Parsakaali?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vanilja
  • Aloitettu Aloitettu
En löytänyt just tähän kysymykseen haulla vastausta, joten saa ohjata oikeeseen osoitteeseen jos tätä on jo kysytty...Eli parsasta pitäis saada maistuvaa. Se pitäisi ilmeisesti höyryttää, mutta miten se kannattais maustaa? Ja eihän parsakaali ja parsa ole sama asia? :nolo:

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
vanilja sanoi:
Ja eihän parsakaali ja parsa ole sama asia? :nolo:

Eivät ole sama asia. :) Valitettavasti tuohon valmistustapaan en osaa vastata, kun en ikinä parsaa ole laittanut. Pakko kysyä nyt kuitenkin, että miksi haluat syödä juuri parsaa? Onko sillä jotain terveysvaikutuksia jotka oon missannu?

vanilja sanoi:
Parsakaalta oli tarkoitus syödä, eikä siis parsaa. En ollut vaan ihan varma, ovatko sama asia :D No haluan syödä sitä siksi, että sen avulla vois päästä tiukkaan kesäkuntoon :)

Ok. No nyt selkis asia! :D Hmm.. Mä oon kyllä ihan keittänyt sen parsakaalin(vähässä vedessä), yleensä tosin joukossa on ollut jotain muutakin vihannesta kuten kukkakaalta. Höyryttäisin varmaan, jos tämänhetkisessä taloudessa olis valmiudet siihen, mutta liekkö tuolla niin väliä kummin tekee? :) Sitten maustan suolalla ja mustapippurilla ainakin, varmasti jotkut yrttimausteetkin sopisivat tähän. Kyllä siitä on syötävää saanut, toki parempaakin ehkä voisi tulla, jos osaisi maustaa eri tavalla(?).. Harmi kun tuota parsakaalta ei ihan sellaisenaan viitsi oikein syödä(tuoreena siis) kuten kukkakaalta esim.

vanilja sanoi:
No haluan syödä sitä siksi, että sen avulla vois päästä tiukkaan kesäkuntoon :)
Kuinka paljon ajattelit sitä syödä päivää kohden? Mikä siis on se määrä, jolla on jotain merkitystä rasvanpolton kannalta?

Tuskin sillä mitään kummempaa merkitystä on rasvanpolton kannalta, mutta kun dieetillä ollaan niin riisin ja makaronin tilalla sitä olisin syömässä. Eli yks ateria ois tällainen: kanaa 100g, raejuustoa 50g, parsaa 150g+muita vihanneksia reilusti ja lisäksi 10g rypsäriä

lentoemo sanoi:
Pakko kysyä nyt kuitenkin, että miksi haluat syödä juuri parsaa? Onko sillä jotain terveysvaikutuksia jotka oon missannu?
on terveysvaikutuksia todellakin. taitaa olla suositeltavien vihannesten kärkiryhmässä.

vanilja sanoi:
Parsakaalta oli tarkoitus syödä, eikä siis parsaa. En ollut vaan ihan varma, ovatko sama asia :D No haluan syödä sitä siksi, että sen avulla vois päästä tiukkaan kesäkuntoon :)

Muahaha!! Jos sä vielä tiukkaan kesäkuntoon siitä kunnosta meinaat päästä missä olit silloin kun juteltiin, se on sitten kyllä jo kisakunto eikä kesäkunto ;)

Sorry for the offffftopic...

lentoemo sanoi:
Pakko kysyä nyt kuitenkin, että miksi haluat syödä juuri parsaa? Onko sillä jotain terveysvaikutuksia jotka oon missannu?

Parsakaali on kyllä mitä mainiointa dietti- ja painonhallintakamaa – energiaköyhää mutta makroravintoainerikasta. :) Kuuminta hottia rehututkimuksissa muutenkin. Muun muassa parsasta löytyvien glukosinolaattien hajoamistuotteista isotiosyanaattien ja indolien on väitetty olevan antikarsinogeenisia, mutta eipä tuo ole ainakaan vielä kovinkaan yksiselitteistä, eikä vaikutus luonnollisesti ole missään määrin sellainen, että tässä kannattaisi alkaa parsakaalia antikarsinogeenisenä popsimaan, maku, vesipitoisuus ja "yleisterveellisyys" etusijalla. :)
Tuosta antikarsinogeenisyydestä ja lajike- ja komponenttivariaatioista tarkemmin vaikkapa mm.:

Broccoli sprouts: an exceptionally rich source of inducers of enzymes that protect against chemical carcinogens.
http://www.pubmedcentral.gov/picrender.fcgi?artid=23369&blobtype=pdf

Sen sijaan, jos dietillä stressatessa pukkaa vatsahaavaa, kannattanee popsia parsakaalia – sen kun on havaittu tappavan pylori-helikobakteereja, jotka ovat yleisin syy vatsahaavaan. ;) (tämä ei sitten ollut mitään kuittailua vaniljalle, tai kenellekään muulle. ;) )

Sulforaphane inhibits extracellular, intracellular, and antibiotic-resistant strains of Helicobacter pylori and prevents benzo[a]pyrene-induced stomach tumors
http://www.pnas.org/cgi/content/full/99/11/7610

http://www.usatoday.com/news/health/2002-05-27-broccoli.htm

Fighter1157 sanoi:
Muahaha!! Jos sä vielä tiukkaan kesäkuntoon siitä kunnosta meinaat päästä missä olit silloin kun juteltiin, se on sitten kyllä jo kisakunto eikä kesäkunto ;)
Höpö höpö :) ja sitä paitsi siitähän on jo aikaa ja kiloja ja läskiä on tullut lisää. Nyt pitää panna hösseliksi, että saa taas lihakset näkyviin (jaa mitkä lihakset?) :)

Jason82 sanoi:
Parsakaali on kyllä mitä mainiointa dietti- ja painonhallintakamaa – energiaköyhää mutta makroravintoainerikasta. :) Kuuminta hottia rehututkimuksissa muutenkin.

Okei :) Kylläpä sitä jotain tuon suuntaisia väittämiä on tullut kuultua joskus, mutta vähän unohduksiin jäänyt ne kuulopuheet.. Ja viimeajat lautasta on täyttänyt kaikki muut vihannekset parsakaalin kustannuksella.. :D
Voishan tuon ottaa valioon mukaan aterioille. Toisi ainakin ihan mukavaa vaihtelua ja arvokkaita makroravintoaineita. :)
Taitaa parsakaali kuulua myöskin näihin kasviksiin, joiden käsittely vie elimistöltä enemmän energiaa, kuin mitä kasvis itse sisältää? Tällästä muistan lukeneeni ainain Body-lehdestä joskus.

Tässä kirjassa oli hyvin tietoa (tms.) vihanneksista, joita syömällä saa miinuskaloreita:

Anna palaa! : kahden viikon tehokas rasvanpolttodieetti / Caroline M. Shreeve ; suomentanut Taija Mård
ISBN 951-23-4266-9 (sid.) : 28,70 EUR
Hämeenlinna : Karisto, 2002

Konna sanoi:
Tässä kirjassa oli hyvin tietoa (tms.) vihanneksista, joita syömällä saa miinuskaloreita:

Anna palaa! : kahden viikon tehokas rasvanpolttodieetti / Caroline M. Shreeve ; suomentanut Taija Mård
ISBN 951-23-4266-9 (sid.) : 28,70 EUR
Hämeenlinna : Karisto, 2002

"Konnan polkkaa, konnan polkkaa, ethän sentään sä mua kolkkaa?"

Syön paljon parsakaalia ja paras tapa tehdä se on mielestäni mikrossa. Laitteessani on oma nappula vihanneksille, valitaan paino ja sitten startataan. Pilkon parsakaalin vuokaan tasakokoisiksi kukkakimpuiksi. Valmistan ne ilman mitään, ei siis vettä, ei suolaa. Voisulaa syödessä päälle, jos siltä tuntuu.

Parsat (vihreät) väännetään poikki tyvestä (napsahtaa poikki siitä, mihin puiseva osa loppuu), kuoritaan perunankuorimisveitsellä ja keitetään vedessä 5 min (siis vain sen verran, että ne kuumenevat, ei saa pehmetä). Tarjoillaan mieluiten hollandaise-kastikkeen kanssa tai hakatun kovaksikeitetyn kananmunan ja voisulan kanssa tai Parman kinkkuun käärittynä.

leenam sanoi:
Parsat (vihreät) väännetään poikki tyvestä (napsahtaa poikki siitä, mihin puiseva osa loppuu), kuoritaan perunankuorimisveitsellä ja keitetään vedessä 5 min (siis vain sen verran, että ne kuumenevat, ei saa pehmetä).

Viiden minuutin keittämisen jälkeen parsat on kyllä takuuvarmasti ylikypsiä ja lötköjä. Vai lasketko ajan siitä, kun heität parsat kiehuvaan veteen? Itse lasken ajan vasta siitä, kun vesi alkaa uudelleen kiehua ja silloin riittää mainiosti 3 minuuttia.

ShoGun1966 sanoi:
Viiden minuutin keittämisen jälkeen parsat on kyllä takuuvarmasti ylikypsiä ja lötköjä. Vai lasketko ajan siitä, kun heität parsat kiehuvaan veteen? Itse lasken ajan vasta siitä, kun vesi alkaa uudelleen kiehua ja silloin riittää mainiosti 3 minuuttia.

Itse taas pidän siitä, että parsat ovat aivan kypsiä. Niin kypsiä, että sulavat suuhun. Näin ollen 10min on vähintään se aika mitä keitän.

Ostan usein pakastevihannespusseja, joissa on parsakaali, kukkakaalia ja porkkanaa (kruunuvihannekset-lajitelma). Niitä on kätevä heittää vähän mihin vain ruokaan, kastikkeisiin yms. Sellaisenaan maku ei ole kovin kiehtova. En kyllä tiedä mitä pakastaminen tekee vihannesten ravintoarvoille.. anyone?

Suositut

Back
Ylös Bottom