Eli kukaan ei sitten voi arvostella tai esittää kritiikkiä mistään, jos ei itse ole henkilökohtaisesti tuotetta tai palvelua testannut. Otetaan räikeä esimerkki, 18-vuotias lukiolainen tarjoaa terapiapalveluita, niin siitä ei voi esittää kritiikkiä, kun en ole ostanut sitä palvelua ja minulla ei ole siitä tarkkoja speksejä? Jos jotain tuotetta/palvelua pitää ylihintaisena sisältöön nähden, tätäkö ei voi arvostella jos ei itse ole tuotetta/palvelua ostanut? Kokemattoman valmentajan 3 viikon rasvanpoltto-ohjelma 160 euron hintaan on mielestäni aika kallis, ei tämän toteaminen vaadi edes ohjelman näkemistä. En myöskään usko tuolla koulutuksella ja kokemuksella olevan mahdollista kovin yksilökohtaisesti räätälöidä ohjelmia rajoitteiden mukaan, esim vammojen kohdalla usein olisi suotavaa olla fysioterapian koulutus tai ainakin konsultaatio, ennen kuin alkaa valmennusta tarjoamaan. Mutta kuten sanoin jo aiemmin, minua ei haittaa että Paula ohjelmiaan tarjoaa, niin tekee melkeen joka toinen instafitnessvalmentaja.
En sanonut että Paulan ohjelmat olisi huonoja, en oikeastaan ottanut edes mitään kantaa ohjelman mahdolliseen sisältöön. Sanoin, että todennäköisesti 20-vuotiaat somettajat eivät ole ammattitaitoisia valmentajia ja hieman ihmettelen sitä, miksi joku päätyy valitsemaan heidät valmentajikseen, kun markkinoilla olisi kokeneita ja ammattitaitoisiakin valmentajia tarjolla. Jos tämän mielipiteen esittäminen antaa minusta täyden idiootin kuvan, olkoon sitten niin. Teistä, ketkä keskitytte enemmän haukkumaan toisia keskustelijoita idiooteiksi kuin keskustelemaan itse asiasta, saa varmasti huomattavasti fiksumman kuvan kuin meistä kateellisista kitisijöistä.
Käydäänpä tämän keskustelun vaiheet läpi nyt uudelleen. Mä lainasin sun viestistä vain tämä osan:
Kukaan ei varmaan pahastu, jos käyn antamassa huonon arvostelun Samsungin uudesta puhelimesta specsien perusteella, tai kommentoin jonkun siivouspalvelun olevan mielestäni ylihintainen sisältöön nähden. Mutta kun joku nuori laittaa omia pt-palveluita myyntiin, niin niitä sitten ei saisi arvostella?? Mikä logiikka tässä on?
Ja viimeiseen kysymykseen mä vastasin ihan yleisesti, en edes kohdistanut sitä mitenkään sinuun. Lue uudelleen se lainaus ja mun vastaus.
Sä itse esität kritiikkiä henkilön henkilökohtaisessa ketjussa "yleisellä tasolla" sellaisilla spekseillä, joka vastaa juuri ketjun kohdetta ja joka kohdentuu henkilön vitun elinkeinoon.
Mutta sitten kun mä sanon sanan idiootti, edes kohdistamatta sitä sinuun millään tavalla niin sä soijapoika pillahdat itkuun. Pitäs tollasta soijapoikaa pölisyttää pitkin korvia ja kattoo josko sais vähän soijaa pölistettyä pois. Mun vastaus, vaikka se olisikin ollut kohdistettu sinuun, ei vaikuta mitenkään sun elämään eikä sun elinkeinoon. Toisin kun sun antama "yleinen kritiikki", jonka speksit kohdistat juuri osumaan ketjun henkilöön. Mieti vittu mikä pelle sä oot. Ihan vitun täys uuvatti. Ite kohdistat kritiikkinä henkilön elinkeinoon, mut sit ku saat sitä ite netissä tuntemattomalta nimimerkiltä niin alat pillittämään.
Ja mitä vitun ammattitaitoa jonku tavan pulliaisen valmentaminen vaatii? Ei yhtään mitään, pientä perehtymistä ruokailuun ja treenaamiseen. Yhtä typerää on sanoa, että jos ostaa kotiin siivoojan, että se ei voi olla 20 vuotias somettaja, kun siinä siivoomisessa tarvii ammattitaitoa. Vittu siinä osteta mitään erityisosaamista, vaan sitä asiaa, johon itse ei halua käyttää aikaa. En mä osta kotiin siivoojaa sen takia, että en itse osaa siivota, vaan siksi että haluan käyttää sen ajan johonkin muuhun. Ihan sama koskee noita tavan pulliaisten valmennuksia, ne ostaa ne sen takia, että ne ei itse halua käyttää aikaa sen tiedon etsimiseen. Ne ostaa sen tiedon joltakin muulta, jolla se jo on. Kyllä kuka vaan osaa saatana imuroida ja pestä lattiat tai väsätä 1900-2300 kcal pävittäisen ruokavalion ja kertoa miten hauista treenataan. Toiset vaan ostaa sen joltain, joka osaa sen kasata yhteen pakettiin jo omalla kokemuksellaan. Ei siinä vittu tarvii mitään erityisosaamista. Kyllä 20 vuotias hieman enemmän saliin ja ruokavalioon perehtynyt varmasti osaa sen tehdä, ei siinä avaruusrakettia kasata.
Jos sä oot huolissasi noista valmennuksista niin miksi sä et oo itkemässä "yleisellä tasolla" sellaisten henkilöiden ketjuissa, jotka myy vaan jonkin parissa minuutissa väsätyn nettiohjelman? Tarviiko paperille merkityn "hauiskääntö seisten tangolla 3x10 ja hauiskääntö käsipainoilla istuen 3x10" kirjoittaminen jotain erityistä ammattitaitoa, joka tulee vasta vuosien treenaamisen jälkeen? Miksi kukaan ostaa sellaista ohjelmaa, kun siinä ei oteta mitenkään huomioo esimerkiksi henkilön erityistarpeita? Mut et sä siellä oo itkemässä samaa paskaa.
Ja disclaimerina. Puhun tässä nyt ihan tavan pulliaisten valmennuksista. Kilpailutason tai muuten normaalia kovempaan kuin pelkkään "kesäksi kuntoon" -valmennukset ovat sitten oma erityisalansa ja siellä varmasti vaaditaan jo ihan oikeaa erityisosaamista.