Perheen tuki punttailussa

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Timba79 sanoi:
Niinpä. Ja tämä ihan sama pätee kun ollaan kaveriporukalla esim. mökillä. Yleensä on minä ja emäntä joka tehdään ne safkat ja aina joku vatipää jaksaa vittuilla ja vikistä sapuskasta...

Hmm. Itse muistan tilanteen jossa kaveri tarjos "rasvaista juustoa kermakastikkeeseen-ruokaa"/"huomisen ohjelmaan kuuluu ohitusleikkaus-ruokaa". Sanottuani "kiitos ei, vaikka näyttää hyvältä" kaveri jaksoi vielä tarjota. "Joo joo tää on tosi hyvää. Maista ny." No syötyäni (hyvää oli) Kaverilla oli pokkaa todeta, että "Saat kyllä maksaa osan tästä ruoasta." :eek:

Yleensä kavereilla/porukoilla käydessä on tapana, että kohteliaisuudesta voin maistaa kaikkea itsetehtyä, mutta kaupan pullat ja keksit saavat jäädä tarjottimelle.

No tuota samanlaisia kokemuksi on minä aloitin punttaamisen 16 vuotiaana ja siitä lähtien joutu tappelemaan sukulaisten kanssa ja kuuntelemaan sukulaisten vittuilua kun itse alkoi tarkemmin katsoa mitä syö kun ne.

Miljoonat kerrat on kuultu lisäravinteista, että "taasko sä vädät noita mössöjä" kun osti heraproskua paikallisessa luontaistuotekaupasta kesätyörahoilla. En ennen 20 ikävuotta ikinä edes juuri käyttänyt muuta lisäravinnetta kuin heraproskua ja harvoin kreatiinia.

Huvittavaa tässä oli se, että nämä kommentoijat itse haukkuivat ruokavaliotani yksipuoliseksi (jonka olin muodostanut lukemalla useammankin ravinto-oppaan kirjastosta lainaamalla). Nämä kommentoijat itse polttivat ketjussa röökiä ja juoden pannukaupalla kahvia päivässä. Faijallakin aamupalat oli tyyliin HK sininen ja duuniin. Itse en siis ole polttanut röökiä koskaan, enkä juurikaan juo kahvia.

Aika harvoin sitä sukulaisilta kuuli juuri mitään positiivista puntti tai muistakaan urheiluharrastuksista. :kippis1:

Kaippa faijaa vitutti kun sillä läskit kasvo 110kg samalla kun mulla lihasmassa kasvo 90kg ja läskiä oli yhtä vähän kuin kreikkalaisella patsaalla.

NaruJackson sanoi:

Niiin...?

Sanoin että ei tunnu hirveesti tekevän kun kerta narisee.

Ja sanoin myös että tekis ite kokonaan ne ruokansa niin ei tarvii ruikuttaa.
Antaa muiden syödä mitä nenäneteen tuodaan ja tekee itse ne kaikki omat ruuat.
Tai sitten puntaroi ne lautaselle ruokaa ottaessa.

Ainako pitää olla valittamassa omalle äidille että et oo mitannu paljonko noi kaks hauenpäätä paino ja menikö jauhelihaa 200 vai 250 grammaa.

Jos on pakko hifistellä noin tarkasti niin lautanen puntariin ja lappaa kaikki ruuat siihen samalla katsoen että paljonko nyt tuli lihaa ja paljonko riisiä.
Ei perkele luulis olevan vaikeeta.

Jos olen mitään tästä threadistä ymmärtänyt niin selvästikin Porkkananraastin tekee ruokaa, mutta hänen äitinsä pitää ruoan tekemisestä myös, joten hän ei voi koko ajan kyökissä vääntää... ja jos olen myös ymmärtänyt oikein hänen äitinsä katsoo sen turhaksi hifistelyksi tunkea vaakaan safkaa ruokapöydässä...

make77 sanoi:
Niiin...?

Sanoin että ei tunnu hirveesti tekevän kun kerta narisee.

Ja sanoin myös että tekis ite kokonaan ne ruokansa niin ei tarvii ruikuttaa.
Antaa muiden syödä mitä nenäneteen tuodaan ja tekee itse ne kaikki omat ruuat.
Tai sitten puntaroi ne lautaselle ruokaa ottaessa.

Ainako pitää olla valittamassa omalle äidille että et oo mitannu paljonko noi kaks hauenpäätä paino ja menikö jauhelihaa 200 vai 250 grammaa.

Jos on pakko hifistellä noin tarkasti niin lautanen puntariin ja lappaa kaikki ruuat siihen samalla katsoen että paljonko nyt tuli lihaa ja paljonko riisiä.
Ei perkele luulis olevan vaikeeta.

ja nyt menee pojilta ohi ja lujaa. Tottakai joku esim. riisi on helppo keittämisenkin jälkeen punnita, kunhan tietää paljonko vettä siihen on imeytynyt jne.
mutta sitte kun emäntä sotkee sinne vaikka mitä, näyttää joltain Aasialaiseta hernekeitolta, kuinkas siitä punnitset mitä on ja kuinka paljon?
Mutta hyvää on NAM :)

Porkkanaraastin punnitse vaikka paljon äitisi kourallinen sitä riisiä painaa ja pyydä sitten äitiäsi kertomaan montako kourallista riisiä ruokaan laittoi?

Edelleenkään se ei liene vielä kauheen tarpeellista grammojen tarkkuudella punnita ruokiaan jos ei ole valmistautumassa kisoihin = omaa järkeä ja arviontikykyä saa ja kannattaa käyttää. Jos haluaa laihtua niin on parasta vaan lisätä aerobista liikuntaa ja vähentää todella rasvaisten ruokien&nopeiden hiilihydraattien syöntiä. Sen kun syöt mitä mamma kokkaa, jos on liian vähän proteiinia mielestäs niin vedät jotain muuta päälle ja jos on liian lihottavaa niin syöt sitten normaalia vähemmän tai jopa et ollenkaan. Niitä ruokia mitään punnita tartte. Hyödytöntä hifistelyä sanon minä.

Porkkanaraastin sanoi:
ja nyt menee pojilta ohi ja lujaa. Tottakai joku esim. riisi on helppo keittämisenkin jälkeen punnita, kunhan tietää paljonko vettä siihen on imeytynyt jne.
mutta sitte kun emäntä sotkee sinne vaikka mitä, näyttää joltain Aasialaiseta hernekeitolta, kuinkas siitä punnitset mitä on ja kuinka paljon?
Mutta hyvää on NAM :)

No jos on niin pakko tarkkaan kaikki tiedettävä mitä suuhunsa laittaa niin siinä sitten vaan syödessäs jokaisen lusikallisen ja haarukallisen käyt vaikka helvetti suurennuslasilla läpi niin tiedät mitä mennee. :david:

Ja jos sen halvatun riisin punnitseminen on niin vaikeeta että pitää ottaa huomioon se vesi minkä ne imee niin siinähän sitten teet testin että paljonko ruokalusikallinen keittämätöntä riisiä painaa, keität sen sitten ja punnitset uudestaan. Lasket paljonko on painoa prosentteina tullut lisää niin osaat laskea sitten ne kaikki arvot oikein tarkasti. :zzzz:

Järkyttävää hifistelyä.
Tee niinkuin tuossa yläpuolella hpena sanoi niin on ihan tarpeeks hyvä tapa, kun et taida olla kisoihin kuitenkaan menossa niin onko sillä valiä jos on kilo tai kaks enemmän rasvaa ilmestyny vähäksaikaa.

make77 sanoi:
Järkyttävää hifistelyä.
Tee niinkuin tuossa yläpuolella hpena sanoi niin on ihan tarpeeks hyvä tapa, kun et taida olla kisoihin kuitenkaan menossa niin onko sillä valiä jos on kilo tai kaks enemmän rasvaa ilmestyny vähäksaikaa.

Samaa mieltä. Ja jos ihmisellä on noin kauhea rasvakammo, niin ehkä kannattaa sitten harkita jo koko harrastusta. Sitä läskiä vaan tulee lihaksen sivutuotteena ja sitten se vaan on dietattava pois.

Ja jos safkat pitää tietää kalorin tarkkkuudella, niin sitten varmaan kulutuskin. Eli ei muuta kun askelmittari käyttöön. Ja exceliin vaan, että tänään tiskasin 30 minuuttia ja imuroin 15 minuuttia ja siinä meni kaloria x. :david:

Itseäni ei ainakaan erityisesti kiinnosta, että mitä ruoassa on kunhan sitä vetää aivan perkeleesti ja kasvaa :rolleyes:... jos ruoka on jotain jäniksenmurkinaa niin vedän sitten omiani päälle ja vielä vähän lisää... :D...

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
ei mua rasva pelota....
koko jutun idea oli että...jos vaikka syön päivällisellä sitä riisiä joka päivä muutaman viikon ajan (muu ruokailu on sama) ja sitten löydän sen riisi määrän jolla se paino tippuu hyvää vauhtia. Jes.
mutta jos seuraavalla viikolla syön perunaa..perunahan ei ole ravintoarvoiltaan samaa kuin riisi, mistä tiedän paljonko sitä perunaa sitten syödä? Sen takia niitä kaloreita lasken. Karsiaa sanoa jotakin minkä jokaisen pitäs tajuta, mutta ei kaikille näköjään ollut selvää.
Ihmeellistä, kuinka ensin pakkiksella kaikille neuvotaan että "joo syö 500kcal-1000kcal yli kulutuksen" ja nyt täälä ihmetellään miksi lasken kaloreita...

tiedän tunteen...samat asiat on käyty läpi. Varmaan aika pitkälti äidilläsi on huoli, et mitähän toi mun poika oikeen touhuaa. Myös ennakkoluuloisuus vaivaa. Ehkä voisi olla hyvä rauhallisesti selittää koko systeemin tarkoitus, mutta omasta kokemuksesta tiedän, et se saattaa olla vaikeeta. Mielestäni jatkat vaan omaa touhuasi ja sanot, että syöt näin ja sillä siisti. Sitten on niitä jotka yrittävät keinolla millä hyvänsä kukistaa sut, kun näkevät et he tolla on joku systeemi joka toimii ja vie sitä eteenpäin.

Eihän sun tarvitse niin tarkkaan kaloreita laskea. Lasket yhden esimerkkipäivän suurinpiirtein ja sitä voi sitten paljon varioida. Ymmärrän todella jos et halua syödä äitisi pöperöitä. Meillä ainakin oli himassa jotain lenkkimakkaraa uunissa, valkosipulietanoita jne. jotka ei todellaakaan maistuneet urheilevalle nuorelle. Ehkä hiilaripäivänä sitten...

Porkkanaraastin sanoi:
Karsiaa sanoa jotakin minkä jokaisen pitäs tajuta, mutta ei kaikille näköjään ollut selvää.
Ihmeellistä, kuinka ensin pakkiksella kaikille neuvotaan että "joo syö 500kcal-1000kcal yli kulutuksen" ja nyt täälä ihmetellään miksi lasken kaloreita...

Ihan oikeassa tässä olet. Annoit vaan vähän sellaisen kuvan, että kaikki pitäisi tietää gramman tarkkuudella. Siitä vaan on niin pitkä aika kun on ite asunut porukoilla ja silloin ei paljon ravintoasiat kiinnotaneet, että silleen aika paha menä kokemuksella sanomaan mitään. :piis:

joo. Ymmärrän. Ja voi olla että hifistelen vähän, mutta mitä sitten :D
en jätä mitään sattumanvaraan.
En mä nyt 5g tarkkuudella niitä mittaile, melkeenpä 30g tarkkuudella. Jotakin suuntaa saa.

Ihme valittamista hifistelystä. IMO on se fiksumpaa hifistellä aineiden SUUNNILLEEN mittaamisella kuin ostamalla jotain ökykalliita lisäravinteita. Aineiden punnitseminen voi olla kivaa pikkupuuhastelua, kunhan sitä ei äipälle sysää.

Kostaja X sanoi:
Ihme valittamista hifistelystä. IMO on se fiksumpaa hifistellä aineiden SUUNNILLEEN mittaamisella kuin ostamalla jotain ökykalliita lisäravinteita. Aineiden punnitseminen voi olla kivaa pikkupuuhastelua, kunhan sitä ei äipälle sysää.

Aamen :worship:

Porkkanaraastin sanoi:

Itse en oo koskaan kotona asuessani ollu samassa jamassa, päinvastoin eno on lahjoitellut lisäravinteita aina silloin tällöin jne. En tosin oo kyllä pyytäny punnitsemaankaan ravinteita. Homman nimi vaan on se, että jos sä yrität pitää kalorit about 300-500 kcal miinuksella, niin ei sen joka päivä tarvitse juuri tuohon haarukkaan osua. Kunhan se 6 päivää menee yht. 1800-3000 kcal miinuksella. Ja seitsemäntenä päivänä Raastin herkutteli...

Sitten kerrot syöväsi kotona yhden aterian päivässä. Ei kai nyt yhdellä aterialla voi aina syödä esim. 300 kcal liikaa, jos on minkäänlaista käsitystä siitä mitä syö (ja sulla tuntuu ihan RIITTÄVÄSTI sitä olevan). Että elähän ressaa.

Ymmärrän tosin pointtisi, sillä oma mutsi varmaan olis sen verran nähny vaivaa, jos olisin kauniisti pyytänyt ja hyvin perustellut. Sunhan ei tarvitse kuin vilauttaa sitä metrin vyötäröä, niin johan alkaa ruoat ilmestyä vaa'alle.

Porkkanaraastin sanoi:
Mun kaveri kävi sielä ja vaihto Erkin salille ku prässi oli kuulemma niin onneton...mut joskus kun käy uimassa niin voishan sitä pyörähtää.

joo.... mäkin tiedän se "prässin". hirveä kapistus... ei tietenkään liity puheenaiheeseen, mutta oli pakko mainita. Mitä taas itse asiaan tulee, mun vanhemmat on enemmän negatiivisella kannalla. "Mitä sun siellä salilla noin usein (3 kertaa viikossa) pitää käydä? Mee ennemmin pihalle haravoimaan tai siirrä toi pakastin peräkärryyn pikku veljes kanssa. On niitä hyödyllisempiäkin tapoja käyttää noita sun lihaksias... töissä ne kasvaa eikä missään salilla... niin kallistakin on vielä." Ruokapuoli on kyllä kunnossa, ainakin mun mittapuun mukaan. toisin sanoen saa syödä niin paljon kuin haluaa/jaksaa.

Mitä taas itse asiaan tulee, mun vanhemmat on enemmän negatiivisella kannalla. "Mitä sun siellä salilla noin usein (3 kertaa viikossa) pitää käydä? Mee ennemmin pihalle haravoimaan tai siirrä toi pakastin peräkärryyn pikku veljes kanssa. On niitä hyödyllisempiäkin tapoja käyttää noita sun lihaksias... töissä ne kasvaa eikä missään salilla... niin kallistakin on vielä." Ruokapuoli on kyllä kunnossa, ainakin mun mittapuun mukaan. toisin sanoen saa syödä niin paljon kuin haluaa/jaksaa.

Joo, tää on tätä perus etelä-pohjalaista vanhemmuutta mistä saan itsekin kärsiä vaikka oikeastaan fyysisesti asustelen enimmäkseen täällä suomi-neidon alapäässä, et ymmärrän kyllä ton raastimen&sun vs. vanhempien meiningin ku on itellä samanlainen tilanne. Siihen pitää vaan yrittää osata suhtautua oikealla tavalla ku tulee noita "ristus, tekisit jotaki oikiaa työtä" yms. juttuja. Ja toi ruokapuoli on kyllä kieltämättä aika hassua, sitä saa siis tosiaan aina syödä "all you can eat"- meiningillä eikä se lopu kesken koskaan, mut tosiaan aina diettaillessa muodostuu kyllä äkkiä ongelmaksi kun muut syö mitä sattuu ja varmasti tulee kuittailua jos selkeesti pienentää annoksia/ei syö jotain ruokalajeja...jne, kyl te tiedätte :thumbs: :kippis1:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom