Penikkataudin hoito hieronnalla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lej
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

lej

Nyt taas myrkyn lykkäsi. Aikaisemmin tänä vuonno oli ongelmia säärikipujen kanssa ja niistä pääsi eroon lopettamalla juoksun kokonaan. Pohjalliset on ja niiden parantelukaan ei apua tuonut. Nyt olen muutaman kerran käynyt hierojalla/fysioterapeutilla ja sen jälkeen ainakin kevyt lenkkeily onnistui ilman kipeytymistä. Pohkeissa oli kuulemma hieman jäykkyyttä ja jossain hermoradoissa. Nämä kuitenkin saatiin korjattua hieronnalla ja venyttelyllä.

Tänää päätin aloittaa HIIT:n ja aamulla lämmittelin ennen sitä 4 minuutin rykäisyä ja ihan hyvin meni, mitä nyt tuli vaan aika hengästynyt olo. Nyt sitten iltapäivällä huomasin, että sääret on taas ihan kosketusarat. Kunnolla kipeät.

Eli onko joku päässyt vaivoista eroon siten, että niitä kalvoja on väkivalloin hierottu irti luusta, vai miten se meneekään. Millainen hieroja sen pitäisi olla? Suositelkaa jotain Helsingissä. Se hieroja missä kävin tyrmäsi sen idean täysin ja sanoi, että vaivaa pitäisi yrittää hoitaa jotenkin muuten hieromalla ja venyttelemällä. Se taitaa auttaakin, jos kevyesti lenkkeilee, mutta jatkossa on odotettavissa varmaan myös tilanteita, joissa pitää joskus juosta kovemminkin, eli juoksun lopettaminen ei ole vaihtoehto.

Tuttua hommaa, joskin ei itelläni ole penikat ollu kipeenä, kun kerran. Vaseliinia tai jotain vastaavaa väliin ja omalla peukalolla hieromaan/irrottelemaan, vaikka ikävältä tuntuukin. Eikä se tosiaankaan millään kerran kunnon hieronnalla lähe. Lepyytyksellä oman käden hieronnalla.

Tietenkin, jos todella pahat penikat on, niin ne lihaskalvot pitää/on mahdollista sillon jotennin leikata, mut sulla tuskin on niin pahasta kyse.

Huomasin, että pohkeiden ihan alaosan hieronta vähensi kipua aika lailla, mutta, jos niitä kalvoja hieroo niin mistä sen tietää, että on oikea kohta kysessä, että ei vain ihan luuta murjo.

Mutua, mutta menkööt..

Voiko olla, että ne pohkeiden lihaskalvot eivät enää aikuisiällä pahemmin suostu venymään? Tämä selittäisi miksi monet aikuiset, jotka aloittavat lenkkeilyn pitkän tauon jälkeen kärsivät penikkataudista. Sen sijaan lapsesta asti ilman taukoja lenkkeilleet eivät käsittääkseni kärsi vaivasta ainakaan niin suurissa määrin.

Jos tämä pitää paikkaansa, penikkataudista ei pääse eroon kuin leikkauksella. Minulla se oli ainoa hoito joka auttoi. Taukoa lenkkeilystä oli "vain" 3v tuossa murrosiän paikkeilla.

Noh, on niitä sellaisiakin ihmisiä joille tuota vaivaa ei tule vaikka miten pitäisi taukoa. Ja kai se hieronta joillekin auttaa, esim. Rinkku mainitsi siitä jotain..

No mulla oli pohkeet etenkin siitä alaosasta niin kipeät, ettei niihin pystynyt koskemaan tuntematta kipua. Urheiluhieroja avasi ne kalvot, mikä sattu ihan homona. Kesti palautua jotain viikon, mutta sen jälkeen pohkeet olivat aivan järkyttävän hyvässä kunnossa. Se riippuu niin hirveästi siitä, että minkä tyyppisestä vaivasta sitä loppujen lopuksi on kyse. Penikkatautia nyt käytetään kattokäsitteenä melkein kaikille polven alapuolisille kivuille...Mene urheiluhierojalle, kyllä se osaa sen päätöksen tehdä.

Täytyypä sitten mennä urheiluhierojalle. Tosin tuonne nykyiselle hierojalle, kun menin niin tarkoitus oli juuri noita kalvoja hieroa, mutta se sanoi, että ei kannata. Ainakaan ennen, kuin on muut syyt tutkittu.

Taukoa mullakin oli laiskistumisen ja polven tähystyksen vuoksi varmaan joku 1,5-2 vuotta, säännöllisestä juoksemisesta siis. Ja kivut tulikin ihan yllätyksenä.

Tosin se löysi kyllä nin paljon muuta vikaa, että on sekin totta, että ei kaikki jalkakivut ole penikkatautia. Iso osa munkin jalkavaivoista johtuu jalkapohjien rakenteesta. Ja mullakin löytyi vaivoja kantapäistä yläselkään asti.

Miulle sano yks urheiluhieroja että jos kipu on sääriluun sisäpuolella niin se on hoidettavissa vaan leikkauksella, ulkopuolisen pystyy hieromaan auki. Varmaan joku raja tulee siinäkin miten kipeänä jalat on.
Helpoimmalla pääset kun metsästät jostain hyvän urheiluhierojan joka hieroo jalat auki, tai sitten kiusaat itteäs ja hierot itse.
Operaatio ei teknisesti oo kauheen vaikea vaikka kipeetä se tekeekin.

Itsekidutus ohjeet!
"aukaise" lihaskalvot nilkasta polveen päin.
Ensin painat esim. peukalolla lihaksen ja luun väliin. Sitten kuljetat sormea muutaman sentin ylöspäin, samalla loitontaen lihasta luusta (tämän pitäisi sattua aivan perkeleesti jos ei niin tee kovempaa). Sitten vain peukalo uudestaan lihaksen ja luun väliin, mutta nyt peukalon pään verran ylemmäksi ja uudestaan. Teet saman koko säären pituudelta, eli ikään kuin repisit lihasta irti luusta noin 2-3 senttiä kerallaan.
Tietenkään ei kannata mennä hieromaan jalkaa joka on kosketus arka, mutta sitten kuin ei pelkkä kosketus aiheuta suurta kipua niin eikun hieromaan. Ja hieronnan jälkeen kunnon lepo.

jokainen kokeilee omalla vastuulla, itse sanoudun irti kaikesta vastuusta

Kipu mulla on ilmaantunut tosiaan tuonne säären sisäpuolelle. Huomasin tosin, että juoksun jälkeen pohkeiden alaosa taitaa mennä ihan jumiin, vaikka venyttelisi. Hierojakin sanoi, että pohkeet on sieltä alaosastaan hieman "rustottuneet". Hieromalla sain ainakin ekan ja toka lenkin jälkeen kivun lähes kokonaan pois. Tosin molempiin jalkoihin jäi luuhun hieman kipua.

Mulla oli moisia vaivoja säären sisäpuolella. Eikä olleet ihan pikkasen vaan pitkin säärtä meni kiinnikkeitä ylhäältä alas asti. Hieroja ei asialle ruvennut tekemään mitään vaan sanoi että kuukauden verran jäädyttelet ne "tunnottomiksi" että voi itse hieroa. Sen jälkeen katsotaan mitä olen saanut yksikseni aikaan. Joko hän hieroo ne sen jälkeen auki tai leikkauspöytä kutsuu. Sen verran paljon leikkauspöydälle menoa yritin välttää että tein kuukauden töitä eikä leikkausta tarvinnut tehdä.

Mutta kyllä se sattui! Ja vielä enemmän kun hieroja niitä hieroi!! :itku:

Mutta toki ne on aina tapauskohtaisia, mutta itselläni tuosta "oma apu, paras apu"- metodista oli apua. :D

Itse juoksen 4-6krt/viikossa n.8km per laaki. Alussa penikat kipeytyi todella pahasti ja kävin itsekkin urheiluhierojalla, juoksin silloin kuin kärsin ja kun en kärsinyt niin sitten hierottiin...

Olin jo heittää lusikan nurkkaan kunnes kävin juoksemassa appiukkoni kanssa joka harrastaa aktiivisesti juoksua, seniori maratoonari, joka katsoi juoksemistani ja kertoi että tekniikkani on aivan perseestä.

Seuraavana päivänä käytiin appiukon johdolla ostamassa hyvät (ja kalliit) juoksu kengät ja hiottiin vähän juoksuni liikerataa ja homma rupesi toimimaan.. Juokseminen alkoi oikeasti tuntua miellyttävälle kun sai "jalat rullaamaan", kantapäät ja penikat eivät enää juurikaan kipeydy..

Eli.. Kenkien suhteen ei kannata pihistellä ja kannattaa pyytää joku oikeasti hyvä , tekninen juoksia antamaan palautetta omasta juoksusta..

Olen odottanut jonkun kenkäkauppiaan tempausta jossa muutama aktiivijuoksia neuvoisi ihmisiä juoksemaan ja samalla kenkäkauppias kauppaisi samassa hyviä juoksu kenkiä ihmisille tarpeen mukaan..

Älkää pistäkö jalkojanne paskaksi huonoilla kengillä...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kengät mulla on aina olleet hyvät. Ja mulla on myös asiantuntijoilla teetetyt pohjalliset. Vuosia myös juoksin ilman mitään vaivoja. Polvileikkauksen oli jouluna 2003 ja sen jälkeen olen siis leikkauksesta toivuttuani juossut vähemmän kuin ennen. Vaivat tuli vasta tämän vuoden alussa, kun siis pidemmän tauon jälkeen aloin harjoitella paljon, ei kuitenkaan mitenkään dramaattisesti enemmän kuin ennen leikkausta. Silloin tällöin olin kuitenkin lenkillä käynyt leikkauksen jälkeenkin.

Mistään en nyt todellakaan osaa repiä mitään eksperttiä neuvomaan juoksutyylissäni. Pitäisikö niiden kalvojen tuntua selvästikin, koska itse en tunne mitään kiinnikkeitä vaikka kuinka sormea survoisi luun ja lihaksen väliin.

lej sanoi:
Tänää päätin aloittaa HIIT:n ja aamulla lämmittelin ennen sitä 4 minuutin rykäisyä ja ihan hyvin meni, mitä nyt tuli vaan aika hengästynyt olo. Nyt sitten iltapäivällä huomasin, että sääret on taas ihan kosketusarat. Kunnolla kipeät.
Olisko ollut vaan yht'äkkiä liian kova vetoharjoitus, joka pisti pohkeet jumiin. Kannattaa pikkuhiljaa totutella vetoihin.

Kannataa käyttää hyväkseen juoksuklinikoita joita järjestetään urheiluliikkeissä. Noishan saa ilmaiseksi tarkastaa oman juoksu tekniikansa. Ainakin Asicsella on tälläistä toimintaa. http://www.patrol.fi/asics.php?hid=80 tuolta itseasiassa löytyy syksyn aikataulut.

lej sanoi:
Kipu mulla on ilmaantunut tosiaan tuonne säären sisäpuolelle. Huomasin tosin, että juoksun jälkeen pohkeiden alaosa taitaa mennä ihan jumiin, vaikka venyttelisi. Hierojakin sanoi, että pohkeet on sieltä alaosastaan hieman "rustottuneet". Hieromalla sain ainakin ekan ja toka lenkin jälkeen kivun lähes kokonaan pois. Tosin molempiin jalkoihin jäi luuhun hieman kipua.
Rasitusmurtuma, ("marssimurtuma") penikkatauti ja niiden oireet on syytä erottaa toisistaan. Jos sisäsäären luu on kipeä, sinulla on juuri rasitusmurtuma, jolla ei ole mitään tekemistä penikkataudin kanssa. Rasitusmurtuma menee levolla ohi, ja kun niin käy, on luu monessa tapauksessa vahvistunut siinä määrin, että oire ei tule kovin helpolla takaisin. Itse sain intissä KAHDESSA VIIKOSSA rasitusmurtuman molempiin sääriluihin, juuri siis säärien sisäpuolille sattui niin saatanasti. Kyseessä ei ollut huono kunto eikä liikunnan puute, vaan nämä nykyiset geeli-ilmatyynytamponeilla vaimennetut juoksukengät, tai paremminkin niiden vaihtuminen kovapohjaisiin maihareihin ja painavaan reppuun.

Periaatteessa tuo rasitusmurtuma olisi ollut mahdollinen ainakin silloin alkuvuodesta, koska aloitin aika rankat treenit verrattuna aikaisempaan treenimäärään ja kuntoon. Kipu oli tosiaan sellainen, että ei kestänyt varsinkaan oikealla jalalle oikein edes varata painoa. Kävin ortopedillä silloin, mutta sen mielestä kyseessä oli kuitenkin penikkatautia. Itsekin tosin ihmettelin kipua sisäsääressä. Toisaalta se äijä vaikutti aika asiantuntevalta ja paranteli esim. mun pohjallisia paljon ja niistä tulikin hyvät.

Pääsykokeiden jälkeen otin löysemmin toukokuun lopun ja kesäkuun ja kipu lähtikin pois, mutta palasi aina lenkin tai kahden jälkeen. Hieroja/fysioterapeutilla käynnit paransivat tilannetta lisää ja nyt voin juosta kevyempiä lenkkejä ilman ongelmia.

Tavallaan tuossa HIIT:ssäkin tuli tietysti sellaista rasitusta mihin ei välttämättä ollut täysin tottunut. Nyt on menossa toinen HIIT-viikko ja lievää kipua tuntui vain juostessa, nyt illemmallakaan ei ole ollut vaivoja. Mikä nyt itse vielä tuli mieleen, niin mulla kyllä taitaa vieläkin olla häikkää tuossa ryhdissä.

Sain paljon eri ohjeita miten sitä hoitaa, mutta huomasin pari päivää sitten, että suurin vika taitaa olla siinä, että mun lantio jotenkin vääntyy eteenpäin siten, että maha pullottaa ja selkä menee aika isolle kaarelle. Saan kyllä nyt harjoittelun jälkeen väännettyä asennon oikeaksi, jos seison paikallani. Epäilen silti, että se olisi juostessa kunnossa. Olen rittänyt venytellä mm. lonkan kuokistajia, mutta en tunne niissä mitään kireyttä enää. Se fysioterapeuttikin mainitsi niiden olevan hieman kireät, mutta viimeisellä käyntikerralla sen mielestä ne oli ihan hyvät.

Itsekin avaudun aiheesta...

Minua penikkatauti vaivasi lähes koko "juoksu-urani" - välillä pahempana, välillä helpompana. Ja kuitenkin kovaa juoksutreeniä piti vetää keskimatkojen juoksijana. Hierontaa, kylmä-kuuma suihkuja, fysikaalisia hoitoja ja jopa kipulääkkeitä olen kokeillut, mutta ainoa parannus oli juoksun lopettaminen, ja lajivaihto punttiin.

Itse kävin muutaman kerran urheiluhierojalla murjottavan ja sattuhan se ihan sairaasti, että huutoa sai pidellä, kun sellainen iso mies murjoi niitä mun penikoita. Kuuluma paremmin auttais joku 10 kerran hoitokerta. Kyllähän se hieronta auttoi väliaikaisesti... Korvaavien harjoitteiden tekeminen pitemmän aikaa tai jopa lopettaminen auttais mun mielestä ehkä paremminkin varsinkin jos se on vaivannu pitkään, vuosia jopa, niin vaikea sitä on saada hoidettua. Kyllähän se sitten sellaista kivun kanssa elämistä on, ja miten kauan sitä sitten kestää itse.

lej sanoi:
Nyt taas myrkyn lykkäsi. Aikaisemmin tänä vuonno oli ongelmia säärikipujen kanssa ja niistä pääsi eroon lopettamalla juoksun kokonaan. Pohjalliset on ja niiden parantelukaan ei apua tuonut. Nyt olen muutaman kerran käynyt hierojalla/fysioterapeutilla ja sen jälkeen ainakin kevyt lenkkeily onnistui ilman kipeytymistä. Pohkeissa oli kuulemma hieman jäykkyyttä ja jossain hermoradoissa. Nämä kuitenkin saatiin korjattua hieronnalla ja venyttelyllä.

Eli onko joku päässyt vaivoista eroon siten, että niitä kalvoja on väkivalloin hierottu irti luusta, vai miten se meneekään. Millainen hieroja sen pitäisi olla? Suositelkaa jotain Helsingissä. Se hieroja missä kävin tyrmäsi sen idean täysin ja sanoi, että vaivaa pitäisi yrittää hoitaa jotenkin muuten hieromalla ja venyttelemällä. Se taitaa auttaakin, jos kevyesti lenkkeilee, mutta jatkossa on odotettavissa varmaan myös tilanteita, joissa pitää joskus juosta kovemminkin, eli juoksun lopettaminen ei ole vaihtoehto.
Sun oireet on täysin samat kun mulla. Luin tosta alhaalta sen hieronta tekniikan, jossa lihasta irroitetaan luusta kovalla hieronnalla. Itse tein noin kuukausi sitten kyseisen toimen piteen kerran! ja homma rupesi toimimaan. Aloitin hieronna veljeni ohjeiden mukaan ja pouhjelihaksen sisäpinta tuli aivan v***n kipeäksi. Ajattelin jo, että sain lihakseen tehtyä jonkin vaurion. Mutta muutaman päivän levon jälkeen jalat olivat tosi hyvät. lihasta pitää hieroa todella kovaa ( tietysti järki käteen). Tällä hetkellä minulla ei ole mitään ongelmia ja olen penikoista kärsinyt aina! Eli hieronta luusta usospäin toimi minulla ainaki hyvin.

Mutta mä en löydä niistä jaloista mitään kohtaa, jossa tuntuisi olevan kiinnikkeitä tai vastaavaa?

jaa

Mä hieroin siitä kohdasta painotetummin mistä sattui eniten. Minun tapauksessa 1/3 nilkastapäin. Ei kai siellä olekkaan kiinnikkeitä..

Eli pohkeen sisäsyrjä. Luun ja lihaksen väliin kohdennettu hieronta. Eli periaatteessa työnnä sormet lihaksen ja luun väliin. Periaatteessahan aina pitäisi hieroa sydämmeen päin mutta musta se on puppua ja helpompi on hieroa molempiin suuntiin, koska ainakin minulla tuli hiki siinä hommassa! Ja kyllä jos sinulla on penikat, hieronnan pitäisi sattua!

Painotan vielä, että sain itse ohjeet en vastaa tästä hieronnasta, mutta mulla toimi! Tosin aion käydä myös urheiluhierojalla vielä!

Tässä on aika hyvä kuvaus, josta saa varmennettua, että kyse on penikoista!

http://www.time-to-run.com/suomi/vammat/top5/penikkatauti.htm

Eikös sen lihaskalvon pitäisi penikkataudissa olla kiinni siinä luussa? Eli pitäisi olla niitä "kiinnikeitä". Mitä muualta netistä luin niin siellä sanottiin, että sääriluussa pitäisi tuntua "patteja" varsinkin juuri siinä kipukohdassa. Ja niitä ei mulla ole. Ja kuinka helvetin lujaa niitä sormia pitäisi sinne luun ja lihaksen väliin työntää? Itse murjoin todella kovaa, mutta ei mikään tuntunut olevan lähelläkään "repeytymistä". Mitään järkyttävää kipuakaan en tuntenut, vaikka kuinka yritin murjoa.

Menen huomenna sinne samalle hierojalle/fysioterapeutille millä olen muutaman kerran käynyt ja kysyn löytääkö se sieltä mitään kiinnikkeitä. Jos löytää niin sitten menen urheiluhierojalle.

Kipu tosin lieveni sen jälkeen kunnes taas tänään kävin lenkillä. Ja muutenkin säärten alaosan hierominen vie välillä kivun lähes kokonaan pois, eli voisiko syy olla vain esim. huonossa verenkierrossa ja lihasten jumiutumisessa?

Back
Ylös Bottom