Pellavansiemen-,kala-, ja oliiviöljystä

Originally posted by meitsi
monityydyttömät rasvahapot muistaakseni myös lisäävät syövän riskiä eli kohtuu kaikessa. Liekö juuri noiden omega6-rasvahappojen takia?

Tyydyttyneet rasvahapot (siis ne huonot) taas nostavat testotasoja.

yksittäistyydyttymättömät rasvat ovat "neutraaleja". Näillä kannattaa nostaa ravinnon rasvan määrää. Mistä otit tuon että tyydyttyneet rasvat nostaisivat testotasoja? Kannattaa kyllä mieluummin satsata yksittäistyydyttömiin rasvoihin testotasoja ja terveyttä ajatellen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ton tyydyttyneiden rasvojen testotasoja nostaneen vaikutuksen olen lukenut Immosen jutuista ja jostain T-magin artikkelista. Mutta on totta että terveyden kannalta ei kannata kovin paljoa nostaa tyydyttyneiden rasvojen osuutta ruokavaliossa.

Originally posted by Nike
yksittäistyydyttymättömät rasvat ovat "neutraaleja". Näillä kannattaa nostaa ravinnon rasvan määrää. Mistä otit tuon että tyydyttyneet rasvat nostaisivat testotasoja? Kannattaa kyllä mieluummin satsata yksittäistyydyttömiin rasvoihin testotasoja ja terveyttä ajatellen.

samalla linjalla olen - joskus hämärinä aikoina pystyn melkein ehkä melkein just ja just muistaa lukeneeni että tyydyttyneet nostavat testotasoja - tässä taisi kuitenkin olla jokin semmoinen pointti, että vain silloin näillä olisi vaikutusta testotasoon, jos rasvojen kokonaissaanti energiasta on suhteellisen alhainen (<15-20%).

Useammin puolestaan on tullut luettua monotyydyttymättömien testoja nostavista vaikutuksista.

Mitäpäs spekuloisitte hyvät herrat, onko tuommoisilla rasvojen valinnoilla oikeasti radikaalia vaikutusta esim nyt tähän elimistön luonnolliseen testosteronin tuotantoon & tasojen nousuun? :cool:

Originally posted by strike
Mitäpäs spekuloisitte hyvät herrat, onko tuommoisilla rasvojen valinnoilla oikeasti radikaalia vaikutusta esim nyt tähän elimistön luonnolliseen testosteronin tuotantoon & tasojen nousuun? :cool:

No tärkein pointti rasvojen järkevässä syömisessä on se että niin hyvät kuin 'pahatkin' rasvat ovat rakennuspalikoina useimmissa kehon hormoneissa joten ainakin riittävä määrä tarvitaan jokaista laatua. Liialliset määrät taas haittaavat. Kohtuus ennenkaikkea!

Originally posted by strike
tässä taisi kuitenkin olla jokin semmoinen pointti, että vain silloin näillä olisi vaikutusta testotasoon, jos rasvojen kokonaissaanti energiasta on suhteellisen alhainen (<15-20%).
Tätä mä en kyllä oikein ymmärrä? Alhaisia määriähän toki suositellaan mutta en usko että korkeampi osuus jotenkin veisi vaikutuksen pois?? :confused:

Originally posted by meitsi
Tätä mä en kyllä oikein ymmärrä? Alhaisia määriähän toki suositellaan mutta en usko että korkeampi osuus jotenkin veisi vaikutuksen pois?? :confused:

Noh, ei korkeampi määrä, vaan normaali määrä. 15-20% EN on aivan liian vähän. Hyvän keskustelun lähtökohdat lähtee siitä, ettei oleta olevansa oikeassa varsinkaan jos joku toinen kyseenalaistaa väitettä :) Sitten tarkistetaan omia tietojaan ja homma etenee. Jotenka vedän khyllä tuosta sanani takaisin kunnes toisin todistan :D.

- we live in da odd world -

Näin on, joskus tulee heiteltyä sammakoita suusta jonkun muistikuvan mukaan ja sitten toivoo ettei kukaan ole tinkaamassa tieteellistä linkkiä tai muita todisteita väitteille. Aikaa vievää hommaa jos aina haluaa antaa tyhjentävän selityksen lähdetietoineen jne :)

Katselin mitä täällä on jauhettu pellavansiemenöljystä ja huomasin tämän threadin. Sattui silmään, että monityydyttymättömät rasvahapot ovatkin huonoja. Mitäs niitä öjyjä nyt sitten kannattaa vedellä, kun oliiviöljyssä on vähän monityydyttymättömiä, mutta omegat huonosti. Kylmäpuristetussa rypsärissä taas näyttää olevan paljon monityydyttymättömiä, mutta omegat ilmeisesti paremmin kohdallaan?

Originally posted by Force
Katselin mitä täällä on jauhettu pellavansiemenöljystä ja huomasin tämän threadin. Sattui silmään, että monityydyttymättömät rasvahapot ovatkin huonoja. Mitäs niitä öjyjä nyt sitten kannattaa vedellä, kun oliiviöljyssä on vähän monityydyttymättömiä, mutta omegat huonosti. Kylmäpuristetussa rypsärissä taas näyttää olevan paljon monityydyttymättömiä, mutta omegat ilmeisesti paremmin kohdallaan?

Mä käytän tavallista rypsiöljyä. Siinä on käsittääkseni omega-suhteet kohdallaan, eikä siinä noita monityydyttymättömiä ole niin tavattoman paljon suhteessa yksittäistyydyttymättömiin.

Pitää varmaan tehdä kompromissi. Joka toisella aterialla 2rkl kp oliiviöljyä ja joka toisella 2rkl kp rypsiöljyä. Sitten vielä jotain kalaöljyä naamariin jossain välissä. Paljonko sitä pitäisi ottaa?

Originally posted by Force
Pitää varmaan tehdä kompromissi. Joka toisella aterialla 2rkl kp oliiviöljyä ja joka toisella 2rkl kp rypsiöljyä. Sitten vielä jotain kalaöljyä naamariin jossain välissä. Paljonko sitä pitäisi ottaa?

Otat siis jokaisella aterialla 2rkl öljyä ? Siitä tulee aika suuret määrät rasvaa jos syöt 5-6 ateria päivässä.. vai sotkeeko tässä taas tämä ruokalusikka vs ruokalusikkamitta -hässäkkä ?

Mulla on muuten jokseenkin samat suunnitelmat, eli aion tästä lähin ottaa päivässä 2rkl rypsäriä, 1rkl oliiviöljyä ja 1rkl kalaöljyä. En enää muista mistä olen nämä määrät keksinyt, mutta kyllä niitä joskus tuli mietittyä vähän enemmänkin :)

Ensinnäkin omega6 ja omega3 kilpailevat samoista entsyymeistä, joten suhde on tärkeä.

Rypsissä on sekä enemmän omega3:a ja omega6 ja 3:n suhde parempi(3:1 parempi, 150:1 huonompi). Lisäksi rypsiöljy kestää kuumentamista, mitä oliiviöljy ei kestä(näin olen ainakin käsittänyt).

Omega6:tta ja 3:a on erilaisia eli ne eivät ole yksi ja sama. EPA ja DHA, jotka ovat omega3:sia saadaan pääasiassa kalaöljyistä, jotka kannattaa olla farmaseuttista versiota, koska.

-rittävinä annoksina maha ei mene sekaisin
-EPA ja DHA suhde parempi.
-haitalliset "jätteet" poistettu

Niin ja 1 ml ei ole yhtä grammaa öljyissä.

Originally posted by trebla
Otat siis jokaisella aterialla 2rkl öljyä ? Siitä tulee aika suuret määrät rasvaa jos syöt 5-6 ateria päivässä.. vai sotkeeko tässä taas tämä ruokalusikka vs ruokalusikkamitta -hässäkkä ?

Kerran mittasin niin tuolla ruokalusikalla millä itse otan saa ottaa kaksi lusikallista, että vastaa yhtä ruokalusikkamitallista.

Originally posted by tappara
Ajattelin vähän kiinnittää enemmän huomiota rasvanlaatuihin. Joten kokeilen vetää noita topicin öljyjä. Voiko noista Omega3:n yms. rasvahappojen liiallisesta saannista olla jotain haittaa? Ja 1 gramma on vissiin sama kuin 1 ml näissä öljyissäkin? Muitakin vinkkejä voi pistää.

Jos asia jaksaa enemmänkin kiinnostaa, suosittelen erittäin lämpimästi lukemaan Barry Sears:n kirjan Omega Zone. Hyvää faktatietoa niin Omega3, kuin muistakin rasvoista. Hyvää ravintotietoa muutenkin.:worship:

tiinuli sanoi:
Suomalainen camelina kylmäpuristettu rypsiöljy on parempaa, kunhan otat sen sitten kylmänä eli suoraan lusikalla suuhun.
Camelinan kotisivuilla väitetään että öljy on puristettu camelina kasvin siemenistä, vai onko camelina sama kuin rypsi?

Eikös camelina-öljyn omega-6/omega-3 suhde ole liiaksi omega-3een päin kallellaan? Itse laskeskelin että suhde olisi 1:2.7, kun suosituksen mukaan sen pitäisi olla 4:1 - 10:1, joten rypsäri näyttäisi olevan parempi jos öljyä menee enemmän.

Onko rypsiöljyllä ja margariinilla terveyden kannalta paljoakaan eroa? Tarkoitan tässä rypsiöljystä valmistettua vähäsuolaista margariinia.

Se margariinissa oleva rypsiöljy on ainakin ennen ollut kovetettua, eli juuri niitä vaarallisia trans-rasvoja. En tiedä miten on nykyään, mutta joka tapauksessa se margariini on mitä luultavimmin valmistettu teollisesta "tavallisesta" rypsiöljystä josta ei montaa hyvää sanaa ole sanomista. Noista camelinan ja rypsärin eroista en tiedä, mutta jos noin olet laskenut, niin rypsäri tosiaan näyttäisi olevan parempi vaihtoehto. Oliiviöljy on mun nähdäkseni kuitenkin se paras vaihtoehto olemattoman omega-6 sisältönsä vuoksi. Muistan lukeneeni jostain, että oliiviöljyllä olisi joitain erittäin antioksidatiivisia vaikutuksia. Kalaöljy kuitenkin on kingi öljyistä, elikkäs siihen vaan niitä roposia mieluummin kuin camelina- tai rypsiöljyyn.

Counani sanoi:
Se margariinissa oleva rypsiöljy on ainakin ennen ollut kovetettua, eli juuri niitä vaarallisia trans-rasvoja. ... Oliiviöljy on mun nähdäkseni kuitenkin se paras vaihtoehto olemattoman omega-6 sisältönsä vuoksi.
hmm.. oliiviöljyssä on olemattomasti omega-3sta ei omega-6sta.

Linolihappo 10366.6 mg
Alfalinoleenihappo 543.5 mg

Lähde: http://www.ktl.fi/fineli/c536.html

Olen jostakin lukenut että transrasvojen määrä normaalissa ruokavaliossa on niin olematon että sillä ei juuri ole väliä.

Kun katsoo tuota oliiviöljyn kertatyydyttymättömien ja monityydyttämättömien rasvahappojen suhdetta, niin huomaa että siinä on suhteessa vähän monityydyttymättömiä rasvahappoja. Noiden kasviöljyjen omega-3 rasvahappojen hyöty on vähän niin ja näin, koska elimistö joutuu niistä tekemään epa:a ja dha:ta, joka on hankala prosessi. Kalaöljyn rasvahapot ovat suoraan "kätevästi" elimistön hyväksikäytettävissä

Tuossa on lisätietoa rasvahapoista. r niinkuin rasvahapot ;-)
Mainospuhesiivilä päälle.
http://www.biovita.fi/suomi/terveyssivut/index.html

Suositut

Back
Ylös Bottom