Parhaimmat treeni ja ravinto periaatteenne.

Vuosien varrella monet tekevät joitain oivalluksia treenin ja ravinnon suhteen. Olisi kiva kuulla, mitkä ovat olleet pakkotoistolaisten suurimpia kehityksen avaimia, joista ovat selvästi hyötyneet ja joista nyt pitävät tiukasti kiinni. Ei mitään väliä onko kyse voimanostosta vai kehonrakennuksesta. Itseäni ainakin kiinnostavat molemmat lajit, vaikka olen lähinnä bodaaja. En siis ajatellut mitään pitkiä tarkkoja treeniohjelmia, vaan yleisempiä lyhyemmin esitettävissä olevia asioita. Itselläni ovat hyvin selvästi vuosien varrella tuloksia parantaneet ainakin seuraavat 14 kohtaa.

1. Riittävä ravinnon ja levon saanti. (No tää nyt on tietysti ihan selvä asia.)

2. Tietyn toistomäärän tekeminen kahdella eri tavalla eri treenikausina. Nopeaan tahtiin pienemmällä painolla tai rest-pause tyyliin isommilla painoilla leväten joka toiston jälkeen muutamia sekunteja.

3. Raskaiden sarjojen jälkeen olen todennut edulliseksi palautumisen kannalta tehdä pitkän 15-25 toiston sarjan, jotta verenkierto lihaksessa palautuisi heti kunnolliseksi. Eli uskon pumppitreeniin eniten raskaan treenin päälle tehtynä.

4. Välillä kannattaa bodarinkin tehdä raskaita 1-4 toiston sarjoja, koska se lisää voimaa tehokkaasti ja siten lisää myös pitkissä toistoissa käytettävien painojen määrää (treenin tehoa).

5. Paras epäkäslihasten (trapezius) harjoitus on olankohautus ja maastaveto peräkkäin tehtynä. (Tuonut paljon kokoa ainakin ylimpään osaan.)

6. Voimaa kehittäessäni eniten tulosta ovat tuoneet pikavoimaharjoitukset (esim. 8*3*50-70%max) ja osittaisella liikeradalla tehdyt toistot, joissa pääsee käsittelemään yli maksimin olevia rautoja tai tekemään maksimiraudalla useampia toistoja.

7. Paras keino välttää olkapäävaivat on aloittaa olkapää-ja rintatreenit käsipainoilla. (pystypunnerrus ja vinopenkkipunnerrus.) Jos olkapää vaivoja jo on, niin kannattaa treeni koostaa vain erilaisista punnerruksista käsipainoilla. Myös jotkin laitteet ovat poikkeuksellisen turvallisia olkapäälle.

8. Yläselän liikkeistä parhaina pidän leuanvetoja ja kulmasoutuja eri otteilla.

9. Pohjelihasten harjoituksessa on tärkeää tehdä liike sekä seisten että istuen sillä ne vaikuttavat pohjelihakseen aivan eri tavalla.

10. Alaselän vaivojen paras hoito on vahva vatsalihaksisto. Varsinkin alavatsa.

11. Omaa kehitystä on hyvin vaikea huomata peilistä (silmä tottuu liikaa). Siksi treenin tehojen seuranta treenivihkosta on paljon selkeämpi kehityksen mittari. Edellyttäen ettei ennätyksiä rikota tekniikan kustannuksella.

12. Suurin avaimeni kehitykseen on ollut vaihtelu. Itse vaihtelen treeniä joka kerta vähän ja pidemmin väliajoin voin vaihtaa koko treenikiertoa ja jaottelua. Parhaiten on toiminut lihasten jakaminen 4-5 osaan ja saman lihaksen treenaus 6-8 vrk:n välein. Mielestäni kaikkien (ainakin bodaajien) tulisi muuttaa esim. liike-ja toistomääriä ainakin n. kolmen kuukauden välein. Siten treeni on paitsi keholle yllättävämpi kokemus, niin myös paljon mielekkäämpää.

13. Paras ihon ja nestepöhön hoitokeino on runsas vedenjuonti. Äärettömän tärkeää nesteytys on treenin aikana, sillä hyvinkin pieni nestehukka elimistössä alentaa suorituskykyä merkittävästi.

14. PÄIVÄN TÄRKEIN ATERIA ON PALAUTUSJUOMA HETI TREENIN JÄLKEEN!

Nää oli joitain mun mielipiteitä ja itsellä toimineet hyvin. Mitäs omia niksejä ja periaatteita muilla pakkotoistolaisilla on treeniin ja ravintoon???

Minä olen huomannut/tehnyt (ja osan tehnyt huomaamattakin) hyvin samat jipot, kun v-selkä 76. Lisäykseni listaan; yleensä aina, kun joku paikka on rikki niin se vika on ollut jossain aivan muualla kun kuvittelee.

Esim alaselkä lukkiutunut=>vika lonkanseudulla jossain kiinnityskohdissa... tämän kun älysin niin sain "selän" auki hieromalla yhdessä päivässä lähes normaaliksi vaikka lievä onnettomuus (lukkiutuminen) sattui salilla samana päivänä enkä pystynyt kunnolla kävelemään kotiin. Aiemmin edessä oli viikon totaalilepo.

Toinen esimerkki. Monta vuotta vaivanneet olkapää kivut johtui jäykästä rintarangasta. Nyt ei ole ollut kipeänä kolmeen vuoteen. Olen jättänyt ainoastaan vinopenkin turvallisuussyistä pois.

v-selkä76 sanoi:
Vuosien varrella monet tekevät joitain oivalluksia treenin ja ravinnon suhteen. Olisi kiva kuulla, mitkä ovat olleet pakkotoistolaisten suurimpia kehityksen avaimia, joista ovat selvästi hyötyneet ja joista nyt pitävät tiukasti kiinni. Ei mitään väliä onko kyse voimanostosta vai kehonrakennuksesta. Itseäni ainakin kiinnostavat molemmat lajit, vaikka olen lähinnä bodaaja. En siis ajatellut mitään pitkiä tarkkoja treeniohjelmia, vaan yleisempiä lyhyemmin esitettävissä olevia asioita. Itselläni ovat hyvin selvästi vuosien varrella tuloksia parantaneet ainakin seuraavat 14 kohtaa.

1. Riittävä ravinnon ja levon saanti. (No tää nyt on tietysti ihan selvä asia.)

2. Tietyn toistomäärän tekeminen kahdella eri tavalla eri treenikausina. Nopeaan tahtiin pienemmällä painolla tai rest-pause tyyliin isommilla painoilla leväten joka toiston jälkeen muutamia sekunteja.
....

14. PÄIVÄN TÄRKEIN ATERIA ON PALAUTUSJUOMA HETI TREENIN JÄLKEEN!

Nää oli joitain mun mielipiteitä ja itsellä toimineet hyvin. Mitäs omia niksejä ja periaatteita muilla pakkotoistolaisilla on treeniin ja ravintoon???

Hyvä threadi!

Muutama duunin keskeltä heitetty irtonainen huomio:

- sikabulkit = pahasta, lukuunottamatta ehkä toivottomimpia ektomorfeja, mielummin vain lievällä plussalla ja laaturuokaa, sama toki dieetissä toisinpäin.
- valmiiksi suunnitellut ja buukatut kevyet viikot ei ole välttämättä hyvä idea
- treenitauot, varsinkin viikkoa pitemmät ovat pitkällä tähtäimellä haitaksi (muutama vuodessa vielä "sallittaneen")
- yhteen treenimenetelmään jämähtäminen ja sokeasti uskominen on paha virhe
- kaikkea tulee vaihdella: intensiteettiä(painoja), suhteellista intensiteettiä, sarjataukoja, treenikohtaista volyymia, kokonaisvolyymia, lihaskohtaista harjoitusfrekvenssiä.. kaikkea; sopivasti ja sopivan harvoin/usein.
- usein unohdettu ja ignorattu seikka: harjoituksensieto-/palautumiskykyä voi ja kannattaa myös kehittää, eikä alistua "lihakset on kovan treenin jälkeen viikon kipeät eikä palaudu nopeammin" -mentaliteettiin
- ei koskaan pidä unohtaa perusasioita ja perusliikkeiden ja niiden eri variaatioiden kulmakivi-asemaa harjoittelussa
- mind-muscle-connection on tärkein yksittäinen kehotreenaajan kehitettävä "lihas".vaikka suoritus voi jollain kokeneella näyttää ulkoisesti hieman epäpuhtaalta, näkee kokenut silmä myös jos liike menee siitä huolimatta perille. eli tämä ei välttämättä tarkoita ultrahitaita ultraheijaamattomia liikkeitä vaan ainoastaan tarkoituksenmukaista harjoittelua. salille ei kuitenkaan mennä hakemaan tietääkseni tyylipisteitä liikkeiden suoritustavoista (vaikka moni tuntuu sitä arvostelua lähes työnomaisesti harrastavan), vaan hakemaan se ärsyke lihaksille.jokainen löytää itselleen sen oikean suoritustavan joka liikkeelle, kunhan se perustekniikka on ENSIN opittu.
- kannattaa lukea mahdollisimman paljon alaan liittyvää tietoa, monessa kokonaisuutena surkeaksikin osoittautuvassa kirjassa/artikkelissa on kuitenkin jotain ajatuksia herättävää.

Usein usko loppuu ennen kuin voimat. Kannattaa kuunnelle treenikaveria tai muuta kannustusjoukkoa, eikä pidä ujostella pyytää jotakuta varmistamaan.

Edellä kerrotun ymmärtäminen toi maailmaani aivan uuden ulottuvuuden. :)

Hyvä posti! :thumbs:

Anteeksi, V-selkä76 saanko kysyä (tyhmä kysymys) että oletko mies vai nainen, koska profiilissasi ei lue ja avatarissasi on nainen, mutta tuolla profiilissa on D. Yatesin kuva. :confused:

loistava threadi! :thumbs:

itsellä olisi pari mainitsemisen arvoista pointtia...nää on varmasti ihan yleisesti tiedossa ja näillä opeilla on tullut mukavasti tulosta..ja nää periaatteet ovat toimineet nimen omaan minun kohdallani.

- massaliikkeet treenin aluksi ja lopuksi pari pumppihakuista liikettä

- eristäviä liikkeitä hyvä vaihdella tasaisin väliajoin

- intensiteetti korvaa määrän

- kunnon bulkki kasvattaa lihasta paremmin kuin "ympärivuotisesti tiukkana"-treenaaminen

- aerobinen liikunta hyvä pitää mukana muutenkin kuin rasvanpolton takia (palautuminen, kuona-aineiden poisto elimistöstä)

- tuntuma tärkeintä lihaksenkasvatuksessa

- lihaksen kasvuun vaaditaan masokistin-omainen kipukynnys

ja näitä prinsiipejähän löytyisi mutta kaikkea ei nyt jaksa kirjoitella...

arni sanoi:
loistava threadi! :thumbs:

- intensiteetti korvaa määrän
'

Tätä pitääkin sitten varoa. Se kun ei toimi loputtomiin eikä ikuisesti, vaikka usein onkin hyvä periaate, jos lähdetään todella rankasti yleistämään.

Ei ole tarkoitus dissata ketään, mutta tällaiset lausahdukset saattavat kirjaimellisesti ja pitkään noudatettuina johtaa pahoihin umpikujiin - siksi varoitus.

:)

S225T sanoi:
'

Tätä pitääkin sitten varoa. Se kun ei toimi loputtomiin eikä ikuisesti, vaikka usein onkin hyvä periaate, jos lähdetään todella rankasti yleistämään.

Ei ole tarkoitus dissata ketään, mutta tällaiset lausahdukset saattavat kirjaimellisesti ja pitkään noudatettuina johtaa pahoihin umpikujiin - siksi varoitus.

:)

joo se on hyvä että te kokeneet konkarit neuvotte meitä nuorempia...mutta kuten sanoin että nämä prinsiipit ovat toimineet kohdallani tähän asti, treenimetodin muutos voi olla sitten paikallaan kun tulokset alkavat junnaamaan paikallaan...tänä syksynä kehitykseni on ollut vain tavallista nopeampaa kun nostin intensiteettitason pykälää ylemmäs...silti ehkä pointtini oli liian yleistävä.

kehittävä kritiikki otetaan aina avoimesti vastaan :kippis1:

v-selkä76 sanoi:
5. Paras epäkäslihasten (trapezius) harjoitus on olankohautus ja maastaveto peräkkäin tehtynä. (Tuonut paljon kokoa ainakin ylimpään osaan.)

Siis kumpi liike ensin? Tekstistäsi sain käsityksen, että kohautukset. Itse olen tehnyt ensin maastavedon ja sitten perään kohautukset

devilpump sanoi:
Hyvä posti! :thumbs:

Anteeksi, V-selkä76 saanko kysyä (tyhmä kysymys) että oletko mies vai nainen, koska profiilissasi ei lue ja avatarissasi on nainen, mutta tuolla profiilissa on D. Yatesin kuva. :confused:

Profiilissa lukee Pituus: 178 & Paino: 100kg joten toivon että mies ;)

1. Asenne ratkaisee.
2. Treenin jälkeinen ravinnonsaanti.
3. Yleinen ravinnonsaanti.
4. Itse olen saanut parhaat boditulokset kovalla, jopa repivällä treenillä, jossa panostetaan myös rautamäärien nousuun.
5. Vaihtelu on hyvästä.
6. Mikä toimii yhdelle, ei välttämättä toimi toiselle.
7. Tutki tiedettä, kuuntele kokeneita. Älä usko sokeasti mihinkään, vaan näe tulokset itsessäsi. Ole ennakkoluuloton.
8. Hifistele ajatuksen tasolla mutta älä treeneissä. Treenaa äänenpaineilla, älä kullatuilla liittimillä. (Hifiä:))
9. Älä usko, kun joku väittää, että et voi kehittyä tietyllä tavalla, jos kehityt sillä tavalla. Muista kuitenkin, että voisit toisella tavalla kehittyä ehkä nopeamminkin.
10. Asenne ratkaisee.

S225T sanoi:
- usein unohdettu ja ignorattu seikka: harjoituksensieto-/palautumiskykyä voi ja kannattaa myös kehittää, eikä alistua "lihakset on kovan treenin jälkeen viikon kipeät eikä palaudu nopeammin" -mentaliteettiin

Tässähän se on koko homman juju kiteytettynä :thumbs:

Arvo Paperi sanoi:
1. Asenne ratkaisee.
...
10. Asenne ratkaisee.

Lisää:
11. Usko ja keskity siihen, mitä olet kulloinkin tekemässä. Jos uuden ohjelman alettua mietit, kuinka paljon mahtaisit kasvaa taas seuraavalla ohjelmalla tämän sijasta, et kasva.
12. Aerobinen ja yleiskunto on hyvästä, terveellistä ja parantaa myös treeniä.
13. Jos lihas on elämän tärkein asia, elämästä tulee pitkällä tähtäimellä paskaa.
14. Vuosien mittainen pitkäjännitteisyys ja kärsivällisyys on oleellista. Katso vaa'anneulaa ja hauiksen huippua pidemmälle jo nuorena. Loppupelissä elät paremman elämän. (Jopa meni saarnaamiseksi...)

Osa on henkilökohtaisia juttuja, osan uskon olevan yleispäteviä. Saa kritisoida ja kysyä.

No tälläne:

Tee joka kerta _edes vähän_ enemmän kuin viime kerralla (eli lisää painoa/toistoja/sarjoja), niin pitemmän päälle syntyy tuloksia eikä juurru samaan tapaan. Päiväkirjasta on suuri apu.

Palauttavista reeneistä on oikeesti hyötyä.

arni sanoi:
joo se on hyvä että te kokeneet konkarit neuvotte meitä nuorempia...mutta kuten sanoin että nämä prinsiipit ovat toimineet kohdallani tähän asti, treenimetodin muutos voi olla sitten paikallaan kun tulokset alkavat junnaamaan paikallaan...tänä syksynä kehitykseni on ollut vain tavallista nopeampaa kun nostin intensiteettitason pykälää ylemmäs...silti ehkä pointtini oli liian yleistävä.

kehittävä kritiikki otetaan aina avoimesti vastaan :kippis1:

Jep ja tosiaankin, niin kauan kun sitä kehitystä tulee ja treenit maistuu niin sehän kertoo että senhetkiseen tilaan treenit on oikein säädetty ja on toki turha tehdä radikaaleja muutoksia.

Ennen hifistelin liikaa kaikessa. Nykyään oon huomannu että jatkuvaan kehitykseen riittää nämä periaatteet. 1. Nousujohteinen vaihteleva treeniohjelma. Kevyttä jaksoa unohtamatta. 2. Riittävä syöminen= 4 kertaa päivässä kunnon eväät= Väh.50g protskua per laaki. Hiilareita vähemmän illalla.

Arvo Paperi sanoi:
1. Asenne ratkaisee.
2. Treenin jälkeinen ravinnonsaanti.
3. Yleinen ravinnonsaanti.
4. Itse olen saanut parhaat boditulokset kovalla, jopa repivällä treenillä, jossa panostetaan myös rautamäärien nousuun.
5. Vaihtelu on hyvästä.
6. Mikä toimii yhdelle, ei välttämättä toimi toiselle.
7. Tutki tiedettä, kuuntele kokeneita. Älä usko sokeasti mihinkään, vaan näe tulokset itsessäsi. Ole ennakkoluuloton.
8. Hifistele ajatuksen tasolla mutta älä treeneissä. Treenaa äänenpaineilla, älä kullatuilla liittimillä. (Hifiä:))
9. Älä usko, kun joku väittää, että et voi kehittyä tietyllä tavalla, jos kehityt sillä tavalla. Muista kuitenkin, että voisit toisella tavalla kehittyä ehkä nopeamminkin.
10. Asenne ratkaisee.
Perkele vois luulla että meikäläisen kirjottama :D .samaa mieltä kaikissa.etenkin kohta 4 mulla sama juttu

Back
Ylös Bottom