Pidättekö peruskuntokausia?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ozzy
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
17.4.2002
Viestejä
600
Kuinkas moni palstalaisista pitää joskus ns. peruskuntokauden? Itse olen kevään ja alkukesän tehnyt lyhyempää sarjaa lähinnä maksimivoiman kehittämiseksi ja penkkiennätyksen nostamiseksi. Treenini meni jotenkin seuraavasti: viime syksystä lähtien tein ensin 2-3 viikkoa kymppejä, sitten siirryin muutamiksi viikoiksi kaseihin, siitä vitosiin ja nyt keväällä maksimikolmosiin tai -kakkosiin. Nämä siis harjoituspainoja pikku hiljaa nostaen voimien kasvaessa. Ja tulihan se oma ennätys sieltä sitten kevään päätteeksi. En tähtää siis mihinkään kisoihin, mitä nyt omaksi ilokseni nostelen. Nyt sitten alkaa olemaan paikat aika tukossa ja nousukäyrä pysähtynyt kuten olettaa saattoikin. Ajatus olisi aloitella taas uuden kuntopohjan rakentaminen ja olen suunnitellut siirtyväni ehkä kolmeen osaan jaettuun treeniin, pari perusliikettä per lihasryhmä ja vähän pidempiin sarjoihin. Miten moni palstalaisista teistä jaksottaa treenejään ja miten rakennatte pohjakuntoa? Itselläni luonnollisesti maksimivoimat putoavat jonkin verran kun siirryn takaisin pitempiin sarjoihin, mutta miten pitää maksimivoima kohtuullisella tasolla? Natuna siis treenailen. Hyviä ideoita ja kokemuksia otetaan vastaan.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joo tottahan toki sitä on pidettävä noita "peruskuntoa" ylläpitäviä kausia välissä - ei pysty maksimia koko ajan treenaamaan! itse olen aina 8-10 viikon välein ottanut pitkiä sarjoja käsittävän kauden. Elikkä teen 4-5 viikkoa aina kerrallaan, sarjat 2-4, 5-8 ja 10-12...elikkä kolmeen osaan jaettuna on nuo sarjojen pituudet, kaikkia aina 4-5vko kerrallaan! jos tuntuu, ettei treeni kulje (varsinkin lyhyiä sarjoja tehdessä), niin vaihda aiemmin.

Mulle nuo pitkän sarjan vaiheet ovat pakollisia, muuten menee ukko niin kipeäksi/tukkoon, että saapi rullatuolilla ajella :D toki nuo pidemmät sarjat vievät maksimi voimaa, mutta kun alkaa taas tekemään lyhyttä sarjaa, niin lihasten hermotus "palauttaa" kadotetut voimat piakkoin takaisin!
 
Peruskuntokausi? siis , mikä helevetin peruskuntokausi??:D :D


Ei vastaavaa hyötyä , voimat tippuu ja sitten menee taas aikaa niiden entistenkin kiinniottamiseen:mad:
 
Originally posted by Petkele
Ei vastaavaa hyötyä , voimat tippuu ja sitten menee taas aikaa niiden entistenkin kiinniottamiseen:mad:
Hyödystä mitään tiedä, mutta kyllä mulla käy niin kuin jpm:lläkin; liian kauan kovia ainoastaan lyhyitä sarjoja, niin tulokset voi kääntyä jopa lievään laskuun. Näin siis vaikka pidänkin väliin palauttavia viikkoja. Enpä tiedä juuri mitään urheilulajia, jossa painettaisiin vaahto suupielissä kuukaudesta toiseen ilman kevyempiä jaksoja...
 
Originally posted by Ozzy
Enpä tiedä juuri mitään urheilulajia, jossa painettaisiin vaahto suupielissä kuukaudesta toiseen ilman kevyempiä jaksoja...


No ainakin voimanosto on tälläinen laji. Yleisurheilu on tietysti eri asia. Harjoittelun jakaminen peruskunto- ja kisakauteen on voimanoston johtavissa maissa jo unohdettu aikoja sitten. Tietysti kevyemmän viikon pitäminen silloin tällöin on suositeltavaa , mutta peruskuntokaudella ei ole äärimmäisen voimanostoharjoittelun kanssa mitää tekemistä. Jatketaan harjoittelua ennätysten parantamiseksi , eikä lähdetä niitä tieten tahtoen "peruskuntokauden" takia tiputtelemaan kymmeniä kiloja.
 
En ihan ymmärtänyt koko pointtia, mutta jos tässä oli kyse peruskunnon ylläpitämisestä niin... itse en tee aerobista juuri ollenkaan paitsi dieetillä.

Nyt toisaalta kun lämpimät ilmat on tulleet ja olen ruvennut käymään juoksulenkillä 3 kertaa viikossa niin huomaa kyllä että enää ei tarvitse mm. jalkatreenien yhteydessä lisähappea. Jännä juttu, kun tekee aerobista niin fyysinen kunto paranee(!!!!!) En ollut aikaisemmin tullut ajatelleeksi ko. asiaa :)

Veikkaanpa sitäpaitsi että 3x/vko aerobinen vaikuttaa vain positiivisesti lihaskasvuun.. hermotus paranee, hapenottokyky paranee ja salillakin jaa itsestään tätä kautta enemmän irti?...
 
Itse olen tehnyt nyt aerobista paitsi tietenkin dieetillä, niin myös jo aiemmin 3-4 kertaa viikossa voimaharjoituksen jälkeen tai sitten lepopäivinä.

Olen ollut virkeämpi, terhakampi ja elämä on hymyillyt.

Eli suomeksi ainoastaan positiivisia kokemuksia.
 
Pointti ei ollut peruskunnon ylläpitämisessä(sehän on tärkeää!) , mutta ylimääräinen peruskuntokausi on turhaa(voimanostossa).
 
Originally posted by Petkele
No ainakin voimanosto on tälläinen laji. Yleisurheilu on tietysti eri asia. Harjoittelun jakaminen peruskunto- ja kisakauteen on voimanoston johtavissa maissa jo unohdettu aikoja sitten.
En ole mikään ekspertti, mutta kuuluuko Suomi näihin johtaviin maihin? Itse muistelen lukeneeni 90-luvun puolivälissä mm. Voimanostaja-lehdestä Selkäinahon Sakken treeniartikkeleita ja ainakin silloin moni nostaja käytti ihan selkeätä periodisointia harjoittelussaan. Eli pohjakuntoa luotiin aluksi pidemmillä sarjoilla ja osittain myös aerobisella treenillä. Eikä ne tulokset esim. Jarmo Laineella ja Janne Toivasellakaan niin kovin huonoja olleet. Samansuuntaisia neuvoja kyseisessä lehdessä antoi myös esim. Daddy Mäntylä, moninkertainen SM-mitalisti. Kaverini voitti joskus samoihin aikoihin nuorten SM:issä ysikympin ja ainakin hänen valmentajansa tekemissä ohjelmissa myös pohjakunnon luomisella pidemmillä sarjoilla (esim. kyykyssä 15 toistoa) ja aerobisella (kävelylenkkejä) oli suuri merkitys.

Nykyisin kovassa huudossa olevalla WSB-tyylillä treeni perustunee yhä enemmän lähellä maksimipainoja oleviin sarjoihin ja koviin apuliikkeisiin vahvistaen heikoimpia osa-alueita. Näin olen ainakin ymmärtänyt, korjatkaa jos olen väärässä. Perustatko Petkele kirjoituksesi tähän treenisuuntaan?

No anyway, itse ajattelin kuitenkin tehdä taas joinkinaikaa hieman pidempiä sarjoja ja aerobista ja sitten pikku hiljaa koventaa ja lyhentää sarjoja. Ellei sitten tule painettua paniikkinappulaa, kun maksimivoimat alkaa laskemaan :)
 
WSB käyttää eräänlaista periodisointia, muttei tavanomaista. Kun katsoo niitä ohjelmia vähän tarkemmin on niissä mukana työkapasiteetin nosto (voimareen veto, pidemmät sarjat), lihaskasvu (pitempiä sarjoja, lyhennettyjä palautuksia), maksimivoima ja räjähtävä voima.

Kaikkia treenataan samalla viikolla mutta niitten suhteita vaihdellaan.
 
Kyllä mä pidän p.kunto kausia koska niistä ottaa taas vauhtia niin menee tulokset taas kauemmas ylös. Ne tekee myös nupille todella hyvää, kun ei aina ole 100-105% raudat kehissä vaan 10-sarjoja joka liikkeessä.
 
Originally posted by Ozzy

En ole mikään ekspertti, mutta kuuluuko Suomi näihin johtaviin maihin?

Suomi ei todellakaan kuulu voimanoston johtaviin maihin johtuen juuri näistä länsimaisista perioidisointi harjoitusohjelmista...
 
Melkein vois sanoo että USA, Venäjä, Kasakstan ja Ukraina on ainakin noita johtavia maita. Jenkeissähän monet edelleen käyttää noita "länsimaisia periodisonti ohjelmia". Venäläisillä on tavallaan vuorotellen eräänlainen peruskuntokausi ja kilpailukausi, kestoltaan muutamia viikkoja kummatkin, mutta se peruskuntokausi on oikeastaan samanlaista treeniä, kuin kisakausi, ainoastaan harjoituspainot ovat pienemmät ja volyymi suurempi. Voimanostossa tommosta yleisurheilutyylistä peruskuntokautta ei varmaan oo varaa pitää, kevyitä viikkoja toki kuitenkin.
 
Originally posted by CCCP
Voimanostossa tommosta yleisurheilutyylistä peruskuntokautta ei varmaan oo varaa pitää, kevyitä viikkoja toki kuitenkin.


Juuri näin! voimanostossa ei ole varaa ruveta kesken kaiken pumppaileen jotain kymppejä tms.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom