pienemmässä lihaksessa enemmän voimaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja wade89
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Ikä
35
Yks tuttu on käyny salilla joskus aktiivisesti ja hänellä on kohtuu isot lihakset(selvästi isommat, kuin minulla). Minä oon treenannu nyt toista vuotta aktiivisesti jajoissain liikkeissä tuntuu, että jaksan tehdä paljon paremmin sarjoja, kuin hän vaikka hänen lihaksensa ovat isommat. Miten tämä on mahdollista? Eikö hänen lihaksissaan ole kestävyyttä tai onko niistä hiipunut se rasituksen tottumus??

Riippuu aivan henkilöstä tarttuuko voima vai lihas paremmin. Itse kuulun tuohon ensimmäiseen ryhmään ja lihasta ei tahdo sitten millään tulla, vaikka mitä tekis.. Sitten on tietty ryhmä voima+lihas.
Tässäkin geenit määräilee vahvassa osassa, treenitapa, hermotus, liikkeen suoristustapa. Joissakin liikkeissä on pituudesta hyötyä jne jne.

hyvin pitkälle noin. oonpas saanu omaa hauskaa joskus katellessa kainalopalloilijoita kyykkäämässä hirveillä massoilla hikisiä vitosia satasella tai miestä suurta kuin punajuurta penkkaamassa 130kg:lla vapisevaa runkkuykköstä. toisaalla sitten muikunruoto voimanostaja kyykkää iloisesti 300kg haukotustensa välissä. tai pulkannarun paksusella hanskalla siunattu kiipeilijä vetää yhdellä kädellä 10 puhdasta leukaa. 2cm:n listasta...

geenit määrää aika paljon, mutta oikeella treenillä saa ohjattua kyllä kovasti runsaasti sitä kehitystä.

Asten sanoi:
Lihaksen koko ja voima ei ole missään nimessa suoraan verrannnolinen
Jos iso lihas hermotetaan isohin rautoihin, niin valitettavasti vaikka kuin moni voimanostaja kovasti itselleen uskottelee toisin, niin iso lihas tekee isompaa työtä, vai miten perustelette tulosten nousun sarjojen myötä? (jotain friikkejä geneettisiä Ed Coaneita on turha tähän vetää)

Jto:n kommenttiin voisin sanoa, että kovin vähissä on oma hauska jos farkkupaitaa päällensä repiessä nauraa kehonrakentajan täysin toissijaisia treenipainoja.

Hyvin karkeasti ilmaisten, voima riippuu kahdesta tekijästä: lihaskudoksen määrästä ja hermotuksesta. Hermostollinen voima (hyvin karkeasti ilmaisten ~taito) on varsin spesifiä: vaikka on vahva joillakin liikeradoilla, liikenopeuksilla, vastuksilla jne., niin ei ole sitä välttämättä enää edes melkein samanlaisilla liikeradoilla, liikenopeuksilla, vastuksilla jne.

Kuten tiedämme, lihaskudos ja hermotus riippuvat geeneistä ja treeneistä. Treenihistoriaansa voi pitää jo varsin onnistuneena, jos on pystynyt suunnilleen ~kolminkertaistamaan alkuvoimansa.

Kyllähän nyt "välityksetkin" merkitsee ihan helvestisti. Joillain on lihasten kiinnityskohdat kauempana niveliä kuin toisilla..

mutta noin yleisesti ottaen uskon kyllä siihen, että iso lihas on kunnolla hermotettuna vahvempi.. Vaikka voimanostajat on varmasti eri mieltä :)

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
kataq sanoi:
olikse se sitten vahvakin jätkä???? nii siis tuo Bruce lee

Suhteellisen vahva.
Muistan lukeeni, että bruce lee ei tehnyt salitreeniä hirveästi, joskus oli kokeillut pidemmän jakson voimaharjoittelua ja saannut lihasmassaa ilmeisen nopeasti.
Kuitenkin lisääntynyt lihasmassa vaikutti nopeuteen niin radikaalisti, että siitä oli enemmän haittaa kuin hyötyä.

Lisäksi kannattaa muistaa, että kaikki mikä on haban kohdalla ei ole lihasta. Mullakin oli yks kaveri, jolla läskit oli sopivasti olkapäillä ja haban kohdalla. Näytti ihan riskiltä äijältä päällepäin. Vaan siitä tuli älytön riuku, kun se puotti ihrat pois. Ja oli sekin reenaillut jo vuosia. Ja salilla voi käydä vuodenkin ilman juuri minkäänlaista kehitystä.

wade89 sanoi:
Yks tuttu on käyny salilla joskus aktiivisesti ja hänellä on kohtuu isot lihakset(selvästi isommat, kuin minulla). Minä oon treenannu nyt toista vuotta aktiivisesti jajoissain liikkeissä tuntuu, että jaksan tehdä paljon paremmin sarjoja, kuin hän vaikka hänen lihaksensa ovat isommat. Miten tämä on mahdollista? Eikö hänen lihaksissaan ole kestävyyttä tai onko niistä hiipunut se rasituksen tottumus??

Eli sun kaveri ei käy enää aktiivisesti, ja sinä käyt? Silloinhan hän ei ole tikissä juuri nyt, toisin kuin sinä. Tai jos hän hakee tuntumaa lihakseen, ja sinä haluat vain romut ylös?

metalman sanoi:
mutta noin yleisesti ottaen uskon kyllä siihen, että iso lihas on kunnolla hermotettuna vahvempi.. Vaikka voimanostajat on varmasti eri mieltä :)

Tästähän on väännetty iät ja ajat. Kahta eri ihmistä ei voi verrata, että isompi lihas on vahvempi kunnolla hermotettuna.
Mutta jos puhutaan samasta ihmisestä, niin ilman muuta hän tulee vahvemmaksi, jos lihakset kasvaa ja ne vielä hermotetaan samalla tavalla.

Raven sanoi:
Tästähän on väännetty iät ja ajat. Kahta eri ihmistä ei voi verrata, että isompi lihas on vahvempi kunnolla hermotettuna.
Mutta jos puhutaan samasta ihmisestä, niin ilman muuta hän tulee vahvemmaksi, jos lihakset kasvaa ja ne vielä hermotetaan samalla tavalla.
Aivan, eli kovasti muuttujia on. Oletuksena vain kovin usein on, että isoilla lihaksilla varustetut kaverit eivät olisi vahvoja. Tämä taas on vain siitä kiinni, että lihas kasvaa paremmin pitemmillä sarjoilla ja lyhyemmillä taas saa enemmän maksimivoimaa. Se taas että naureskellaan salilla toisen treenipainoille on yhtä naurettavaa kuin kehonrakentaja nauraisi salilla laihaa voimanostajaa. Eri tavoitteet, eri lihasmassat.

Raven sanoi:

Naulan kantaan.

mike:
- en kannata farkkupaitoja yms., ne on naurettavia. puhuin pelkästään voimanostajien koko - voima -suhteesta.
- edelleen en myöskään naureskele bodareille. naureskelin jenkkifutareille, jotka leikki kovasti riskin näköstä appelsiinit kainaloissa jne ja sitten nostettu rauta ei vastannutkaan ollenkaan sitä massaa.

oikeasti se on todella hauskaa, varsinkin, kun itellä tuohon aikaan oli reiden ympärys suurin piirtein puolet isoimman jenkkifutarin koivista, mutta kyykystä nousi aikalailla tuplasti rautaa. se oli suorastaan ratkiriemukasta edelleen varsinkin sen takia, että kyseinen siilitukka hyvinkin alistavasti naureskeli nähdessään mun menevän kyykkäämään hänen korkeutensa jälkeen. :D NÖYRRY LÄSKI!!! :D

edelleenkään en myöskään koskaan ole väittänyt isolihaksisia heppuja heikoiksi. mä en ole minkään lajin puolestapuhuja, vaan yleisen voimaharjoittelun suosija ja kannustaja, oli kyseessä sitten kiven kantaminen tai peilin edessä keekoilu tai pallon potkiminen polvisukissa. jokaisella on omat tavoitteensa ja sen mukaan treenataan. mulle on hienoo, että porukka treenaa ja rasittaa itseensä tänä vellihousujen aikakautena.

poikkipinta-ala vaikuttaa lihaksen voimaan, mutta omissa kommenteissani ei tästä seikasta ollutkaan kyse. lähinnä käsittelin sitä faktaa, ettei ole yksiselitteistä, että isompi on vahvempi. kaikki on kiinni harjoittelun kohdistamisesta ja tavoitteista, kuten mikekin sanoi.

jos vertaa korkeushyppääjän jalkoja bodarin koipiin, on niissä aikalailla eroa. kumpi sitten tuottaa enemmän suhteellista tehoa, onkin ihan eri asia. se vaan osottaa, mikä ero on hermostollisessa ja aineenvaihdunnallisessa punttitreenissä.

sen verran runsaasti on tullut vastaan genetiikaltaan erilaisia hemmoja, että yksiselitteinen ulkomuoto - voima -käyrä on aikamoinen ekg-käyrää muistuttava soiro. paras esimerkki oli varmaan ~120-kilonen bodari, jonka hanska oli todella paksu. ei kuulemma kovista yrityksistä huolimatta oo koskaan saanu kymppiä neljälläkympillä hauiskäännössä... (!!!)

ei sitä isoa lihastakaan saa aina hermotettua vahvaksi. ei ollenkaan. jos hermosto ei ole aktiivinen ja vastaanottavainen, se vaan ei onnistu. tässä se geenipuoli astuu kuvaan. eli eniten voimaa vois saada tässä järjsetyksessä:
1) isot lihakset ja hyvä hermosto
2) pienet lihakset ja hyvä hermosto
3) isot lihakset ja huono hermosto
4) pienet lihakset ja huono hermosto

tohon vielä kun lisätään muuttujiksi tunnollinen harjoittelija tai laiska, saadaan jo mukava pino erilaisia tyyppejä, joilla on aikamoisesti eri mahiksia menestyä.

:)

jto sanoi:
mike:
nostettu rauta ei vastannutkaan ollenkaan sitä massaa.
Asia tekstiä kyllä.. Pisti silmään vain tuo kohta. Ihan tyhmä mielestäni. Itse en ainakaan voisi mennä jakamaan mitään sääntöjä, että "tämän kokonen kaveri pitää kyykätä sen ja sen verran"

Kuhan olisi iso, painoilla ei mitään väliä ;)

mä en nää tossa mitään tyhmää... vitsi tai ei.

mä en mitään sääntöjä kellekään aseta. kyse oli ko. herran ja usean muun asenteesta. hyvin suuressa määrin.

mun mielestä on äärimmäisen typerää ja hölmöä ja naurettavaa, että joku kuvittelee olevansa jotenkin parempi ihminen, jos nostaa enemmän... saati sitten sillon, jos ei nosta enempää, mutta on muuten vaan isompi (jos edes sitä) ja kuvittelee omistavansa maailman, jos on jonku seuran verkkarit päällä baarissakin :hyper:

(mainittakoon, etten minäkään lyhyt ole... mutten oo koskaan tehnyt kyllä numeroa siitä, mitä tulee touhattua).

täältä tähän. :jahas:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom