Mä en usko et just se 5*5 olis kaikkein suurin tekijä vaikka se hyvä ohjelma onkin. Suurin tekijä oli se, että kun muutin sarja- ja toistomäärät muuttui samalla käsitellyn painonkin määrä eli keho sai sellaista rasitusta johon se ei ollut tottunut. Toinen suuri muutos oli se, että aloitin pienemmästä painosta ja lisäsin joka treenikerralla painoa. Sain progressiota pidemmälle aikavälille. En joka kerta puskenut itseäni piippuun ja treenannut siellä omien kykyjen ylärajoilla päivästä toiseen. Olin aikaisemmin lyönyt tankoon niin paljon rautaa että olin saanut ensimmäisellä kympin, ja lopuilla sitten niin monta kuin meni. Todennäköisesti aivan samoin kuin sinä.
Eli: Kun valitset ohjelmaa pidä mielessä kaksi asiaa. Erilaiset sarja- ja toistomäärät kuin nyt(mielummin lyhyemmät toistot koska aika pitkillä olet nyt painanut). Ja toiseksi se progressio pitkällä aikavälillä. Aloita ihan rohkeasti pienemmästä painosta ja etene hitaasti vaikka se tuntuisikin kevyeltä. Uskon että näillä eväillä se penkki lähtee nousuun.
Näihin liittyen vielä kysäisen, että kuinka aktivoit lihasta ohjelman alkuviikkoina painojen oltua vielä kevyitä? Teitkö siis kuitenkin toistot räjähtävästi mahdollisimman suurella voimankäytöllä eli tuliko paino kuin paino suurella keskinopeudella ylös? 70 % vastuksellakaan nyt ei käsittääkseni varsinaista nopeustreeniä pääse joka tapauksessa tekemään.
Itse näkisin asian siten, että heti olisi syytä lähteä valmistamaan lihasta nopealle voimantuotolle. Vai onko nopeuspenkki tähän tarkoitukseen juuri, jolloin työsarjoissa keskitytään liikkeen jatkuvuuteen eli voiman riittävyyteen?