:::::Pienten ihmisten pieni protesti:::::::

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lepex
  • Aloitettu Aloitettu
Kannatan auton omistamisen verotuksesta siirtymistä auton käytön verotukseen. Eli mun puolesta Mersu voisi maksaa 10 000€ ja bensa 2-3€/litra (ammattiliikenne erikseen). Järkevintä talouden, liikenteen ja ympäristön kannalta.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
n00kie sanoi:
olisko se että myös autojen hinnat on puolet halvempia.... :david:

Noni, tulihan se todellinen syykin sieltä kun vähän potki!

Minkä v*tun takia kukaan joutuu käymään 100km:n päässä töissä?

Raakaöljyn hinta sataan dollariin barrelilta, niin alkaisi kannattaa rypsiöljyn ja etanolin polttaminen. Se se olisi kotimaista puhdasta energiaa. :rock:
 
Eli tänään nyt sitten on se "ei tankata" päivä, ihan muistutuksena.
Ite ajelen pyörällä töihin ja tankkaan vain itseäni :D
 
D.Yates sanoi:
Minkä v*tun takia kukaan joutuu käymään 100km:n päässä töissä?

:

Oletko tosissasi?? Meiltä on about 90 km Helsinkiin, vajaa tunti menee ajomatkaan, eli se aika, joka kuluu kaupungissa helposti työmatkaan ( bussien vaihdot jne ). Täältä käy aika paljon ihmisiä Helsingissä töissä..

Joillakin näyttää olevan aika vaikeaa tajuta, etteivät kaikki asu kaupungissa. Tai että töitä on otettava sieltä, mistä niitä saa -- vaikka 100 km päästä.
 
Fiona sanoi:
Joillakin näyttää olevan aika vaikeaa tajuta, etteivät kaikki asu kaupungissa. Tai että töitä on otettava sieltä, mistä niitä saa -- vaikka 100 km päästä.

Nimenomaan. Ihmeen suppea käsitys tästä joillaki :hopealusikka:
 
Maksoi se bensa nyt ihan mitä tahansa, niin jostain ne verorahat on sinne valtion kirstuun pakko tulla.

Hyvä idea sinänsä valittaa, sillä se tahtoo nykypäivänä olla ainoa tapa saada päätöksiä aikaan.. :(
 
Sehän on jo monesti todettu, et tollaiset "älä osta/käytä" päivät itseasiassa lisää kysyntää/käyttöä, mutta ehkä tossa periaatteessa voisi olla itua.

Suomessa on pitkät välimatkat esim keskieurooppaan verrattuna. Kuljetuskustannukset ovat suuria kun ensin tuodaan tavaraa laivalla ja sitten junalla/autolla vielä rahdataan. Ehkä suomen olisi hyvä ottaa tämä huomioon. Ainakin kilpailukyvyn kannalta tärkeä rahtiliikenne ja joukkoliikenne olisi hyvä huomioida. Se miten toi tapahtuisi, voisi olla polttoaineen verotus tai jokin muu tuki, esim osa käytetystä polttoaineesta voisi vähentää verotuksessa tms. Ehkä kuitenkin olisi helpoin laskea polttoaineveroa.

Joukkoliikenne ei minun mielestäni ole mikään yksityisautoilun vastakohta. Kumpaakin tarvitaan ja niitä kannattaa käytää järkevästi. Esim minä kuljen työmatkani joukkoliikenteen kulkuneuvoilla vaikka omistan oman auton. Omaa autoa käytetään sitten siihen muuhunliikkumiseen mihin joukkoliikenne ei sovi. Linjautoliikenne on vaan kriisissä kun ihmiset, korkesta pensanhinnasta huolimatta, ajavat työmatkat omilla auotoillaan. Olisiko siinä kehittämisen paikka?

Mitä tulee sitten taas talojen lämmitykseen, on se mielestäni öljyllä tehtynä todella tyhmää. Kasvihuonekaasupäästöt ovat isot, kuljetuskustannukset isot, rahaa valuu opecille yms öljysheikeille. Mutta kun se on niin halpaa. Tämä nyt on tietysti isonpi energiapoliittinen juttu, mut mielestäni sitä kuudettakin voitaisiin jo ruveta miettimään.
 
Aika vilkasta näkyy olevan huoltsikalla joten ei ole prostesti mennyt ihmisille perille :)
Pitääpä piruilessaan verrata eilisen,tämän ja huomisen myyntejä että oliko mitään vaikutusta protestilla.
 
japa sanoi:
Pitääpä piruilessaan verrata eilisen,tämän ja huomisen myyntejä että oliko mitään vaikutusta protestilla.

Löydät tietoa tästä jostain?

Kerro ihmeessä täälläkin tulokset.
 
Prkl.. unohdin mennä tankkaamaan eilen. Toivottavasti bensa riittää vielä noin 50km matkaan duunista himaan, ajattelin ottaa riskin vaikka varatankilla mennään jo. :lol2:
 
Paljon enempi mua haittaa verorahoilla rakennetut "töyssyt", jotka haittaa ajamis mukavuutta. Kyllä tuota bensaveroakin voitaisiin vähän laskea ja jätettäisiin ne töyssyt rakentamatta. 1€/98 litra olisi ok hinta.
 
Penneck sanoi:
Te jotka toivotte bensan hinnan roimaa kasvua ja yksityisautoilun minimoitumista...nyt kaivataan hyviä neuvoja. Miten hoitaisitte kolmen lapsen harrastukset eli treenikertoja viikossa viidestä seitsemään. Kilometrit yhteen suuntaan kolmesta viiteentoista ja toinen perheessä työtön.

Karsitaanko lasten liikunnallisista harrastuksista vai mitä tässä tilanteessa voisi tehdä? Löpö kun on nyt jo kovin kallista kukkarolle eikä julkisen liikenteen ajoneuvoja liiku sopiviin aikoihin edes lähellekkään kyseisiin harrastepaikkoihin. Asumme kuitenkin pienessä kaupungissa emmekä ihan huitsin nevadassa. Ryhmäkuljetuksia yritämme järjestää tilanteen mukaan, mutta se ei konkreettisesti tätä haittaa yksityisautoilusta poista.

Onhan se totta, että Suomen kaltaisessa maassa (tai ylipäätään missään muuallakaan) on yksittäisen ihmisen todella vaikeaa voida toimia ekologisesti kestävällä tavalla.

Päästöjen vähentämiseksi on vain yksi järkevä ratkaisu ja sitä ei ilman valtionjohdon radikaaleja toimia toteuteta:

1. Ensimmäiseksi on tietysti rajoittaa syntyvyyttä todella paljon, max 1 lapsi per 2 ihmistä. - Vähemmän päästöjen aiheuttajia, vähemmän päästöjä.

2. Tämän jälkeen siirretään kaikki suomalaiset Etelä-Suomenlääniin. - Lyhyemmät etäisyydet, vähemmän päästöjä.

3. Jos maailma olisi täydellinen ja kaikki muutkin maat lähtisivät tähän toimintaan mukaan, niin Suomi voitaisiin lopettaa ja siirtää kaikki ihmiset päiväntasaajan tuntumaan. - Päästään eroon lämmityksen aiheuttamista kustannuksista lähes kokonaan. - Kun kaikki maailman ihmiset olisivat lähietäisyydellä toisistaan, kuljetuksista aiheutuvat päästöt minimoitaisiin.
 
horroroso sanoi:
3. Jos maailma olisi täydellinen ja kaikki muutkin maat lähtisivät tähän toimintaan mukaan, niin Suomi voitaisiin lopettaa ja siirtää kaikki ihmiset päiväntasaajan tuntumaan. - Päästään eroon lämmityksen aiheuttamista kustannuksista lähes kokonaan. - Kun kaikki maailman ihmiset olisivat lähietäisyydellä toisistaan, kuljetuksista aiheutuvat päästöt minimoitaisiin.


Mistäs näille ihmisille saadaan ruokaa?
No se pitää KULJETTAA jostain muualta! Ja sitä ruokaa tarvitaankin sitten paaaaaaljon!
 
MuayThai sanoi:
Paljon enempi mua haittaa verorahoilla rakennetut "töyssyt", jotka haittaa ajamis mukavuutta.

No ajamismukavuutta ajatellenhan ne onkin rakennettu...
Varsinkin 18 vuotiaita ne varmaan kovasti haittaakin kun ei saa sitten täysillä päästellä sillä vasta saadulla autollaan pitkin katuja.

Innolla odotan omaan kaupunginosaani vastaavia hillitsemään autojen kaahausta. Ikävä noita autoilijoita on varoa ihan suojateilläkin lapsen ja koirien kanssa...

Töyssyt :rock:!11!
 
PoP sanoi:
Mistäs näille ihmisille saadaan ruokaa?
No se pitää KULJETTAA jostain muualta! Ja sitä ruokaa tarvitaankin sitten paaaaaaljon!


Suunitelma oli tietenkin lyhennelmä ilman yksityiskohtia. Luitko mahdollisesti kohdan 1? Kohdassa 3 väkiluku olisi tietenkin jo vähentynyt radikaalisti, suunnitelma olettaa, että kohtien 1 ja 3 välillä on kulunut useampi sukupolvi.

Mikä estää ruoantuotannon sijoittamisen mahdollisimman lähelle kuluttajaa, eli tuotanto ja ihmiset sekaisin? Silloin ei tarvitsisi paljon KULJETTAA, ja kun ihmisiäkin olisi radikaalisti vähemmän, niin ei sitä ruokaakaan tarvittaisi niin paaaaaaljon!
 
Mike sanoi:
Vedetääs vaikka Helsinki henkilöautottomaksi, voi olla joukkoliikenne tukossa samointein, eikä ihan heti riitäkään. Sitä ihmismassaa ei kerkeisi kuljettamaan ympäriinsä laisinkaan, yskinkertaisesti tila loppuisi, ellei sitten busseja menisi 10 kpl minuutin välein joka suuntaan.

Kyllähän ne ihmiset menee bussissa tiheemmässä kuin henkilöautossa. Bussiin menee kuitenkin 10-kertainen määrä ihmisiä ja pituutta on muutaman henkiköauton verran. Vielä parempi suhde jos autossa on vain yksi ihminen, toisaalta voi se bussikin olla tyhjillään.

Mutta siis varmasti jos olisi henkilöautoton koko helsinki niin silloin niitä busseja jne todellakin liikkuisi todella tiheään. Mutta kyllä yhden täyden bussin täyttäminen täysiin henkilöautoihin muodostaisi paljon pidemmän autoletkan kuin paljonko se bussi vie tilaa.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom