FIGURE PRO Paula Ranta

Niin sitä vaan voi miettiä, jos punnerrusliikkeissä on sarjapaino vaikka 160-200kg tai kyykyssä/hack-kyykyssä vaikka lähempänä ja/tai yli 300kg. Se automaattisesti jo laittaa paljon vaatimuksia nivelten lämmöille + hermoston herättelyyn. Sen lämmittelyn ei ole kuitenkaan tarkoitus syödä tehoja työsarjoista vaan pikemminkin maksimoida työsarjojen intensiteetti. Savolainenkin on tuosta puhunut. Nivelrustot taas ei laajene hetkessä, vaan vaatii pidempiaikaisen liikkeen niveleen "lämmetäkseen". Minusta lämmittely/lämmittelysarjatkin on sitä treeniaikaa. Jos tuplaat sarjapainot 100kg-> 200kg saati enemmän, niin hyvin voi olettaa, että lämmittelysarjojen ajallinen kesto on jo pidempi siinä liikkeessä monessa tapauksessa kuin tuossa lähtötilanteessa sen kyseisen liikkeen intensiivinen treeni muutamalla nousu/lämppäsarjalla. Toki voi heilua kuten Larry Wheels, romua vaan tanko täyteen ja tekemään. Toki hänkin lämmittelee, mutta pointti on se, että jos tarkoitus on treenata 10,20 tai 30 vuotta, niin niitä vaivoja tuppaa tulemaan useimmille ihan vaikka kaiken tekisi järkevän ennaltaehkäisevästi. On toki poikkeusyksilöitä, joiden keho tuntuu kestävän vaikka minkälaista väärinkäyttöä. Kun oli Killen reeneistä joku maininnut, niin näyttää aika usein treenaavan isoilla kuormilla ja treenissä on useampia lihasryhmiä kerralla. Tottakai se treenin kesto silloin on helposti tuplaten se mitä yhden lihasryhmän treeni 50% kuormilla Killen vastaavista. Kai tuo nyt on jo itsestäänselvyys, sen takia on hölmöä määrittää treenille mitään maksimaalisia kestoaikoja, koska täysin riippuu siitä minkälaisella ohjelmoinnilla treenaa. 130kg pro-bodari myös luultavimmin tarvitsee pitkästä kyykkysarjasta hieman erilaisen palautusajan kuin 60kg nainen esimerkiksi. Toki ei yllätä, kun onhan näitä jyrkkiä mielipiteitä, että 4-jakoinen 7pv kierrolla on yksiselitteisesti paras jne. Vaikka näin ei tosielämässä monestikaan ole, saati saman kaavan toistaminen vuodesta toiseen.

Viimeksi muokattu:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Asiahan ei minulle kuulu, mutta mietin vain kuinka tasa-arvoista ja mielekästä perhe-elämää elää ihminen jonka salitreeni valmisteluineen ottaa 5-6 tuntia töiden jälkeen. Mentula puhui kirjassaan tästäkin.

Asiahan ei minulle kuulu, mutta mietin vain kuinka tasa-arvoista ja mielekästä perhe-elämää elää ihminen jonka salitreeni valmisteluineen ottaa 5-6 tuntia töiden jälkeen. Mentula puhui kirjassaan tästäkin.

Muista ihmisistä en tiedä, mutta ainakin omalla kohdallani se salilla vietetty aika on yhdessä vaimon kanssa vietettyä aikaa.

Ja kun viikossa on 4 treeni päivää jäljelle jää myös 3 lepo päivää, ja kun lapset joka tapauksessa asuvat osan ajasta äidillään on lasten minulla olo aika helppo ajoittaa niin että se sattuu lepo päiville jolloin myös heille riittää aikaa oikeen hyvin.

Ei asioista tarvitse liian vaikea tehdä.

LOL. Reeni vasta muuttuu kovaksi kun mennään tolle alueelle minkä sä luulet olevan utopiaa.

Tosta vähän mallia kun tehään intensiteetillä.

View: https://youtu.be/_bKDbbBOGLE

Toki välillä tulee pumpattua lyhyemmillä tauoilla mutta pääpaino on kyllä pidemmissä sarjatauoissa ja voiman keskittämisestä työsarjoihin.

Ja hieman kärjistetysti kirjoitin, en mä nyt vipareita tehdessä yli 2min taukoja pidä. 5min tauko menee esim raskas 12 toiston setti kyykkyä jossa pari restpausee loppuun.

Onhan nykyään paljon yleistynyt etenkin muualla maailmassa että sarjatauot on hieman pidempiä ja keskitytään huolella siihen tulevaan raskaaseen liikkeeseen (jätetään nyt hauiskäännöt, viparit jne. tästä pois).
Aiemmin mainittu Kille on hyvä esimerkki kotimaisista.

Olen paljon treenannut itekin kilpailijoiden kanssa ja keskustellut treenauksesta niin aika monen suusta kyllä kuulee sen että mieluummin he valitsevat sen pidemmän sarjatauon. Useampi sinun kanssasi treenannut on sanonut että heidän normaalit treenit eroaa aika paljon niistä kanssasi tehdyistä, toki tämä nyt ei mikään uutinen ole mutta esimerkiksi se etteivät he normaalisti halua kiirehtiä heti vielä puuskuttaessa seuraavaan sarjaan :)

Jos itse kokee lyhyiden palautusten olevan se juttu joka on mieluisaa ja saa itseään kehitettyä niin antaa palaa vaan. Ja sama toiseen suuntaan

Useampi sinun kanssasi treenannut on sanonut että heidän normaalit treenit eroaa aika paljon niistä kanssasi tehdyistä, toki tämä nyt ei mikään uutinen ole mutta esimerkiksi se etteivät he normaalisti halua kiirehtiä heti vielä puuskuttaessa seuraavaan sarjaan
No ehkä mä sitten en puutu tänne keskusteluun enempää. 5min thats it.

No ehkä mä sitten en puutu tänne keskusteluun enempää. 5min thats it.
Se noin 5 minuuttia on edelleen se isojen raskaiden liikkeiden tauko. Ei esimerkiksi vipunostot. Kun yrität nyt ehkä kääntää tätä siihen että joka liikkeessä 5 min palutukset ja jossain toisessa keskustelussa heität sen ilmoille.

Btw Leskinenkin kovissa penkkailuissa aiemmin piti pitkiä sarjataukoja..

Edit. Pakko nyt lisätä että ei siis mitään henkilökohtaista! Kova arvostus on sinuun päin ja sinne päin sattuessa mielellään selän treenaisin kanssasi vaihtelun vuoksi

Muista ihmisistä en tiedä, mutta ainakin omalla kohdallani se salilla vietetty aika on yhdessä vaimon kanssa vietettyä aikaa.

Ja kun viikossa on 4 treeni päivää jäljelle jää myös 3 lepo päivää, ja kun lapset joka tapauksessa asuvat osan ajasta äidillään on lasten minulla olo aika helppo ajoittaa niin että se sattuu lepo päiville jolloin myös heille riittää aikaa oikeen hyvin.

Ei asioista tarvitse liian vaikea tehdä.

Juu toki näinkin osalla ja "perhe" ei tietenkään ole = pienet lapset.

Jos puoliso ei harrasta bodausta ja lapset on pieniä ja otetaas vaikka koira ja puolison työt mukaan pakettiin, niin onhan se puoli päivää salilla ihan helvetin itsekästä. Asia ei tietysti edelleenkään minulle kuulu. Olen itse siirtynyt harrasteluun jo ajat sitten ja vietän salilla 3 kertaa viikossa tunnin. Kyykkääminen on edelleen kivaa mutta elämässä on nyt muuta ja hyvä niin.

Tuolla jämerällä rakenteella ja massoilla olisi kai sama mennä jo naisten bodybuildingiin.

En ihmettelisi, että sijoitukset olisi siellä parempia kuin mitä tuolla nykyisessä sarjassa.

No niin paula on matkalla,Arto otti kentällä yhden konjakin,sehän on teidän mielestä alkoholisti,aivan pelti kiinni ollu siitä yhdestä paukusta eilisestä asti.
Tai näinhän te aikoinaan sanoitte,että se on spurgu,ei pysty olemaan ilman yhtä paukkua matkalla ja on ihan jurrissa kokoajan,juo yötäpäivää kokoajan.
Vettä ja kahvia saatana.Mutta se yks paukku,mikä TAAS kuvattu.se oli siinä,hyvästi kaikki sanoo pakkisraati.
PS nyyssiksellä oli kerran kuva koko viinipullosta,sano että juo sitä...Kelatkaa mikä deeku,jokohan on katkolla vai jurrissa reenaa niinkö artoki,siksi reenaa kaks kertaa päivässä ku on niin päissää ettei muistanu aamulla käyneensä jo reenaamassa.? :D

:D :D

No niin paula on matkalla,Arto otti kentällä yhden konjakin,sehän on teidän mielestä alkoholisti,aivan pelti kiinni ollu siitä yhdestä paukusta eilisestä asti.
Tai näinhän te aikoinaan sanoitte,että se on spurgu,ei pysty olemaan ilman yhtä paukkua matkalla ja on ihan jurrissa kokoajan,juo yötäpäivää kokoajan.
Vettä ja kahvia saatana.Mutta se yks paukku,mikä TAAS kuvattu.se oli siinä,hyvästi kaikki sanoo pakkisraati.
PS nyyssiksellä oli kerran kuva koko viinipullosta,sano että juo sitä...Kelatkaa mikä deeku,jokohan on katkolla vai jurrissa reenaa niinkö artoki,siksi reenaa kaks kertaa päivässä ku on niin päissää ettei muistanu aamulla käyneensä jo reenaamassa.? :D

Lepositeisiin? Aika kovat psykoosit kaverilla.

Vittu sun postaukset on rasittavaa vinkumista. Lähes aina.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom