FIGURE PRO Paula Ranta

Mun mielestä tää sun poiminta oli kyllä yks tän ketjun pahimpia rimanalituksia eikä kuulu kyllä millään tavalla pakkikselle saati kyseiseen ketjuun.

Ja joo itekki saattannu postailla jotai henkilökohtasempia asioita johonkin keskusteluun, laittaa jopa kuvia mistä joku voi päätellä jotain. Silti pidän vähän outona viestejä missä jostsin henkilöstä joka ei edes esiinny julkisesti niin ilmoitellaan autoja ja työpaikkoja myöten tunnistetietoja.
Offtopic ja asiattomuus level 10.
Tämä. Todellinen riman alitus. Minäkin tunnen keskusteluista porukkaa henkilökohtaisesti. Työpaikat, perheenjäsenet, nimet ja jopa minkä merkkistä horkkaa käyttävät. Ei silti tulisi mieleenkään huudella nimimerkin takaa henkilökohtaisia asioita tänne. Täydellistä ämmä touhua.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ihan pakko kysyä ilman siis mitään vittuilua miksi juuri Saabeja?
Toki aikanaan turbo Saabit olivat suoritus kyvyltään hintaansa nähden kovia menemään, ja taitaa vanhoissa Saabeissa olla myös turvallisuus muihin ikäisiin verrattuna todella kovaa tasoa, mutta silti kiinnostaisi kuulla, kun on aina itselleni ollut niitä automerkkejä jotka eivät herätä halua omistaa.


Tuota "insinööri vihaa" en kyllä itsekkään ymmärrä, iso osa insinööreistä työskentelee "pikku pomoina" ja tienaa vähemmän kuin heidän alaisensa ja työ on monessa mielessä paskempaa, vittuilua tulee sekä ylhäältä että alhaalta.

Toki ehkä se siisti sisätyö on joidenkin mielestä niin kadehdittavaa tai sitten se johtuu siitä että se oma lähin esimies joka kertoo huonot uutiset ja käskee töihin on inssi🤔
Ihan samasta syystä kuin Hondan, Peugeotin, Fiiatin, Alfa Romeon ja Renaultinkin. Eli halpa hinta, tuskin mä yhtäkään autoa olisin ns halunnu tai ostanut, esim. huutokaupoista oon ihan sokkona suurimman osan ostanut. Nyttemmin vähäkulutuksisia dieseleitä. Ei kestäs perse millään saabilla ajaa, on mulla yks 9-5 vieläkin säilössä. Mutta seka-ajossa kulutus se 10l niin ei kiitos. Ja pahempia vikahelvettejä saa etsiä. Ehkä nuorempana oli se, että nuo saabit ja (volvot) saa hinta ja ikäluokassaan liikkumaan ihan kohtalaisesti pikkubudjetilla. Ero on selkee muihin saman hintaluokan romuihin. Eipä ne mullakaan vakioita ole ollut vaan se otettu mitä vakioahtimella saa, kaikista. Paras niistä oli ehottomasti just tässä ketjussa parjattu OG900, ei tosin karvalakkimalli. Ei mitään vikaa ruostetta lukuunottamatta, 150e DIY budjetilla 80-120kmh 3,5s = ei paljon tarvinnut keppiin koskea. Ja kulutuskin paljon pienempi mitä 2000-luvun tuotoksissa. Alusta myös parempi kuin GM:n saabeissa. Sen ostin huuto.netistä jollain 300€:lla, myin hölmönä 1,5ke. Nykyään olis realistista saada ainakin 5ke ihan ilman entisöintiä. Eihän tuommonen tietenkään käyttöautoksi enää sovellu ikänsä puolesta jos ei niitä harrastele. Mutta 80-luvun tekniikkaa jos miettii, niin onhan se T16 ollut aikaansa edellä, liikkuu paremmin vähän ruuvattuna kuin sen aikakauden monet sporttiautot. Väittäsin ettei esim. vakio e30 m3 ole yhtä ripeä.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan yhtä suuri ongelma kuin sinulla vanhoja autoja ja minua vastaan. Omaa vittuiluasi et tajua mutta osaat muita syyttää samasta.
Taitaa se olla aika paljon isompi ongelma kun oikein vihaat insinöörejä samalla kun sanoin vaan että teipattu ysisatanen ei ole mikään klassikkoauto. Sinua vastaan on kyllä ongelma ja on outoa jos et näe syytä miksi.
Tuli tästä autopsykoosista mieleen. Mikäs on insinööri, joka on vapaa-ehtoisesti omistanut jotain 5 saabia? V: Työtön insinööri.
Tai hippi jos ne kaikki saabit olisi teipattuja puoliksi maatuneita 900:sia.
Minä en kyllä ymmärrä mitä halveksumista insinööreissä on ammattikuntana. Keskiluokkainen ammatti (ja koulutus), kohtalaisen paljon työttömyyttä ja harva rikastuu. Tietysti jos ei Suomen koulutusjärjestelmästä ymmärrä mitään, niin kaikki yli toisen asteen koulutus kategoroidaan rakettitieteeksi ja paremman väen jutuksi. Ainakin joidenkin elämänkoululaisten mielikuvissa. Ja samaten 10v vanha 400 tkm ajettu C-mersu jo ministeriautoksi.
Sehän ois justiinsa tämä näin. Varsinkin aloituspalkat vasta sellaiset että tulee mukavasti toimeen, eli ei sillä rehellisellä palkkatyöllä rikastu. Eikä koulukaan vaadi mitään ihmelapsen äö:tä. C-mersuhan ei tosin ole vielä mersu, mieluumin vaikka se saab.


Ihan pakko kysyä ilman siis mitään vittuilua miksi juuri Saabeja?
En ole omistanut mutta kai ne menee samaan laariin kuin 124 mersut ja vanhemmat volvot yms., niitä ei vaan saa ajamalla rikki. e. vastasikin itse.

Sulla menee pointti ohi. Tässä haukutaan toisten ammatteja ja autoja. Ihan sama mitä ne ovat. Minä en lähtenyt sille linjalle. Vittuilen vain takaisin. Turhaan pelkästään minulle urputatte jos keskustelu on tällaista. Postatkaa tänne jotain ketjuun liittyvää niin päästään asiaan.
Keskustelun pitää olla asiallista, paitsi että Predatori saa ''puolustautua''.
Edelleen vittuilen vain niille jotka aukovat itse päätänsä. Äläkä väitä ettet itse puolustautuisi jos sinulle vittuillaan. Jokainen oman arvonsa tunteva antaa takaisin. Nyhveröt voi kääntää toisen poskensa.
Kukaan arvonsa tunteva ei loukkaannu nyymien kommenteista ja jatka sotimista sivutolkulla. Vittuilusi ei ole edes hauskaa vaan ihan ala-asteelaisen möläytyksiä. Iso ero myös siinä että vittuileeko vai haukkuuko alimpaan helvettiin. Ei kukaan täällä käyttäydy noin, varmaankin nyhveröitä kaikki.
 
Ihan pakko kysyä ilman siis mitään vittuilua miksi juuri Saabeja?
Erittäin kestävä ja toimintavarma tekniikka, rakenne muutenkin vahva kaikin puolin, osat halpoja, todella helppo korjata, turbo mallien viritys puoli ilmaista, kestää myös viritettynä, arvo nousee kokoajan jne... Oma maksoi 1800e 10 vuotta sitten. Nyt +3000e. 900 turbot ovat erittäin haluttuja eikä enää montaa ole myynnissä. On yritetty ostaa pois vaikka ei ole myynnissä. En aio myydä. Olen pitänyt hyvässä kunnossa ja uutta osaa paljon.
 
Se on sinun ongelma jos et ole nähnyt hyväkuntoista 9 satasta. Oma on kuukausi sitten leimattu puhtain paperein 👌 Enemmän on ruostetta 5 vuotta vanhassa mersussa.
Eikös sitä sinunkin autoa ole silti hitsailtu/peltejä uusittu jo useamman kerran? Korroosioherkkiä ne ovat varsinkin tietyistä paikoista. T16 coupe tai T16 Aero jos olis niin kannattas laittaa halliin säilöön. Arvo on jo pilvissä.
 
Se on sinun ongelma jos et ole nähnyt hyväkuntoista 9 satasta. Oma on kuukausi sitten leimattu puhtain paperein 👌 Enemmän on ruostetta 5 vuotta vanhassa mersussa.
Sait nyt jostain päähäsi että minulla olisi jotain saabeja vastaan. Ei ole ja joskus ykköskoppasia 9-5:sia aeroja kattelinkin, en vaan päässyt yli etuvetoisuudesta. Mutta kivat sulle jos virheetön leima on saavutus.
 
Eikös sitä sinunkin autoa ole silti hitsailtu/peltejä uusittu jo useamman kerran? Korroosioherkkiä ne ovat varsinkin tietyistä paikoista. T16 coupe tai T16 Aero jos olis niin kannattas laittaa halliin säilöön. Arvo on jo pilvissä.
Eiköhän jokaista tuon ikäistä ole hitsailtu merkistä riippumatta. Poislukien harraste autot joilla ajetaan vain kesällä. Oma on ympäri vuoden käytössä. Hyvät pellit edelleen eikä ole mitenkään poikkeuksellisen paljon hitsattu tuon ikäiseksi. Vetaritunnelit ja etukaaret suurimmat.
 
Eiköhän jokaista tuon ikäistä ole hitsailtu merkistä riippumatta. Poislukien harraste autot joilla ajetaan vain kesällä. Oma on ympäri vuoden käytössä. Hyvät pellit edelleen eikä ole mitenkään poikkeuksellisen paljon hitsattu tuon ikäiseksi. Vetaritunnelit ja etukaaret suurimmat.
Nojoo ei huono saavutus että 30v vanha auto on vielä käyttiksenä, mutta yleisellä tasolla kyllä Saab on ollut eurooppalaisista autoista keskivertoa huonommin korroosiosuojattu koriltaan. Se on uudemmissa vähän paremmalla tolalla, mutta esim. Volvo tai ranskalaiset on parempia sen suhteen ollut. Ovien kanssa olisin tarkkana ettei mene vedenpoistoreiät tukkoon. Nehän on 90% ongelma, mitä noita vielä jäljellä on. Ovet jouduin omaan vaihtamaan. Nekun sisältäpäin alkaa ruostua, niin yleensä jo myöhäistä sillon kuin asia huomataan.
 
Ihan samasta syystä kuin Hondan, Peugeotin, Fiiatin, Alfa Romeon ja Renaultinkin. Eli halpa hinta, tuskin mä yhtäkään autoa olisin ns halunnu tai ostanut, esim. huutokaupoista oon ihan sokkona suurimman osan ostanut. Nyttemmin vähäkulutuksisia dieseleitä. Ei kestäs perse millään saabilla ajaa, on mulla yks 9-5 vieläkin säilössä. Mutta seka-ajossa kulutus se 10l niin ei kiitos. Ja pahempia vikahelvettejä saa etsiä. Ehkä nuorempana oli se, että nuo saabit ja (volvot) saa hinta ja ikäluokassaan liikkumaan ihan kohtalaisesti pikkubudjetilla. Ero on selkee muihin saman hintaluokan romuihin. Eipä ne mullakaan vakioita ole ollut vaan se otettu mitä vakioahtimella saa, kaikista. Paras niistä oli ehottomasti just tässä ketjussa parjattu OG900, ei tosin karvalakkimalli. Ei mitään vikaa ruostetta lukuunottamatta, 150e DIY budjetilla 80-120kmh 3,5s = ei paljon tarvinnut keppiin koskea. Ja kulutuskin paljon pienempi mitä 2000-luvun tuotoksissa. Alusta myös parempi kuin GM:n saabeissa. Sen ostin huuto.netistä jollain 300€:lla, myin hölmönä 1,5ke. Nykyään olis realistista saada ainakin 5ke ihan ilman entisöintiä. Eihän tuommonen tietenkään käyttöautoksi enää sovellu ikänsä puolesta jos ei niitä harrastele. Mutta 80-luvun tekniikkaa jos miettii, niin onhan se T16 ollut aikaansa edellä, liikkuu paremmin vähän ruuvattuna kuin sen aikakauden monet sporttiautot. Väittäsin ettei esim. vakio e30 m3 ole yhtä ripeä.

Kiitos tämä selvensi asiaa, vaikka jotakin tämän suuntaista osasin kyllä odottaakkin halpa ja suoritus kykyinen, tota en vaan oikeastaan tiennyt että näitä on joskus halvalla saanut ajatellut aina että ovat hieman kalliimpia.


Mutta nyt kyllä pistit väärien merkkien kanssa samaan laariin.
Honda on ainakin omassa automerkki "arvostuksessa" hieman ylempänä ja tarkoitan siis oikeita Hondia en näitä jotka valmistetaan Euroopassa ja ovat täysiä paskoja.

Kun taas sitten Peugeot, Fiiat, Alfa Romeo ja Renault On sitä alinta kastia ja reilusti Saabien alapuolella.
 
Kiitos tämä selvensi asiaa, vaikka jotakin tämän suuntaista osasin kyllä odottaakkin halpa ja suoritus kykyinen, tota en vaan oikeastaan tiennyt että näitä on joskus halvalla saanut ajatellut aina että ovat hieman kalliimpia.


Mutta nyt kyllä pistit väärien merkkien kanssa samaan laariin.
Honda on ainakin omassa automerkki "arvostuksessa" hieman ylempänä ja tarkoitan siis oikeita Hondia en näitä jotka valmistetaan Euroopassa ja ovat täysiä paskoja.

Kun taas sitten Peugeot, Fiiat, Alfa Romeo ja Renault On sitä alinta kastia ja reilusti Saabien alapuolella.
Nojoo Honda nyt on luotettavuudeltaan eri sarjaa luultavimmin. Tai ainakin pyöräpuolella josta enempi kokemusta nuoruudesta, niin vannoisin japsituotoksien nimeen. Mutta niin Civicin ostin joskus huutokaupasta halvalla, niin siksi kategoroin samaan sarjaan.

Ja nuo Saabithan ei ole vakiona tosiaankaan kovin ripeitä edes turbot (pl. Aero tai Viggenit) mutta niissä on paljon käyttämätöntä potentiaalia. Esim. tuo 9-5 mikä mulla vielä on niin pelkällä biopower- ohjelmalla teho +50% / vääntö +55%. Eli käytännössä kun ahdot nostetaan sieltä 0,3-0,4bar-> +1bar. 0-100 10,5s-> 6,7s. Ja kestää.
 
Viimeksi muokattu:
Käypä leimaamassa oma autosi kun se on 31 vuotta vanha ja tule sitten huutelemaan 👌 Ei taida olla muruakaan mersusta jäljellä. Autoista et tunnu ymmärtävän hölkäsen pöläystä joten vaihdetaanko puheenaihetta.
Ankaria oletuksia mieheltä joka sanoo että ei saisi tehdä oletuksia. Mutta mersulla menee vielä ihan hyvin.
Kiitos tämä selvensi asiaa, vaikka jotakin tämän suuntaista osasin kyllä odottaakkin halpa ja suoritus kykyinen, tota en vaan oikeastaan tiennyt että näitä on joskus halvalla saanut ajatellut aina että ovat hieman kalliimpia.


Mutta nyt kyllä pistit väärien merkkien kanssa samaan laariin.
Honda on ainakin omassa automerkki "arvostuksessa" hieman ylempänä ja tarkoitan siis oikeita Hondia en näitä jotka valmistetaan Euroopassa ja ovat täysiä paskoja.

Kun taas sitten Peugeot, Fiiat, Alfa Romeo ja Renault On sitä alinta kastia ja reilusti Saabien alapuolella.
Omat autot tulee lähinnä Baijerista tai Stuttgartista mutta...rellut on itseasiassa ollut monesta ''kansanautosta'' parhaita, lähinnä jos haluaa halvan perseenliikuttimen. Otanta vuosimalleja 2000-2014 ja tuon ikäiset japsit on olleet kaikki järkyttävän meluisia ja hauraan tuntuisia, vanhemmat varmaan vähän lujempaa tekoa. Mutta yli 10-15v vanhat autot on aina yksilöitä niin vaikea ja varmaan turhakin verrata, mieluumin hyvä rellu kuin paska AMG.
 
593455b4b290e.jpg
 
Ankaria oletuksia mieheltä joka sanoo että ei saisi tehdä oletuksia. Mutta mersulla menee vielä ihan hyvin.

Omat autot tulee lähinnä Baijerista tai Stuttgartista mutta...rellut on itseasiassa ollut monesta ''kansanautosta'' parhaita, lähinnä jos haluaa halvan perseenliikuttimen. Otanta vuosimalleja 2000-2014 ja tuon ikäiset japsit on olleet kaikki järkyttävän meluisia ja hauraan tuntuisia, vanhemmat varmaan vähän lujempaa tekoa. Mutta yli 10-15v vanhat autot on aina yksilöitä niin vaikea ja varmaan turhakin verrata, mieluumin hyvä rellu kuin paska AMG.
Niin yksilöstä ja tuuristahan se on paljon kiinni, jos alkaa 10-15v olla ikää autolla. Ranskalaisvihahan on järkyttävää, mutta esim. omat vanhemmat ajoi kahdella uutena ostetulla Renaultilla 450tkm/480tkm lähes pelkillä määräaikaishuolloilla/kuluvien osien vaihdolla. Ei yhtään kallista remonttia. Iältään ne olivat noin 10v siinä vaiheessa kun vaihtoivat ne. Dieseleitä oli kumpikin. Itsellä ei kyllä sitten sattunut yhtä hyvä tuuri kun sen innoittamana etsin vastaavan Renaultin pienemmillä kilsoilla.
 
Niin yksilöstä ja tuuristahan se on paljon kiinni, jos alkaa 10-15v olla ikää autolla. Ranskalaisvihahan on järkyttävää, mutta esim. omat vanhemmat ajoi kahdella uutena ostetulla Renaultilla 450tkm/480tkm lähes pelkillä määräaikaishuolloilla/kuluvien osien vaihdolla. Ei yhtään kallista remonttia. Iältään ne olivat noin 10v siinä vaiheessa kun vaihtoivat ne. Dieseleitä oli kumpikin. Itsellä ei kyllä sitten sattunut yhtä hyvä tuuri kun sen innoittamana etsin vastaavan Renaultin pienemmillä kilsoilla.
Minun porukoilla oli kans ykköskoppanen bensa-laguna ja 440tkm taisi tulla mittariin joista reilu 300tkm oli heidän ajossa. Ihan paska auto muuten mutta tila-ihme eikä jättänyt kyydittä kuin kerran bensapumpun takia. Tekniikallahan olisi voinut ajaa vielä vaikka kuinka pitkään. En kyllä silti itse osta kun arvostan autossa muutakin kuin että se on luotettava ja/tai halpa ajaa ja ylläpitää. Minun autovalinnat kun ei aina noita ole ja sen tiedostan 😁
 

Suositut

Back
Ylös Bottom