Penkki stopilla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Slrt
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Haluaisin kuulla vähän kokeneemmilta nostajilta että miten usein penkkiä tehdessänne pysäytätte tangon rinnalla? Joka treenissä, ei koskaan, vain kisoissa, vaihtelevasti?

Olen vielä aloittelijavaiheessa ja penkkiä oon tehny yksinkertasella progressiolla, kun menee 3 sarjaa 5 toistoa niin oon lisänny 2,5 kiloa. Punnerran 1-2krt viikossa. Nyt on kehitys alkanut hidastumaan niin ajattelin pitää tuon toisenkin penkkauskerran viikossa, jolloin siis olisi tarkoitus treenata tuota stoppia samalla.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
en käytännössä koskaan, ehkä aloitusraudan kokeilen ennenkisoja merkistä! En näe mitään hyötyä stopista, ainakaan minulla kun nostatyyli on hyvin rauhallinen ja hallittu!

En oo kokenut nostaja, mutta kysyin Jto:lta samaa. Jto sanoi, että ei siitä stopilla penkkaamisesta oo juuri hyötyä, muuta kuin että noston alavaihe on vakaampi ja esimerkiksi sarjojen viimeiset nostot voi ottaa stopilla varmistaakseen, että sarja jää sopivasti vajaaksi, mikäli se on tarkoitus. Pari muuta vähän kokeneempaa henkilöä ovat sanoneet, että ei kannata kauheesti penkkailla stopilla, koska sillon siitä katoaa terävyys, ja toinen muistaakseni ottaa vain ennen kisoja muutaman noston stopilla.

Zone-sarja -42%
Voihan penkkiä silloin tällöin ottaa stopilla mutta en kyllä itsekkään suosittele sitä liikaa tekemään, katoaa terävyys ja räjähtävyys nostoista.

Aikanaan kun tiukemmin reenasin ja säntillisesti seurasin voimanosto-ohjelmaa, otin joka työsarjan ekan toiston stopilla. Eräs noista ohjelmista oli jto:lta ostettu, eikä tuosta toimintatavasta tullut moitetta, ehkä siksi, että pp:n osalta ohjelma eteni ja toimi joka tap. hienosti.

Näen tuossa sen pointin, että sarjan alussa sitä on freesinä, voimissaan. Tällöin jos ottaa sen raskaimman ja kisanomaisimman toiston, eli stopilla ja mahd. räjähtävästi ylös, niin se myös todennäköisimmin nousee hyvin. Kisassahan nimenomaan se yksi ainoa toisto pitäisi nousta ja siinä on sääntöjen mukaan stoppi ja komennot. Joten mielestäni kisanomaiseen suoritukseen on hyvä hakea rutkasti rutiinia, jotta ei tule yllätyksiä.

Tosin riittävästi rutiinia saa varmasti vähemmilläkin stoppinostoilla, mitä ite aikoinaan tein. Ehkä pari pp reeniä per kk tuolla mun tyylillä riittäisi siihen. Ottaisi silloin jonkun asiantuntevan hepun tsekkaamaan, että stoppi on riittävä, ehkä jopa sanomaan komennotkin, jotta nekin iskostuvat selkärankaan, automatisoituvat. Sitten kisoissa maksimirautojen kanssa ei ole varaa siihen, että tarvitsisi ylimääräisesti keskittyä vielä sääntöjenmukaiseen nostamiseen. Sen pitäisi olla rutiinia silloin, jotta voi pistää kaikkensa räjähtävään voimantuottoon. Toisaalta, jos on jo käynyt monen monta kisaa ja sitä kauttakin on kisanomainen nostaminen tullut rutiiniksi, ei siihen niin paljon tarvitse panostaa reenisalilla. Tällöin voi miettiä muita keinoja voimankehitykseen ja vähentää orjallista kisanomaisuuden iskostamista suoritustekniikkaan. Aloittelijalle (jollainen itekin olin ja olen voimanoston saralla) se taas voi olla tarpeellisempaa, ettei tule pöljiä pummeja kisoissa.

Olen vielä aloittelijavaiheessa ja penkkiä oon tehny yksinkertasella progressiolla, kun menee 3 sarjaa 5 toistoa niin oon lisänny 2,5 kiloa. Punnerran 1-2krt viikossa. Nyt on kehitys alkanut hidastumaan niin ajattelin pitää tuon toisenkin penkkauskerran viikossa, jolloin siis olisi tarkoitus treenata tuota stoppia samalla.

Usein jos penkataan kahdesti viikossa, toinen treeni on nopeusvoimaa. Tällöin en näkisi niin pahana treenata penkkiä stopilla toisena päivänä sillon tällöin. Näkisin pysäytyspenkin tehostekeinona, toimii vähän samoin kuin lattiapunnerrus. Siinä oppii hakemaan kaiken itsestään irti, kun pysähtynyt tanko pitää saada tehokkaasti liikkeelle.

Olen muutamassa penkkikisassa käynyt männävuosina, eli en ole mikään kokenut. Satunnaisesti teen stopilla treeneissä, usein niitä raskaita ykkösnostoja. Ja aina enkkarautoja tai tasoa kartoittaessani nostan stopilla. Joskus pyydän jotakuta varmistamaankin; samalla hän katsoo, että nosto menisi kilpailunomaisesti sääntöjen mukaan (näin viimeksi joululomalla kun tsekkasin missä mennään). Olen kai tässä kuun lopulla menossa kisaamaan, niin että kohta ottanen taas salilla stoppinoston.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom