BB Pekka Kotipohja

Ja sitten salilla laitetaan Artturi tekemään melkein 600 kilolla prässiä. Aina koitetaan erottua jotenkin ja tehdä niin vitun vaikeeta kaikesta.
Viimesin video jossa mä näin artturin treenaavan mähösen kanssa niin hinkattiin jotain yhden jalan askelkyykkyä 8kg käsipaino vain toisessa kädessä. Tästäkin näkemästä on jo reilusti aikaa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Viimesin video jossa mä näin artturin treenaavan mähösen kanssa niin hinkattiin jotain yhden jalan askelkyykkyä 8kg käsipaino vain toisessa kädessä. Tästäkin näkemästä on jo reilusti aikaa.
Ihan sama vaikka kuinka jeesuksena pitäisitte, niin tossa ei ole vitunkaan järkeä. Ei ainakaan massan kasvatuksessa, eri asia jos halutaan tehdä jotain viimeisiä liikkeitä ja roskavolyymia, tai sitten saada taas simppelistä asiasta helvetin vaikeeta. Mikä ihmeen trendi tää nyt on kun joka toinen pelleilee minipainoilla, oonko mä ainoa täällä joka liputtaa mekaanisen kuorman puolesta, jolla lihaksia on tehty kymmeniä vuosia olympiatasolla saakka?
 
Ihan sama vaikka kuinka jeesuksena pitäisitte, niin tossa ei ole vitunkaan järkeä. Ei ainakaan massan kasvatuksessa, eri asia jos halutaan tehdä jotain viimeisiä liikkeitä ja roskavolyymia, tai sitten saada taas simppelistä asiasta helvetin vaikeeta. Mikä ihmeen trendi tää nyt on kun joka toinen pelleilee minipainoilla, oonko mä ainoa täällä joka liputtaa mekaanisen kuorman puolesta, jolla lihaksia on tehty kymmeniä vuosia olympiatasolla saakka?
Et todellakaan ole ainoa. Ääripäät saa vaan joka asiassa suurimman huomion. Osa sitten myös yrittää tehdä bisnestä sillä kun erottuu massasta jollain erikoisella tavalla.
 
Tää nyt on kokonaisuudessaan naurettava keskustelu. Pekka pumppailee jollain hilupainoilla, mutta ei ole läheskään yhtä iso kuin ennen. Eli lihasmuistilla houkuteltu lihoja takas tollasella tuntumapumppailulla. Eikä tollasella voi kasvaa, mutta eihän se välttämättä ole edes tavoite. Lihas ei kasva isommaksi pelkällä tuntumalla tai sillä, että lihakset tulevat treenistä kipeäksi. Kyllä se kuorma ja kasvavat kuormat ovat se avain isompiin lihoihin. Ei millää 60kg penkeillä ole mitään tekemistä lihasten kasvattamisen kanssa, vaikka polte ja tuntuma olisivat kuinka kovat. Mike on aivan oikeassa, ihan pelleilyä toi touhu on. Jos ei jaksa treenaa tai pelottaa, niin on väärän lajin parissa.
 
Ihan sama vaikka kuinka jeesuksena pitäisitte, niin tossa ei ole vitunkaan järkeä. Ei ainakaan massan kasvatuksessa, eri asia jos halutaan tehdä jotain viimeisiä liikkeitä ja roskavolyymia, tai sitten saada taas simppelistä asiasta helvetin vaikeeta. Mikä ihmeen trendi tää nyt on kun joka toinen pelleilee minipainoilla, oonko mä ainoa täällä joka liputtaa mekaanisen kuorman puolesta, jolla lihaksia on tehty kymmeniä vuosia olympiatasolla saakka?
Et! Kaikki ei vaan jaksa aina puuttua kaikkiin asioihin.

Ps. Täysin subjektiivinen näkemys jolla ei ole mitään varsinaista painoarvoa tässä "tieteellisessä" keskustelussa*: vähän isommalla painolla ja täydellä liikeradalla treenaaminen (kuten vaikka Miken noissa uusissa videoissa) on miljoona kertaa mielyttävämpää kuin sellainen jossa syke ei kohoa kertaakaan päälle 120:n. Minulle mieluisin tapa treenata on se, että jälkeenpäin on hiki ja tuntee että on tehnyt jotain.

*Paitsi että itselleen miellyttävin tapa treenata on yleensä se ehdottomasti tehokkain ja kehittävin.
 
Ihan sama vaikka kuinka jeesuksena pitäisitte, niin tossa ei ole vitunkaan järkeä. Ei ainakaan massan kasvatuksessa, eri asia jos halutaan tehdä jotain viimeisiä liikkeitä ja roskavolyymia, tai sitten saada taas simppelistä asiasta helvetin vaikeeta. Mikä ihmeen trendi tää nyt on kun joka toinen pelleilee minipainoilla, oonko mä ainoa täällä joka liputtaa mekaanisen kuorman puolesta, jolla lihaksia on tehty kymmeniä vuosia olympiatasolla saakka?
Ihan oikeesti....?? Kysyn nyt vilpittömästi... Etkö sinä oikeasti ymmärrä mitä esimerkiksi Uusitalo ja Mähönen ajavat takaa?? Pelleiletkö vai ootko nyt ihan tosissasi? Tää on nyt hyvin hämmentävää. Eihän mekaaninen kuorma ja liikkeen saaminen tuntumaan hyvin kohdelihaksessa niinkuin nämä herrat opettavat sulje toisiaan pois.....?? WTF???
Kuormiahan tossa onkin tarkoitus kasvattaa ajan myötä!! Aluksi se onkin tuollaista pikkupainoilla tekemistä.

Suosittelen että otat jommankumman podcastiisi vieraaksi niin ehkä asia selvenee sinullekin.
 
Silloin kun suomalainen ihminen päättää olla ymmärtämättä jotain asiaa niin se myös on näin. Ihan turha näitä on Misa78 sen enempää lähteä aukomaan silloin jos periaate on tietynlainen. Muistat varmasti koulussa, kun joku päätti olla opettelematta puhua ruotsia niin se myös teki niin. Tai vaikka fysiikan/matematiikan kanssa; "kyllä se pyörä pyörii kun pistää vaan pyörimään ei me tarvita enempää näitä tietoja työelämässä".
 
Etkö sinä oikeasti ymmärrä mitä esimerkiksi Uusitalo ja Mähönen ajavat takaa?
En tosissaan ymmärrä tätä uutta trendiä jota vastaan olen aika vahvasti. Vuosia kehonrakennusta harrastaneet eivät yhtäkkiä osaa enää treenata selkää ja pitää jostain kumman syystä opetella simppeliä asiaa minipainoilla. Ja jos näiden juttujen pitäis olla jotain opetusvideoita, niin ketä tässä opetetaan? Täysin motorisesti lahjattomia yksilöitä?

Kuin selän supistamisesta on saatu näin järjettömän vaikea juttu, että Pekan tasoinen bodari hyvällä selällä tuhlaa aikaansa perseilemällä tommoisilla painoilla?
 
Kuin selän supistamisesta on saatu näin järjettömän vaikea juttu, että Pekan tasoinen bodari hyvällä selällä tuhlaa aikaansa perseilemällä tommoisilla painoilla?

Selkä on ihan hyvä, kuten sanoit. Haluan sen olevan kuitenkin paras. Ja sitten, kun teen kulmasoudut selkälihaksistolla painolla x niin se myös todennäköisesti on. Pitkäjänteisyys, progressio, tulos. Harmittavaa kyllä kuulla, että se puuttuu niin monelta ja urat loppuu lyhyeen... toivottavasti joku kuuntelee myös järkeä ja ajattelee asioita. :sneaky:
 
Selkä on ihan hyvä, kuten sanoit. Haluan sen olevan kuitenkin paras. Ja sitten, kun teen kulmasoudut selkälihaksistolla painolla x niin se myös todennäköisesti on. Pitkäjänteisyys, progressio, tulos. Harmittavaa kyllä kuulla, että se puuttuu niin monelta ja urat loppuu lyhyeen... toivottavasti joku kuuntelee myös järkeä ja ajattelee asioita. :sneaky:
Mutta voitko itse selittää mulle, mikä tää pointti on tehdä tosi pienillä ja mihin se ura loppuu? Mä olen suuri kulmasoudun kannattaja ja 90-luvun alusta asti tehnyt sitä. Väitän että muutama toisto on tullut tehtyä enkä oikein osa sanoa millä tavalla siinä nyt esim paikat hajoaisi normaalissa hyvässä treenissä?

Ja se ei muuten ole mitään pitkäjänteistä treeniä jos lasketaan kuormat aivan liian alhaiselle tasolle ja aletaan sieltä nostamaan, siinä tuhlataan aikaa jos ollaan pidempään alle todellisten voimien. Progressiotakaan tossa ei ole vasta kun sen pisteen jälkeen kun sillä systeemillä ollaan takaisin maksimikuormissa niissä työsarjoissa joilla sitä lihasta tehdään. Ja ammattilaisen ei mun mielestä pitäis heti kortin saatuaan alkaa opettemaan treenaamaan uudestaan nollasta, siinä menee aikaa hukkaan aika pahasti. Sulla se kisatahti on muutenkin ollut verkkainen, niin mun mielestä tossa ei ole enää aikaa yhtään hukattavaksi.
 
Edelleen en ymmärrä tuota termiä "tosi pienillä". Viimeksi tein 110 kilolla myötäotteella kulmasoutua, taisi tiukka 6 tulla ennenkuin keskivartalo petti ja meni kolmiloikaks koko touhu. Hävetti ihan että kuhan ei kukaan nyt nähny ja ottas vaan mallia. Ens kerralla kuhan lomilta palailee parin viikon päästä, jos sais vaikka kasin tuolla tehtyä.
 
Jos en ihan väärin muista niin eikös Wilenius ole myös sanonut että: jos tarvitsee yli kolmea levyä per puoli (+140kg) niin jokin on vialla. Tai jotakin tämän kaltaista.
(Vaikka hack kyykyssä ja vinopenkissäkin ollut joskus yli tämän sarjapainoa)
 
En tosissaan ymmärrä tätä uutta trendiä jota vastaan olen aika vahvasti. Vuosia kehonrakennusta harrastaneet eivät yhtäkkiä osaa enää treenata selkää ja pitää jostain kumman syystä opetella simppeliä asiaa minipainoilla. Ja jos näiden juttujen pitäis olla jotain opetusvideoita, niin ketä tässä opetetaan? Täysin motorisesti lahjattomia yksilöitä?

Kuin selän supistamisesta on saatu näin järjettömän vaikea juttu, että Pekan tasoinen bodari hyvällä selällä tuhlaa aikaansa perseilemällä tommoisilla painoilla?
Ottamatta nyt kantaa mikä treeni on kenellekin järkevää (en ole edes kisaaja niin en pro-kisaajan tekemisiin ota kantaa), on yleisellä tasolla oma käsitykseni edelleen se, että oleellisin asia lihaskasvun kannalta on riittävä mekaaninen kuorma lihaksen KESKIalueella, ei ehkä niinkään huippusupistuksessa tai välttämättä äärivenytyksessäkään, toki hieman liiketyypistä riippuen. Liittyy kudostasolla aktiini-myosiinisiltojen määrään jne. Tuntumahan tulee pitkälti lihaksen ollessa huippusupistuksessa tai lähellä sitä, mutta oman käsitykseni mukaan se ei ole lihaksen kasvulle niinkään oleellinen. Riittävän mekaanisen kuorman turvaamiseksi lihaksen keskialueelle voisi esim soudussa olla hyvä hieman kiihdyttää liikettä alussa (eli elää hieman liikkeen mukana), ettei kuorma jää siitä kiinni, että painoja ei saada alkuasennosta liikkeelle lihaksen ollessa heikkona venytettynä. Kouluja ihmiskehon toiminnasta jne on ak toimesta käyty kyllä hyvinkin paljon, enkä silti täysin vieläkään ymmärrä kaikkia pointteja, joten ehkä eivät aivan itsestäänselviä tai kiistämättömiä kuitenkaan ole.
 
Edelleen en ymmärrä tuota termiä "tosi pienillä". Viimeksi tein 110 kilolla myötäotteella kulmasoutua, taisi tiukka 6 tulla ennenkuin keskivartalo petti ja meni kolmiloikaks koko touhu. Hävetti ihan että kuhan ei kukaan nyt nähny ja ottas vaan mallia. Ens kerralla kuhan lomilta palailee parin viikon päästä, jos sais vaikka kasin tuolla tehtyä.
No teidän videot sitten ajaa asiaa aivan väärin. Ja mua huolestuttaa, että nuorille jaetaan aivan väärää tietoa, sitten monet jää etsimään sitä paskatermiä, tuntuma ja kehitystä ei koskaan tule. Silti vaikka eri mieltä olenkin, sun uran kannatuksen takia julkaisen kaikki sun videot etusivulla, oli niissä sitten mitä tahansa ohjeita.
 
Jos en ihan väärin muista niin eikös Wilenius ole myös sanonut että: jos tarvitsee yli kolmea levyä per puoli (+140kg) niin jokin on vialla. Tai jotakin tämän kaltaista.
(Vaikka hack kyykyssä ja vinopenkissäkin ollut joskus yli tämän sarjapainoa)
Se on Levronen juttu alunperin. 140kg on melko riittävä paino melkein mihin vaan, poislukien jotain prässejä jne.
 
Ihmisen keho on moniulotteinen ja toiminnallinen ja esimerkiksi liiallinen liikeradan lyhentäminen ei ole mielestäni fiksua. Lihakset toimivat yhteistyössä toisten kanssa. Se nyt tietenkin on ihan päivän selvää mikäli pakara takareisi osasto on paremmalla tasolla ja perus takakyykky menee enemmänkin sinne takaosastolle miksei tekisi etukyykkyä vaikka? Tietenkin kun koitetaan hermotusta opetella se on eri asia. En ole kylläkään tavoitteellista kehonrakennus harjoittelua kilpailumielessä tekevä henkilö, mutta eivät ole myöskään suurin osa salilla kävijöistäkään.

Kunhan vain heitin pohdintani
 
Viimesin video jossa mä näin artturin treenaavan mähösen kanssa niin hinkattiin jotain yhden jalan askelkyykkyä 8kg käsipaino vain toisessa kädessä. Tästäkin näkemästä on jo reilusti aikaa.
Siinä videolla Aki kertoi aika selkeästi miksi mitäkin tehtiin! Teki alussa askelkyykkyä lämmittelyksi ja sitten alkoi vasta itse tekeminen. Artturi on käyttänyt ja käyttää isoja painoja sekä myös pienempiä painoja. Näistä todisteena pari videota joissa olkapäitä treenataan kahdella eri tavalla. Ensimmäisessä videossa esim. istuen punnerrus smithissä 160kg:lla, toisessa videossa punnerruksia pienillä käsipainoilla.
 
Jos en ihan väärin muista niin eikös Wilenius ole myös sanonut että: jos tarvitsee yli kolmea levyä per puoli (+140kg) niin jokin on vialla. Tai jotakin tämän kaltaista.
(Vaikka hack kyykyssä ja vinopenkissäkin ollut joskus yli tämän sarjapainoa)
Niin Shawn Ray on sanonut joskus noin. Peter mainitsi siitä ja jopa väitteli Miken kanssa asiasta Wlogissa (en muista numeroa 😂).
 
Mutta voitko itse selittää mulle, mikä tää pointti on tehdä tosi pienillä ja mihin se ura loppuu? Mä olen suuri kulmasoudun kannattaja ja 90-luvun alusta asti tehnyt sitä. Väitän että muutama toisto on tullut tehtyä enkä oikein osa sanoa millä tavalla siinä nyt esim paikat hajoaisi normaalissa hyvässä treenissä?

Ja se ei muuten ole mitään pitkäjänteistä treeniä jos lasketaan kuormat aivan liian alhaiselle tasolle ja aletaan sieltä nostamaan, siinä tuhlataan aikaa jos ollaan pidempään alle todellisten voimien. Progressiotakaan tossa ei ole vasta kun sen pisteen jälkeen kun sillä systeemillä ollaan takaisin maksimikuormissa niissä työsarjoissa joilla sitä lihasta tehdään. Ja ammattilaisen ei mun mielestä pitäis heti kortin saatuaan alkaa opettemaan treenaamaan uudestaan nollasta, siinä menee aikaa hukkaan aika pahasti. Sulla se kisatahti on muutenkin ollut verkkainen, niin mun mielestä tossa ei ole enää aikaa yhtään hukattavaksi.
Idea tehdä tosi pienillä painoilla on se että opit tekemään liikkeen nyt toisella tavalla kuin ennen, eli enemmän sillä kohdelihaksella. Eli ALOITETAAN kevyellä, jotta saadaan paljon toistoja sinne liikemuistiin. Ei voi heti laittaa isoja kuormia jos lihas ei ole tottunut uudenlaiseen harjoitteeseen.
Sitten kun ruvetaan nostamaan kuormia tållä uudella tekniikalla niin kappas, kehitystä rupeaa tulemaan. Ja toinen hyvä asia tässä on että nyt kun saadaan se kuormitus enemmän sinne yhteen tiettyyn lihakseen sen sijaan että käytettäisiin puolta kropan lihaksista, niin palautuminen paranee. Ja sekin taas auttaa kehitystä eteenpäin.
 
Back
Ylös Bottom