Penkin ja ylä-/alataljan suhteesta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja SavioM
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Jos nostaja kykenee penkkipunnerruksessa 10 toistoon 100 kilolla, minkälaisia kilo- ja toistomääriä hänen pitäisi suunnilleen pystyä käsittelemään ylätaljassa ja alataljassa?

SavioM sanoi:
Jos nostaja kykenee penkkipunnerruksessa 10 toistoon 100 kilolla, minkälaisia kilo- ja toistomääriä hänen pitäisi suunnilleen pystyä käsittelemään ylätaljassa ja alataljassa?

Aika paljon taas laitekohtaista nuo talja jutut ja riippuu paljon myös kuinka puhtaasti teet. Rykimällä/repimällä voi taljoissa liikutella paljon suurempiakin painoja, jolloin taas tuntuma kärsii...

Miksi niitä pitäisi kilomäärissä vertailla. Itse (aloittelevana) penkkaajana teen penkin aina suhteellisen kovalla voluumilla ja etenkin alataljassa rautamäärä ei kovin isona ole, ylätaljassa on joskus tullut niskan taakse vedettyä 90kg penkin ollessa 102,5. Rinnalle ylätaljasta on tullut tehtyä viime aikoina 75-80kg 3x5. Tekniikka on semmone perustekniikka että vähän selkä laskee muttei kuitenkaan ihan lattiaa myöden laahaa. Alataljassa tekniikasta ei tingitä.

SavioM sanoi:

Turha vertaus. Riippuu täysin tekniikasta ja taljoista.

kulmasoutu voisi olla parempi mittari. Onhan siinäkin toki paljon eroja tekniikassa, mutta varmaan vähemmän hajontaa kuin taljoissa.
Siitä on joku sanonut, että kulmasoudun painot olisivat n. 90% penkin painoista. Itellä vähän toisinpäin olkapäävammojen takia. Penkkipainot jossain 70% kulmasoudun painoista:D

Sukulaku sanoi:
kulmasoutu voisi olla parempi mittari. Onhan siinäkin toki paljon eroja tekniikassa, mutta varmaan vähemmän hajontaa kuin taljoissa.
Siitä on joku sanonut, että kulmasoudun painot olisivat n. 90% penkin painoista.
Mun mielipide on, että sarjapainot vahvimmalla oteleveydellä pitäs olla molemmissa liikkeissä kutakuinkin samat. Itse teen yates-tyylillä kulmasoutua ja sarjapainot on vuosien saatossa nousseet 50 kilosta 120 kiloon samaa tahtia penkin kanssa.

Miten penkki ja ylä-/alataljat liittyvät toisiinsa? :rolleyes: Penkki kohdistuu rintalihaksiin ja ojentajiin, taljat ovat taas lähinnä selkäliikkeitä. Mitä ihmeen järkeä näitä liikkeitä on keskenään vertailla?

Pecman sanoi:
Mun mielipide on, että sarjapainot vahvimmalla oteleveydellä pitäs olla molemmissa liikkeissä kutakuinkin samat. Itse teen yates-tyylillä kulmasoutua ja sarjapainot on vuosien saatossa nousseet 50 kilosta 120 kiloon samaa tahtia penkin kanssa.

Millanen on toi Yates-tyyli? Mielellään jos ois joku linkki heittää johkin kuvaan/videoon?

Arsi sanoi:
Miten penkki ja ylä-/alataljat liittyvät toisiinsa? :rolleyes: Penkki kohdistuu rintalihaksiin ja ojentajiin, taljat ovat taas lähinnä selkäliikkeitä. Mitä ihmeen järkeä näitä liikkeitä on keskenään vertailla?
Luulisin, että tarkoituksena oli saada jonkinlaista suuntaa, minkälainen suhde noiden liikkeiden välillä tulisi olla, jotta rinnan ja selän lihas/voimatasapaino olisi oikea.

BoneFish sanoi:
Millanen on toi Yates-tyyli? Mielellään jos ois joku linkki heittää johkin kuvaan/videoon?
Tuolta löytyy pari kuvaa http://www.stumptuous.com/badrow.html

Kyseessä on siis kulmasoutu tangolla vastaotteella.
Itselläni ei ole ylävartalo yhtä pystyssä kuin noissa kuvissa on.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
T:mo sanoi:
Luulisin, että tarkoituksena oli saada jonkinlaista suuntaa, minkälainen suhde noiden liikkeiden välillä tulisi olla, jotta rinnan ja selän lihas/voimatasapaino olisi oikea.

Tätä juuri tarkoitin.

Pecman sanoi:
Joskus tuli itelläkin tehtyä tuota, rassaa vaan hauiksia aika pirusti tuolla vastaotteella ainakin minulla, muuten kyllä hyvä liike.

Edit:
Pecman sanoi:
Normaalissa kulmasoudussa itselläni väsyy ensimmäisenä hauikset ja ranteet on hankalassa asennossa. Tuolla tyylillä pystyn käyttämään isompia rautoja ja muutenkin ottaa paremmin selkään. Mielestäni millään muulla liikkeellä ei saa selkään yhtä hyvin paksuutta. :5:
pecmanilla näköjään päinvastoin kuin mulla, tässä se nähdään että kaikki on yksilöitä :D

hafanafa sanoi:
Toi liike ei ole mulle oikee avautunut. Mikä vika norm kulmasoudus?
Normaalissa kulmasoudussa itselläni väsyy ensimmäisenä hauikset ja ranteet on hankalassa asennossa. Tuolla tyylillä pystyn käyttämään isompia rautoja ja muutenkin ottaa paremmin selkään. Mielestäni millään muulla liikkeellä ei saa selkään yhtä hyvin paksuutta. :5:

Kulmasoudussa jos missä noita sarja painoja on todella vaikea vertailla - Jotkut vetää täysin epäpuhtaasti isoilla painoilla ja toiset sopivan kokosilla - Pystyn tekemään vielä jotain 95kg mutta täysin puhtaan saan sarjan pystyn tekeen 70kg - Taljoissa ei ole koskaan ollut kuin 10kg heittoja - yleensä sarjapainot 80kg ja penkissä kutakuinkin samanlaiset sarjapainot kuin ylä-taljassa

Tajua vieläkään miksi puhutaan että taljassa pystyy vemputtaan enemmän kuin oikeesti jaksaisi - Tuskin taljapainoissa yhtään isompia heittoja on kuin kulmasoutupainoissa - Ellei sitten joku ääliö vetele täysin epäpuhtaalla tekniikalla - Tosin tälläsen ääliön tuloksiin kannattaa suhtautua varauksella - Nettilisät sun muut jutut kuka välittää jos toinen vetää 10kg isommalla pakalla saman sarjan epäpuhtaammin kuin joku toinen whuukeers - Pointti oli se että kyllä niitä talja painojakin voi verrata eikä aina tarvi rutista - voi vaikka kertoa kuinka sen taljasarjansa tekee niin voi sitten päässä laskea että onko se ja se heppu vahvempi kuin minä! KIITOS

Nahka sanoi:
Pointti oli se että kyllä niitä talja painojakin voi verrata eikä aina tarvi rutista - voi vaikka kertoa kuinka sen taljasarjansa tekee niin voi sitten päässä laskea että onko se ja se heppu vahvempi kuin minä! KIITOS
Tämän threadin pointti ei ollutkaan ruveta vertailemaan eri henkilöiden sarjapainoja ylätaljassa, sillä sille löytyy oma threadi. :david:
Kyse oli siitä millä painoilla sama henkilö tekee penkkiä ja ylätaljaa eli sarjapainojen suhteesta kyseisissä liikkeissä.

Suhteet 3 : 2 : 1. Eli suhteet ovat hieman 'erikoiset' kun parhaassa on paino noin kolme kertaa enemmän kuin huonoimmassa.

Joojoo tajusin kyllä ajattelin vaan varnistaa että kaikki tajuaa että niitä taljapainojakin voi vertailla - itellä penkki ja talja siis samoissa

Normaali kulmasoutu ja penkki oikeastaan samoissa. Tosin kulmasoutu on sellanen selkäliike mulla, jonka tykkään tehdä yleensä ekana ja isoilla romuilla. Ei puhtain mahdollinen tekniikka, mutta tuntuman sillä olen saanut hyvin.

Ei noissa voi mielestäni tehdä mitään vertailua. Itselläni selkä on kehon ainoa hyvä lihasryhmä, ja siltikin esimerkiksi kulmasoutupainot ovat aivan säälittävät verrattuna vinopenkkiin. Penkkiä en tee.

Tietysti jos soutua tekisi ilman huippusupistuksen pitoa ja hidasta negatiivista (eli yksinkertaisesti riuhtomalla) voisi siinä käyttää paljon suurempia painoja kuin vinopenkissä mutta hyvällä tekniikalla tehdyt soudut ovat itselläni noin 30 kg vinopenkkiä jäljessä 8-10 toiston pituisissa sarjoissa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom