Pelien ja leffojen vaikutus (nuoren)ihmisen käyttäytymiseen.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
Pelejä ja elokuvia on syytetty väkivallassa pitkään. Mutta väkivaltaa on ollut vielä pitempään, jo paljon ennen viihdeteollisuuttakin.

Varmoja mielipiteitä tai edes vahvoja tieteellisiä näyttöjä ei asiasta taida olla (korjatkaa jos olen väärässä), joten keskustelu perustuu tällä hetkellä vain ihmisten arvailuihin.

Itse en jaksa uskoa, että pelit tai elokuvat olisivat perimmäinen syy väkivaltaan. Sen sijaan uskon hyvinkin, että väkivaltaa hautova henkilö voi saada niistä toimintamallin, jolla sitten toteuttaa väkivaltaista käyttäytymistään.

Tosin jos näitä ei olisi, toimintamalli otettaisiin jostain muualta. Jokelan tapauksen toimintamalli on selvästi otettu Columbinesta, joka ei ollut viihdeteollisuudessa, vaan uutisissa.

Viimeksi muokattu:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Aika huolella saa pelittää, jotta alkais nähdä kaiken crosshairin läpi. Olen muutaman kerran etsinyt kursoria telkkarin ruudulta, mutta mitään tämän vakavampaa ei ole ilmennyt.

Tosin jos näitä ei olisi, toimintamalli otettaisiin jostain muualta. Jokelan tapauksen toimintamalli on selvästi otettu Columbinesta, joka ei ollut viihdeteollisuudessa, vaan uutisissa.

Aivan... Olen kanssa sitä mieltä, että enemmän median mässäily asialla ruokkii hulluja tekemään hirveyksiä kuin yksikään leffa,peli, musiikki. Kaikkihan haluaa sen 15min julkisuudestaan.

Tässäkin tapauksessa oikeen huomaa miten kaveri halusi huomiota ja tiesi että on tekemässä jotain "järisyttävää".

Kyllähän noi sen Jokelan sekopään harrastukset/intressit: http://www.kimmo.org/jokela/YouTube - Smurmgeist89.jpg (saakohan tätä linkittää? poistakaa jos ei)
näyttää jo osittain siltä ei olla tolla ole pitkään aikaan ole ollut "kaikki kotona". Miksköhän vanhemmat ei ole aikaisemmin kiinnittänyt huomiota tuohon, eivät välitä vai?

Useimmat vanhemmat ovat sokeita omia lapsiaan kohtaan.
Ei haluta uskoa asioita, joita näkee lapsessaan, vaan työnnetään ne taka-alalle ja unohdetaan.

"Ei meidän Pikku-Pertti varmasti ole varastanut kaupasta mitään", vaikka juuri olisi jäänyt rysän päältä kiinni.

Meikäläisen lapsuudessa jako meni sillälailla, että pelaaminen oli keskivertoa fiksumpien ja rauhallisempien nörttien harrastus. Ei näitä kavereita juuri näkynyt kaduilla lonnimassa, pahanteossa tai ryypiskelemässä. Tietokoneen aktiivikäyttö (joka yleensä sisälti paljon sitä pelaamista nuorelle pojalle) korreloi aika hyvin myös keskimääräistä paremman koulumenestyksenkin kanssa, oli se sitten syy tai seuraus.

Nykyään pelaamisesta on ehkä tullut sosiaalisesti hyväksytympää ja yleisempää toimintaa nuorten parissa, mutta eiköhän ne pahimmat nuorisoraggarit löydy edelleen jostain muualta kuin tietokonepelien ääreltä aikaa viettämästä.

Meikäläisen lapsuudessa jako meni sillälailla, että pelaaminen oli keskivertoa fiksumpien ja rauhallisempien nörttien harrastus. Ei näitä kavereita juuri näkynyt kaduilla lonnimassa, pahanteossa tai ryypiskelemässä. Tietokoneen aktiivikäyttö (joka yleensä sisälti paljon sitä pelaamista nuorelle pojalle) korreloi aika hyvin myös keskimääräistä paremman koulumenestyksenkin kanssa, oli se sitten syy tai seuraus.

Nykyään pelaamisesta on ehkä tullut sosiaalisesti hyväksytympää ja yleisempää toimintaa nuorten parissa, mutta eiköhän ne pahimmat nuorisoraggarit löydy edelleen jostain muualta kuin tietokonepelien ääreltä aikaa viettämästä.

Kuin meikäläisen päästä. Ja niinkuin edellä on jo sanottu, median mässäily aiheella vaikuttaa varmasti enemmän kuin pari tuntia hitmäniä päivässä.

mutupsykologiaa:

väkivaltaa voi nyt nähdä vaikka unissaan, niissä se taitaa olla realistisempaa kuin uusimmissa tietokonepeleissä.

mutta tämä uutisten antama "hyväksyntä" teolle. heti ruetaan miettimään että mikä kaverilla on mennyt vikaan, varmasti ollut vaikeeta jne... taitaa rohkaista enemmän tekemään jotain älyvapaata kuin joku peli. jos oikeesti ahistaa ja tietää että kuolemaan se loppuu ja loppupeleissä kaikki sit kuitenkin ymmärtää sua kun pari viikkoa pyörit iltapäivälehtien etusivulla niin voila

Luin tutkimuksen aggressiosta, jossa testattiin erilaisten pelien vaikutusta tilannearvioihin.

Eli, oli ryhmä joka pelasi väkivaltapelejä sekä ryhmä joka pelasi tetristä sun muuta. Plus ryhmä jossa pelejä ei pelattu laisinkaan(kontrolliryhmä). Osaanottajat pelasivat pelejä ja session jälkeen heille näytettiin tilanne missä takaa tuleva auto törmää edessä olevaaan pysähtyneeseen autoon. Osaanottajien tulee tulkita mitä pysähtyneen auton omistaja tekee törmäyksen jälkeen.. Noh, ylläri, väkivaltapelien pelaajat uskoivat väkivaltaiseen selkkaukseen törmäyksen johdosta, missä kontrolli sekä väkivallattomien pelien pelaajat uskoivat, että kuljettajat vaihtaisivat vakuutustietoja jne.

Sit on taas tutkimuksia missä on tutkittu ennakkoarvioiden vaikutusta käyttäytymiseen. Tulokset voi kaikki arvata itse.

ehkä se peleissä ampuminen antaa kuvan siitä että jonkun voi vaan ampua. se siitä.
tai että autolla voi kaahata miten haluaa ilman seurauksia? peleissä onnistuu, miksei oikeastikkin. mutta silti. silti kukaan ei ala ampua porukkaa jos on vähänkin järkeä päässä.

aina kun tällaista tapahtuu niin pelit ja kasvatus on ekana spekuloinnin aiheena :down:

Luin tutkimuksen aggressiosta, jossa testattiin erilaisten pelien vaikutusta tilannearvioihin.

Eli, oli ryhmä joka pelasi väkivaltapelejä sekä ryhmä joka pelasi tetristä sun muuta. Plus ryhmä jossa pelejä ei pelattu laisinkaan(kontrolliryhmä). Osaanottajat pelasivat pelejä ja session jälkeen heille näytettiin tilanne missä takaa tuleva auto törmää edessä olevaaan pysähtyneeseen autoon. Osaanottajien tulee tulkita mitä pysähtyneen auton omistaja tekee törmäyksen jälkeen.. Noh, ylläri, väkivaltapelien pelaajat uskoivat väkivaltaiseen selkkaukseen törmäyksen johdosta, missä kontrolli sekä väkivallattomien pelien pelaajat uskoivat, että kuljettajat vaihtaisivat vakuutustietoja jne.

Sit on taas tutkimuksia missä on tutkittu ennakkoarvioiden vaikutusta käyttäytymiseen. Tulokset voi kaikki arvata itse.

ehkä yksi parhaista tutkimuksista ikinä, eikä suinkaan yleistämistä. :worship:

Noh, Raakis ei tainnut ymmärtää.. Pelit, tv tai eri tilanteet nostavat erilaisia tuntemuksia, kuten aggressiota. Tapahtumien tulkintaan taas vaikuttavat nämä tuntemukset.

Esim. Tyttö- tai poikaystävä pettää, joka annetaan anteeksi--> jättää todnäk. arvet suhteeseen, joka taas vaikuttaa tulkintaan miksi poika-tai tyttöystävä on taas myöhään ulkona.

Epäilemättä kyseessä on tietenkin yleistys, mutta mikäpä ihmisen käyttäytymiseen liittyvä ei olisi. Jos haluaa varmoja vastauksia niin silloin kannattaa luottaa omaan mielipiteeseensä asiasta kuin asiasta.

Syy miksi esitin tutkimuksen oli se, että peleillä on vaikutusta monenlaisiin eri tasoihin käyttäytymisessä(mallit, tuntemukset, ihannointi tai ei-minkäänlaista-vaikutusta). Käyttäymistä kun on erittäin hankala saada mahtumaan mihinkään algoritmiin ja siten on äärimmäisen vaikea sanoa yksilötasolla vaikuttaako pelien pelaaminen yhtään mihinkään.

Noh, Raakis ei tainnut ymmärtää.. Pelit, tv tai eri tilanteet nostavat erilaisia tuntemuksia, kuten aggressiota. Tapahtumien tulkintaan taas vaikuttavat nämä tuntemukset.

Esim. Tyttö- tai poikaystävä pettää, joka annetaan anteeksi--> jättää todnäk. arvet suhteeseen, joka taas vaikuttaa tulkintaan miksi poika-tai tyttöystävä on taas myöhään ulkona.

Epäilemättä kyseessä on tietenkin yleistys, mutta mikäpä ihmisen käyttäytymiseen liittyvä ei olisi. Jos haluaa varmoja vastauksia niin silloin kannattaa luottaa omaan mielipiteeseensä asiasta kuin asiasta.

Syy miksi esitin tutkimuksen oli se, että peleillä on vaikutusta monenlaisiin eri tasoihin käyttäytymisessä(mallit, tuntemukset, ihannointi tai ei-minkäänlaista-vaikutusta). Käyttäymistä kun on erittäin hankala saada mahtumaan mihinkään algoritmiin ja siten on äärimmäisen vaikea sanoa yksilötasolla vaikuttaako pelien pelaaminen yhtään mihinkään.

komppaan täysin postiasi, ehkä turhan kärkkäästi ajattelin tota ajatusmallia väkivaltaisten pelien pelaajista, koska itsekin niitä pelanneena/pelaavana en nää itseäni esim. liikennetapaturmassa mättämässä syyllistä turpaan. joillain voi varmasti pelit napsahtaa päässä, niinkuin on käynytkin. mutta kuten sanoit: "siten on äärimmäisen vaikea sanoa yksilötasolla vaikuttaako pelien pelaaminen yhtään mihinkään" on täysin totta.

Onko muuten missään edes sanottu Auvisen harrastaneen tietokone pelejä?
Itse olen lukenut vain hänen lukeneen Mein Kampf:ia ja muita vähän epäilyttävämpiä teoksia. Eikä hänen tekstitkään viittaa mitenkään video- tai peliväkivaltaan, vaan niissä esiintyy eri filosofien mietteitä ja mietteitä miten saataisiin parempi yhteiskunta(ja jopa yhteiskunnan hävittämisestä).
Ei tälläisiä asioita peleistä löydä...

Minun mielestä tässä Jokelan tapauksessa on taas otettu pelien ja elokuvien väkivalta puheenaiheeksi ihan vaan sen takia, koska joku syy tälle käyttäytymiselle oli keksittävä.
Kaikki kirjathan ovat hyvää luettavaa ja kirjoja pitää lukea, niinkuin mun ikäisille aina jankutetaan...

Onko muuten missään edes sanottu Auvisen harrastaneen tietokone pelejä?
Itse olen lukenut vain hänen lukeneen Mein Kampf:ia ja muita vähän epäilyttävämpiä teoksia. Eikä hänen tekstitkään viittaa mitenkään video- tai peliväkivaltaan, vaan niissä esiintyy eri filosofien mietteitä ja mietteitä miten saataisiin parempi yhteiskunta(ja jopa yhteiskunnan hävittämisestä).
Ei tälläisiä asioita peleistä löydä...

Minun mielestä tässä Jokelan tapauksessa on taas otettu pelien ja elokuvien väkivalta puheenaiheeksi ihan vaan sen takia, koska joku syy tälle käyttäytymiselle oli keksittävä.
Kaikki kirjathan ovat hyvää luettavaa ja kirjoja pitää lukea, niinkuin mun ikäisille aina jankutetaan...

http://www.iltalehti.fi/jokelantragedia/200711086823161_jt.shtml

Tänään tuli radio rockilta juttua että nyt oli syytetty musiikkiakin..?

Joku oli vissiin tokaissut että "kuka täysijärkinen normaali ihminen tällaista musiikkia kuuntelisi?"

:david:

Vissiin puhe oli AC/DC:stä :rock:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom