.. Elatusoikeudenkäynnin jälkeen voikin sitten muuttaa halvempaan ja lopettaa lasten päivähoidon.. Eikä ole myöskään ennekuulumatonta Suomessa väittää lapsen tarvitsevan erikois hoitoa/ruokavaliota ymym paskaa mitä nyt vaan ikinä keksiikään.

...näistä kyl voi toki vaatia todistukset lääkäriltä.

Jep, niin voi ja niin pitkään kun lapsi ei osaa itse kertoa niin sillon mennään äidin ja lääkärin olettamuksien perusteella.. (ellei aleta tekemään allergia testauksia).. Voitte myös joutua maksumieheksi erikoisrasvoille/ Elatusmaksua voidaan myös korottaa jos lapsella on joku kallis harrastus....

Koko perkeleen systeemi on niin uskomattoman upeasti suunniteltu ettei mitään järkeä,esim: vaikkapa oma tilanne lapsen elatuksentarve minun luona ollessa tyyliin 5€ pv äidillään 50€

Tää on mulle erittäin vittuuntumista aiheuttava juttu, syystä että olen joutunut itse taistelemaan joka-asiassa ex kanssa ja jokaisessa mahdollisessa välissä multa on rokotettu rahaa, Lisäksi mua on ihan suoranaisesti kusetettu elatusmaksuja laadittaessa.. (ja se mikä on vitun siistiä niin jos menen uudestaan oikeuteen olen taas maksumiehenä)

Jep, niin voi ja niin pitkään kun lapsi ei osaa itse kertoa niin sillon mennään äidin ja lääkärin olettamuksien perusteella.. (ellei aleta tekemään allergia testauksia).. Voitte myös joutua maksumieheksi erikoisrasvoille/ Elatusmaksua voidaan myös korottaa jos lapsella on joku kallis harrastus....

Koko perkeleen systeemi on niin uskomattoman upeasti suunniteltu ettei mitään järkeä,esim: vaikkapa oma tilanne lapsen elatuksentarve minun luona ollessa tyyliin 5€ pv äidillään 50€

Tää on mulle erittäin vittuuntumista aiheuttava juttu, syystä että olen joutunut itse taistelemaan joka-asiassa ex kanssa ja jokaisessa mahdollisessa välissä multa on rokotettu rahaa, Lisäksi mua on ihan suoranaisesti kusetettu elatusmaksuja laadittaessa.. (ja se mikä on vitun siistiä niin jos menen uudestaan oikeuteen olen taas maksumiehenä)

Sellastahan se on. Lastentekoasiat tuntuvat olevan kiristyskapula naisille kovin usein. Erittäin moni kiristää ja painostaa miestä lastentekoon, mutta huono-onnisimmilla alkaa muijan tultua raskaaksi vielä se toinen; rahankiristäminen, koska sillä sekunnilla kun nainen on raskaana, on varmaa, että mies saa maksaa. Jos ei muuta, niin elareiden kautta, mutta mies joka tapauksessa on maksumies, kun nainen on raskaaksi pamahtanut.

Tulee mieleen tuosta erään entisen työkaverin naapurit. Muija oli kolme lasta pyöräyttäny ukon kanssa, jonka sitten heivas pihalle. Kiristi ylimitoitetut elarit ja heittäytyi työttömäksi. Otti uuden miehen, joka on myöskin työtön, mutta saa isoa ansiosidonnaista. Muija lypsää vielä kaikki mahdolliset Kelan ja sossun rahat, joita voi vaan lasten takia saada ja nettoavat aika hulppeat rahat joka kuukausi. On siisti kämppä, uusi auto ja varaa ryypätä koko ajan. Ja aikaa ryypätä; mitään kun ei tarvitse tehdä.

Oli miten oli, niin asian tärkein huomio on mielestäni se, että nyky-yhteiskunnassa lisääntymisestä on tehty taloutta ajatellen monella tapaa tuollainen negatiivisia fiiliksiä aiheuttava asia. Vaikka pohjimmiltaanhan sen pitäisi olla iloinen juttu. Sääli viattoman vauvan kannalta koko soppa; ei ole mitään tehnyt eikä mitään oikein ymmärrä, mutta huomaamattaan on kiristyskapulana, jolla kupataan rahaa mieheltä ja valtiolta.

Jep näitä esimerkkejä riittää, mun ex ainoastaan tosiaan muutti kalliimpaan asuntoon ja laittoi lapset päivähoitoon sen takia että sai elatusmaksuja isommiksi :) Yritti myös maksattaa mulla tyttären hevosharrastusta joka alkoi vasta eromme jälkeen, huomionarvoista oli se että harrastus maksoi 400€/kk, jälkikäteen kyseltynä oikea summa oli 160€ ja tytär oli käynyt tyyliin 6 kertaa..

Pidän myös hieman epäoikeudenmukaisena sellaista asiaa että lähivanhempi voi oma-aloitteisesti vaikka ottaa lopputilin tai lähteä opiskelemaan jolloin etä joutuu maksamaan enemmän, MUTTA jos etä päättääkin lähteä opiskelemaan/ tai ottaa loparit niin elatusmaksut eivät välttämättä tipu senttiäkään ;) MM: eroperhe , net.issä kirjoittelee kaveri joka jäi hyvistä hommista työttömäksi ja joutui ottamaan duunin josta tienaa tyyliin puolet vähemmän, elatusmaksut eivät pienentyneet oikeudessa senttiäkään.

Perverssiä on myös se että lähi voi lasketuttaa elatusmaksuja uusiksi milloin haluaa mutta etälläpä ei olekkan mahdollisuutta ilmaiseksi tehdä tätä.- (jos et ole varaton ja saa ilmaista oikeusapua)

Vituttaa teidän puolesta.
Huh huh. Argh! Tsemppiä ja yrittäkää olla niille skideille omia itsejänne. Huomaavat kuitenkin jos yritätte muuta ja toivon, toivotaan, että ne myöhemmällä iällä muistaa sen.

Aiemmin kirjoitin, ehkä jossain muussa threadissa, parisuhteen vaa'asta. Nämä asiat painaa aika paljon siellä yhdessäolon puolella vaikka ei tämä nyt ihan päivittäin pelkkää ihanuutta olekaan.

Nyt ois jollekin tukijalle paikka miettiä mitä yhtäläisyyttä on näillä mahdollisuuksilla suorastaan kiristää miestä taloudellisesti siihen että kohtuu usein tapahtuu näitä että mies päästää koko perheen hengiltä ja lopuksi itsensä. Joku tähän ajaa?

Ei varmaan kaukaa ole haettu että mielessä käy miten helvetissä sen kiristäjäakan saa päästettyä päiviltä? Ihan oikeasti nousee jonkinlainen raivofiilis pintaan kun näitä lukee. Hienoa että tämä koneiston on rakennettu tässäkin asiassa näin vituilleen.

Suositut

Back
Ylös Bottom