BB Pekka Kotipohja

Lopulta.. Tulos ratkaisee. Ei se miten sinne on päädytty. Lavalla sitten tuomarit tuomaroi, arvostelee ja päättää voittajan.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Miten mä muistelen, että Leinon ura päätty hermovaurioiseen olkapäähän. Tuossa on jo yksi poitti jumppailla vähän vaihtoehtoisesti.
 
Mulla on seuraavanlainen käsitys tuosta vyön kanssa paineiden otosta, Eli ensinnä pidätetään pissaa ja kakkaa, alavatsaa hitusen sisään (napaa sisään) ja sit keuhkot täyteen ilmaan ja vatsalihasten jännitys. Käsittääkseni näin saadaan syvät ja ulommat toimimaan parhaiten`? vyö vain auttaa lihasten aktivoinnissa.
Ennen otin hapet ja puristin täysiä vatsaa vyötä vasten, näin mulla ainakin on heikompi pito ja tuntuu vain tyrä tulevan alavatsaan.

Kokeilin kulmasoutua tähän tyyliin mitä pekkakin nyt tekee, lapojen väliin ja latsejen aivan yläosaan otti tosi lujaa mutta latsejen alaosaan en saanut mitään tunnetta verrattuna vanhaan vastaote ryskäämiseen.

mielenkiintoista seurata kuinka pekka kehittyy näillä uusilla metodeilla.
 
Ihan hyvä video paitsi tuo unohti mainita, että kun ne hapet on sisässä niin keskikroppaa jännitetään kuten odottaisit iskua vatsaan. Ei siis työnnetä mahaa ulos. Ja kun vyö on sopivalla kireydellä niin se automaattisesti tukee vatsalihaksia tossa hommassa.
 
Pari asiaa mitkä mietityttää, MITKÄ sisäiset vatsalihakset yritetään aktivoida tolla vatsan sisäänvedolla? Kertokaa yksikin? Poikittainen vatsalihas ilmeisesti joka aktivoituu automaattisesti minkä tahansa liikkeen alkaessa kenties? Ei mitään järkeä poistaa kontrolli tolla tavalla kaikilta muilta vatsalihaksilta.

Toinen, miks helvetissä takakyykystä pitää tehdä etureisiliike jollain asennon säätelyillä jolloin loukkaantumisriski kyllä kasvaa jos ei se pakki ole kunnossa ja Uusitalon Ari nykimässä ryhtiä kasaan vieressä. Kannattaa ehkä miettiä onko järkeä tehdä liikkeestä jota ei ole anatomisesti tarkoitettu tehtäväksi pelkillä etureisillä, etureisiliike!?! Sillon kun selkäranka on epäluonnollisessa asennossa niin sitä pitäisi suojella vatsan paineella, kuten esimerkiksi noissa Mähösen Akin koutsaamissa prässitekniikoissa, jotka on tehty oikealla tavalla väärin. Jos ei kellot soi niin videoita löytyy em. liikkeestä.
 
Mikäs sulla tässä nyt on niin helvetin vaikea käsittää! Ei täällä nyt kukaan voimanostaja huutele mitään.. Tässä on vain kyseenalaistettu muutama seikka, kuten se että kyykky saadaan tietyllä tekniikalla kohdistumaan lähes kokonaan etureidelle.

No sanotaanko näin, että kyllä sen kyykyn saa pystyllä asennolla kohditumaan niin jäätävän paljon paremmin etureisille, että siinä ei ole mitään kyseenalaistamista. Se on ihan fysiologinen fakta, että mitä pienemmässä kulmassa lonkkanivel on, sen suuremmassa kulmassa on polvinivel kyykyssä. Mitä suurempaan kulmaan sen polvinivelen saa vrt. lonkkaniveleen, niin sen enemmän siinä tehdään polven ojennusta, eikä lonkan ojennusta. Mielestäni lonkanseudun lihakset ei hirveästi polvea ojenna. Ei sitä lonkan ojennusta kyykystä kokonaan saa pois, ellei halua kyykätä liikuttamatta lonkkaniveltä, eli näin:
ebinvoiman_osto.png
 
Pääsin äsköistä kuvaa piirtäessä vauhtiin Paintin kanssa, joten piirsin vielä havainnollistavan kuvan eri kyykkytekniikkojen nivelkulmista. Tuota kuvaa voi jokainen voimanostaja tuijotella hetken, ja miettiä missä tehdään töitä etureisillä eniten ja missä perseellä. Jos jollekkin teistä pitää vielä selventää, niin mitä suurempi kulma on lonkkanivelessä, sen enemmän tekee perse töitä, ja mitä suurempi kulma on polvinivelessä, sen enemmän etureisi tekee töitä. Nyt jos joku sanoo, että "Kyllä tuossa bodikyykyssäkin pakara tekee töitä, koska lonkankin pitää ojentua", niin voi samantien vetää itsensä koko kansakunnan puolesta kiikkuun. Totta helvetissä sen pitää jonkin verran ojentua sen lonkankin, mutta ainakin etureiden työ on tehty mahdollisimman suureksi.
vittuperkele.png
 
Sulla menee sekaisin nyt vähän noi suuret ja pienet nivelkulmat? Eiköhän kyykyn pohjassa ole se kulma pienimmillään reiden ja säären välillä? Kun taas puolikyykyssä 90 astetta ja suorana 180 astetta? :)

Nyt jos joku sanoo, että "Kyllä tuossa bodikyykyssäkin pakara tekee töitä, koska lonkankin pitää ojentua", niin voi samantien vetää itsensä koko kansakunnan puolesta kiikkuun.

Ja perustelut? On eri mieltä sun mutuilun kanssa niin kiikkuun? Tottakai se perse/takareisi tekee töitä vaikka etureiden osuus onkin maksimoitu tossa. Jos oikeasti on yrittää eristää sitä etureittä(miksi? mikset samantien tee pelkkiä yhden nivelen eristäviä liikkeitä, jos se on se juttu sun mielestä?) niin varmaan tehokkain lienee sellainen hack versio, jossa työnnetään lantiota eteen ja mennään päkiöiden varaan.

Odotellaan taas jotain random teinipoikaloukkauksia, kun sulta argumentit loppuu.
 
Sulla menee sekaisin nyt vähän noi suuret ja pienet nivelkulmat? Eiköhän kyykyn pohjassa ole se kulma pienimmillään reiden ja säären välillä? Kun taas puolikyykyssä 90 astetta ja suorana 180 astetta? :)



Ja perustelut? On eri mieltä sun mutuilun kanssa niin kiikkuun? Tottakai se perse/takareisi tekee töitä vaikka etureiden osuus onkin maksimoitu tossa. Jos oikeasti on yrittää eristää sitä etureittä(miksi? mikset samantien tee pelkkiä yhden nivelen eristäviä liikkeitä, jos se on se juttu sun mielestä?) niin varmaan tehokkain lienee sellainen hack versio, jossa työnnetään lantiota eteen ja mennään päkiöiden varaan.

Odotellaan taas jotain random teinipoikaloukkauksia, kun sulta argumentit loppuu.

Haha. teinipoikaloukkauksia. :D Ohitan tämän kommentin.

Olinkin kirjoittamassa vielä edelliseen tekstiin vielä sitä, että pitäisi ilmeisesti tehdä pelkkää reidenojennusta boditreenissä jos haluaa treenata vaan lihasta. Sitäkö sä nyt ehdotat? Mieti nyt vähän ennen kun avaat suutas. Et varmaan huomaa, mutta täällä on asetelma "me muut vs. sinä" tässä hommassa. Jätin ton oikeastaan sanomatta sen takia, että en ajatellut siihenkin tartuttavan.

Ja siis joo, toi sun kuvailema hack-versio on ihan helvetin tehokas. Me bodarit tunnetaan toi nimellä Platz-hack.

Ja kysyn nyt vielä, että mitä mutuilua tossa sun lainaamassa viestissä oli? Totesin siinä, että bodykyykyssäkin pakara tekee töitä. Taitaa toi mutuilu olla semmonen sun muotisana mitä täällä viljelet. :) Jos nyt kysyn vielä, että mistä sun "tiede" on peräisin, kun kaikki muiden jutut on mutua, mutta omat jutut täyttä faktaa? :)
 
Pääsin äsköistä kuvaa piirtäessä vauhtiin Paintin kanssa, joten piirsin vielä havainnollistavan kuvan eri kyykkytekniikkojen nivelkulmista.
katso liitettä 125045
Tosiaan tuo kolmas kuva oikealta on se tekniikka, jolla porukalla on toisinaan suuria vaikeuksia ottaa kymmenen toiston sarjoja pelkällä harjanvarrella. :lol2: Ja tasan jokainen "hahahah lol tein tollein 50 toistoa" -hemmo ei käytä siinä oikeaa tekniikkaa, vaan päästää lantionsa taakse tai selän nyökkäämään eteen.
 
Olinkin kirjoittamassa vielä edelliseen tekstiin vielä sitä, että pitäisi ilmeisesti tehdä pelkkää reidenojennusta boditreenissä jos haluaa treenata vaan lihasta. Sitäkö sä nyt ehdotat?
Lues nyt paremmin mitä kirjoitin. Kysyin, että miksi edes pitää yrittää eristää se etureisi? Mitä vikaa siinä on sinusta, että takareidet ja perse rasittuu samalla? Eiköhän kuitenkin konsensus ole, että raskaat moninivelliikkeet on tehokkaimpia lihasmassan hankintaan.
Et varmaan huomaa, mutta täällä on asetelma "me muut vs. sinä" tässä hommassa.
Jos menet lastentarhaan ja siellä 20 lasta on sun kanssa eri mieltä niin onko ne oikeassa, koska enemmistö?:)
Ja siis joo, toi sun kuvailema hack-versio on ihan helvetin tehokas. Me bodarit tunnetaan toi nimellä Platz-hack.
Jeps, ihme kyllä tiedän, vaikka en ole bodari!! Ajattelin, että kaikki ei ehkä tiedä.
Ja kysyn nyt vielä, että mitä mutuilua tossa sun lainaamassa viestissä oli?
Lähinnä nää väitteet täällä miten etureisi tekee "lähes 100% työstä". Tais olla Pekka joka alunperin sanoi ton tosin.
kysyn vielä, että mistä sun "tiede" on peräisin
Esimerkiksi anatomian ja fysiologian kirjoista. Niiden lukemisessa on se mukava puoli ettei tarvitse arvailla ja mutuilla(tää ihan sulle kun pidät sanasta) mikä ottaa minnekin, vaan pystyy käyttämään ihan omia aivoja.
 
Tosiaan tuo kolmas kuva oikealta on se tekniikka, jolla porukalla on toisinaan suuria vaikeuksia ottaa kymmenen toiston sarjoja pelkällä harjanvarrella. :lol2: Ja tasan jokainen "hahahah lol tein tollein 50 toistoa" -hemmo ei käytä siinä oikeaa tekniikkaa, vaan päästää lantionsa taakse tai selän nyökkäämään eteen.

Word.

Ite treenaan lähestulkoon joka treenini classicci bodarin kanssa, kuka on ottanut kyykyssä 7x230kg, 1x270kg, maastavedossa 300kg jäi loppuojennuksesta kiinni, 1x290kg tuli kuitenkin. Tää kaveri on kyykännyt pitkään vain saadakseen nostettua painon pisteestä A paikkaan B ja on oikeasti ihan helvetin vahva. Sillä on kyllä isot reidet, mutta vielä isompi perse. Nyt ollaan ruvettu tekemään tota edellä mainittua kyykkyä smithissä 4 sekunnin laskuilla, niin tuli kommenttia siitä kuinka "menee reisille niin helvetin hyvin"
 
edellä mainittua kyykkyä smithissä 4 sekunnin laskuilla, niin tuli kommenttia siitä kuinka "menee reisille niin helvetin hyvin"
Smithissähän ton asento onkin sitten jo erilainen. Jalkojen alla ei tarvi koroketta, jalat laitetaan riittävän eteen ja lantion asento on jotain keski- ja etuasennon väliltä. Jos lantio tulee smithissä liian eteen jalkojen ollessa edessä, liike muuttuu sissyksi/limboamiseksi.
 
Lähinnä nää väitteet täällä miten etureisi tekee "lähes 100% työstä". Tais olla Pekka joka alunperin sanoi ton tosin.

Esimerkiksi anatomian ja fysiologian kirjoista. Niiden lukemisessa on se mukava puoli ettei tarvitse arvailla ja mutuilla(tää ihan sulle kun pidät sanasta) mikä ottaa minnekin, vaan pystyy käyttämään ihan omia aivoja.

Luulin, että nykyään omien aivojen käyttämistä ja päättelyä kutsutaan mutuiluksi. Ja Mä sanoin, että etureiden työ on tehty mahdollisimman suureksi. Puhuit kuitenkin mun mutuilusta. Kerro toki mitä mä olen mutuillut, koska mä en luule olevani oikeassa, vaan mä tiedän.

- - - Updated - - -

Smithissähän ton asento onkin sitten jo erilainen. Jalkojen alla ei tarvi koroketta, jalat laitetaan riittävän eteen ja lantion asento on jotain keski- ja etuasennon väliltä. Jos lantio tulee smithissä liian eteen jalkojen ollessa edessä, liike muuttuu sissyksi/limboamiseksi.

Jalat pitääkin ehdottomasti asettaa melko taakse, suunilleen tangon alle, että se homma pelittää samalla tavalla kuin tossa kyykkyvariaatiossa. Ja kantojen alle korkoa kanssa. Koitappa joskus! :thumbs:
 
Luulin, että nykyään omien aivojen käyttämistä ja päättelyä kutsutaan mutuiluksi. Ja Mä sanoin, että etureiden työ on tehty mahdollisimman suureksi. Puhuit kuitenkin mun mutuilusta. Kerro toki mitä mä olen mutuillut, koska mä en luule olevani oikeassa, vaan mä tiedän.

Kuitenkin taisit olla ton Pekan "lähes 100%" väitteen kanssa samaa mieltä?:) Itse voisin muuten mutuilla sen verran, että tossa sun oikeanpuolimmaisessa hienossa piirroksessa oleva tyyli on luultavasti aika riskialtis, koska melkein kaikki paine tulee polvelle. Kiva olisi kuulla jonkun pätevämmän(jto, risumies, kettunen, hulmi esim.) mielipide tähän.

Jos kyykystä haluaa etureisipainotteisen niin miksei vaan tee kapeita, pystyjä painonnostotyylisiä kyykkyjä(liike alkaa polvesta ja persettä ei työnnetä taakse) tosi rauhallisella tempolla? Eikä välttämättä ihan perse lattiaan, kuten tossa vasemmanpuolimmaisessa kuvassa, koska siinä taas pakarat tulee paljon enemmän mukaan. Tämä siis Tomillekin.
 
Et varmaan huomaa, mutta täällä on asetelma "me muut vs. sinä" tässä hommassa. Jätin ton oikeastaan sanomatta sen takia, että en ajatellut siihenkin tartuttavan.

No itse ei ainakaan huvittaisi osallistua keskusteluun, jossa mun biomekaaninen tietämys voidaan kumota sillä, että olen syönyt liikaa ruokaa ja mun rasvaprosentti on korkea.:face:

Tosiaan tuo kolmas kuva oikealta on se tekniikka, jolla porukalla on toisinaan suuria vaikeuksia ottaa kymmenen toiston sarjoja pelkällä harjanvarrella. :lol2: Ja tasan jokainen "hahahah lol tein tollein 50 toistoa" -hemmo ei käytä siinä oikeaa tekniikkaa, vaan päästää lantionsa taakse tai selän nyökkäämään eteen.

Eniten hiertää tämän termin "oikea tekniikka" käyttäminen ilman lisämäärettä, joka voisi tässä tapauksessa olla "oikea tekniikka kehonrakennusmielessä rasituksen siirtämiseen enemmän etureidelle". Eihän kukaan voi olla niin irti todellisuudesta, että jonkun moninivelliikkeen, joka normaalisti kuormittaa useita lihasryhmiä, oikea suoritustekniikka on sellainen, joka tekee liikkeestä vaikeampaa kuin tavallisesti ja menee yhdelle lihakselle. Hyväksyn kyllä selityksen lisämääreen kanssa, mutta onhan se nyt päivän selvää, että biomekaanisesti oikea tapa suorittaa joku liike on sellainen joka on keholle mahdollisimman helppo, tehokas ja luonnollinen eikä vaikea.
 
Ite treenaan lähestulkoon joka treenini classicci bodarin kanssa, kuka on ottanut kyykyssä 7x230kg, 1x270kg, maastavedossa 300kg jäi loppuojennuksesta kiinni, 1x290kg tuli kuitenkin.

Kannattaisi varmaan noilla tuloksilla mennä nostamaan johonkin IPF-kisaan, ellei sitten tuloksissa ole bodari tyyliin kunnon Lapin lisät.
 
Back
Ylös Bottom