Parhaat pakaraliikkeet?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Millers
  • Aloitettu Aloitettu
Mun ongelma alue on toi takareidet, takapuoli nyt ylipäätänsä. Ja se etten osaa kyykätä oikein. Vinkkejä oikean kyykkytekniikan löytämiseen?
Ja jotain muita hyviä liikkeitä joilla onnistus ton takapuolen "kohotus". Ärsyttää niin suunnattomasti kun en saa tehtyä sille mitään vaikka mitä yrittäisin. Oletteko treenanneet jalkoja 2 kertaa viikossa? Olisiko siitä mitään apua että saisin tuloksia aikaan...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Siis monta kertaa viikossa nyt sitten treenaat?

Mä treenaan alakropan vähintään 3 kertaa viikossa. Kesäisin 1 niistä on yleensä joku porrasjuoksu tai mäkitreeni tms. 2 kertaa viikossa toi tuloksia, 1 kerta vielä lisää niin alko tapahtumaan kunnolla.
 
Mun mielestä jalkoja kannattaa treenata vähintään kaks kertaa viikossa, riippuen tietty vähä muista liikunnoista. Itsellä ei yks treenikerta viikossa tuota tuloksia, kaks tai kolme kertaa niin huomaa jo jotain eroa. Mulla lantionnosto on alkanu tuntuu ihan tosi hyvin vasta nyt, tuntuu ihan että perse repee kun niitä tekee :D
 
Mulla on nyt sellainen systeemi että treenaan 2-3 kertaa viikossa, joka treenin aluksi 4 liikettä takapuolelle, sitten 4 liikettä yläkropalle ja lopuksi 2 liikettä vatsoille (pinta ja syvät). First things first ;)
 
Mä nyt en pääse salille kuin 2-3 kertaa viikossa tällä hetkellä. Koska tuo meidän pikku neiti on niin minuun ripustautunut tällä hetkellä. Oon pitänny jalkapäivän kerran viikossa eli pitää siis lisätä noita jalkatreenejä per viikko. Teettekö siis samoja liikkeitä useasti viikossa? Vai onko joka kerta eri liikkeitä tms?
 
Sun tapauksessa tekisin sitten tällä hetkellä 1-jakoista tyyliin Mopsi. Rakenna vaikka pari erilaista koko kropan ohjelmaa joita teet vuorotellen. Itse teen ajoittain myös 1-jakoista, mun ongelma vaan on, että niitä liikkeitä on treenissä sitten 18!!! Ei sitä hullukaan montaa viikkoa jaksa =D Mutta silloin mulla on viikolle 3 erilaista treeniä, jossa koko kroppa tulee huomioitua. Ja siinäkin sille ahterille on osumaa aika monesta eri suunnasta :)
 
Mä teen eri liikkeitä, kunhan tulee neljä per treeni ja nykyään taas välillä on treenattava vauvaperhesyistä myös kotona. Kiva oli huomata, että esim. bulgarialainen 12kg kahvakuulan kanssa kotonakin todella tuntuu.
 
Jos on Instagram, kannattaa tsekata esimerkiksi Michelle Lewin. Paljon videoita pakaroille. Jos pakara ja takaosasto hermottaa huonosti, ei kannata ihmetellä, jos osa suositelluista liikkeistä menee siltikin esimerkiksi etureisille. Itse esimerkiksi pystyn tekemään bulgarialaista kyykkyä tai askelkävelyä täysin ilman vaikeuksia pelkästään etureisillä. Aivan hirveän etsinnän tuloksena saatan tuntea jotain pakarassa ja takareidessä, mutta silti etureidet menee aivan hirveään pumppiin. Ensin tietysti pitäisi etsiä se tunne sinne pakaraan ja oppia jännittämään sitä. Hermottamisessa ja fiiliksen löytämisessä ja sen rutinoitumisessa auttaa tietysti useasti tekeminen. Pakara ja yleensä jalat taitaa kyllä useimmilla vaatia sen ainakin kaksi treeniä viikossa. Kannattaa tietysti ensin kokeilla useita liikkeitä, mutta jatkaa niiden kanssa, jotka tuntuvat parhaiten. Myöhemmin voi kokeilla niitä muita uudestaan. Pelkkä tunnekaan ei riitä välttämättä kasvuun. Itse esimerkiksi tunnen kyllä pakarani taljapotkuissa, pakarakoneissa, jalan nostoissa tai lantion nostoissa erittäinkin hyvin, mutta kasvua on tapahtunut vasta sjmv, prässi- ja persettä korostavilla kyykyillä eli isoilla raskailla liikkeillä ja kohtuullisen lyhyillä sarjoilla (6-10).

Kuten Hulkki usein korostaa, kannattaa yrittää saada vinkkejä niiltä, jotka ovat rakentaneet surkeasta lihastyhmästä edes kohtuullisen. Niillä, joilla mikä tahansa räpellys menee perille pakaroille ja pakarat kasvavat melko helposti, ei välttämättä ole kovin paljon annettavaa meille, jotka saavat tehdä aivan hirveästi tutkimustyötä (treenistä puhumattakaan), jotta ne pakarat kasvaisivat edes hiukan.

Itse olen huomannut, että alapakaraan käy esimerkiksi kyykyt smithissä tai kuulan kanssa tehtynä niin, että takapuolta ei työnnetä lainkaan taakse, vaan selkä on aivan pystysuora ja laskeudutaan kohtisuoraan alas. Jos taas kyykyissä takapuolta työntää taakse niin, että ylävartalo ei ole enää pystysuora, käy tämä enemmän yläpakaraan. Itselläni tuo yläpakara on nimenomaan heikko ja sitä ajatellen ihan kaikki vinkit otetaan vastaan.

Kyykystä tuli mieleen, että minusta näkee tehtävän kyykkyä vähän niin kuin kahdella tavalla (okei miljoonalla tavalla...), toisessa on pyrkimyksenä kasvattaa reisiä ja toisessa persettä. Miehet kai yrittää esimerkiksi kyykätä lähinnä reisiä, jolloin ylävartalo pidetään mahdollisimman pystyssä. Naiset taas harrastaa näitä pyllistyskyykkyjä, jotka ei kai niin paljon mene reidelle, vaan nimenomaan pakaralle. Olisi ehkä hyvä miettiä, mitä hakee takaa sillä kyykyllä. Peruskyykky ei todellakaan minulla kasvata pakaraa. Myönnän kyllä, että onhan noilla isojalkaisilla miehillä usein myös pakarassa lihaa, vaikkei ne sitä varmaan pyri kasvattamaan.
 
Olen nyt muutaman kerran kokeillut tuota takapotkua taljassa. Kiitos vinkistä! Pakaroissa tuntuu hyvältä, mutta mikä mulla menee pieleen, kun heti liikkeen aikana alkaa tuntua ikävältä säären lihaksissa ja polven ympärillä...?
 
Se olikin tuo toinen pepputreenikeskustelu, missä kehuttiin takapotkua, mutta anyway... Kivut lähti jatkamalla treenaamista. Penikoita ei enää kolota, mutta polvia säästän tekemällä ensin takapotkut vain toisella jalalla. Sitten annan polvelle lepoa tekemällä välissä ylätaljaa, ojentajat, tms. ja sitten vasta teen takapotkut toisella jalalla.
 
Onko joku tehnyt glute bridgeä kuminauhalla? Tangossa alkaa olla jo paljon painoja eikä sieltä alta pois raahautuminen ole mitään helppoa eikä mukavaa :F

- - - Updated - - -

Hip thrust smithissä isolla painolla. Siinä kun hakee oikean kulman, niin kyllä polttaa kankussa!

meitsillä lähtee penkki alta :( ei onnistu.
 
Mä oon viime aikoinaan oivaltanut paljon uusia juttuja ja parhaaks pakaraliikkeeks nyt tullu ihan perus kyykky :D ennen selän väärä asento on vieny tehot ja en tiedä millä lihaksilla sen oon tehny mutta nyt ku oon ehkä oppinu kyykkää ( huimalla 52,5 kilolla :D ) niin jestas mikä poltto on pakaroissa :D
 
Mä oon ruvennut tekee pakaralle sellasta liikettä että asetun jollekin penkille vatsalleni niin että jalat roikkuu penkin ulkopuolella, siis että penkin reuna menee tuossa lantion kohdalla. Siitä vaan nostamaan jalkoja ylös joko yksitellen tai molemmat kerralla, myös teen sellasia haaraliikkeitä samalla.

Eli vähän kuin selän ojennus sellasessa penkissä missä sun jalat on kiinni ja nostat yläkroppaa alhaalta ylös mutta toisinpäin.
Tekee hyvää myös alaselälle jos on alaselän kanssa ongelmia.

Jos tuntuu ettei saa mitään tuntumaan pakarassa niin aloita ihan sillä että opettelet tuntemaan sen pakaran, kun seisot niin purista pakaroita yhteen. Kun vähän väliä rupeat puristelemaan pakaroita seisoessa, maastavedossa ym. niin rupeaa menemään treenikin perille oikeaan osoitteeseen.
 
Tänään varovasti kokeilin Jefferson squatia smithissä. Tykkäsin! Voisin sisällyttää sen treeniohjelmaan :) Lisäksi tuli rääkättyä reisiä ja persausta takapotkuilla, sumokyykyllä ja SJMV:llä. Jos ei huomenna tunnu, niin jokin on kyllä pielessä :D
 
Hip thrustista kysyttävää:
Teettekö sen niin että kankkua alas laskiessanne taivutatte selkärankaa ja hartiat pysyvät lähellä penkkiä, vai menette suoralla selässä eli hartiat ja yläselkä kohoaa pystympään?
Olen kokeillut molemmin (kun olen nähnyt molempaa tyyliä) ja tarkoitus olisi seuraavaan ohjelmaan ottaa mukaan. Suoralla selällä tuntuu että penkin reuna painaa kipeästi, selkää taivutettaessa taasen mietityttää kuinka käy rangan.

Toivottavasti kuvaus liikkeestä oli ymmärrettävä :P
 
Kaiki, mä oon tehny niin että hartiat pysyy kiinni penkissä, mutta en tiedä onko se mitenkään "oikea" tapa.

Sain muuten tässä joku kerta pakarat ainakin todella tehokkaasti kipeeks etukyykky + hyvää huomenta -yhdistelmästä. Ei ihan puhtaita pakaraliikkeitä kumpikaan, mutta ilmeisesti peräkkäin tehtynä tehosi. :)
 
Millä liikkeillä saisi treenattua myös pakaroiden sivuja?
Tuntuu että pakarat kyllä pyöristyneet, mutta lähinnä keskeltä (sekä alhaalta että ylhäältä) ja siitä ne ovat kipeätkin treenin jälkeen.
Tällä hetkellä treeniin kuuluu toisena päivänä etukyykky, askelkyykyt, hip thrust, SJMV ja toisena takakyykky, mave, taljapotkut.
Itselle tullut mieleen sivukyykyt ja taljapotkut sivulle/takaviistoon, muita ehdotuksia? Reiden loitontaja -laite tuntuu ottavan alemmas pelkkään reiteen...
 

Suositut

Back
Ylös Bottom