Penikkataudin hoito hieronnalla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lej
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
blobbari sanoi:
Nyt on herännyt mietintä penikkataudin hoitamisesta leikkauksen avulla. Minkälainen leikkaus tämä on? Kuinka pitkä on toipumisaika? Pystytäänkö tämä tekemään tähystämällä? Onko tämä ns. oikotie onneen eli onko vaiva leikkauksen jälkeen varmasti ja lopullisesti poissa?

Satuinpa lukemaan tätä threadia sopivaan aikaan.
Huomenna olis aika kirurgisen polin lekurille keskustelemaan leikkauksesta. Fysiatrilla olen käynyt monta kertaa ja röntgen-, ultraääni ja magneettikuvat otettu eikä niissä löytynyt mitään epäilyttävää, eli fysiatrin mielestä kyseessä on selkeä lihasaitioahtauma ja leikkaus on tässä vaiheessa varteenotettava vaihtoehto. Eli käytännössä sain lähetteen leikkaukseen.

Huomenna tiedän lekurilla käynnin jälkeen enemmän toimenpiteestä ja toipumisajoista etc.

"penikkataudista" ihan yleisellä tasolla sen verran, että ei heti kannata alkaa ajattelemaan leikkauksia tai ihmehierontoja jos sääret kipeytyy juoksusta, saattaa olla syynä paljon simppelimpikin asia. Mulle syy oli... yllätys yllätys, lihasepätasapaino säärien ja pohkeiden seuduilla, eli reilusti venyttelyä oikeille lihaksille ja vahvistusta toisille. Mutta se perimmäinen SYY kaikkeen tähän oli väärä juoksutekniikka. Huonoryhtisenä ihmisenä juoksin niin etukenossa että ländäsin aina jalkaterän päällä jollon sääriin kohdistu luonnottoman suuri voima. Ryhdin korjaamisella juoksutekniikka tuli kuntoon ja kaikki oireet katosi. Kannattaa antaa jonkun ammattilaisen analysoida juoksutekniikka kunnolla ennen kun alkaa leikkauksia suunnitteleen.

Toki niitä oikeitakin tapauksia on joissa leikkauksia tarvitaan, mutta perehtykää syhini perinpohjin ennen radikaaleja toimenpiteitä. Joo ei mulla muuta. :offtopic:

No nyt on sitten käyty lekurin konsultaatiossa jälleen kerran. Tälläkertaa tuli lähete lihasaition paineen mittaukseen, eli ei vieläkään sitten keskusteltu leikkauksesta.
Pitäisiköhän alkaa itsekin harkita tuota hierontavaihtoehtoa.

Sen verran kuitenkin tuosta leikkauksesta kyselin, että paranemiseen menee noin pari päivää osastolla ja viikosta kahteen sairaslomaa. Ja sitten toinen jalka. Jos ei tule mitään komplikaatioita.
Leikkaushaava on kuulemma noin 10cm pitkä tekniikasta riippuen.
Leikkauksen katsotaan onnistuneen jos kaikki oireet ovat poissa, eli vaivojen pitäisi olla leikkauksella lopullisesti poissa.

En lukenut kuin otsikon, mutta hieronta on vain keino päästä kivuista eroon (se ei poista syytä / ongelmaa).

Jos penikat vaivaa, niin vähentäkää määrää ja ruvetkaa sitten jonkin ajan päästä taas nostamaan määrää maltilla ja hitaasti.

Muistakaa myös kenkien ja alustan vaikutus (vennyttelystäkään ei ole haittaa).

Mua ei ole hieronta auttanut ikinä penikoiden kanssa. Muutenkin siellä pitäs käydä koko ajan, ellei sitten itse hiero itteensä päivittäin.

Habankorppu sanoi:
"penikkataudista" ihan yleisellä tasolla sen verran, että ei heti kannata alkaa ajattelemaan leikkauksia tai ihmehierontoja jos sääret kipeytyy juoksusta, saattaa olla syynä paljon simppelimpikin asia. Mulle syy oli... yllätys yllätys, lihasepätasapaino säärien ja pohkeiden seuduilla, eli reilusti venyttelyä oikeille lihaksille ja vahvistusta toisille. Mutta se perimmäinen SYY kaikkeen tähän oli väärä juoksutekniikka. Huonoryhtisenä ihmisenä juoksin niin etukenossa että ländäsin aina jalkaterän päällä jollon sääriin kohdistu luonnottoman suuri voima. Ryhdin korjaamisella juoksutekniikka tuli kuntoon ja kaikki oireet katosi. Kannattaa antaa jonkun ammattilaisen analysoida juoksutekniikka kunnolla ennen kun alkaa leikkauksia suunnitteleen.

Toki niitä oikeitakin tapauksia on joissa leikkauksia tarvitaan, mutta perehtykää syhini perinpohjin ennen radikaaleja toimenpiteitä. Joo ei mulla muuta. :offtopic:

Tämä on luultavimmin kohdistettu minulle... eikä vain yleisellä tasolla? No anyway... Hieman taustaa minun kohdaltani. Olen kärsiny tästä vaivasta n.4-5 vuotta. Viimeiset 3 vuotta tämä on totaalisesti rajoittanut osallistumistani urheiluun ja rakastamaani lajiin jalkapallon. Viime syksynä löin jalkapallon kohdalle totaalisen stopin, jos yhtenä osasyynä oli jalkani... Toimenpiteitä on kokeiltu laidasta laitaan. Pohjalliset tehty kahteen kertaan aivan uudet(kahdessa eri paikassa). Ensimmäiset olivat vain liian pehmeät. Olen vaihtanu juoksukenkäni ainakin kahteen kertaan. Olen jo kahtena talvena pistäny totaalilevon jaloille ja kevään tulessa yrittänyt vähitellen nostaa rasitustasoa yöspäin, mutta aina jossain vaiheessa on kipu taas iskenyt ja ainostaan totaalilepo on auttanut. Nyt viimeisimpänä olen kokeillut hierontaa ja nyt on tarkoitus aloittaa viimeinen yritys jalkojen kuntoon saamiseksi. Apuna kuntoplussan juoksuohjelma, joka on mainittu jo aikaisemmin tässä ketjussa. Joten mielestäni leikkauksen ajatteliminen on kohdallani ihan järkeenkäypää.

Blobbari: Kaverilla oli toi leikkaus, kun ei mikään muu enää auttanut. Ja osasi varmasti juoksutekniikan (koska on juoksija), lepäsi, venytteli ja kävi hieronnassa.

Eli vastaus kysymykseen: Millainen se leikkaus on?
Se on kallis, jos käyt yksityisellä. Ainakin kaveri parani leikkauksella, muuta en osaa sanoa. Muistaakseni siinä porattiin jotain pieniä reikiä, mutta tämä saattaa kyllä olla ihan täyttä p..kaa, en muista..

Itselläni asia meni niin, että rupesin duunilääkärille valittamaan noita jalkoja noin kymmenen vuoden oireilun jälkeen. Sieltä sain sitten lähetteen kunnalliseen tuossa tammikuun paikkeilla, en muista tarkaan.
Kunnallisessa asiaa on tutkittu moneen otteeseen (röntgen, ultraääni, magneetti) eikä mitään rakenteellista vikaa ole löytynyt.
Kukaan (yksikään lääkäri) ei ole missään vaiheessa tarjonnut mitään hierontaa vaihtoehdoksi. Koko ajan on vain sanottu että jos hermostollisia tai verenkierrollisia ongelmia ei ole, jää jäljelle leikkaus.
Eilen lekuri soitti ja sanoi että annetaan sen painemittauksen olla ja seuraava lähete on toimenpiteeseen. Kunnallisen sektorin leikkausjonoista on ollut paljon puhetta lehdissä ja uutisissa että saattanee kestää pitkään, mutta eipä pitäisi kustannustenkaan nousta koviksi.

Kärsin itse "penikkataudista" pari vuotta sitten. Lopulta mun sääret oli niin kipeät, etten voinut juosta käytännössä yhtään askelta ja jumppatuntienkin jälkeen itkeä pillitin pari tuntia kivusta sohvan pohjalla. :) Sain sitten lääkäriltä lähetteen fysioterapiaan (x10), jossa pohkeita hoidettiin ultraäänellä, hieronnalla ja venyttelemällä. Mulla kyllä toimi tuo hoito tosi hyvin, vaikka se alku olikin yhtä helvettiä kun sattu niin paljon.

Edelleenkin vanhan vaivan saan esille, jos esim. lenkkeilen hyvin paljon. Pitää vaan tunnistaa ajoissa, ettei pääse äitymään liian pahaksi. Tärkeetä on pohkeiden perusteellinen venyttely, hyvät kengät (niinkuin on jo useasti mainittu!) sekä itselleen sopivien lajien valinta. Leikkaus on käsittääkseni ihan vihonviimeinen vaihtoehto ja niitä tehdäänkin nykyään hyvin vähän verrattuna takavuosiin. Leikkaus ei muuten edes välttämättä aina paranna vaivaa pysyvästi. :(

April sanoi:
Tärkeetä on pohkeiden perusteellinen venyttely, hyvät kengät (niinkuin on jo useasti mainittu!) sekä itselleen sopivien lajien valinta. Leikkaus on käsittääkseni ihan vihonviimeinen vaihtoehto ja niitä tehdäänkin nykyään hyvin vähän verrattuna takavuosiin. Leikkaus ei muuten edes välttämättä aina paranna vaivaa pysyvästi. :(

Hyvin tiivistetty!

Lisätään (kerrataan... ;) ) vielä maltillinen rasituksen lisäys ja tarvittaessa jalkapohjan/nilkan asennon ja askelluksen tarkistaminen.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ja sitten kun jalkapohjan/nilkan asento on todettu olevan päin helvettiä niin mitä? Nyt rupee oikeesti vituttamaan toi höpinä. Pistäppä nyt ammattilaisena mitä tarkalleen tehdään, kun on 11v kärsinyt penikosta pohkeen sisäsyrjässä, joka pahimmillaan kehittyi kolmeksi marssimurtumaksi.

Miten pohkeet aina tuntuvat olevan kireät, vaikka venyttelisi kuinka?

Ainiin, ja mikä on penikkatauti, jos joku voisi kertoa.

Joku muu tietää paremmin, mutta se on kun joku kalvo ei anna luun ja lihaksen kiinnityskohdassa periksi lihaksen kasvulle. Tässä kun kiekon kesäreenit alko 3vk sitten niin sainkin ittelleni jo tälle viikolle ton penikka taudin :D Eri voiteita, venytyksiä, runnonu, hieronu ja jäätä oon pitäny.. Vähän nyt helpottanu vaikka reenannu oon koko ajan 6 krt viikkoon.. Kannattaa muuten jäällä turruttaa ekana se pohje ettei hierominen satu niin perkeleesti ;)

Itellä alkavan penikkataudin oireita duunin seurauksena, ja kylmä-kuumahoidot auttaa. Eli ensin jääpalahoito -sen jälkeen kuumalla kaurapussilla päälle. Eilen tein tokaa kertaa ja ah-autto kyllä. Lisäksi pitää muistaa pohkeen ja akillejänteen aktiivinen venyttely.

tlemstro sanoi:
Satuinpa lukemaan tätä threadia sopivaan aikaan.
Huomenna olis aika kirurgisen polin lekurille keskustelemaan leikkauksesta. Fysiatrilla olen käynyt monta kertaa ja röntgen-, ultraääni ja magneettikuvat otettu eikä niissä löytynyt mitään epäilyttävää, eli fysiatrin mielestä kyseessä on selkeä lihasaitioahtauma ja leikkaus on tässä vaiheessa varteenotettava vaihtoehto. Eli käytännössä sain lähetteen leikkaukseen.

Huomenna tiedän lekurilla käynnin jälkeen enemmän toimenpiteestä ja toipumisajoista etc.

Olis mukava kuulla kauanko leikkauksen jälkeen tuota toipumisaikaa on? Itselläni myös penikat vaivanneet jo parikin vuotta, ja lähes kaikki hoitokeinot on tullut kahlattua läpi. Leikkaus taitaa olla se ainoa toimiva lääke ainakin tässä meikäläisen tapauksessa.

LAUMAT sanoi:
Ja sitten kun jalkapohjan/nilkan asento on todettu olevan päin helvettiä niin mitä? Nyt rupee oikeesti vituttamaan toi höpinä. Pistäppä nyt ammattilaisena mitä tarkalleen tehdään, kun on 11v kärsinyt penikosta pohkeen sisäsyrjässä, joka pahimmillaan kehittyi kolmeksi marssimurtumaksi.

Odotatkos jotain maagista harjoitetta tai pilleriä, joka parantaa vaivasi? Entä milläs luulet että näin netin välityksellä tsekataan tilanteesi? :rolleyes:
Ei ole olemassa mitään tiettyä hoitomuotoa joka parantaisi 100% varmuudella "penikat" tai mitään muutakaan vaivaa.

Mutta, mutta:
Penikkatauti, shin splints, lihasaitio-oireyhtymä jne.
Kysessä on säären kiputila jolle ei ole olemassa yhtä yhteistä tekijää/syntymekanismia. Rasitus on usein mukana, mutta se ei ole ainoa selittävä tekijä. Muutoin esim. kaikilla armeijan käyneillä olisi marssimurtuma, koska kaikki suorittavat saman peruskoulutuskauden. Näinhän asia ei ole, vaan ainoastaan osa saa marssimurtuman. Syytä ei siis tule etsiä aina rasituksesta, vaan siitä MIKSI YKSILÖ EI KESTÄ RASITUSTA, JONKA MUUT KESTÄVÄT, eli mikä yksittäisen ihmisen biomekaniikassa, anatomiassa ja kinesiologiassa pettää. Mikä tai mitkä tekijät altistavat henkilön kiputilan synnylle.

Kyseessä siis on monen eri tekijän summa. Ammattilaisena voin lievittää oireita, etsiä mahdollisia syntymekanismeja ja kehon virheasentoja ja sen jälkeen yrittää muuttaa niitä erilaisilla lihasharjoitteilla ja/tai ortooseilla.

Säärten kiputiloissa on aina löydettävissä poikkeava liikemalli. Joka kinettinen ketju vuotaa alaraajan alaosan kautta (nilkka, jalkaterä) tai sitten sääreen kohdistuu poikkeava voima ylhäältä käsin lonkan ja lantion virheellisen kuormituksen vuoksi.

Tässä tapauksessa jos jalan asennossa on virhe, se korjataan. Ensisijaisesti lihas- ja tasapainoharjoitteilla, jos apua ei ole niin ortooseilla. Ennen ortoosien käyttöä tulee kuitenkin tarkastaa kokokehon tila ja poissulkea esim lantion virheasento ja siitä johtuva säären kierto joka puolestaan vaikuttaa jalkateräänkin.

Kipuvaiheessa kivunhoito on tärkeää. Kotona kylmähoito esim jääpalahierontana ja lääkärin ohjeiden mukainen kipulääkitys. Akupunktio on toisinaan tehokaskin keino kivun hallinnassa, joskus myös sähköhoidoista ja ultra-äänestäkin on apua. Lisäksi säären lihaksia voidaan hieroa ja venyttää passiivisesti ja manuaalisesti.

Kuten näet vaihtoehtoja ja käytäntöjä on monia. Tärkeintä ei ole yksittäinen metodi, vaan määrätietoinen kuntoutus. Haja-ammunta, vähän tuota ja vähän tätä ei johda mihinkään.

Venytys ja vahvistusohjeet löytyy netistä. Google laulamaan. Jos epäröit niiden sopivuudesta juuri sinulle, hakeudu ammatti-ihmisen hoitoon, jossa juuri sinun tilanteesi kartoitetaan ja katsotaan mikä olisi sinun kannalta järkevin vaihtoehto. Jos yksi lääkäri tai terapeutti ei löydä järkevää ratkaisua kanssasi etsi toinen mielipide... En ole vielä tavannut kiputilaa, joka olisi jäänyt mysteeriksi.

Rock^ sanoi:
Olis mukava kuulla kauanko leikkauksen jälkeen tuota toipumisaikaa on? Itselläni myös penikat vaivanneet jo parikin vuotta, ja lähes kaikki hoitokeinot on tullut kahlattua läpi. Leikkaus taitaa olla se ainoa toimiva lääke ainakin tässä meikäläisen tapauksessa.

Kuten tuossa aikaisemmin kirjoitin:

tlemstro sanoi:
Sen verran kuitenkin tuosta leikkauksesta kyselin, että paranemiseen menee noin pari päivää osastolla ja viikosta kahteen sairaslomaa. Ja sitten toinen jalka. Jos ei tule mitään komplikaatioita.
Leikkaushaava on kuulemma noin 10cm pitkä tekniikasta riippuen.
Leikkauksen katsotaan onnistuneen jos kaikki oireet ovat poissa, eli vaivojen pitäisi olla leikkauksella lopullisesti poissa.

Tämähän ei tietenkään kerro sitä kuinka nopeasti pääsee taas esim lenkille, mutta töistä saa ilmeisesti olla pois tuon viikosta kahteen.

Alkuperäiseen kysymykseen vastaten:
Hierontakoulussa vielä ollessani katsoimme erään videon, missä opettajamme hieroi erään ammattilaismaratoonarin penikat auki, ja todellakin väkivalloin. Potilas huusi, kiemurteli käyden välillä lattialla asti, itki, ja lopulta menetti tajuntansa vähäksi aikaa kovan kivun takia. Kun homma oli ohi, potilas ei pystynyt edes kunnolla kävelemään, ja seuraavana päivänä jalat olivat melko murjotun näköiset.. Mutta kas kas, viikon päästä kun jalat olivat toipuneet, penikkatauti oli poissa, ja jalat taas oivassa kunnossa. Ei tietoakaan enää ikävistä oireista..

En tarkoita sitä, että kova hieronta olisi ainoa parannuskeino tuohon ikävään vaivaan, mutta tuon vaan erään vaihtoehdon. Äsken kuvaamani potilas oli tosiaan ammattilainen, ja jalat oli saatava kuntoon lähestyvien kisojen takia, sen takia noinkin radikaali toimenpide. Kaikille sitä ei todellakaan voi suositella, ja monet ovatkin sitä mieltä että väkipakolla penikoiden auki hierominen pitäisi olla suunnilleen kiellettyä..;) Se nyt vaan sattuu olemaan sellainen vaiva ettei siitä päästä pelkästään syömällä särkylääkkeitä..

Sinttu sanoi:
Alkuperäiseen kysymykseen vastaten:
Hierontakoulussa vielä ollessani katsoimme erään videon, missä opettajamme hieroi erään ammattilaismaratoonarin penikat auki, ja todellakin väkivalloin. Potilas huusi, kiemurteli käyden välillä lattialla asti, itki, ja lopulta menetti tajuntansa vähäksi aikaa kovan kivun takia. Kun homma oli ohi, potilas ei pystynyt edes kunnolla kävelemään, ja seuraavana päivänä jalat olivat melko murjotun näköiset.. Mutta kas kas, viikon päästä kun jalat olivat toipuneet, penikkatauti oli poissa, ja jalat taas oivassa kunnossa. Ei tietoakaan enää ikävistä oireista..

Kävin itse urheiluhierojalla tuossa jää-repimishoidossa muutama päivä sitten. Oli yllättävän kivuton operaatio. Niin kivuton, että ilmeisesti vaivani ei sittenkään ollut penikkavaivaa. Hierojakin oli sitä mieltä, että kivut voivat johtua jostakin muusta (toki penikatkin siis olivat kivuliaat, ja aukesivatkin hyvin).

Kysymys kuuluukin, että mistä voisi olla kyse, kun tuo "penikkamainen" kipu on enimmäkseen tuolla säären takaosassa, eli luun pohkeen puolella. Kipua on ilmaantunut erityisesti sellaisten treenien jälkeen, joissa jalka saa iskua, eli hyppy, loikka, aitajuoksutreenit. Luussa on selvästi pieni alue (n. 2-3 cm) joka on erittäin arka treenin jälkeen. Olen kokeillut kuuma-kylmähoitoja, paljon venyttelyjä (kireyksiä ei siis ole), hierontaa, ja lepoa.

Kipua on nyt ollut n.4 viikkoa, ja välillä olen yrittänyt ihan täyslepoakin, mutta näin hienoilla keleillä ja kisakaudella on pirun vaikea pysyä poissa treeneistä. Olisiko seuraava siirto jo lääkäri ja kuvaukset (jos vaikka siellä se rasitusmurtuma olisi) vai vieläkö tuo lepo auttaisi. Olisiko mitään ideoita?

Tapanote sanoi:
, paljon venyttelyjä (kireyksiä ei siis ole). Olisiko mitään ideoita?

Kokeile pohjevenytyksiä polvi hieman koukussa ja vaihtele kantapään asentoa (vuoroin kierrä sisään- ja vuoroin ulospäin). Löytyykö uusia kireitä kohtia?

Toinen variaatio: Normaali pohjevenytys jalkapohja seinää vasten. Ota kiinni varpaista ja käännä niitä taakse/ylöspäin. Löytyykö uusia kiristäviä kohtia?

Back
Ylös Bottom