FIGURE PRO Paula Ranta

Ja yleisesti ottaen muutenkin tiedetään paremmin kuin kohde itse, että miten sen kohteen kaikessa pitäisi tehdä; syömisessä (ja syömättä jättämisessä), nukkumisessa, treenauksessa
Tämä huvittaa minuakin. Kaikki tiedetään paremmin kuin kohde itse. Täysin mahdotonta ajatuksenakin. Ei kukaan ulkopuolinen voi tietää mikä on parasta toiselle ihmiselle. Kuten jos minä huutelisin että Frankie sä nukut 2 tuntia liian vähän ja teet hauista 4 kg liian isoilla painoilla. Syömäsi puuro on vääränmerkkistä. Jalkapäiväsi on vääränä viikonpäivänä. Kävit kerran hiihtämässä. Väärin koska minä en tykkää hiihtää. Aivan pässi touhua huudella vinkkejä ihmiselle jonka elämän rytmi, kropan toiminta, geenit, sukupuoli ja tavoitteet ovat täysin erilaiset kuin omat.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En tiedä mistä olet saanut oletuksen että tuplatreeni olisi väärin. Ihan yleinen ja suositeltava treeni tapa harrastelijoillakin.Treenin kokonaismäärä ja intensiteetti ratkaisee. Ei treenikerrat. Monet alan kirjatkin suosittelevat tupla treenejä jos on aikaa treenata. Jos on vaikka käsipäivä aivan hyvin voi tehdä hauikset aamulla ja ojentajat illalla. Treenimäärä ja volyymi on täysin sama kuin tekisit ne kerralla. Treenikerta lyhyempi joka tuo tehoa lisää. Ysärityylin 3 tunnin superheavyduty treeni paljon kuluttavampi ja rikkoo ukon. Hyvin on muistissa kuinka rikki silloin oltiin liian kovan treenin takia.

Tässä samaa mieltä. Netti tuonut tietoa älyttömästi. Homma menee näpertelyksi. Samoin treenissä on jumalattomasti laitteita. Treeni menee monimutkaiseksi kun mukaan pitää saada kaikki mahdolliset laitteet. Mutta en näe ongelmana että nykyään treenataan liian kova. Ehkä jopa päinvastoin. Hifistelevä laitteilla pumppailu ei ole mielestäni yhtä raakaa kun entis ajan pyramidi kyykyt ja vastaavat.
Jos elämässä ei tee mitään muuta, kun treenaa, niin tuplatreenit ok, saadaan 2 anabolista ikkunaa.
Mutta silloin ei tosiaan tehdä mitään muuta.
Ja vaihtelu tässäkin asiassa hyvä. Välillä tuplatreenejä, välillä kerta päivään. Välillä 5 treeniä viikkoon, valillä 3 jne jne
 
Tämä huvittaa minuakin. Kaikki tiedetään paremmin kuin kohde itse. Täysin mahdotonta ajatuksenakin. Ei kukaan ulkopuolinen voi tietää mikä on parasta toiselle ihmiselle. Kuten jos minä huutelisin että Frankie sä nukut 2 tuntia liian vähän ja teet hauista 4 kg liian isoilla painoilla. Syömäsi puuro on vääränmerkkistä. Jalkapäiväsi on vääränä viikonpäivänä. Kävit kerran hiihtämässä. Väärin koska minä en tykkää hiihtää. Aivan pässi touhua huudella vinkkejä ihmiselle jonka elämän rytmi, kropan toiminta, geenit, sukupuoli ja tavoitteet ovat täysin erilaiset kuin omat.
Tämä koskee myös valmentajaa ja valmennettavaa. Siksi vuorovaikutus tärkeä, että valmennettava osaa/uskaltaa kertoa tuntrmuksia ja valmentaja ottaa ne huomioon.
Kukaan valmentaja ei tiedä mitä valmennettava tuntee.
Tässä tullaan kaikkein tärkeimpään asiaan, on opittava tuntemaan oma keho täydellisesti.
Ja valmentaja on onnistunut, kun tekee itsensä tarpeettomaksi valmennettavalle.
 
Heavy Duty = 30 min treeni = Mentzerin idea asiasta = vähän, mutta kovaa
Kuinka paljon Heavy Dutya käytetään nykyään ammatti piireissä ? Onko havaintoja. Itse en ole juurikaan nähnyt systeemiä nykyään. Enempi näkee ns. pumppailu treenejä joiden kesto on pitkä. Ysärillähän Heavu Dutya teki vähän kaikki tasosta riippumatta. Onkos Mega Duty joku systeemi ?
 
Kuinka paljon Heavy Dutya käytetään nykyään ammatti piireissä ? Onko havaintoja. Itse en ole juurikaan nähnyt systeemiä nykyään. Enempi näkee ns. pumppailu treenejä joiden kesto on pitkä. Ysärillähän Heavu Dutya teki vähän kaikki tasosta riippumatta. Onkos Mega Duty joku systeemi ?
Vähän riippuu miten kukanenkin asian ymmärtää.
Edelleen kaikki huiput tekee pudotussarjoja, pakkotoistoja, negatiivisia jne
Nykyään vaan tehdään noiden lisäksi volyymia enempi, mikä ei minusta ole tarpeellista.
 
Vähän riippuu miten kukanenkin asian ymmärtää.
Edelleen kaikki huiput tekee pudotussarjoja, pakkotoistoja, negatiivisia jne
Nykyään vaan tehdään noiden lisäksi volyymia enempi, mikä ei minusta ole tarpeellista.
Tuohon volyymitarpeeseen (sarjamäärissä mitattuna) vaikuttaa myös se ratkaisevasti perustreenaajan kannalta se, onko siinä smith-kyykyn sarjassa kuormaa 100kg vai 300kg. Tuollaisen kovan irtiottokyvyn ja hirveän lihasmassan omaavan huippubodarin treeni on ihan eri lailla kuormittavaa kuin keskiverto wannabe-bodarin. Niissä noususarjoissa tulee jo enemmän volyymia/kuormitusta ennen kovaa työsarjaa kuin wannabebodarin koko treenissä. Eli sikäli se havaintosi/näkökantasi on looginen, että mitä isompi/parempi on kehonrakentajana, niin sen vähemmän kannattaa tehdä.
 
Tuohon volyymitarpeeseen (sarjamäärissä mitattuna) vaikuttaa myös se ratkaisevasti perustreenaajan kannalta se, onko siinä smith-kyykyn sarjassa kuormaa 100kg vai 300kg. Tuollaisen kovan irtiottokyvyn ja hirveän lihasmassan omaavan huippubodarin treeni on ihan eri lailla kuormittavaa kuin keskiverto wannabe-bodarin. Niissä noususarjoissa tulee jo enemmän volyymia/kuormitusta ennen kovaa työsarjaa kuin wannabebodarin koko treenissä. Eli sikäli se havaintosi/näkökantasi on looginen, että mitä isompi/parempi on kehonrakentajana, niin sen vähemmän kannattaa tehdä.
Kyllä.
Aloittelija tarvii enemmän volyymia, kun taas kokeneen pitäisi vähentää (monet luulee, että pitää lisätä, suuremman lihasmassan takia) volyymia, paremman irriottokyvyn takia (toki myös tämä yksilöllistä, mutta teoriassa näin tulisi olla)
 
Myös mitä kokeneempi sen vaikeammaksi tulee lihasmassan hankinta, senkin takia kaikki ns. turhat sarjat (ei kehittävät) tulisi jättää pois.
 
Ja kaikki muukin ylimääräinen kulutus niin treeneissä kuin elämässä yleensä
Joo ja vaikka sen muun elämän ylimääräisen kulutuksen pystyisi kompensoimaan syömällä (johon kaikki ei edes pysty, esim. kova metabolia/suurehko lihasmassa yhdistettynä fyysiseen työhön), niin ei siltikään ole sama asia kuin ilman sitä ylimääräistä kuluttavaa aktiviteettia. Energiatasot ei siihen urheilemiseen/treenaamiseen ole samalla tasolla kuitenkaan. Monet joutuu tekemään kompromisseja sitten, riippuen siitä mitä palikoita elämässään pitää prioriteettina. Kilpaurheilijalle tai ammattiurheilijallehan se homma pitäs ainakin olla aika korkealle prioriteettilistalla, mikäli kehitystä ja menestystä haluaa. Tietysti on luonnonoikkuja jotka kykenee vaikka mihin, mutta ei voi yleistää. Ihan saliharrastelijanakin ja/tai kilpavoimailijana olen huomannut, että henkilökohtaisesti kaikkein pahin lihasmassan ja voiman kehityksen kannalta itselleni on kuluttava työ. Eräs uransa lopettanut lahjakas keihäänheittäjä mulle totesi, että hänen paluuyritykset loukkaantumisten jälkeen pilasi ylipäätään työt(tehtaassa). Kun ei enää urheilemalla pelkästään toimeentullut. Tuollaisessa teholajissa, jossa pikavoima- ja koordinaatio-ominaisuudet korostuu, on se efekti varmaan kaikkein pahin, jos väsyneenä harjoittelee. Tietysti harjoittelua voi muokata, mutta ei takuulla pääse samalle tasolle kuin maksimoimalla palautuminen ja treenaamalla pääosin kahdesti päivässä.
 
Kyllä.
Aloittelija tarvii enemmän volyymia, kun taas kokeneen pitäisi vähentää (monet luulee, että pitää lisätä, suuremman lihasmassan takia) volyymia, paremman irriottokyvyn takia (toki myös tämä yksilöllistä, mutta teoriassa näin tulisi olla)
Mitä mieltä voiman kannalta?Vähän vai paljon volyymia?Vai vaihtelevasti?Andrey Malanichev piti volyymin alhaalla,muistaakseni.
 
Ysärin kemiat olivat silloin ihan eri luokkaa kuin nykyää, tuote oli 99% varmuudella sitä mitä pitikin
Toi selittääkin variksen äänen ja kivestä veistetyt kasvonpiirteet mitä näillä nykyisillä fitness-staroilla, nopealla aikataululla pilataan naisellisuus loppuiäksi kun syödään 5mg Anavaria ja siinä onkin +10mg metyylitestoa.
 
@SUPERMASSA Kerroppas rehellisesti oma mielipiteesi Paulan treenisysteemistä, vaikka oletkin hänen taustajoukoissa mukana.

Onko mielestäsi kauaskantoista treenaa ilman lepopäiviä, keventelyjä tai lepoviikkoja 7 aerobista ja 14 punttia viikkoon? Näätkö tossa aerobisen hinkuttamisessa järkeä, ihan turhaa kulutusta ja kisakunnon kynnyksellä ei edes kehity optimaalisesti, silti vedetään kaikki överiksi.
 
Onko sillä loppupeleis merkitystä oli systeemi mikä tahansa? Paulan ongelma tuolle tasolle on huono genetiikka. Ei sitä lähtökohtaa muuks muuteta, teki niin tai näin. Mielenkiintoista silti nähdä millainen paketti sieltä jytkähtää ku oikein tuupataan
 
Muutenkin alkanut huvittamaan, että kun joka ikinen päivä kysytään, että miten treenit meni, niin ne meni shamaanin mielestä hyvin.
Nyt lainaan poikkeuksellisesti itseäni, koska tänään aivan selkeästi Paulan stoorista näki, että tätä lankaa luetaan, sillä tämä kommenttini oli otettu puheenaiheeksi. 🙂

Älkää nyt vaan tapojanne muuttako, jos kerran aina on hyvä päivä, niin sehän on vaan plussaa. Mun on vaan vaikea uskoa, että kertaakaan ei olisi väsynyttä tai muuten vaan ei kulkisi. Itsellä ja omilla tutuilla kuitenkin on välillä niitä päiviä, kun ei vaan suju, rauta painaa tavallista enemmän.

Ehkäpä jatkossa saamme kuulla vastauksia muihinkin täällä mietittyihin juttuihin, kuten nyt vaikka siihen miksi offillakin halutaan pysyä kisakireydessä, miksi yhtään lepopäivää ei pidetä ikinä tai miksi saman puuron hämmentämistä kuvataan joka päivä uudelleen someen. 😉
 
Nyt lainaan poikkeuksellisesti itseäni, koska tänään aivan selkeästi Paulan stoorista näki, että tätä lankaa luetaan, sillä tämä kommenttini oli otettu puheenaiheeksi. 🙂

Älkää nyt vaan tapojanne muuttako, jos kerran aina on hyvä päivä, niin sehän on vaan plussaa. Mun on vaan vaikea uskoa, että kertaakaan ei olisi väsynyttä tai muuten vaan ei kulkisi. Itsellä ja omilla tutuilla kuitenkin on välillä niitä päiviä, kun ei vaan suju, rauta painaa tavallista enemmän.

Ehkäpä jatkossa saamme kuulla vastauksia muihinkin täällä mietittyihin juttuihin, kuten nyt vaikka siihen miksi offillakin halutaan pysyä kisakireydessä, miksi yhtään lepopäivää ei pidetä ikinä tai miksi saman puuron hämmentämistä kuvataan joka päivä uudelleen someen. 😉

Olisi kyllä mahtava jos Paula ja Arto vaistailis pakkiksen kysymyksiin! Ja sehän on hyvä jos reenit menee aina hyvin ja on positiivinen fiilis. Nyt vaan kaasua, sillon pitää takoa ku rauta on kuuma!
 
@SUPERMASSA Kerroppas rehellisesti oma mielipiteesi Paulan treenisysteemistä, vaikka oletkin hänen taustajoukoissa mukana.

Onko mielestäsi kauaskantoista treenaa ilman lepopäiviä, keventelyjä tai lepoviikkoja 7 aerobista ja 14 punttia viikkoon? Näätkö tossa aerobisen hinkuttamisessa järkeä, ihan turhaa kulutusta ja kisakunnon kynnyksellä ei edes kehity optimaalisesti, silti vedetään kaikki överiksi.
En ole taustajoukoissa, mutta konsultoin jos kysytään.
Kaikkihan tietää, että minä suosittelisin vähempi treeniä, mutta niin minuakin on "haukuttu", kun en kantanut kauppakasseja jne, mutta mutta arvostelijat eivät kehittyneet murto osaa siitä mitä minä minun systeemeillä ja geeneillä näitä ei aina selitellä.
Jos seuraaviin kisoihin on saatu taas hyvä kehitys, niin antaa mennä.
Tulokset on tällä hetkellä erittäin hyviä ja niin kauan, kun kehittyy homma toimii.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom