FIGURE PRO Paula Ranta

Eli kukaan ei sitten voi arvostella tai esittää kritiikkiä mistään, jos ei itse ole henkilökohtaisesti tuotetta tai palvelua testannut. Otetaan räikeä esimerkki, 18-vuotias lukiolainen tarjoaa terapiapalveluita, niin siitä ei voi esittää kritiikkiä, kun en ole ostanut sitä palvelua ja minulla ei ole siitä tarkkoja speksejä? Jos jotain tuotetta/palvelua pitää ylihintaisena sisältöön nähden, tätäkö ei voi arvostella jos ei itse ole tuotetta/palvelua ostanut? Kokemattoman valmentajan 3 viikon rasvanpoltto-ohjelma 160 euron hintaan on mielestäni aika kallis, ei tämän toteaminen vaadi edes ohjelman näkemistä. En myöskään usko tuolla koulutuksella ja kokemuksella olevan mahdollista kovin yksilökohtaisesti räätälöidä ohjelmia rajoitteiden mukaan, esim vammojen kohdalla usein olisi suotavaa olla fysioterapian koulutus tai ainakin konsultaatio, ennen kuin alkaa valmennusta tarjoamaan. Mutta kuten sanoin jo aiemmin, minua ei haittaa että Paula ohjelmiaan tarjoaa, niin tekee melkeen joka toinen instafitnessvalmentaja.

En sanonut että Paulan ohjelmat olisi huonoja, en oikeastaan ottanut edes mitään kantaa ohjelman mahdolliseen sisältöön. Sanoin, että todennäköisesti 20-vuotiaat somettajat eivät ole ammattitaitoisia valmentajia ja hieman ihmettelen sitä, miksi joku päätyy valitsemaan heidät valmentajikseen, kun markkinoilla olisi kokeneita ja ammattitaitoisiakin valmentajia tarjolla. Jos tämän mielipiteen esittäminen antaa minusta täyden idiootin kuvan, olkoon sitten niin. Teistä, ketkä keskitytte enemmän haukkumaan toisia keskustelijoita idiooteiksi kuin keskustelemaan itse asiasta, saa varmasti huomattavasti fiksumman kuvan kuin meistä kateellisista kitisijöistä.

Käydäänpä tämän keskustelun vaiheet läpi nyt uudelleen. Mä lainasin sun viestistä vain tämä osan:

Kukaan ei varmaan pahastu, jos käyn antamassa huonon arvostelun Samsungin uudesta puhelimesta specsien perusteella, tai kommentoin jonkun siivouspalvelun olevan mielestäni ylihintainen sisältöön nähden. Mutta kun joku nuori laittaa omia pt-palveluita myyntiin, niin niitä sitten ei saisi arvostella?? Mikä logiikka tässä on?

Ja viimeiseen kysymykseen mä vastasin ihan yleisesti, en edes kohdistanut sitä mitenkään sinuun. Lue uudelleen se lainaus ja mun vastaus.
Sä itse esität kritiikkiä henkilön henkilökohtaisessa ketjussa "yleisellä tasolla" sellaisilla spekseillä, joka vastaa juuri ketjun kohdetta ja joka kohdentuu henkilön vitun elinkeinoon.
Mutta sitten kun mä sanon sanan idiootti, edes kohdistamatta sitä sinuun millään tavalla niin sä soijapoika pillahdat itkuun. Pitäs tollasta soijapoikaa pölisyttää pitkin korvia ja kattoo josko sais vähän soijaa pölistettyä pois. Mun vastaus, vaikka se olisikin ollut kohdistettu sinuun, ei vaikuta mitenkään sun elämään eikä sun elinkeinoon. Toisin kun sun antama "yleinen kritiikki", jonka speksit kohdistat juuri osumaan ketjun henkilöön. Mieti vittu mikä pelle sä oot. Ihan vitun täys uuvatti. Ite kohdistat kritiikkinä henkilön elinkeinoon, mut sit ku saat sitä ite netissä tuntemattomalta nimimerkiltä niin alat pillittämään.

Ja mitä vitun ammattitaitoa jonku tavan pulliaisen valmentaminen vaatii? Ei yhtään mitään, pientä perehtymistä ruokailuun ja treenaamiseen. Yhtä typerää on sanoa, että jos ostaa kotiin siivoojan, että se ei voi olla 20 vuotias somettaja, kun siinä siivoomisessa tarvii ammattitaitoa. Vittu siinä osteta mitään erityisosaamista, vaan sitä asiaa, johon itse ei halua käyttää aikaa. En mä osta kotiin siivoojaa sen takia, että en itse osaa siivota, vaan siksi että haluan käyttää sen ajan johonkin muuhun. Ihan sama koskee noita tavan pulliaisten valmennuksia, ne ostaa ne sen takia, että ne ei itse halua käyttää aikaa sen tiedon etsimiseen. Ne ostaa sen tiedon joltakin muulta, jolla se jo on. Kyllä kuka vaan osaa saatana imuroida ja pestä lattiat tai väsätä 1900-2300 kcal pävittäisen ruokavalion ja kertoa miten hauista treenataan. Toiset vaan ostaa sen joltain, joka osaa sen kasata yhteen pakettiin jo omalla kokemuksellaan. Ei siinä vittu tarvii mitään erityisosaamista. Kyllä 20 vuotias hieman enemmän saliin ja ruokavalioon perehtynyt varmasti osaa sen tehdä, ei siinä avaruusrakettia kasata.

Jos sä oot huolissasi noista valmennuksista niin miksi sä et oo itkemässä "yleisellä tasolla" sellaisten henkilöiden ketjuissa, jotka myy vaan jonkin parissa minuutissa väsätyn nettiohjelman? Tarviiko paperille merkityn "hauiskääntö seisten tangolla 3x10 ja hauiskääntö käsipainoilla istuen 3x10" kirjoittaminen jotain erityistä ammattitaitoa, joka tulee vasta vuosien treenaamisen jälkeen? Miksi kukaan ostaa sellaista ohjelmaa, kun siinä ei oteta mitenkään huomioo esimerkiksi henkilön erityistarpeita? Mut et sä siellä oo itkemässä samaa paskaa.

Ja disclaimerina. Puhun tässä nyt ihan tavan pulliaisten valmennuksista. Kilpailutason tai muuten normaalia kovempaan kuin pelkkään "kesäksi kuntoon" -valmennukset ovat sitten oma erityisalansa ja siellä varmasti vaaditaan jo ihan oikeaa erityisosaamista.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
"Käydäämpä keskustelu uudelleen"

-> "soijapoika pillahti itkuun", "tollasta pitäs pölisyttää pitkin korvia", "vittu mikä pelle"
Ja nämä kaikki sait sisällytettyä ensimmäiseen kappaleeseen, voisi pitää jonkunlaisena saavutuksena.

Kuten jo aiemmin todettu moneen kertaan, tässä ketjussa näyttää olevan turha edes yrittää käydä edes jonkun tasoista keskustelua, kun kirjoittajien taso keskustella on tätä luokkaa. Mutta eipä siinä mitään, voitte ihan vapaasti jatkaa tuota haukkumista ja nimittelyä, se jos joku on rakentavaa :giggle:
 
Onko Paula vaihtanut lisäravinnesponssia, näky mainostavan Fitnesstukku koodi pakkotoisto15-Shoppia? Laittelee myös sydämiä Fitnesstukku koodi pakkotoisto15:n somepostauksiin. Onko Paula enään Vatasen tallissa lainkaan?
 
Ja mitä vitun ammattitaitoa jonku tavan pulliaisen valmentaminen vaatii? Ei yhtään mitään, pientä perehtymistä ruokailuun ja treenaamiseen. Yhtä typerää on sanoa, että jos ostaa kotiin siivoojan, että se ei voi olla 20 vuotias somettaja, kun siinä siivoomisessa tarvii ammattitaitoa. Vittu siinä osteta mitään erityisosaamista, vaan sitä asiaa, johon itse ei halua käyttää aikaa.
Tämä on myös minun pointti. Ohjelmia, ruokavalioita ja muita ostetaan erittäin yleisesti sen takia kun ei ole itsellä aikaa ja mielenkiintoa etsiä niitä. Jokainen kyllä voisi ne halutessaan kopsata netistä ilmaiseksi. Taviksien ohjelma ei todellakaan tarvitse olla mikään Suomen valmentaja kerman kehittelemä tieteellisesti paras kuningas ohjelma. Perus toimivan ohjelman ja ruokavalion osaa suunnitella ei koulutettu perus treenaajakin. Hinta voi olla myöskin paljon alempi kuin marinoituneilla ammatti valmentajilla. Sekin merkkaa paljon. Eihän autoakaan käytetä autopesussa sen takia että homma olisi rakettitiedettä johon ei tavis pysty. Kuten B-Icen mainitsema siivooja palkataan siksi kun itseä ei kiinnosta siivota. Ei vaadi nasan kouluttamaa siivoojaa. Kyllä tehtiin taas yksinkertaisesta asiasta vaikeaa. Mutta sovitaan sitten niin että taviksien ohjelman pystyy tekemään vain valmennus eliitti 🤷‍♂️ Kaikkien muiden ohjelmat ovat ihan paskoja. Varmaan pakkislaistenkin ohjelmista 90% on ihan onnettomia koska niitä ei ole suunnitellut maailman kovimmat valmentajat.
 
Tämä on myös minun pointti. Ohjelmia, ruokavalioita ja muita ostetaan erittäin yleisesti sen takia kun ei ole itsellä aikaa ja mielenkiintoa etsiä niitä. Jokainen kyllä voisi ne halutessaan kopsata netistä ilmaiseksi. Taviksien ohjelma ei todellakaan tarvitse olla mikään Suomen valmentaja kerman kehittelemä tieteellisesti paras kuningas ohjelma. Perus toimivan ohjelman ja ruokavalion osaa suunnitella ei koulutettu perus treenaajakin. Hinta voi olla myöskin paljon alempi kuin marinoituneilla ammatti valmentajilla. Sekin merkkaa paljon. Eihän autoakaan käytetä autopesussa sen takia että homma olisi rakettitiedettä johon ei tavis pysty. Kuten B-Icen mainitsema siivooja palkataan siksi kun itseä ei kiinnosta siivota. Ei vaadi nasan kouluttamaa siivoojaa. Kyllä tehtiin taas yksinkertaisesta asiasta vaikeaa. Mutta sovitaan sitten niin että taviksien ohjelman pystyy tekemään vain valmennus eliitti 🤷‍♂️ Kaikkien muiden ohjelmat ovat ihan paskoja. Varmaan pakkislaistenkin ohjelmista 90% on ihan onnettomia koska niitä ei ole suunnitellut maailman kovimmat valmentajat.

En voi ymmärtää tätä logiikkaa. Jos sanon etten ostaisi 1-2v lajia harrastaneelta 20-vuotiaalta sali- ja ruokaohjelmaa ja että mielestäni on kyseenalaista että tätä markkinoidaan Instagramissa kymmenille tuhansille "kaikille sopivana valmennuksena", olen sitten sitä mieltä että tavisten (keiden?) ohjelmia saa tehdä vain maailman valmennuseliitti (eli ketkä?). Etkö ihan oikeasti näe tässä mitään epäeettistä? Valmentajan vastuusta on puhuneet mm. Piia Pajunen joka myös elättää itsensä valmentamisella.

Tämä koko keskustelu on kyllä kummallinen. Porukka suuttuu ja alkaa kirjoittaa viestit kirosanoja täyteen kun keskustellaan todella poikkeavista treenitavoista. Ja sitten vielä kehdataan kyseenalaistaa onko järkevää mennä poskiontelotulehduksessa salille. :D kyllä todellakin ammattitaitoisen valmentajan tehtävä on painaa jarrua siinä vaiheessa kun treenataan sairaana.
 
Sattumoisin on helkutin laaja tuttavapiiri. Valitan jos sinulla ei ole 🤷‍♂️ Voin vittuillakseni mainita joitain. Tällä hetkellä vahvinlajeissa treenikaverina on nelinkertainen MM mitalisti ja 7 kertainen SM mitalisti. Samassa porukassa treenaa ainakin kaksi voimanoston sm ja mm mitalistia. Yhdellä maven suomen enkka hallussa edelleen ja yhdellä kyykyyn SE tulos. Nyrkkeilyn puolella joka treeneissä on sm kisa ottelijoita joiden kanssa sparrataan. Painonnoston saralla kaverina on ainakin kolme kilpailijaa. Yhdellä EM mitali. Työkaverina on se yhdistetyn maajoukkuemies. Siihen kun lisää painin, vapaa ottelun ja taekwondon puolelta treenikaverit niin mietipä sitä. Katsos kun osa harrastaa montaa eri lajia ja treenaa samoissa paikoissa missä mestaritkin 😉 Minkä minä sille voin jos treenikavereina on kovia tekijöitä joilta saan oppia kokoajan 🤷‍♂️ Ps. Olenko jossain väittänyt että minulla on pokaaleita ja olen itse kova urheilija ? Sattumoisin ei löydy kuin kolme pokaalia itseltä enkä ole erityisen lahjakas mihinkään lajiin. Menee aika oudoksi kun siitäkin saa vittuilua jos treenaa menestyneitten urheilijoitten kanssa. Hankkikaa elämä ja liikkukaa muualla kuin omalla hikisellä salilla niin tapaatte ihmisiä.
Ja Sauli Niinistö on varmaan sun saunakavereita.
 
Tämä on myös minun pointti. Ohjelmia, ruokavalioita ja muita ostetaan erittäin yleisesti sen takia kun ei ole itsellä aikaa ja mielenkiintoa etsiä niitä. Jokainen kyllä voisi ne halutessaan kopsata netistä ilmaiseksi. Taviksien ohjelma ei todellakaan tarvitse olla mikään Suomen valmentaja kerman kehittelemä tieteellisesti paras kuningas ohjelma. Perus toimivan ohjelman ja ruokavalion osaa suunnitella ei koulutettu perus treenaajakin. Hinta voi olla myöskin paljon alempi kuin marinoituneilla ammatti valmentajilla. Sekin merkkaa paljon. Eihän autoakaan käytetä autopesussa sen takia että homma olisi rakettitiedettä johon ei tavis pysty. Kuten B-Icen mainitsema siivooja palkataan siksi kun itseä ei kiinnosta siivota. Ei vaadi nasan kouluttamaa siivoojaa. Kyllä tehtiin taas yksinkertaisesta asiasta vaikeaa. Mutta sovitaan sitten niin että taviksien ohjelman pystyy tekemään vain valmennus eliitti 🤷‍♂️ Kaikkien muiden ohjelmat ovat ihan paskoja. Varmaan pakkislaistenkin ohjelmista 90% on ihan onnettomia koska niitä ei ole suunnitellut maailman kovimmat valmentajat.
Puhutaanko valmennuksesta vai ohjelmien & ruokavalion myynnistä, sillä on iso ero. Ohjelmien ja ruokavalion myyntiä voi harrastaa aivan kuka tahansa joka osaa vähän Googlea käyttää, mutta se alottelija tartteis ammattilaista enemmän ihan ruohonjuuritason valmennusta. Eli tekniikoita, liikkeiden soveltamista vammojen ja liikkuvuuden mukaan, ruokavalion kustomointia, selitystä selityksen perään että miksi asiat tehdään tietyllä tavalla eikä toisella, jne. Netti on pullollaan noita "ammatti-pt" tyyppejä jotka lätkäsee satasella tai kahdella sulle sähköpostin kautta geneeriset treenikierrot ja ruokavaliot joita noudattaa ja homma on siinä, ei tietoakaan että kyselisivät asiakkaalta miten treenit menee tai pyytäisivät tekniikkavideota kommentoitavaks. Itse on tämmöstä toimintaa harjottavia kutsu valmentajiksi, en edes personal trainereiksi. Ammattilainen osaa suhtautua kriittisesti ohjeisiin ja pystyy ohjaamaan itteään, mutta se tavis tartteis noiden ohjeiden lisäksi myös sen tekniikkatsekin ettei pasko kroppaansa, ne perustelut tekemiselle, sekä sen henkisen tuen koska valmiudet itseohjautuvaan kehitykseen, tekemiseen ja kurinalaisuuteen on huomattavasti ammattiurheilijaa matalammat.

Enkä ota tässä kantaa mitä tän topicin kohteena oleva urheilija tekee, en ole perehtynyt liiketoimintaansa tai mitä hän asiakkailleen myy. Eli myykö valmennuspalvelua, vai ruokavaliota&ohjelmaa, ja kuuluuko pakettiin tuo ohjaus & kustomointi asiakkaan tarpeiden mukaan, vai onko kyse puhtaasti papereiden heittelystä rahaa vastaan.
 
Puhutaanko valmennuksesta vai ohjelmien & ruokavalion myynnistä, sillä on iso ero. Ohjelmien ja ruokavalion myyntiä voi harrastaa aivan kuka tahansa joka osaa vähän Googlea käyttää, mutta se alottelija tartteis ammattilaista enemmän ihan ruohonjuuritason valmennusta.
Minä puhun ruokavalion ja ohjelmien myynnistä. Ymmärrät varmaan että täydelliseen valmennus pakettiin on hyvin harvalla varaa. Meidän salilla taisi olla ohjelman laatiminen plus yksi ohjaus kerta 69e. "Ammatti peeteen" valmennus paketit taas 500-1000e. ( Ruokavalio, ohjelma, 10-20 tapaamista). Voin sanoa ettei kyseisiä paketteja osta juuri kukaan vasta alkaja. Ovat lähinnä kilpailuihin tähtäävien juttuja.
 
Ja sitten vielä kehdataan kyseenalaistaa onko järkevää mennä poskiontelotulehduksessa salille. :
Oletko ollut vierestä katsomassa kuinka paha poskiontelotulehdus on ollut kyseessä ? Aika monessakin sairaudessa on eri asteita. Mimmi on varmaan pari vuotta elänyt ja treenannut noin ja hyvin porskuttaa. Voin vaikka lyödä isonkin vedon että on parin vuoden päästä yhtä terve kuin nyt ja täällä huudellaan että "kohta on ylikunnossa"
Jos sanon etten ostaisi 1-2v lajia harrastaneelta 20-vuotiaalta sali- ja ruokaohjelmaa
Vaihtoehtona olisi ettet hanki ohjelmaa ollenkaan ja et aloita koko harrastusta. Edelleen aloittelijan ohjelman ja ruokavalion osaa laatia kuka tahansa joka ymmärtää asian perusteet. Voidaan vaikka pistää 20 erilaisen valmentajan aloittelijan ohjelmaa vierekkäin niin et erota mikä on kenenkin laatima. Ainoa ero on hinta. Eikä se ole aina niin että iso tekijä laatii parhaat systeemit. Aloittelija kaverini irtisanoi Fit Farmin sika kalliin treenipakettinsa. Systeemi oli ihan liian monimutkainen perheelliselle tavikselle. Enempi vaikutti kisabodarin setiltä. Ruokavaliossa eri ruuat joka aterialla ja määristä ei saanut poiketa yhtään. Moni perus ruoka oli korvattu ihme himalajan yrteillä ja vuoristo kiiveillä. Kertaakaan ei voinut syödä samaa perus terveellistä kotiruokaa kuin muu perhe. Ruokavalion suunnittelu vei niin paljon aikaa että meni koko motivaatio harrastukseen. Sai uuden alun kun otti "tyhmän vain pari vuotta treenanneen" ohjelman käyttöön. Simppeli perus ohjelma ja ruokavalio.
 
No ei kukaan lääkäri määrää poskiontelotulehdukseen antibiootteja huvikseen.

Myöskään ambulanssilla ei lähdetä yöllä päivystykseen ihan tyhjän takia.
Voit sä ne antibiootit saada esimerkiksi joihinkin ihoinfektioihin (esim märkärupi) tai korvatulehdukseen.

Kumpikaan edellämainituista ei estä salitreeniä. Ainakin mulle molemmista määrätty ja kerrottu et painitreenit on nounou ihoinfektiolla mut puntille vaan vapaasti kunhan infektiokohta on peitetty
 
Puhutaanko valmennuksesta vai ohjelmien & ruokavalion myynnistä, sillä on iso ero. Ohjelmien ja ruokavalion myyntiä voi harrastaa aivan kuka tahansa joka osaa vähän Googlea käyttää, mutta se alottelija tartteis ammattilaista enemmän ihan ruohonjuuritason valmennusta. Eli tekniikoita, liikkeiden soveltamista vammojen ja liikkuvuuden mukaan, ruokavalion kustomointia, selitystä selityksen perään että miksi asiat tehdään tietyllä tavalla eikä toisella, jne. Netti on pullollaan noita "ammatti-pt" tyyppejä jotka lätkäsee satasella tai kahdella sulle sähköpostin kautta geneeriset treenikierrot ja ruokavaliot joita noudattaa ja homma on siinä, ei tietoakaan että kyselisivät asiakkaalta miten treenit menee tai pyytäisivät tekniikkavideota kommentoitavaks. Itse on tämmöstä toimintaa harjottavia kutsu valmentajiksi, en edes personal trainereiksi. Ammattilainen osaa suhtautua kriittisesti ohjeisiin ja pystyy ohjaamaan itteään, mutta se tavis tartteis noiden ohjeiden lisäksi myös sen tekniikkatsekin ettei pasko kroppaansa, ne perustelut tekemiselle, sekä sen henkisen tuen koska valmiudet itseohjautuvaan kehitykseen, tekemiseen ja kurinalaisuuteen on huomattavasti ammattiurheilijaa matalammat.

Enkä ota tässä kantaa mitä tän topicin kohteena oleva urheilija tekee, en ole perehtynyt liiketoimintaansa tai mitä hän asiakkailleen myy. Eli myykö valmennuspalvelua, vai ruokavaliota&ohjelmaa, ja kuuluuko pakettiin tuo ohjaus & kustomointi asiakkaan tarpeiden mukaan, vai onko kyse puhtaasti papereiden heittelystä rahaa vastaan.
Kyllä hän valmennuksesta puhuu, ja eihän tommonen onlinevalmennus niitä tekniikoita oikein opeta. Ei taida olla kuin yks valmennettava joka joskus aamu viideltä tulee PTV:lle hänen kanssaan välillä treenaamaan, eli onlinea pääasiassa. Sit myydään 8 viikon ihmedieettejä, kyllähän sen painon saa putoamaan jalankin katkaisemalla, mut ei se paras keino ole.
 
Voit sä ne antibiootit saada esimerkiksi joihinkin ihoinfektioihin (esim märkärupi) tai korvatulehdukseen.

Kumpikaan edellämainituista ei estä salitreeniä. Ainakin mulle molemmista määrätty ja kerrottu et painitreenit on nounou ihoinfektiolla mut puntille vaan vapaasti kunhan infektiokohta on peitetty
Onhan nyt poskiontelotulehdus senmonen et pitäs jäädä kotiin, mut ei taida joutaa.
 
Tuo siivoojavertaus ontuu siinä mielessä, että pahimmassa tapauksessa paska siivooja jättää kodin paskaiseksi, mutta paska valmentaja paskoo valmennettavan terveyden.
Tätä pointtia yritin itsekin saada jakeluun mutta ei tunnu olevan mitään merkitystä. Jos palkkaan valmentajan tai minkä tahansa tittelin tekemään treeniohjelman ja ruokavalion eikä kysytä mitään historiasta, vammoista, lääkityksistä, allergioista yms. niin nousee kyllä iso punainen lippu pystyyn. Tai jos kysytään ja totean että lonkka on titaania ja olen verenpainelääkityksellä niin mikä on reaktio.

Tämä siis varsinaisena valmentajana. Jos vaan haluan apua treeniohjelman tekoon niin en oletakaan muuta kuin juuri sitä, mutta silloinkin pitäisi keskustella historiasta, tavotteista ja rajotteista. Voinhan minäkin väittää tietäväni treenaamisesta ja syömisestä paljon enemmän kuin moni joka jo rahaa näistä palveluista ottaa vastaan, mutta en hyvällä omatunnolla voisi kutsua itseäni päteväksi valmentajaksi, eli ottamaan vastuuta tekemisistäni.
 
Nyt sitten faktoja kehiin että Paulan tekemissä valmennuksissa kehoitetaan KAIKKIA treenaamaan 3 x päivässä ( kohta varmaan 4 x kun tämäkin noussut joka vko), kielletään pitämästä lepopäiviä, pakotetaan syömään grammalleen samat ruuat vuoden ympäri, kannustetaan treenaamaan kipeänä ja ottamaan kyytipojaksi horkkaa. Uskon heti kun joku linkkaa tähän Paulalta saadun ohjelman joka menee noin. On ehkä voinut sanoa että käyttää samoja metodeita kuin itse, mutta tyhmemmänkin pitäisi tajuta ettei tarkoita kirjaimellisesti kaikkea samaa. Ei kukaan tavis ehdi treenata 3 x päivässä ja/tai jokapäivä. Eikä syö iha samoja ruokia. Eiköhän niissä ohjelmissa painoteta Paulan intesiteettiä ja asioiden tosissaan tekemistä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom