Pienten lasten ISIEN ketju!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Annatteko lapsillenne lisäravinteita? Meillä aamuisin d-vitamiinit ja iltaisin ne juo mun palautusjuomasta osan..

Millaisia annoksia lapsille voisi antaa. Suositus taitaa olla 10 mikrogrammaa. Onkohan tuota suositusta syytä ylittää? Itse kyllä ylitän reilusti, mutta se on oma päätös.

...meillä menee 500 ml ravinnetta joka yö suoraan keskuslaskimoon ja 600 ml toista lientä suoraan vatsaan vatsanapin kautta. Sen lisäksi normi ruoat suun kautta. Näista pamahtaa n. 140% ikäsuosituksen kalorimäärästä. Protskua tulee huimat 14 g/painokilo. Niin ja mukelo täyttää viisi tammikuussa.

Aika pöhköä antaa palkkaria IMO. Mutta sukulaistytöllepä ohjeistikin lastenlääkäri antamaan maltoa maidon seassa tuttipullosta, kun syntyi hyvin pienikokoisena eikä alkanut painokäyrä nousemaan. Nyt onkin jo ihan topakka kolmevuotias.

Mitä pöhköä palautusjuoman antamisessa on? Onko se vaarallisempaa kuin kaakao? Kyse on max. 1dl kahdelle.

Meinasin samaa kysyä. En itse anna palkkaria juoden sen kummemmin, mutta aina pojat haluaa maistaa kun on sheikkeri kourassa.

Eli kunhan ei mitään överimääriä protskua anna, niin miksi palkkari on sen pahempi "herkku" kuin vaikka kaakao?

Joskus muinoin kyselin täällä jossain ravinto-osiolla lapsen ruokavaliosta, siis ihan pienen. Tuli sellainen vittuiluryöppy että tappoi kertalaakista motivaation kirjoittaa koko treeni ja ravintojuttuja ylipäätään. Arka aihe vissiin vieläkin?

Meillä annetaan d-vitamiinia ja ruokailujen jälkeen ksytolipastillit. Joskus on annettu jotain maitohappobakteereja ja monivitamiineja, mutta niiden antaminen lopetettiin kun ei pystytty perustelemaan niiden tarvetta.

Meillä on periaatteena se että lapsille tehdään ruoka aidoista raaka-aineista ja vältetään kaikkea pitkälle jalostettua. Tyyliin mielummin laitetaan leivälle voita ja kinkkua kuin margariinia ja makkaraa. Ei tämä mikään ehdoton sääntö ole ja tästä välillä poiketaan kun halutaan päästä helpommalla. Se on kuitenkin sellainen ohjenuora mikä ollaan koettu järkeväksi.

Kun noita ruokateollisuuteen liittyviä dokkareita on jokusen katsonut niin sitä alkanut vähän miettiä mitä omaan ja lastensa suuhun laittaa. Ei tossa palkkarin antamisessa varmaan mitään rikollista ole, kunhan tietää mitä se sisältää ja miten ne vaikuttaa lapsiin.

Meillä myös noudatettu periaatetta että mitään ruokaa ei tuputeta ja kaikkea saa maistaa. 4v. poika on nuolaissut kaljatölkin kannesta pikkuisen olutta/siideriä ja sanoi että hyvää oli. Lisää ei toki annettu. Rahka ja kahvi on pojan mielestä pahinta myrkkyä ikinä. Oliivit ja vahvatkin juustot sen sijaan on herkkua. Lasten syöminen tuntuu vaihtelevan vahvasti kausittain. Välillä menee ruokaa todella nihkeästi kuukauden ajan ja seuraavassa kuussa ne tankkaa kuin viimestä päivää. Ei tällaisiin olla hirveästi puututtu kun molemmat on kaikinpuolin perusterveitä. Kaikki tallaa tyylillään, meillä on tällainen tyyli koettu hyväksi.

Onkos muilla sellaisia kokemuksia että lapsi "sekoaa" kun se saa liikaa sokeria? Meillä vanhempi poika menee aivan mahdottomaksi kun sillä verensokeri nousee liikaa. Se ei pysy hetkeäkään paikallaan ja pyörii ja kierii lattialla kun joku heikkopäinen. Se oikeesti vaikuttaa siltä että se ei pysty pysähtymään vaan sen on pakko pysyä liikkeessä. Aika nopeesti toi menee ohi ja sit siitä seuraa (ilmeisesti verensokerin laskun takia) se että tulee itkuiseks/kärttyiseksi.. Todella raivostuttavaa ja sen takia onkin yritetty säännöstellä herkkujen syöntiä.

Meillä on lapselle annettu jo tyyliin 2 vuotta 20mcg d-vitskut aamuisin, ainaki talvella. Myös kesällä joskus. Eikä se sairasta. Ei oikein koskaan. Sanotaanko että on kipeenä ehkä päivän tai kaksi VUODESSA!!

Ja ruoka on tosiaan terveellistä, itsevalmistettua sapuskaa. Valmisruokaa ei meillä kukaan harrasta, paitsi tämä isäntä ottaa pullaa ja juo joskus light limua.

EDIT: pitää lisätä että orjallisesti ei anneta 20mcg per päivä, tajusin just konttorilla että tänään jäi antamatta mutta eilen ja alkuviikon olen antanut.

EDIT2: ja lisätään vielä. Aina tahtoo poika maistaa prodeja, annan pienet hörpyt jos tahtoo. Yleensä ei tykkää, joskus taas tykkää. Myös patukoiden suhteen sama juttu. Ruokaa se on siinä kuin muutkin, mutta en kuitenkaan tee kokonaisia paukkuja tai anna kokonaisia patukoita lapselle. On kuitenkin vasta 4,5 vuotias. En vastusta ajatusta, mutta vaimo on enemmän vastaan ja kunnioitan sitä. Kultainen keskitie on löytynyt, maistiaisia annetaan muttei kokonaisia. Thats it.

herkuista ei oo poika seonnut. Se ei jaksa yleensä syödä hirveästi makeaa kun syö jo sapuskaa niin paljon. Ensin ruoka, sitten namit. Yleensä masu on siinä vaiheessa täys ettei maistu ne namit. karkkipäivä on perjantai tai lauantai. Joskus molemmat. Muuten ei karkkia popsita. Ja karkkipäivänäkin raja menee jossain 75-100g kohdilla, ei pojalle enempi maistuiskaan. Painia tuo vääntää, yleisurheilukoulussa käy ja uintia harrastaa. Liikuntaa on 4 päivää viikossa joissa tapaa myös muita lapsia. Isi kyllä kuskaa, mulla ei ollut lapsena samaa mahdollisuutta. Jos ei pidä jostain niin saa lopettaa, toistaiseksi lähtee innolla kaikkeen.

Onkos muilla sellaisia kokemuksia että lapsi "sekoaa" kun se saa liikaa sokeria? Meillä vanhempi poika menee aivan mahdottomaksi kun sillä verensokeri nousee liikaa.

Kyllä tuttua on. Meillä ei 3,5-vuotias sokeria syö käytännössä lainkaan ja silloin harvoin kun joku herkku otetaan, on seuraus juuri tuo. Seiniä pitkin mennään, hekotellaan ja kohelletaan.

Mitä pöhköä palautusjuoman antamisessa on? Onko se vaarallisempaa kuin kaakao? Kyse on max. 1dl kahdelle.

Noh olen ehkä jonkinlainen kalkkis, mutta mulla on pyrkimys että lasten kanssa ruokaillaan aina kun mahdollista pöydän ääressä tavanomaisia ruoka-aineita käyttäen. Tuntuu että nykyajan syömisongelmat johtuu pitkälti siitä että joka käänteessä mussutetaan jotain epämääräistä, heitetään välipalaa puolihuolimattomasti huiviin ja addiktoidutaan energiajuomiin, makeaan, suolaiseen tms. jo hyvin pienenä.

Kuten sanottu, minä pidän sitä pöhkönä, en vaarallisena, joskaan en allekirjoita myöskään sitä etteikö palautusjuomissa voisi olla haitallisiakin ainesosia kaakaohon verattuna (ei tarvetta alkaa vääntämään väittelyä tästä). Mieluummin annan lapselle vaikka banaanin ja lasin maitoa kouraan.

Noh olen ehkä jonkinlainen kalkkis, mutta mulla on pyrkimys että lasten kanssa ruokaillaan aina kun mahdollista pöydän ääressä tavanomaisia ruoka-aineita käyttäen. Tuntuu että nykyajan syömisongelmat johtuu pitkälti siitä että joka käänteessä mussutetaan jotain epämääräistä, heitetään välipalaa puolihuolimattomasti huiviin ja addiktoidutaan energiajuomiin, makeaan, suolaiseen tms. jo hyvin pienenä.

Kuten sanottu, minä pidän sitä pöhkönä, en vaarallisena, joskaan en allekirjoita myöskään sitä etteikö palautusjuomissa voisi olla haitallisiakin ainesosia kaakaohon verattuna (ei tarvetta alkaa vääntämään väittelyä tästä). Mieluummin annan lapselle vaikka banaanin ja lasin maitoa kouraan.

Olen osittain samaa mieltä. Ruoka-ajat pitäisi pitää suht kiinteänä tai me ainakin pidetään. Ja poika ei kyllä napostele välissä mitään eikä yleensä edes kaipaa välipaloja. Syönnit on klo 7.30-8 (arki tai vkonlpu, arkena pväkodissa) klo 11.30-12 (arki tai pväkoti) 14-15 arki tai pväkoti klo 18 kotona ja joskus iltapalaa klo 19.30-20, jota ei useimmiten kaipaa.

Aina ollut sama rytmi. Aikuiset syö myös samaa tahtia. Sitten kun meille tulee jotain lapsia yökylään niin ne napostelee saamari koko ajan tai kaipaa omenaa, kaipaa leipää.. ihan ihme touhua ja on sitten pirun pulleita tai langanlaihoja pienikokoisia. Meidän poika ei oo pullea, mutta pirun isokokoinen ikäisekseen 3kk vaille 5v 114cm 23,5kg.

En kuitenkaan halua mitään armeijakuria ja tottakai jos ite vedän joskus palkkaria esim klo 17.30 treenien jälkeen niin lapsi haluaa maistaa. Ja iltapalaksi joskus kiskaisen patukkaa niin sitäkin saa jos haluaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kyllähän noi ruoka-ajat on hyvä ainakin suunnittain pitää. Aamupalan tosin annan vloppuna, kun nuorempi sitä pyytää, yleensä tunti heräämisestä

minäkään en nää järkeä kyllä palkkarin antamisessa mutta jokainen menee tyylillään. meillä muksut saa päivittäin d-vitskut, joka toinen päivä jotain maitobifipidustabletteja ja silloin tälläöin lasten monivitamiinit. ruokailut on vakiot joka päivä. jos vanhin ei ole kotona ruoka-aikaan ja on vaikka kaverillaan niin kotiin soitetaan syömään. ja karkkipäivisin sokerihumala on huomattava, eli meillä ainakin reagoivat.

mikä tuon maitobifipidustabletin idea? En ole moista kuullut. Ulkomailla popsitaan mutta kotosuomessa ei, kannattaisko? Multivitskuja en ole lapsille antanu vaikka apteekissa olen huomannut semmosia olevan. Pitäskö näihin laittaa ikä mukaan, on eri juttu jos puhutaan 8v lapsesta kuin 3v.

Taitaapi nuo maitohappobakteerit olla tehokkaimpia ja tärkeimpiä lisäravinteita vastustuskyvyn kannalta. Ja onhan nuo vatsallekkin hyvästä vaikkei erityisempia vatsaongelmia olisikaan. Nuo siis aikalailla riippumatta iästä, nuitahan suositellaan niin juniooreille kuin seniooreilekkin.

Onko IVa:lla lapsia?

Poika 3v11kk ja tyttö 2v7kk. Meillä syödään normaalisti d-vitamiinit ja kun asuttiin vuosi sitten kiinassa 4kk niin syötiin maitohappobakteereita 1kk ennen reissua ja koko reissun ajan.

Muutoin mennään normisafkalla. Joskus oon miettiny pitäiskö lisätä kalaöljyä mut kun kalaakin syödään säännöllisesti niin enpä ole kuitenkaan sitä alkanu antamaan. Lapsilla ei ole karkkipäiviä eikä he karkkeja siksi kaipaakaan. Juhlissa tms. kylässä käydessä tietenkin maistetaan kaikkea ja santsataan jos oli hyvää. Joskus extempore maistatukset suklaasta, karkista, sipseistä.

Herkkuna meidän lapsilla on kaakaovanukkaat jotka voidaan joskus ottaa iltapalan jälkeen. Hyvin on pärjätty. Lapset oppii haluamaan yleensä jotain herkkua jos ne saa sitä kahdesti lyhyen ajan sisään. Kerta menee kai "sattuman piikkiin" muttaa sen jälkeen ne osaakin alkaa vaatimaan "kun eilenkin saatiin maistaa". Isovanhemmat on siksi helisemässä näiden kakaroiden kanssa kun mitään ei osata kovinkaan kieltää/rajoittaa. Mutta se kai onkin mummin ja ukin osa tyypillisesti :)

E: saunoessa annetaan kans pillimehut juotavaksi, kun ovat niin kovia heittämään löylyä ja tykkäävät istua pitkään.

Viimeksi muokattu:
No mietitään nyt omaa sukupolvea, kuinka moni meistä on mitään vitamiineja lapsena syöny puhumattakaan mistään muusta. Mä en ainakaan ole saanut yhtään mitään ylimäärästä ja safkakin on ollut mitä sattuu ja karkkiakin tuli kyllä aivan liian kanssa. Kyllä lapsi selviää ilmankin. Hyvähän se on näitä punnita ja miettiä mikä on trendi, mutta tosiasiassa elämästä selviää vähemmälläkin.

Mun mielestä parempi kysymys olisi mitä järkeä on palkkarin antamisessa lapsille.

Ei siitä varmaan mitään haittaakaan ole mutta en näe kyllä mitään hyötyäkään. Kyseessä on urheilu lisäravinne valmiste ja vaikka lapset paljon liikkuvatkin, kasvaa ne varmaan ilman proteiini valmisteita jos safkat on kohdallaan. Tämä ihan peace and love meiningillä, älkää heti vetäkö pulvereita nokkaanne ja jokainenhan saa syöttää lapselleen mitä haluaa :D

e: nim 3 lapsen isä ettei tartte sitä alkaa epäileen...

Ei kai se palkkari mitään haitallista sinänsä ole (lisäaineita lukuunottamatta), mutta eipä ne lapset sitä varmasti mihinkään tarvitsekaan.

Back
Ylös Bottom