Penkki vastaotteella

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Kokeilin kyseistä liikettä tossa yks päivä ja ei herrajjumala!!! Ranteisiin koski ja mistään koordinaatiosta ei ollu tietoakaan, joten ei ollu ainakaan mun juttu :down: . Tekeekö monet muut tätä kyseistä liikettä? Kertokaa kokemuksistanne! Ja muutenkin kaikki "ihmeliikkeiden tekijät", eli te jotka teette paaaljon apuliikkeitä, mutta ette piittaa niin paljon peruskamasta, niin kertokaapa minkäslaisia "ihmeliikkeitä" ja miltä niitten tekeminen tuntuu.

Joskus vuosia sitten tein sitä lämmitellessä tyhjällä tangolla, mukamas pitäisi ranteita lämmittää. Aivan turha liike. Vieläkin vituttaa että kokeilin sitä. Niin huono se on.

Itse teen kyseistä liikettä silloin tällöin ja ainakin omasta mielestäni se todella vaatii enemmän koordinaatiota kuin myötäote - treenipainoja pidettävä maltillisena. Ja toisaalta kylläpä tuo tuntuu ranteitakin rasittavan. Vaan liikkeenä tuo silti mukavasti vaihtelua ja tasapainoa rintatreeniin ajoittain.

juuh

Harmony sanoi:
Itse teen kyseistä liikettä silloin tällöin ja ainakin omasta mielestäni se todella vaatii enemmän koordinaatiota kuin myötäote - treenipainoja pidettävä maltillisena. Ja toisaalta kylläpä tuo tuntuu ranteitakin rasittavan. Vaan liikkeenä tuo silti mukavasti vaihtelua ja tasapainoa rintatreeniin ajoittain.

Tehtiin poikien kanssa kapeella otteella smithissä joskus. Ainakin tuli hyvät pumpit ojentajiin. Siinnä oli vaan pakko olla varmistajat kun ei sitä tankoa pystynyt enää vikan toiston jälkeen kääntämään paikoilleen.

57 kg - ??? kg sanoi:
No ootteko tehny muita ihmeliikkeitä???

Jep jep, kerran olen tullut kotiin ennen pilkkua :hyper: Niin, jos ihmeliikkeillä tarkoitat mitäpä luulen niin aina silloin tällöin on nussakkaa piristää treeniä jollain erikoisemmalla/omassa treenissä poikkeavalla liikkeellä. Hyöty? Ehkä enemmän henkinen mutta epäilemättä joskus myös fyysinen.

Eikös tuo liike käy varsinkin kapealla otteella kovasti ojentajiin, jopa pienillä painoilla ?

Olen tehnyt vastaotteella penkkiä kymmenisen vuotta. Ranteissa ei tunnu yhtään mutta ojentajat laulaa hoosiannaa. Ote on vähän karhennuksen alusta ulospäin ja etusormen päässä kämmentä on tiukempi ote kuin pikkurillin päässä.

Tuohon on siis luonnollinen ote löydettävissä. Liikkeen etuna on se, ettei liikeradassa ole heikkoa tai helppoa kohtaa vaan vastus tuntuu tasaiselta. Yksin voi tehdä todella tiukkoja nostoja ilman huolta romujen alle jäämisestä. Kapeaan penkkiin verrattuna rinta on paremmin eristetty pois liikkeestä, sillä kyynärpäät ei voi tulla kuin tiukasti kylkiä pitkin.

Toinen pointteri on pidikkeiden korkeus: tanko on todella hankala saada liikkeelle, jos ne ovat liian alhaalla.

Itse nostan tuolla lailla yli 80% leveän penkin maksimista.

Ihan hyvä ojentajaliike, mutta rankkaan kapeat penkit ja dipit huomattavasti korkeammalle. Vähentää kuulemma rotaatiota olkapäissä, näin meni Sakke väittämään. Craig Tokarski veivasi paljon penkkiä vastaotteella ojentajapäivänä ja penkkasi raakana 260kg x 5 ja kisoissa 320kg. Itseltäni löytyy Tokarskin laatimat harjoitusohjelmat ja kisaan valmistava jaksotus, jossa hän kehoitti kuitenkin laittamaan tilalle kapean penkin, mikäli vastaote käy olkapäihin :eek:

Tokarskin 320kg

Lisää Tokarskia

Dopey sanoi:
Itse nostan tuolla lailla yli 80% leveän penkin maksimista.

Ai niin, yksi juttu vielä! :thumbs:

Mikäli täällä on vielä joku sellainen tynnyrissä kasvanut, joka ei ole koskaan kuullut sellaisesta miehestä, kuin Anthony Clark, niin tässäpä hieman dataa tästä maailman kovimmasta vastaotteen penkkipunnertajasta:

First teen to Bench Press 600 pounds 1986

A 1025 pound squat 1988

First man to reverse grip ench press 700 pounds 1992

First man to bench press over 700 pounds

800 pound bench press record at the Arnold Classic 1997

1031 pound squat

771 Deadlift

World record powerlifting total of 2600 pounds

He has successfully benched 700 pounds or greater 17 times in competition

Talks to youth and spreads the meaning of the gospel sometimes up to 270 days a year

Tosiaankin Clark penkkasi jo 20-vuotiaana 272kg, tosin silloin hän ei vielä käyttänyt vastaotetta. Minulla on videokasetti vuoden -88 Hawajin paunapeijaisista, jossa 22-vuotias Clark kyykkäsi tanko niskassa 465kg ja penkkasi tosi kapealla otteella ~290kg, tässä kuvakin siitä:
clarkserre.jpg

Ei voi olla kaverilla kovin heikot ojentajat, kun punnertaa noin kapealla, Suomessakin vielä juniorisarjoihin ikänsä puolesta pääsevänä, melkein 300kg ja lopulta 317.5kg. Mutta ei siinä vielä kaikki, nimittäin Clark ryhtyi sitten myöhemmin penkkaamaan vastaotteella ja kasetillani on myös kisat Teksasin Longviewista, jossa hän rikkoi 700lbs:n rajan ja epäonnistui silloin lievästi Ken Lainin ME:stä(720lbs ja risat).

Mutta sitten alkoikin tapahtua ja parin vuoden päästä Anthony kilpaili taas vaihteeksi yhteistuloskisoissa ja teki Bill Kazmaierin ennätyksen ylittävän sarjan 1017lbs-725lbs-720lbs=2462lbs, eli ~1117kg ja tässä teille siitä kisasta filminpätkää: Light weight, baby!

Mutta tämäkin oli vasta alkua, sillä vuonna 1997 IPA:n mestaruuskisoissa kajahti ilmoille 1179kg, joka koostui mm. ~500kg:n kyykystä(Z-suitti, tuplakeltaraitasiteet, tanko niskassa ja jalat kapealla) ja 350kg:n penkistä. Tosin mies itse meni jälkeenpäin hylkäämään 500kg:n kyykkynsä ja tyytyi 467.5kg:n suoritukseen.

Samana vuonna syntyi myös penkissä ASC:ssa WPC:n uusi ME, 805lbs, eli ~365kg. Ja tämä myös vastaotteella ja vanhalla Inzerin polyesteripaidalla.
Tässä on video 363kg:n näytösnostosta

Clarkin koutsi(Tom McCullough) kertoi joskus DPF:ssa Clarkin tehneen eräässä penkkinäytöksessä raw-penkistä 184kg x 30 ja esim. vuoden -94 Muscular Developmentissa oli juttu kuvalla varustettuna, kun Clark punnersi raw-penkistä jotain 280kg - 285kg x 4. Silloin hänen maksiminsa oli noin 330kg, ja kun ottaa tämän huomioon ja myös sen, että Tom McCullough kertoi Clarkin käyttäneen tätä samaa polyesteripaitaa myös 805lbs:n nostossa, niin voidaan todeta, että paita on auttanut todella vähän. Clarkin saliennätys on 370kg, muistaakseni vuodelta 1999 tai 2000. En ihmettele yhtään, jos hän olisi kunnossa ollessaan pystynyt pukkaamaan raakana 350kg ja vieläpä vastaotteella!!! :eek: :eek: :eek:

Kuka olikaan se kaikista kovin?

Tässä on vielä video eräästä näytöksestä, jossa nousee helposti 270kg raw-penkistä

Itselläni on myös Clarkin treeniohjelmat ja täytyy kyllä todeta, että siellä Teksasissa on väännetty rautaa ihan erilaisilla periaatteilla, kuin esim. nykyisissä WSB:n ja Sheikon ohjelmissa. Sovelsi hän tosin McCulloughin kanssa CATia tuossa muutama vuosi sitten.

Suomessa Clark tunnetaan vain "varttikyykky-Anttonina", josta voidaan "kiittää" VN-lehden entistä päätoimittajaa, joka muisti aina "kehua" palstallaan näitä jenkkilän paunapeijaisia ja lukuisiin paitoihin pukeutuneita polvennitkuttelijoita sekä pyllistelijöitä. Kuitenkin Suomessa ei ole koskaan ollut niin vahvaa ja omassa maassaan tunnettua ja arvostettua voimanostajaa, kuin Clark oli rapakon takana. Minne katosivat suhteellisuudentaju sekä Soneran rahat?

Mutta eipä mennyt kauaakaan, kun tämä ex-päätoimittaja olikin sitten itse toinen ääni kellossa - farkkupaita päällä - saman ammattilaisliiton mestareita. Niin se mieli muuttuu.

Miettikääpä sitä!

clark.jpg

http://www.mcshane-enterprises.com/ASL/clarkinterview.htm
http://www.benchpresschampion.com/CHAMPIONS/AnthonyClark.htm
http://www.irongame.com/

Itse kokeilin kapeeta penkkiä vastaotteella ensimmäisen kerran viime maanantaina ojentaja treenin lopussa. Tangon irti saaminen telineistä oli vähän hankalaa. Olisi pitänyt nostaa pidikkeet normaalia korkeammalle. Tuntuma ojentajiin oli hyvä eikä rinta tullut niin paljon mukaan kuin normi kapeassa penkissä.
Ranteisiin ei sattunut ja varmasti tulen tekemään tulevaisuudessakin kapean penkin vastaotteella. :thumbs:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
strong sanoi:
Itseltäni löytyy Tokarskin laatimat harjoitusohjelmat ja kisaan valmistava jaksotus, jossa hän kehoitti kuitenkin laittamaan tilalle kapean penkin, mikäli vastaote käy olkapäihin :eek:

Itselläni on myös Clarkin treeniohjelmat ja täytyy kyllä todeta, että siellä Teksasissa on väännetty rautaa ihan erilaisilla periaatteilla, kuin esim. nykyisissä WSB:n ja Sheikon ohjelmissa. Sovelsi hän tosin McCulloughin kanssa CATia tuossa muutama vuosi sitten.

Vittuakos siinä vihjailet, näytäs ny!:)

No joo, mutta toi Anthony Clark mikälie on HIRVEE PONTSO! En mä usko että mulle on mitään iloa jostain yli 300 kilon penkistä, jos en omia muniani nää ja naiset juoksee karkuun mut nähdessään. Kunniaa miehelle mutta mun mielestä superraskaan sarjan voimanostajat on :urjo: :urjo: :urjo:

strong sanoi:
First teen to Bench Press 600 pounds 1986

Tosiaankin Clark penkkasi jo 20-vuotiaana 272kg, tosin silloin hän ei vielä käyttänyt vastaotetta.

Minulla on kirja nimeltä "The Bench Press" ja siinä sanotaan, että hän penkkasi 600 paunaa vuonna 1982 ollessaan silloin 18-vuotias.

"After 3 years of training he did 370 lbs. But it wasn't until 1982 before he became the first teenager to bench press 600 lbs. He was 18 years old, when he accomplished this amazing feat of strength. Today, Anthony Clark is known for the biggest bench ever."

Kirja on vuodelta 94.

Force sanoi:
Minulla on kirja nimeltä "The Bench Press" ja siinä sanotaan, että hän penkkasi 600 paunaa vuonna 1982 ollessaan silloin 18-vuotias.

"After 3 years of training he did 370 lbs. But it wasn't until 1982 before he became the first teenager to bench press 600 lbs. He was 18 years old, when he accomplished this amazing feat of strength. Today, Anthony Clark is known for the biggest bench ever."

Kirja on vuodelta 94.

Anthony Clark sanoi:
I was born 9-15-66

Vuonna 1982 Clark oli 16-vuotias eikä 18 ja vuonna 1986 hän nosti virallisesti 600lbs kisoissa.

Ei anna kirjastasi oikein hyvää ensivaikutelmaa, kun toimittaja ei ole osannut ekaluokan matematiikkaa ja datakin on täysin pielessä.

Kuka myy tuollaista jargonia?

http://www.mcshane-enterprises.com/ASL/clarkinterview.htm

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom