Pienten lasten ISIEN ketju!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
mut enpä kyllä taida rasvatonta maitoa alkaa juottamaan kun maidon aika tulee.
Miten muilla?

Kersat on juoneet aina rasvatonta, ite join pienenä kulutusmaitoa. Testi on kesken kummalla tulee pitempi elinaika.
Kätevintä on toki että ei tarvi erikseen ostella isojen ja pienien maitoa.

Kersat on juoneet aina rasvatonta, ite join pienenä kulutusmaitoa. Testi on kesken kummalla tulee pitempi elinaika.
Kätevintä on toki että ei tarvi erikseen ostella isojen ja pienien maitoa.

Meinaatko että se on kiinni siitä mitä maitoa juo? :D

Meillä juodaan laktoositonta maitoa, kun pojan maha ei kestä "tavallista" maitoa. Samalla sitten tyttökin juo laktoositonta, vaikka olishan se halvempaa ostaa edes toiselle tavallista. Mutta nyt on Prismaan tullut Rainbown laktoositon täysmaito, joka on jonkin verran halvempaa kuin kevyt versio, joten aika paljon on annettu nyt sitten täys maitoa. Ja tuskin tosiaan lasten ylipaino johtuu punaisesta maidosta. Eiköhän syyt ole jossain muualla, jos painoa kertyy.

Varmaan aika harva lapsi on lihava siksi että joisi liikaa punaista maitoa?

Sama!

No ei, vaan jos lapsi on lihava niin miksi työntää siihen lisää kaloreita työntämällä punaista maitoa kitusiin? Ja taas vastaavasti, jos se on laiha, niin miksi sille pitäisi juottaa sitä rasvatonta? Tämä oli pointtini.

Täällä kanssa joko ykkösmaitoa tai kevytmaitoa on juotu aina. Nyt viimeisen vuoden toiselle kundille oon ostanut laktoositonta, kun ei toi tavallinen oikein sovi. Mutta rasvatonta en ole ikinä talouteemme ostanut. Ei vaan putoa se vetinen litku...

Eipä ole tälleiseen ketjuun aiemmin ollut aihetta kirjoitella...

... No nythän on niin, että 30.01.2013 jälkeen voi sitten kirjoitella. Tyty on nyt 12 viikkoa vanha ja kylläpä iskä on ylpeä. :haart:..Näin vanhoilla päivillä tuli yllätettyä kaikki( esikoinen siis kysymyksessä)...:)...10 vuotta sinkkusekoilua takana ja nyt sitten kertaheitolla elämä uusiksi..

Eipä ole tälleiseen ketjuun aiemmin ollut aihetta kirjoitella...

... No nythän on niin, että 30.01.2013 jälkeen voi sitten kirjoitella. Tyty on nyt 12 viikkoa vanha ja kylläpä iskä on ylpeä. :haart:..Näin vanhoilla päivillä tuli yllätettyä kaikki( esikoinen siis kysymyksessä)...:)...10 vuotta sinkkusekoilua takana ja nyt sitten kertaheitolla elämä uusiksi..
..onnea. Joskus ollaan keskusteltu täällä isiksi tulemisen iästä, ja taisit painua vanhusosaston kärkeen.

Hetkiä jolloin tajuaa muksun kasvaneen oli mm. tänään kirjastossa käynti. Näytin sille kivoja eläinkirjoja, mitä ollaan paljon luettu, ja jotain avaruuskirjoja jne. Muksu pyöritteli niitä hetken ja kysyi sitten "oisko täällä jotain star wars tai taru sormusten herra- kirjoja?"

Otettiin sitten semmonen, jännä nähä uppooko vielä 5,5 vuotiaalle tähtien sotailut..

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Poika on nyt vähän yli 1v 4kk ja aikaa evaluoida tilannetta.
Suurempi muutoshan tämä oli ja raskaampaa kuin etukäteen pystyi ymmärtämään. Joku mulle vitsaili että jos ihmiset tietäisivät kuinka paljon lapsessa on duunia niitä tehtäisiin vähemmän. Huomannut että lapselle asiat tapahtuvat sitten kun niiden oma aika on. Keskiarvot on keskiarvoja. Jokainen oppii syömään kiinteitä, nukkumaan, kävelemään jne sitten kun sen aika on. Ekan kanssa sitä vaan ahdistuu kun kuukauden päivät menee niin että kiinteää ei suostu syömään yhtään tai kun 2kk putkeen huudetaan joka yö pari tuntia.

Pikkuhiljaa sitä vaan yhtäkkiä heräsi huomaamaan että oho -mites tässä nyt näin kävi - syöminen sujuu helposti, yöt nukutaan hyvin ja emäntä on ruvennut uudestaan antamaan pillua. Jätkä on siirretty omaan huoneesseen ja makkarista on tullut vanhempien oma tila jossa voi lukea kirjaa, jutella normaalilla äänellä ja nussia valot päällä.

Paljon kuuli että "odotas vaan että sitten kun se oppii ryömimään/kävelemään /juoksemaan/ niin sitten se vasta raskasta on. Minä koen päinvastoin. Musta tää homma helpottuu koko ajan mitä vanhemmaksi poika tulee. Paljon mielummin mä seison tossa pihalla katsomassa kuinka pieni ihminen tutkii maailmaa kun katson semmosen mittarimadon perään.

Paljon kuuli että "odotas vaan että sitten kun se oppii ryömimään/kävelemään /juoksemaan/ niin sitten se vasta raskasta on. Minä koen päinvastoin. Musta tää homma helpottuu koko ajan mitä vanhemmaksi poika tulee. Paljon mielummin mä seison tossa pihalla katsomassa kuinka pieni ihminen tutkii maailmaa kun katson semmosen mittarimadon perään.

Tosi tuttua. Siis mulla toki paljon nuorempi, vajaa 5-kuukautinen poika, mutta edelleen odotan sitä, kuinka elämä menee sekaisin ja uusiksi eikä ehdi käydä salilla ja ahdistaa... ei ole ko. ilmiöitä näkynyt. Nuo puheet "odotas vaan" jne. varmaan johtuvat siitä, että useassa perheessä mennään jollain perinteisellä kaavalla (kai?) näissä asioissa. Monestihan se toki onkin näin, että tullaan vanhemmiksi -> lapsi on hankala -> ei muuta elämää kuin lapsi ja työ -> ei ehdi harrastaa liikuntaa -> molemmat vahemmat lihoo -> molemmat katkeroituu -> mies alkaa dokaamaan ->vanhempien välit kiristyy. Tuollaisesta ketjusta nuo puheet (kai?) johtuu? Tai jostain ton tyylisestä... itse olen itseasiassa liikuntaakin vain lisännyt, mm. penska rattaisiin ja rattaiden kanssa lenkille jne. En koe, että mitään suunnatonta mullistusta, tai itsensä unohtamista lapsen asettuessa edelle, olisi tapahtunut. Kaikilla menee hyvin.

KYSYMYS: vajaa 5-kuukautinen poika on nyt innostunut nukkumaan mahallaan. Onko vaarallista tai haitallista?

Hetkiä jolloin tajuaa muksun kasvaneen oli mm. tänään kirjastossa käynti. Näytin sille kivoja eläinkirjoja, mitä ollaan paljon luettu, ja jotain avaruuskirjoja jne. Muksu pyöritteli niitä hetken ja kysyi sitten "oisko täällä jotain star wars tai taru sormusten herra- kirjoja?"

Otettiin sitten semmonen, jännä nähä uppooko vielä 5,5 vuotiaalle tähtien sotailut..

Niinhän se aika menee. Vanhempi poika on aina jaksanut kuunnella lukemista, eli ei ole tarvinnut niitä kuvia välttämättä ollenkaan.

Hobitin taisin lukea sille ensimmäisen kerran kun oli 4-5 vuotias. Kuulenteli pukahtamatta vaikka kirjassa oli monta ns. tylsääkin kohtaa. Toiseen kertaan luin Hobitin pojille kun nuorempi oli neljä. Nuorempi ei ole niin hyvin jaksa keskittyä mutta muistaakseni sekin melko hyvin jaksoi kuunnella.

Vanhempi poika kuunteli Taru Sormusten Herrasta trilogian äänikirjana innokkaasti parissa viikossa.

Vanhempi poika on nyt 7 vuotta eikä sitä paljon lastenkirjat kiinnosta. Ollaan yhdessä luettu Star Wars pokkaraita 7 kappaletta läpi niin että poika lukee ensin vähän aikaa ja minä sitten loput. Perhana on niin vaikeeta tekstiä ettei itsekään meinaa aina saada luettua :) No nyt kyllä poika sitten lukee välillä itsekein noita vaikka päivällä, eli itse tipun aina välillä juonesta.

Tärkeintä on että lapselle lukee paljon. Eikä sillä minun mielestäni ole väliä vaikka ei lastenkirja olisikaan.

KYSYMYS: vajaa 5-kuukautinen poika on nyt innostunut nukkumaan mahallaan. Onko vaarallista tai haitallista?

Meillä kanssa alettiin nukkumaan mahallaan jotain tota ikäluokkaa kans. Ensin mua ainakin pelotti ihan perkeleesti , että tukehtuu nukkuessaan ja tuli käänneltyä lasta takas kyljelleen ja käytyä usein katsomassa miten nukkuu myös yöllä. Ihan normaalia se on ja ilmeisesti toisilla lapsilla voi olla parempi nukkua niin jos on esim. ilmavaivoja.

Ihan normaalia, anna nukkua vaan jos hyvät unet sillain päin saapi. Meillä tyttö pienenä meni aina mahalleen pylly pystyssä, ja työnsi nukkuessa kädet mahan alle, ilmeisesti piti kätensä lämpimänä :)

Poika 5v oppi viime syksynä pyöräilemään ilman apurattaita, nyt ostettiin jo 20" pyörä kun on aika pitkä honkkeli, ja pitkiä lenkkejä heitetään kahestaan pyöräillen suunnilleen joka toinen päivä, eli lähetään touhuilemaan jonnekin kauempana sijaitsevaan leikkipuistoon tai mennään heittelemään kiviä järven rantaan. Mahtavaa miten arkinen ulkoilureviiri laajeni kertaheitolla. Mamma sit ajelee hiljempaa perästä tytön kanssa jolla vielä apparit pyörässä.

ja emäntä on ruvennut uudestaan antamaan pillua. Makkarista on tullut vanhempien oma tila jossa voi nussia valot päällä.

Tätä odotellessa, toisilla ottaa aikansa.
T: Nuorin kohta kouluun...

Nukkumisesta

Muijan serkku asuu Ruotsissa. Hauskana pointtina huomattiin jutellessa että siellä esim. suositeltiin vatsallaan nukkumista.
Sama jos kyselette vaikka omilta porukoilta niin noi on muuttunut ja muuttuu kokoajan. Ja varmaan meidän ja nyt omien lasten
välissäkin muuttunut kerran, vähintään.
Kyljellään nukuttaminen nyt on jo ihan naurettava ajatus. Jota siis meillekin suositeltiin. Millä saa tuollaisen vähänkään jäntevän
pikkuihmisen nukkumaan kyljellään? Pitääkö se pudottaa sellaiseen rakoon ettei mahdu kääntymään?

Pysyyhän ihan pieni mahallaan tai selällään mutta kyljellään... No meillä ei ainakaan pysynyt.

Kyllä sellainen pikkuinen pysyy kyljellään , usko pois. Jos ei muuten niin laittaa vähän peittoa selän taakse ja kevyesti sitä vasten nojaamaan. Meillä nukuttiin ekat kk/pari kyljellään ja oli varmasti ainoa oikea vaihtoehto kun pikkuinen oli kurkku täynnä limaa pitkään.

Sama ja nyt kun ne on 5 ja 7 vuotta niin osaavat vkl aamuisin laittaa itte telkkarin päälle ja pikkukakkosen yms. pyörimään. Saa joskus itte vetää unta kymppiinkin asti, vaikka se nyt onkin ns. koiran unta kun vähän on valppaana mitä tapahtuu. Mutta tehty selväksi että jos aamulla härvätään jotain niin sitten ei piirrettyjä katota, kummasti osaavat olla aamusti kiltisti.

Ja ulkonakin ne touhuaa jo aika omillaan. Hyvää komediaa kyllä ne saatiin taas tramppa läjään ja ne tykkää "taistella" siellä. Välillä on käsiä ja jalkoja tramppa täynnä ja parku käy sille kumpi jää alakynteen. Minä sanonut että taistelkaa jos haluutte kun iskä on paikalla mutta turha tulla vinkumaan jos tekee kipeetä.

Elämä oikeasti helpottuu aika huomattavasti kun alkaa se 3 vuotta ylittyyn. Sitten on jo vähän järki päässä eikä tarvi koko ajan olla metrin päässä vahtimassa. Ja auttavatkin jo pikku askareissa, ainkin kun hyvin lahajoo. ;)

Tilanteet on kyllä vaihdelleet kovasti näiden 2,5v ja 3kk vanhojen lasten kanssa viime aikoina. Esikoinen oli suht helppo tapaus oikeastaan siihen asti kun syntyi toinen lapsi. Alkoi ultimaattinen uhma ja ei nukuttu eikä syöty eikä mikään ollut hyvä pariin kuukauteen. Piti mennä nukkumaankin lattialle patjalle pojan sängyn viereen kun ei vaan jaksanut yöllä viedä 50 kertaa takaisin sänkyyn ja välissä ei alkanut nukkumaan. Hermot oli aika pinnassa kyllä tuona aikana ja kireät oli tunnelmat kotona kun vauvakin söi kuitenkin 3 tunnin välein...

Nyt onneksi tilanne on rauhoittunut oikeastaan täysin ja on palattu normi arkeen kaikilta osin. Ehkä myös itse osaa ottaa rennommin tuon uhmaikäisen toilailut ja naureskellaankin vaimon kanssa monesti niille jutuille sitten kahdestaan kun on taas jotain ihan päätöntä keksinyt tuo vesseli päivän aikana. Aika menee kyllä vaan niin nopeaa, että pitäs muistaa nauttia näistäkin hetkistä kun kokoajan opitaan uutta vaikka välillä onkin melko hässäkkää!

Tätä odotellessa, toisilla ottaa aikansa.

Jaxuhali. Ei kai toi ny totaalisaharaa oo ollu? Nim. ite meinasin tulla hulluksi kun ei 7 kk saanut kertaakaan.

Suositut

Back
Ylös Bottom