Penkkiohjelmia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JHJ81
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🔥 Penkkiohjelma rautaiselle rintavoimalle 🔥

Meta description: Tehokas ja nousujohteinen penkkiohjelma joka lisää voimaa, räjähtävyyttä ja rintalihasten kokoa.

Mun faija on 67-v. ja vedetään 3 x viikossa mun autotallisalilla kyykky/penkki/veto. Eli siis 9 x pääliikettä 1 viikossa. Tarviihan se toki mua enempi lepoo mut eläkkeellä ehtii päiväunet vetaseenkin. Kehittyy hyvinkin. Joskin on nuorena urheillu ihan **atanasti vrt. minä.

Mäkin kokeilen:

Toi on just se avain-ajatus, että JOS vetää loppuun asti. Mitä jos ei vedä? Hommat voi tehdä eri tavoilla ja samaan lopputulokseen voi päästä eri reittejä, joten on aivan turha takertua yhteen tapaan.
Otetaan vaikka tämä kolmio, missä yhdessä nurkassa on intensiteetti, yhdessä volyymi ja yhdessä frekvenssi. Intensiteetti on se miten kovaa teet ja paljonko jätät sarjoihin varaa. Volyymi on viikottainen työmäärä, eli nostetut kilot. Jos teet vaikka 5x5 sadalla kilolla kerran viikossa, olet tehnyt volyymia 5 x 5 x 100 = 2500 kg. Frekvenssi on treenitiheys. Tuossa kolmiossa on pallura keskellä, jolloin kaikki näistä kolmesta on jotakuinkin tasapainossa. Mutta tasapainossa niiden ei tarvitse olla, koska jos siirrät palluraa kohti frekvenssiä ja volyymia, se loittonee intensiteetistä. Silloin tiedät, että jos aiot lisätä frekvenssiä ja volyymia, sun on vähennettävä intensiteettiä, tai alat kulkea vähitellen perse edellä puuhun ja tulet sieltä lopulta ryminällä alas.

Jos nyt mietit miten paljon sulla sitten pitäisi olla intensiteettiä ja volyymia ja miten usein pitäisi treenata, niin siihen ei ole vastausta. Se on täysin yksilöllistä. Vastaus jopa vaihtuu sen mukaan millaiseen työmäärään on itsensä totuttanut. Jos työkapasiteetti on kova, on tuosta kolmiosta tehty tavallaan isompi. Sellaisen neuvon voin kuitenkin antaa, että jos voiman hankinta on ajatuksissa, niin kokemus on osoittanut volyymin ja frekvenssin olevan yleisesti ottaen tärkeämpiä kuin intensiteetti. Eli mieluummin useammin ja vähän enemmän kuin kaikki täysillä.

FIV_triangle.png
Eli mitä useammin teen sen enenmän jätän toistoihin varaa? Esim. Penkki tai kyykky 3x4
3 kertaa viikkoon jätän 1-2 toistoa varaa?

Karkeasti yleistäen:
treeni 1x vkossa, varaa 0-2 toistoa
treeni 2x vkossa, varaa 1-3 toistoa
treeni 3-6x vkossa, varaa 2-4 toistoa

Yleensä kyykyissä ja vedoissa jätetään enemmän varaa kuin penkeissä.

Eli mitä useammin teen sen enenmän jätän toistoihin varaa? Esim. Penkki tai kyykky 3x4
3 kertaa viikkoon jätän 1-2 toistoa varaa?
Pääpiirteittäin näin, mutta lähde nyt ainakin liikkeelle sillä, että jätät vähän enemmän varaa, kuten tuossa jo sanottiinkin.

Mä esimerkiksi olen tehnyt nyt jonkin aikaa peruskauden treeniä niin, että mulla on pääliikkeet kolme kertaa viikossa ja volyymikin vielä melko korkea, niin teen sarjoja missä on viisi toistoa varaa. Sarjat tuntuu oikeastaan kevyen viikon treeniltä, mutta volyymi ja frekvenssi pitää huolen siitä, että kyykky ja mave on tuolla kehittynyt, vaikka se varmaan etenkin aloittelijasta voi tuntua uskomattomalta. Penkki sen sijaan ei ole kehittynyt grammaakaan, joten mun pitää luultavasti ruuvata intensiteettiruuvia hitusen kireämmälle ja katsoa mitä sit tapahtuu. Nämä on näitä, kun 100% toimivaa korjaustapaa ei ole, vaan ne on aina sivistyneitä kokemukseen perustuvia arvauksia. Yleensä ne toimii, joskus ei.

Aloitustaso oli 105kg, mavessa 3 x 150kg. Mitenkähän kannattaisi lähteä liikkeelle jos penkkiä olis mahdollisuus tehdä ma & pe ja Mavea riittäisi varmaan kerran viikkoon keskiviikkoisin.

Molempiin tavoite saada ainakin 20 kiloa kevään aikana lisää. Penkin yhteydessä ma & pe ajattelin tehdä myös muuten yläkroppaatreeniä esim. leuatnvetoa, joku soutuliike, pystypunnerrus (ainakin toisena päivänä) + käsien pumppausta...
Mave-päivänä voisi tehdä myös prässiä ja reisikoukistusta lisäksi, kyykky ei oikein vanhojen vammojen takia luonnistu kuin kevyillä painoilla. Vatsoja aina treenien loppuun.

No peruskaudeksi toi mun 3x4 --> 6x6, jos vähäkään on tajua treenaamisesta. Parri toistoa varaa sarjoihin ja ylirautaherättelyt käytössä koko ajan. Niissä varaa 2-3 toistoa. 3kk jälkeen piikkausjakso.

Tarviiko piikkausjaksoa pitää jos pitää ne kevennetyt joka 4 viikko?
Piikkaus nyt on ihan eri asia kuin kevennys. Piikkauksella kaivetaan se peruskaudella hankittu voima esille ja herätellään vähän kroppaa ykkösiä varten. Ei tietysti mikään pakko ole ikinä piikkailla, mutta kyllä siitä hyötyjä voi nähdä.

^ just noin. Kyllä niitä perusvoimailun hedelmiä aina kannattaa ulosmitata enemmän tai vähemmän.

Helpottaa etenemistä, jos annetaan kropalle siihen syy. Siksi muutos on hyvä. Toistoaluetta tosin ei tarvi fiksata joksikin tietyksi ajaksi. Joku selkee nousujohteisuus sulla kuitenkin pitäs olla. Ei siis treenailla mielivaltaisesti, vaan jokainen jakso johtaa seuraavaan. Se on koko homman idea kaikessa harjoittelussa. Esim.
1.kk: 3x8
2.kk: 4x6
3.kk: 6x4
4.kk: 3x1-3 eli suorituskyvyn piikkaus.

Helpottaa etenemistä, jos annetaan kropalle siihen syy. Siksi muutos on hyvä. Toistoaluetta tosin ei tarvi fiksata joksikin tietyksi ajaksi. Joku selkee nousujohteisuus sulla kuitenkin pitäs olla. Ei siis treenailla mielivaltaisesti, vaan jokainen jakso johtaa seuraavaan. Se on koko homman idea kaikessa harjoittelussa. Esim.
Ja tuon jälkeen homma alkaa alusta?

Miten pitkiä nuo kaudet mielestäsi voivat olla ? Aloitin itse nyt tekemään 4 x 6 (kahdesti viikossa) pikkuhiljaa painoja nostaen
Voisiko vetää vaikka siis :
5 viikkoa 4 x 6
5 viikkoa 6 x 4
5 viikkoa 4 x 2
+ parilla viikolla maksimin kokeilua
Onko tarvetta pitää kevyempiä viikkoja välissä ? Tavoite kesäkuussa rikkoa ennätykset :-)

Mun valmennettavilla suurimmalla osalla on kolme kovempaa viikkoa ja sit kevennys. Aika yleinen on myös kova, keskikova, kova, kevyt -rytmitys. Kaikissa urheilulajeissa on treenien määrissä ja tehoissa rytmitystä, joten miksi voimailu olis poikkeus?

JOS ei erityisiä kevennyksiä pidettäis, suosittelen sarjatiukkuuden regulointia edes. JOS se 5 vkoa nyt on se ehdoton pakko jostain syystä(?!!?!?), se vois mennä esim. täysin lineaarisesti näin:
1.vko: 4x6 RIR 4
2.vko: 4x6 RIR 3
3.vko: 4x6 RIR 2
4.vko: 4x6 RIR 1
5.vko: 4x6 RIR 0

Mun valmennettavilla suurimmalla osalla on kolme kovempaa viikkoa ja sit kevennys. Aika yleinen on myös kova, keskikova, kova, kevyt -rytmitys. Kaikissa urheilulajeissa on treenien määrissä ja tehoissa rytmitystä, joten miksi voimailu olis poikkeus?

JOS ei erityisiä kevennyksiä pidettäis, suosittelen sarjatiukkuuden regulointia edes. JOS se 5 vkoa nyt on se ehdoton pakko jostain syystä(?!!?!?), se vois mennä esim. täysin lineaarisesti näin:
1.vko: 4x6 RIR 4
2.vko: 4x6 RIR 3
3.vko: 4x6 RIR 2
4.vko: 4x6 RIR 1
5.vko: 4x6 RIR 0
onko RIR 4 = neljä toistoa varaa ? ja vastaavasti RIR 0 sitten tappiin asti ? (kaikki neljä sarjaa?)

Joo on. RIR 0 nyt vois olla mieluiten vain 1-2 sarjaa ja sen vois fiksuiten sijoittaa tuonne kolmosviikolle. Mutta tuo on vain se yks tapa tehdä tollanen 5 viikon pätkä.

Tietääkö joku pitääkö tuossa elaston 2-jakosessa ohjelmassa vetää kaikki liikkeet viimeseen saakka, tähän mennessä oon kaikki tehny viimeseen toistoon asti. (Rinta ja ojentaja liikkeiden tilalle teen penkkiä 2 kertaa viikkoon.)

Karkeasti yleistäen:
treeni 1x vkossa, varaa 0-2 toistoa
treeni 2x vkossa, varaa 1-3 toistoa
treeni 3-6x vkossa, varaa 2-4 toistoa

Yleensä kyykyissä ja vedoissa jätetään enemmän varaa kuin penkeissä.
Päätin vetää 3x2 tän yhen kuukauden ja siirtyä tuohon sun laittamaan 3kk penkki ohjelmaan. Oon nyt vetäny 2 viikkoo 3x2 viimeseen toistoon asti 2 kertaa viikossa ja tuntuu että penkissä painot vaan putoo alaspäin. Onko tuo 2 viikkoa ollut liian raskas ja kauan pitäis pitää taukoa että palautuu taas? Ei olis pitänyt alkaa sooloilemaan😕

Päätin vetää 3x2 tän yhen kuukauden ja siirtyä tuohon sun laittamaan 3kk penkki ohjelmaan. Oon nyt vetäny 2 viikkoo 3x2 viimeseen toistoon asti 2 kertaa viikossa ja tuntuu että penkissä painot vaan putoo alaspäin. Onko tuo 2 viikkoa ollut liian raskas ja kauan pitäis pitää taukoa että palautuu taas? Ei olis pitänyt alkaa sooloilemaan😕
Täsmennyksenä vielä, nyt on 3 viikko menossa ja jäi toiston vajaaks tavotteesta.
Viime jaksossa vedin 6 viikkoa 3x6 3 kertaa viikkoon ja failureen asti eli vikaan toistoon asti mutta sarjapainot ei laskenut sinä aikana. Voiko johtua tuosta liian kovasta viime jaksosta tuo penkin sarjapainojen lasku.

Tarviiko mun pitää penkistä vaan taukoa vai pitääkö olla salilta kokonaan pois?

Älä tee sarjoja loppuun asti. Ainoastaan testaillessa. Ei sulla hätää oo, vähä ylitreeniä vaan. Kevennä viikoksi ja jätä sarjoihin 2-3 toistoa varaa. Nää oon kuules vähä työläitä olettaa näin irtojuttuja lukiessa ja neuvot ei oo kuin yleisluontoisia.

Back
Ylös Bottom