(Perinnöllinen) hiustenlähtö

Originally posted by Aku-A
4 mm ei tosiaankaan ole kalju, höyläämisenkin jälkeen näkyy hiusrajat.
Kyllä meitsi on aika isolta osin kalju vaikkei ikinä kävis parturissa :lol2:. Lyhyemmäksi kuin 4mm jos ajelee niin oma muhkurakallo on esteettisesti aika törkeän näköinen.

Jos kupoli ois siistin pyöreä niin ilman muuta ois kiiltokuulamalli pop.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by Dopey
Lyhyemmäksi kuin 4mm jos ajelee niin oma muhkurakallo on esteettisesti aika törkeän näköinen.

jep tää mua vähä itteeniki pelottaa ku kallo on nii vammasen muotonen ja hiukset on niin vaaleet et pitää olla pari senttii hiuksia ennenku ne ees huomaa hiuksiks... tosin vielä eioo kaljuuntumisen merkkejä tullu, eno oli kalju jo kakskybäsenä ja faija ja sen broidi on sitte taas viiskybäsenäki sellasii pehkopäitä, et saa nähä kummaltapuolelta noi geenit on tullu...

Kalju ei äijää mun mielestä pahenna mitenkään. Epätoivoiset peittoyritykset taas ovat säälittävää katsottavaa. Luokkakaverina on 23v. jätkä joka on jo melkein kalju mutta kun hemmo ei tee siitä numeroa niin se on sitten siinä.

Originally posted by Taha
Murrosikä on jo ohitettu, mutta Miss-Voithan-sä-tulla-katsastaan-mut-vaikka-tuossa-joulun-alla (missä :kuvia: ) on ilmeisesti jättänyt bilsan tunnit väliin.

"Miestyyppinen kaljuuntuminen riippuu perintötekijöistä ja dihydrotestosteroni (=DHT)-nimisen hormonin vaikutuksesta hiustupissa. DHT-hormonia syntyy hiuspohjassa testosteroni-nimisestä miessukuhormonista, jota esiintyy sekä naisilla että miehillä. Miestyyppisessä kaljuuntumisessa on DHT-pitoisuudet kohonneet hiuspohjan alueilla, mistä hiukset lähtevät."

Ai mistä miessukuhormoni tulee? Kysy valmentajaltasi.

Niin, mistäpä se naisilla tulee? :)

Kaljuuntuminen riippuu perintötekijoista, sekä tuosta DHT:stä. Ja perintötekijähän voi olla vaikkapa korkea testopitoisuus.

Mutta perinnöllistä kaljuuntumista esiintyy myös naisilla, joilla ei tietääkseni kiveksiä ole ;) . Valtaosa naisista myös kaljuuntuu vanhemmalla iällä. Selkeän kaljuuntumisen sijaan naisilla tapahtuu yleensä tasaisempaa harvenemista.

Eli vaikka ne pallit pois otettaisiinkin niin ei se automaattisesti välttämättä pelastaisi kaljuuntumiselta.

Kyllähän tuo kaljuuntuminen voi ymmärtääkseni periytyä äidiltäkin hyvin, jos kyseinen geeni on hänellä vain resessiivisenä omalta isältään perittynä ja näin ollen se voi taas tulla esiin hänen miespuolisissa lapsissaan? Jotakin tämän suuntaista ainakin muistelisin biologian tunneilta.

Originally posted by maximillian
...
Mutta perinnöllistä kaljuuntumista esiintyy myös naisilla, joilla ei tietääkseni kiveksiä ole ;) .

Munasarjat ja lisämunuainen käsittääkseni vastaavat naisten testotuotannosta.

Originally posted by IronMind
Munasarjat ja lisämunuainen käsittääkseni vastaavat naisten testotuotannosta.

Luin joskus kirjoituksen miehistä joille oli tehty kastraatio. Siinä kerrottiin että tietyn ajan kuluttua kastraatiosta, testoa alkaa syntyä pieniä määriä. Muistaakseni adrenaliini ja testo syntyi tällöin samassa paikassa?!? Vai muistanko väärin?

Kertokaapa te, jotka ajatte ihan kaljuksi, kuinka usein on leikattava, jotta pysyy ihan hiuksettomana? Käytättekö ylläpitoon partakonetta, -terää, veitseä vai mitä? Tuntuisi, että päänahan iho on niin herkkää, että terillä tekee helposti vahinkoa, kun yrittää jotain takaraivoa pitää siistinä.

Teettekö yleensä kaljuna ylläpidon itse? Olen tätä miettinyt, mutta jo niskavillojen leikkaaminen siististi itse tuntuu hankalalta peilien kanssa touhuamiselta. Tyttöystävä taas suhtautuu koko kaljuksi ajo -ajatukseen vähintäänkin negatiivisesti :confused:

Mä oon ite höylänny päätäni about vuoden. Hiukset on ainaki
toistaseks viel tallella, mutta saa nyt nähä tuleeko Spede-look
heti vai myöhemmin. Höylääminen on mun mielestä helvetin
hyvä "kampaus." Pää tuntuu mukavalta, vähän niinku pakaralta
ja on helppohoitonen, kunhan päätä jaksaa vain ajella.
Sitte ku joskus saa vähän lihaaki tankoon niin rupee toi kampaus
sopimaan yhä paremmin. Niinku tossa todettiin, kaikille perunapäille
yms. kavereille joilla on päässä "lisämuistia" (= joku siiveke tms)
kalju ei sovi. Cd-levyn kokonen syntymämerkki ei myöskään
näyttäne hyvältä kun se paistaa kaljussa päässä.

Täysin kaljuksi (= että hiuksia ei tunne) höylääminen onnistuu,
mutta hiukset kasvavat harmittavan nopeasti. Vastakarvaan
ajamisella hiukset pysyy poissa noin vuorokauden, mutta parin
vuorokauden kuluttua niitä rupee varsinaisesti havaitsemaan.
Itselleni vastakarvaan höyääminen tekee jopa hieman kipeää.

Pään höylääminen on helppoa. Mach III (tai muu vastaava kolmiterä)
tekee höyläämisestä sujuvaa. Haavoja ei juurikaan tule, ellei sitä
oikein yritä. Pienet finnit tai muut epätasaisuudet saattaa kylläkin
aueta. Minua tämä ei ole ainakaan toistaiseksi haitannut.

Ensimmäiset höyläyskerrat kannattaa hoitaa kahden peilin avulla.
Motoriikka paranee ja pian oppii höyläämään pään milli milliltä.
Se ei todellakaan ole vaikeaa, tartu höylään jo tänään, koska
joskus sekin on tehtävä!

ps. jos ei oo tyytyväinen ni voi kasvattaa sen spede-tukan takas.

Tässä on muuten vielä pieni joululahjavinkki.

Originally posted by eldd
Kertokaapa te, jotka ajatte ihan kaljuksi, kuinka usein on leikattava, jotta pysyy ihan hiuksettomana? Käytättekö ylläpitoon partakonetta, -terää, veitseä vai mitä? Tuntuisi, että päänahan iho on niin herkkää, että terillä tekee helposti vahinkoa, kun yrittää jotain takaraivoa pitää siistinä.

Teettekö yleensä kaljuna ylläpidon itse? Olen tätä miettinyt, mutta jo niskavillojen leikkaaminen siististi itse tuntuu hankalalta peilien kanssa touhuamiselta. Tyttöystävä taas suhtautuu koko kaljuksi ajo -ajatukseen vähintäänkin negatiivisesti :confused:

Itse olen ajellut pään vauvanpyllyksi jo vuosia. Mach 3 on oiva työkalu tuohon hommaan, ainoastaan pari kertaa olen haavan saanut. Ennen höyläämistä kuumaan suihkuun, helpottaa huomattavasti ajelua.

Ajelen n. 2-3 päivän välein. Höyläyksestä seuraavana päivänä alkaa jo tuntua sänkeä, ja parin päivän päästä on jo vaikea vetää pipoa tai neuletta päälle... Meinaa vähän tarttua. Viikon päästä sitä näyttääkin jo ihan mikrofonilta koko jätkä.

Tuo itse höylääminen vaatii hieman opettelua, mutta on loppujen lopuksi ihan helppoa. Itse pystyn ajamaan jo vaikka ilman peiliä, pelkällä käsikopelolla.

Vedät vaan kaljuksi, sun muija on varmaan sen jälkeen
ihan:kuola: ja :love:

Originally posted by eldd

Lidlin halppis partahöylät ajaa asiansa mainiosti. 20kpl teriä maksaa 5 €. Yhdellä hoylällä ajaa helposti 1,5 krt.

Itse olen ollut kaljuna jo kolmatta vuotta. Itse se on helppoa ajaa kun asian opettelee. Jopa ilman peiliä pystyy ajamaan, mutta se vie sitten ainakin vartin. Pari kertaa vko tulee ajeltua.

Hyvä kaava ajeluun :

1. Kastele hiuspohja ja sänki

2. Levitä päähän öljyä hiuksien alueelle(vauvaöljy, liukastusvoide, ruokaöljy, whatever..)

3. Partavaahto päähän

4. Odottele pari minuuttia jolloin hius imee itseensä kosteutta

5. Aja

6. Laita märkään kaljuun tippa kosteusvoidetta jos tarvetta

Tällä kaavalla ei herkempikään iho ärsyynny ja haavojakaan ei tule helposti.

Ja jos haluaa tosissaan alkaa hifistelemään, niin sitten 1.kohta tehdään kuumalla+märällä pyyhkeellä, amerikkalaisen parranajon tyyliin.

Kaljuuntumistyyppejä on useita, mutta vastaukseni käsitteli miestyyppistä kaljuuntumista: "Miestyyppinen kaljuuntuminen riippuu perintötekijöistä ja..."

Kaljuuntumistyyppejä on useita, mutta vastaukseni käsitteli miestyyppistä kaljuuntumista: "Miestyyppinen kaljuuntuminen riippuu perintötekijöistä ja..."

Niin, ja nenäkäs+muka nokkela :nusnus: vastaukseni taas kiinnitti huomion siihen, ettei esiin tullut kastraatiokaan välttämättä pelastaisi edes miestyyppiseltä kaljuuntumiselta.

Originally posted by Odu
Itselleni vastakarvaan höyääminen tekee jopa hieman kipeää.

Sen kuuluukin tehdä kipeää. Partaa tai hiuksia ei tulisi ajaa vastakarvaan. Terän tulisi olla niin uusi, että se leikkaa karvan myötävedoillakin.

Paras tapa saada pää ärtymään on sheivailla jo tylsyneellä terällä ja vastakarvaan.

Vastakarvaan ajelu aiheuttaa sen, että karva leikkautuu liian syvään.

Niin, ja nenäkäs+muka nokkela :nusnus: vastaukseni taas kiinnitti huomion siihen, ettei esiin tullut kastraatiokaan välttämättä pelastaisi edes miestyyppiseltä kaljuuntumiselta.

Joo. Todellisuudessa väite "ainoa tapa estää kaljuuntuminen on kastrointi ennen murrosikää" on peräisin kaunokirjallisuudesta (Lasse Lehtiseltä?), mutta siinä on hippunen totuutta takana.

Joo. Todellisuudessa väite "ainoa tapa estää kaljuuntuminen on kastrointi ennen murrosikää" on peräisin kaunokirjallisuudesta (Lasse Lehtiseltä?), mutta siinä on hippunen totuutta takana.

Nusnus :lol2:

Tässä kaljuuntumisessa on sellainen huvittava seikka, että moni ei edes huomaa asiaa. Siis sitä kun ohimolahdekkeet alkaa nousta ylemmäs. Kun erehdyt huomauttamaan asiasta ohimennen hyvä ettei turpaan tule

Haluutsa jatka turpaan tai jotain!?!? :curs:

No mullakin on jonkinlaiset leskenlovet tullut 5 vuotta sitten mutta eivat oo edenneet sen jalkeen minnekaan. Pikkuveljilla taas lahti tukka paalaelta. Toivon olevani poikkeus saannosta :)

Originally posted by boyracer
Haluutsa jatka turpaan tai jotain!?!? :curs:

No mullakin on jonkinlaiset leskenlovet tullut 5 vuotta sitten mutta eivat oo edenneet sen jalkeen minnekaan. Pikkuveljilla taas lahti tukka paalaelta. Toivon olevani poikkeus saannosta :)

Joillain noi lovet on luonnostaan jo murkkuiästä asti. Pojillahan hiusraja nousee jonkun verran murrosiässä, ja sitten pysähtyy kunnes jatkaa nousuaan taas myöhemmin...

Mulla on ihan sama tilanne, ohimoilta käy melko korkealla nuo lahdekkeet mutta kun niitä on vähän seurannut niin eivät ne näytä minnekään etenevän. Vähän säikäyttivät kun yhtenä päivänä oikein katsoin että onpas kunnon lahdelmat ohimolla (yleensä puolipitkä tukka peittää nuo), ja kirosin että nytkö se hiustenlähtö käynnistyi. No, lovet on olleet vajaat pari vuotta ihan samassa paikassa ja kun katsoi teini-iän kuvia niin ne löytyi jo niistä. Isällä ja pikkuveljellä on kanssa ihan samanmallinen hiusraja, päälaelta lähti isukilla ohenemaan vasta pitkästi yli viisikymppisenä...

Ja kaljuuntua voi tosiaan monella tavalla, miestyyppinen on vain yksi. Sekään ei etene tasaisesti vaan saattaa olla paikallaan pitkänkin aikaa ja sitten kiskaista spurtin. Lisätietoa vaikkapa saitilta www.keratin.com .

Mikähän sen uusimman kaljuuslääkkeen status on? Siis sen joka oli vähän aikaa sitten testeissä jenkkilässä, ja kuulemma oli paljon tehokkaampi kuin mikään Propecia ym. Ei nimeä muista...

Välistä aikamoista urbaania legendaa täällä.

Kaljuuntuminen on perinnöllistä ja voi periytyä joko Isän tai Äidin suvun puolelta. Se, että vain äidin puolelta ei pidä paikkansa. Hiusten lähtöä voi pysäyttää tietyillä lääkkeillä tilapäisesti, heti kun kuuri loppuu, hiukset lähtevät. Nuo lääkkeet toimivat osalla käyttäjistä. Ko. lääkkeet ovat kalliita, kymmeniä euroja / kk.

Käytännössä ainut keino on sopeutua tilanteeseen. Ehkä sadan vuoden päästä keksitään rohto, joka antaa tasaisen hiustenkasvun kaikille karkkipussin kk-hinnalla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom