Hui, Josef, osuinko arkoihin paikkoihin, kuin noin voimakkaasti hyökkäät?
Ei, vaan lopun viimeksi ei olla älyttömän kaukana joissain perusasioissa, mm. vanhempien vastuu on aivan helvetin tärkeä asia nykypäivän maailmassa. Yksityiskohdissa sen sijaan...
No voihan lollero. Tai oikeastaan ärsyttää alkaa rautalangasta vääntämään.
Britney on roolimalli minusta tai sinusta riippumatta.
Eikö seksivalistuksen aloittaminen ala-asteella kerro siitä yliseksualisoituneesta kulttuurista huomattavasti enemmän kuin Britney-tädin lanteen keikutus?
No lollotilolloo. Rautalanka on ihan jees. Totta helvetissä Britney on roolimalli meistä riippumatta, mutta tyttölapsella pitää olla elämässään muitakin malleja pätemiseen, ettei tarvitse lähteä 16-vuotiaana nettiin omilla kuvilla heruttelemaan tai takertua seksuaalisen itsetunnon pönkittämismielessä yli kolmekymppiseen urheiluohjaajaan, vaikka tämä vähän osaisikin vedellä oikeista naruista. Silkoisessa ja ongelmattoman oloisessa mediaseksissä on nimenomaan se ongelma, että seksin pimeät puolet ovat visusti piilossa (hyväksikäyttö, nettiin ikuisiksi ajoiksi kiertämään jäävät herutuskuvat, sukupuolitaudit, vahinkoraskaudet, muuten vaan huonon jälkimaun jättävät seksikokeilut...) ja se, että erityisesti se että nuorille naisille luodaan keinotekoisesti tarve korostaa omaa seksuaalisuuttaan.
Minusta on lapsen kasvatuksessa jotain pahasti pielessä, jos yli kymmenvuotiaana kuvittelee lasten tulevan jostain haikaran lahjana. Saa olla eri mieltä, jaksan kyllä väitellä tästä melko pitkään. Seksivalistuksen ei tarvitse olla pelkkää kondomien jakelua. Se voi liikkua myös niissä kysymyksissä, miten mediasta tulvivaa purkkaseksuaalisuutta pitäisi käsitellä, se voi antaa vähän käsitystä monogaamisen eläimen pariutumisstrategioista... Etenkin jälkimmäinen auttaisi ehkä vähän välttämään näitä tässä ketjussa alun perin kauhisteltavia tapahtumia.
Eihän tuo ole edes mikään ohje, itse sanoisin että poikakaverit ok, seksi ennen kihloja ei. ja kihloihin aikasintaa 18v. Siinä on miehenmallia ja seksivalistusta tarpeeksi kun kattelee mun munia saunassa. Pojille antaisin seksivalistusta viemälle sen maksullisiin ennen inttiä jos ei muuten ole irronnut.
Milläs tytärtäsi tarkkailet? Se on ihminen, jolla on oma tahto; se jolla on tahto, keksii kyllä keinot. Rajoitukset eivät ole ennaltaehkäisevä strategia. Ne antavat vain mahdollisuuden rangaistukseen jälkikäteen.
Tuossa seuraavassa postissasi vingut tasapuolista kohtelua miehille ja naisille seksiasioissa, oman poikasi taas olet valmis viemään 18-vuotiaana maksullisiin, jos "ei ole irronut". Eli onhan se mies automaattisesti säälittävä, jos ei ole kahdeksantoistakesäisenä päässyt pukille, vai mitä? Ja kenen kanssa se parittelee, jos ne tytöt taas paimennetaan neitsyinä kihloihin ja täysi-ikäisyyteen saakka. Ai niin, mutta onhan meillä nämä auliisti sulojaan jakelevat vanhemmat naiset, vaikka nekin vähän tuota ryöpytystä ovat tässä ketjussa saaneet osakseen :D . Herääpä nyt todellisuuteen ja myös ristiriitaisuuksiin näissä omissa posteissasi...
Seksuaalinen vapautuminen on minusta sitä, että jokainen saa toteuttaa seksuaalisesti itseään niinkuin itse haluaa eikä kärsisi huorittelua, homottelua tai muuta häpeän tunnetta.
Samaa mieltä, mutta ehkä vielä täydentäen "saa toteuttaa seksuaalisesti itseään niinkuin itse haluaa,
vahingoittamatta toisia..."
Samalla kielletään, varsinkin miesten toteuttama seksuaalisuus on nykyään tosi likaisen maineessa.
Enpä nyt sanoisi noinkaan, vaikka toki seksuaalirikollisissa miesten osuus on suurempi. Osin on tietysti taustalla miehen ja naisen erilainen seksuaalisuus ja ihan fyysiset voimasuhteet. Osin voi oikeasti johtua siitä, että tuollaiset "namutätitapaukset" pääsevät helposti kuin koira veräjästä. Siihen taas osasyyllisenä on suo sinunkin asenteesi, että mies on säälittävä raukka, jos ei pillua saa alle kahdeksantoistakesäisenä. Ja mitä tuosta terve viistoistakesäinen kolli vinkumaan jos hehkeältä 28-vuotiaalta sattuu siivun piirakkaa saamaan...
Sarmajan tekstit mm. seksuaalisen häveliäisyyden alkuperästä ovat minulle varsin tuttuja, suosittelen, että tutustut niihin tarkemminkin. En muutenkaan oikein ymmärrä pointtiasi tuoda näitä varsin fiksuja ja ajatuksia herättäviä tekstejä tässä yhteydessä esiin. Kyllä aikuisen ihmisen normaali seksuaalikäyttäytyminen tarkoittaa sitä, että minkään
häpeän kanssa ei tarvitse jatkuvasti omissa seksisuhteissaan painiskella, tätä tarkoitan viestissäni. Ja osin nämä "poistettavat" häpeäntunteet ovat nimenomaan lapsuuden kasvatukseen liittyviä juttuja, joissa ei sinänsä ole mitään väärää, normi meidän yhteiskunnassamme on, että lasten käyttäytymisen seksuaaliset piirteet tukahdutetaan. Yhdessä tuttavantuttavaperheessäni on kehitysvammainen lapsi, jonka kanssa tämä asia ei onnistu, eli opetuksesta huolimatta lapsella on pidäkkeettömiä seksuaalisia elkeitä. Ja tämän takia perhe on eristynyt sosiaalisesti aika tavalla :( .
Mutta ei tuo seksiin liittyvän häpeäntunteen normaali hälventyminen silti tarkoita sitä, että
seksuaalisiin asioihin liittyvä häveliäisyys yleisellä tasolla häviäisi jonnekin aikuistumisen myötä (vaikka tuntuupa se joillakin niinkin käyvän: huh, eräätkin naapurit aikanaan kuljeskelivat kaiket kesät omakotitalon pihalla ilkialastomana ja harrastivat aika seksuaalissävytteistä käyttäytymistä...
). Eli eri asiasta puhutaan kuitenkin... ...no joo, perusviestinä kuitenkin se, että normaalin, psyykkisesti terveen aikuisen ihmisen seksuaalikäyttäytymiseen ei kuulu traumoja, vallankäyttöä eikä häpeää itsestäänselvinä asioina, vaikka kulttuurisesti seksuaalista käyttäytymistä tietty häveliäisyys verhoaakin, eri kulttuureissa hieman vaihtelevalla tavalla. Sen sijaan yksilön seksuaalikäyttäytymiseen voi liittyä tiettyjä pidäkkeitä, hyvänä esimerkkinä esim. tuo jos tiedostaa voimakkaan viehtymyksen vaikkapa nuoriin naisiin tai johonkin erityisen kinkyyn seksikäyttäytymiseen ja kieltäytyy toteuttamasta haaveitaan. Mutta ei tuollaisen tarvitse olla traumatisoivaa tai häpeää aiheuttavaa. Parempi käsitellä asia omassa päässään, sillä ihmismieli on melkoinen velmu keksimään kepposia asioiden oikeuttamiseksi. Ja joskus löytyy se toinenkin kinky tai harvinaisen nuorelta näyttävä parikymppinen :D .
Tuntuuhan nuo koraani/raamattu -ohjeet toimivan suuressa osaa maailmaa ihan hyvin. Minua ihan oikeasti hämmästyttää tuo uskontojen dissaus tässä asiassa. Ikään kuin oma 33v (wanha! ) tietämys (mistä se on saatu?) olisi parempi kuin tuhansien vuosien elämänkokemusten pohjalta tehdyt elämänohjeet, joita suurinosa maailman ihmisistä enemmän tai vähemmän noudattaa vieläkin.
Ei muuta kun kaapu päälle niin ei tarvitse pyöritellä persettä irc:ssä ja miettiä onko pylly liian iso, ja jalat ristissä ennen avioliittoa niin ei tarvitse kuunnella huorittelua tai itkeä tuoppiinsa vanhan pojan/piian kohtaloaan.
Mä olen itse miettinyt, että lestadiolaiset on Suomessa varmaan eniten sinut seksin ja yleensä tasapainoisen elämän kanssa. Ja niillähän on selvät ohjeet ettei tarvitse itse keksiä pyörää uudestaan.
Minä olen pohjalainen ja minun nuoruusikänäni paljastui noista
tasapainoisista lestadiolaisperheistä pari todella rumaa hyväksikäyttötapausta. Tosin nämä vaiettiin tehokkaammin kuoliaaksi kuin nuo namutätitapaukset, ei reposteltu iltalehdissä, ei. Siihen lisätään vielä yksi lapsen itsemurha muun perheen katsellessa niin eipä tuosta muuta voi todeta kuin että hyvää tekee ihmiselle :( . Eipä silti. Tunnen myös tasapainoisia ja onnellisen oloisia lestadiolaisperheitä, mainittakoon tasapuolisuuden vuoksi. Mutta säännöistä ei seuraa automaattisesti onnellisuutta ja oikeita valintoja. Säännöistä voi seurata (ja valitettavan usein seuraa) painostavaa vallankäyttöä ja kulissien takaista hyväksikäyttöä.
Kaapu sinänsä on hyvä ja ihan kannustettava vaihtoehto. Ei ihmisen tarvitse olla väkipakolla seksuaalinen olento, jos siltä tuntuu tai jos vaikka elämässä on sellainen jakso että piirakan ja banaanin tyrkyttäminen kerta kaikkiaan oksettaa.
Ikään kuin oma 33v (wanha! ) tietämys (mistä se on saatu?)
Huomaatko tässä mitään seksuaalista vallankäyttöä
? No en pannut oikeasti pahakseni - tottahan se on, että olen jo täysi muumio ja sopivaisuussääntöjen mukaan tarvitsen seksiä harrastaakseni vähintäänkin raskasta plastiikkakirurgiaa :D. Rumien ja vanhojen parittelu, onko sitä olemassakaan?
Omasta "tietämyksestäni" voin sanoa sen verran, että taustalla on mm. teini-iässä tapahtunut raaka hyväksikäyttökokemus, jonka takia olen lopun elämääni mm. lapseton; mukana omaa typeryyttä toki ja helvetillisen huono onni. Lisätään tuohon muutama vuosi vapaaehtoistyötä nuorten parissa mm. näiden asioiden parissa. En toki ole ammattilainen. En tässä kerjää mitään säälipisteitä ja yhtä lailla olen naurettava ulkonäköpaineiden ym. alla kuten kaikki muutkin tänäkin päivänä.
Tieto ei itsessään suojaa miltään, mutta antaa ainakin fiksulle mahdollisuuden toimia järkevästi. Suvaitsevaisuus taas tarkoittaa mielestäni sitä, että vaikeistakin asioista saa ja pitää puhua, kaikenikäisten kanssa. Tiedän hyvin nuorten tarpeen puhua näistä jonkun neutraalisti asiaan suhtautuvan kanssa (so. ei tuomiota nuoren omalle toiminnalle, pohdintaa ja asioiden katselua). Tynnyrissä kasvattamiseen tai netin kasvattavaan vaikutukseen :D näissä asioissa en suostu uskomaan.