Penikkataudin hoito hieronnalla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lej
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Heippa!
Kysymykseni olisi jollekkin ammattilaiselle. Esim. fysion viestit olivat vakuuttavia. Siis fysio jos käyt vielä täällä olisin todella kiitollinen sinulle jos viitsit vastata!
Minua vaivaa myös penikka vaivat. Olen ollut nyt viikon hölkkä lakossa ja tarkoitukin on pysyä niin kauan kuin tarve vaatii! Vaikka kuulenkin melkein lenkkipolkujen kutsuvan minua nimellä!! Ensi viikolla minulla on kaksi aikaa urheiluhierojalle ja olen varautunut ottamaan lisää jos tarve vaatii. Lisäksi odotan kuulevani hierojalta neuvoja miten muuten pitäisi vaivaa hoitaa (esim.fysioterapia). Ja olen itse jo jonkin aikaa antanut kylmähoitoa ja venyttänyt tunnollisesti päivittäin! En tosin tiedä onko venyttelyllä mitään parantavaa vaikutusta enään tässä vaihesssa muttei kai se pahaakaan tee!?

Siispä kysymykseni on: Mikä olisi oikea tahti aloittaa taas hölkkääminen ettei vaiva uusisi? Ja mitä ennaltaehkäisevää pitäisi tehdä lenkkipolkujen ulkopuolella. Olisiko esim. säännöllinen hieronta hyvä/tarpeelista?

Yleensäkin kaikki aiheeseen liityvät neuvot ovat tervetulleita!!

Ja kiitos tuhannesti sille joka viestiini vastaa!!

EDELLISEEN LISÄTEN ! !

Pistin juoksu tyylini keväällä remonttiin ja nyt askellan(luulisin) melko normaalisti/oikein!? Aikaisemmin hölkkäilin päkiöillä töpötellen. Siis mahdollisesti syy vaivoihin on poistunut mutta vaivat jääneet..

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Ei ehkä liity aivan suoraan itse topicciin, mutta itselläni oli yleisurheiluvuosina aika pahat penikkakivut, joita yritettiin monin tavoin hoitaa pidemmän aikaa, ja lopulta oikeasta säärestä leikattiin tibian lihaskalvo auki.

Myöhemmin, kun leikkaamaton sääri alkoi uudelleen kipeytyä koripallossa, ryhdyin treenaamaan tibiaa lisäpainoilla, ja kivut kaikkosivat nopeasti. Yleisurheilun ja koripallon lopettaminen poisti penikkakivut lähes täysin, ja pitääkseni kivut loitolla teen nykyisin salilla pohjetreenin yhteydessä kerran viikossa muutaman pitkän sarjan tibiakonetta:

3746.jpg

Tibian treenaaminen ja vahvistaminen on minulla siis toiminut ennaltaehkäisevänä keinona penikkakipuja vastaan erittäin hyvin. Pohkeita treenataan yleensä erittäin paljon: 2-3 kertaa viikossa, raskailla painoilla, paljon sarjoja. Suurin osa ei kuitenkaan tee ikinä tibialle mitään, joten ihan peruslogiikalla ajateltuna tibian treenaaminen edes kerran viikossa painoilla on minimiedellytys terveellisen lihastasapainon säilyttämiseksi.

itsellä nykysin tennistä pelattaessa oikean pohkeen alaosa ja nilkka kipeytyy kunnolla. tänään huomasin että siihen pistää välistä muutenkin kävellessä. ennen ei kipua tuntunut kunnes kenkä kului puhki ja pelasin jokusen kerran huonolla kengällä ja jalka kipeytyi. nykyään pelaan ihan kunnon kengillä mutta kipu silti jatkuu pelattaessa. pelaan tennistä joka toinen päivä ja kerran viikossa treenaan jalat. onko liikaa rasitusta vai voiko tämä kipu vain pikkuhiljaa mennä ohi ilman suurempaa lepoakin?

Mäkin pelaan korista suht aktiivisesti, ja mullakin on tossa vasemmassa sääressä alkanut jo vihloa pelien aikana. Pakko ottaa nyt vähän iisimmin, sillä en haluis kyllä millään luopua koripallosta tahi muusta urheilusta. Pitää nyt alkaa ihan kunnolla keskittymään tuohon jalan hieromiseen.

itselläni oli yleisurheiluvuosina aika pahat penikkakivut, joita yritettiin monin tavoin hoitaa pidemmän aikaa, ja lopulta oikeasta säärestä leikattiin tibian lihaskalvo auki.

Myöhemmin, kun leikkaamaton sääri alkoi uudelleen kipeytyä koripallossa, ryhdyin treenaamaan tibiaa lisäpainoilla, ja kivut kaikkosivat nopeasti. Yleisurheilun ja koripallon lopettaminen poisti penikkakivut lähes täysin.

Eli, rasitus toimii usein suhteellisena kivun tuottajana. Kun rasitus poistetaan, oireet lievittyvät. Mutta... Lepo ei poista perussyitä esim säären etuosan "heikkoutta", kuten Hulkin tapuksessa. Kun rasitus palautuu, kipu uusiutuu myös, vasta korjaamalla ketjun heikoin lenkki (suokaa anteeksi kulunut ilmaus :david: ) saadaan pidempiaikaisia tuloksia.

Toimiiko kaikille penikkavaivaisille?
Ei. Niille parhaiten joiden oireet paikallistuvat säären etuosaan ja johtuvat nimenomaan tibialiksen heikkoudesta.

Säären sivuun paikallistuvaan kipuun voi toimivammaksi osoittautua peroneusten sekä jalkapohjan lihasten vahvistaminen, tibialista unohtamatta... ;)

Tibia on siis nilkan koukistaja(?)
Tibia on sääriluu. Tässä varmaankin tarkoitettiin m.tibialis anterioria eli säären etuosassa sijaitsevaa lihasta. Ja sen funktio muuten on nilkan ekstensori eli se OJENTAA nilkkaniveltä, silloin kun raaja ei ole kuormitettuna! (Locomotor system, Color atlas/text of human anatomy, Vol 1, s.254)

Ammatillisesti käytetään termejä dorsi- ja plantaarifleksio jotta suomalaiset ojennus-koukistus-systeemit eivät mene väärinpäin eikä synny turhia väärinkäsityksiä.. Plantaarifleksiossa noustaan varpaille ja dorsifleksiossa "vedetään" jalkaterää ylöspäin, kohti päätä. Tässä tapauksessa tarkoitettiin dorsifleksiota.

Siispä kysymykseni on: Mikä olisi oikea tahti aloittaa taas hölkkääminen ettei vaiva uusisi? Ja mitä ennaltaehkäisevää pitäisi tehdä lenkkipolkujen ulkopuolella. Olisiko esim. säännöllinen hieronta hyvä/tarpeelista?

Itse suosin seuraavaa kaavaa pidempien leikkaus-toipumisten ja esim pahojen akillesvaivojen jälkeen:
2x5/5
= 5 min reipasta kävelyä ja heti perään 5 min hölkkää. Toistetaan alusta.
Jos ei oireita ilmaannu, seuraavassa treenissä 2x4/6, eli 4 min kävely ja 6 juoksu. Joka treenikerta 1min kävelystä pois, 1 min hölkkään lisää. 2x10 min hölkän jälkeen voi lisätä hölkkäaikaa 5 min kerrallaan. Kunnes päästään 45 min asti. Sen jälkeen tehoa ja/tai matkaa voi lisätä hieman reippaamin jotta päästään takaisin normitehoille.

Tällä määrällä ei todellakaan pidetä aerobista kuntoa yllä, joten siitä on huolehdittava erikseen joka pyörällä tai vesijuoksuna.

OK! Näin etenen.
Mulla on jo varauksessa lisää hierojan aikoja. Kiitos fysiolle myös aikaisemmista ohjeista venyttelyyn, koitin niitä ja TOIMII ! Vielä epävarmaa minulla on että voiko vaivasta parantua kokonaan, ja jos voi niin mitä se edellyttää/vaatii? Voiko kotikonstein parantua venyttelyllä,kylmähoidolla ja sit hieronnassa käymällä?

Aikaisemmin on ollut mainintoja pohjallisista jotka on muotoiltu oman jalan mukaan. Mulla on ne Sole-pohjalliset, jos joku tietää? Onko ne mistään kotoisin? Ja kiitos Hulkille vinkistä!

:)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Noin puolen vuoden lepäily paransi lähes kokonaan mun vaivat. Silloin tällöin kävin lyhyemmän lenkin jolkottelemassa. Nyt olen käynyt kuukauden pari useammin. Nyt voi juosta useammankin lenkin viikossa eikä ongelmia oikeastaan ole.

Toki varmaan sekin auttoi, että pystyi aloittamaan suoraan oikenlaisilla pohjallisilla ja lämmittelee nykyään paremmin.

Sellaisessa kierteessä kuitenkin olin, että ei siitä ilman totaalitaukoa olisi selvinnyt.

Penikkatauti se on minuakin vaivannut jo pitkään. Osaisiko joku kertoa, kannattaisiko minun vielä kokeilla jotain - jo kokeilemieni lisäksi - josko vaivasta sillä pääsisi edes riittävässä määrin eroon? Esim. auttaisiko joku tietyllä tavalla kohdistettu kuntosalitreeni, voiteet, loivempi lenkkeilymäärän ja vauhdin lisäämistahti, toisenlaiset lenkkarit, toisenlainen alusta, välipäivien aktiviteetit, ruokavalio..? Se paikkojen aukirepiminen ei kuulostanut houkuttelevalta. :)

Alla oleva taulukko antaa vaikutelmaa siitä missä vaiheessa homma menee ns. puihin (sitä edelsi n. 2 viikon lenkkeilemättömyys). Alustana pururata ylä- ja alamäkineen ja vähän metsäpolkujakin. Lehmuksen fysioterapeutti tutki jalat muutama viikko sitten, teki tukipohjalliset ja suositteli kokeilemaan pururadan sijaan metsäteitä tasaisemman ja ei niin pehmeän alustan vuoksi. Jaloista ei sinänsä löytynyt mitään kummempaa vikaa, mitä nyt nilkat on niin löysät (tai jotain), että askeltaessa "paikat" rasittuu tarpeettomasti. Kengät (Asics Gel-Kayano X) on jo reilusti yli vuoden vanhat, mutta taukoja on ollut niin paljon, että ne ovat edelleen hyvässä kunnossa (ja kuulemma kuluneetkin ihan tasaisesti).

Yksilölliset pohjalliset ja alustan vaihto auttoivat ehkä ihan himppusen, mutta ei läheskään riittävästi. Tekisi mieli joskus saavuttaa sellainen tilanne, jossa voi juosta edes 6km 3-4 kertaa viikossa, ilman kipuiluja säärissä. On turhauttavaa lepuutella jalkoja viikkoa tai paria, jos on taas saanut ne niin kipeiksi, ettei edes äärimmäisen hidas hölkkäilykään onnistu.

Pyrin venyttelemään paikat huolella, ihan kaikessa rauhassa, ainakin kymmenen minuuttia siihen uhraten. Yritän aina pidemmän tauon jälkeen aloitella hieman kevyemmin, mutten sentään pelkkää kävelyä malta. Lenkin jälkeen venyttelyt (erityisesti sääriin kohdistuvat) ja Dexal pro -palautusjuomaa. Ruokaa päälle sitten melko piakkoin. Ja sitten tietokoneen ääreen. Tietokoneen runsaan käytön vuoksi haluaisinkin saada tämän juoksemishomman toimimaan. Olisi kokonaisuus ikäänkuin tasapainossa.

Lenkkeilypäiväkirja

Ma 20 min 3 km hidasta hölkkäilyä ei kipua
Ti 20 min 3 km hidasta hölkkäilyä ei kipua
Ke 20 min 3 km hidasta hölkkäilyä ei kipua
To 20 min 3 km hidasta hölkkäilyä lievää kipua
Pe 20 min 3 km hidasta hölkkäilyä lievää kipua
La taukoa
Su taukoa
Ma 25 min 4 km hölkkäilyä ei kipua
Ti 30 min 5 km hölkkäilyä ei kipua *
Ke 20 min 3 km hölkkäilyä iso kipu!
To taukoa
Pe taukoa
La taukoa
Su 20 min 3 km hidasta hölkkäilyä lievää kipua
Ma 20 min 3 km hidasta hölkkäilyä kipua **
Ti taukoa
Ke taukoa
To taukoa
Pe taukoa ***
La taukoa
Su taukoa

* olisi helposti jaksanut vielä pidempäänkin (ei liian hengästynyt, eikä koskenut mihinkään, hyvä olo)
** kokeilu juosta hölkkäämisen sijaan tuotti lievemmän kivun tunteen
*** kivun penikoissa, säären sisäpuolella, tunsi edelleen vaikkakin lievänä, jos esim. kyykistyi

Tosta sun hyvästä listasta ainakin sen näkee, että tauon jälkeinen lenkki menee aina hyvin ilman kipuja ja sitten toisella tai kolmannella lenkillä tulee tuskat. ekana ainakin vaihda rytmiä niin ettet vedä kahtena peräkkäisenä päivänä hölkkäilyä niin sen pitäs auttaa jo aika paljon. Mulla oli kanssa joskus todella pahat penikat ja ne parani ainakin osittain tuon hieronnan ansiosta mutta kyllä se rasituksen fiksu jakaminen on avainsana.

ekana ainakin vaihda rytmiä niin ettet vedä kahtena peräkkäisenä päivänä hölkkäilyä niin sen pitäs auttaa jo aika paljon.

Voisihan tuota vielä kertaalleen kokeilla, josko asia siitä kummemmaksi muuttuisi, jos vaikka vain joka toinen tai kolmas päivä lenkkeilisi. Ongelmana saattaa olla se, että kun ilta alkaa lähestyä ja katse huomaa lenkkarit seinän vierellä, tulee sellainen "mennään jo, mennään jo.." -tunne, eikä malttaisi olla lähtemättä lenkille. Siinä kisassa kun voittaa joka kerta hyvän fiiliksen itselleen, jos homma kulkee kuten on ollut tarkoitus. Vaihtoehtoisesti pitäisi kai keksiä välipäiviksi jotai n muuta sellaista aerobista liikuntaa, jossa hengästyy ja tulee hiki.

Jeps. Mulla ti-to lepoa, pe kävin vetämässä parit tunnit ja lauantaina singahdin 45 min juoksulle. Ei sattunut. Tänään sitten normi puntti ja illalla "fudista", en juossut paljoa, mutta nyt sattuu ihan saatanasti.
Voiskohan penikat leikata kokonaan pois?:itku:

Taas näitä surullisen kuuluisia tarinoita... Elikkäs itse olin parin vuoden ajan juossut 2-3 kertaa viikossa. Liekö johtunut huonoista(vanhoista) kengistä ja huonoilla pinnoilla juoksemisesta, kipeytyivät penikat/pohkeet pahasti juuri ennen (2 viikkoa) armeijaan lähtöä. Siellä kituuttelin itseäni ja 2 viikon kärsimyksen jälkeen sain juuri minulle suunnitellut tukipohjalliset (lievä ylipronaatio). Tämän jälkeen kipu siirtyi täysin pohkeista tuohon säären etuosaan. Edelleen juoksin buranan/mobilaatin voimin muiden perässä (lomilla kävin hierojalla). Paria kuukautta myöhemmin etusääressä todettiin rasitusmurtuma. Intti meni persiilleen mutta ohi on ja nyt 6kk lepoa takana(heh, joku voi tunnistaa, porpr 2.pionk 2/05). Olen aloittanut juoksun jälleen (paljon viisastuneena) ja on tuntunut ihan hyvältä....paitsi että sääriluussa 'jomottaa' työpäivän jälkeen tuohon murtuneeseen kohtaan (työ on fyysistä ja paljon seisomista, tukipohjalliset tosin edelleen käytössä). Röntgenkuvat otettiin ja mitään ei näkynyt, kivut jatkuvat edelleen. Ja siis tämä ei vaivaa juoksun aikana/jälkeen, vaan lähinnä pitkän työpäivän aikana. Kaikki neuvot olisivat kipeästi tarpeen, lääkärini suositteli sairaslomaa... Kiitos jo etukäteen :)

Itselläni on myös luultavasti penikkatauti, mutta asiani koskee harjoittelua taudin aikana. Juoksua koitan siis nyt vältellä niin kauan että kipu on kadonnut, mutta voinko käydä jääkiekkotreeneissä (jäällä) tai rullaluistelemassa? En haluaisi pitää taukoa jäätreeneistä jonku saakelin penikoitten takia. Ja kauanko paranemiseen yleensä vie aikaa? Olen vasemmalla (kipeälle jalalle) eilisestä lähtien kylmä/kuuma-hoitoa ja aloitin myös buranoiden syömisen eilen. Luulisi näillä konsteilla parantuvan + venyttelyä ja ice poweria/mobilatia :D Ja ikää on 16-vuotta.

Itselläni on myös luultavasti penikkatauti, mutta asiani koskee harjoittelua taudin aikana. Juoksua koitan siis nyt vältellä niin kauan että kipu on kadonnut, mutta voinko käydä jääkiekkotreeneissä (jäällä) tai rullaluistelemassa? En haluaisi pitää taukoa jäätreeneistä jonku saakelin penikoitten takia. Ja kauanko paranemiseen yleensä vie aikaa? Olen vasemmalla (kipeälle jalalle) eilisestä lähtien kylmä/kuuma-hoitoa ja aloitin myös buranoiden syömisen eilen. Luulisi näillä konsteilla parantuvan + venyttelyä ja ice poweria/mobilatia :D Ja ikää on 16-vuotta.

Mun mielestä voit mennä jäälle, mikäli ei satu. Mulla oli penikat niin tulehtuneet että jäälläkin sattui (tosin lähinnä askelissa, missä jalka "liimataan" toiseen jalkaan kun pyöritään ympäri jne.). Sama koskee rullaluistelua.

Tuolla hoidolla pitäisi parantua (=oireiden hävitä) aika nopeastikin muutamassa päivässä. Eri asia onkin, tuleeko ne takaisin..

Itsellä oli kanssa penikkatautia tossa kesäkuun alussa muutama viikko.. Itse pääsin helpolla ja ne lakkaskin vaivaamasta pelkällä pohkeiden ja akillesjänteitten huolellisella venyttelyllä + voltaren + hieronta + muutaman kerran jäätä kombolla..
Treeniä en muuttanut ollenkaan, harjoittelin joukkueen kanssa 8krt/viikko. :)

Olen nyt parannellut omia penikoita n.4 viikkoo. Eli olen ollut hölkkäämättä tän ajan. Ja muutenkin ton aerobisen osuus on jäänyt aika vähälle. Olen käynyt puntilla mutta jättänyt alakropan rauhaan.

Olen käynyt hierojalla nyt 4 kertaa ja ens viikol on vika aika tällä tietoo. Venyttelen tosi tunnollisesti n.3 kertaa päivässä pohkeet ja akillekset pysyen venytyksessä n.2min. Olen myös antanut kylmä hoitoa ja syönyt burana kuurin.

Hierominen sattuu ihan hierveesti, ja kiinnikkeitä on ylös asti:itku: ! ! Mutta kestän sen kyllä kun aattelen että se auttaa ja pääsen kohta taas hölkötteleen! Ens viikol tai sitä seuraavalla palaan taas hölkkäileen noiden fysion antamien ohjeiden mukaan.

Olen voinut pitää hyvällä omalla tunnolla paussia koska en ole missään urheiluseurassa/joukkueessa/yms. Mutta kuiteski olis varmaan kaikista paras asia katottuna noin pitkällä tähtäimellä että hoitais vaivan mahdollisimman hyvin kerralla niin ei jäis penikat sit kummittelemaan! Se kostautuu kuitenkin myöhemmin kun vaiva pahenee, niin tullee paussista moninkertasesti pidempi!
Eli siis helpommalla pääsee kun hoitaa vaivan heti sen ilmaannuttua! Mun on vaikee kuvitella että joku vois parantua vaivasta ilman lepoo, koska itse oon huomannut et se on ollut tosi tärkeä. Venyttelyä suosittelen myös kaikille, hyvin toimii!:rock:

Te jotka pelaatte niin voitteko sanoa esim. huoltajalle tai jollekkin muulle että nyt on penikkavaivaa jaloissa.?

KUUMA hoitoa EI saa antaa jos penikoissa on tulehdusta!! Siinä on se vaara että tulehdus vaan leviää!! Burana kuuri oli mulla: 1 tbl. 3xpäivässä (aamulla,päivällä,illalla).

Mun sana ei oo mikään laki, kerroin nyt nää asiat niinkun mulle on ne kerrottu ja miten olen tehnyt itse ja miltä on tuntunut..

Tsemppiä kaikille:thumbs:

Back
Ylös Bottom