"Parasta" alkoholia?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fabien
  • Aloitettu Aloitettu
Netistä löytynee ympäripyöreitä "vähäkalorisia" sun muita ei-ihan-niin-vahingollisia alkoholiselosteita, mutta nyt olisi paikallaan tieto pakkotoiston vartalon parasta ajattelevien ihmisten näkemyksistä. Eli kevään mittaan ilmeisesti tulossa pari sellaista 2-3päivän kevät-tapahtumaa, joissa alkoholi nousee isohkoon rooliin. Nyt tiedustelisinkin, että mikähän alkoholipitoinen juoma/juomat olisi "vähiten vahingollinen" kropalle? Light-siiderit? Raaka viina? Viini?

Jos tietoa löytyy, niin pitkätkin perustelut olen valmis kuulemaan!

Kiitän.:love:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
se on ihan sama mitä vedät, se alkoholi tekee ne huonot vaikutukset. sitten niissä on tietenkin hiilareita ja muita aineita, ne on kanssa huonoks, jos liikaa vetää. että ei oo mitään parempaa alkoholijuomaa, kaikissa on alkoholia

Älä juo ollenkaan! itse en kyllä keväisiä juhlia väliin jätä, mutta silloin jos viinaa otetaan niin ei mietitä kaloreita tai mikä juoma on parhaaksi kropalle ja mikä ei. Kun juhlitaan niin silloin juhlitaan eikä nösväillä :D Näin itselläni. Juhlittua ei kuitenkaan paljoa tule.

edit: hidas

No sama vaikuttava aine kaikissa, mä järkeilen asian niin että keholle parasta on ottaa juuri niinkuin tässä vuosien varrella on opittu. Mahdollisimman pitkä ja loiva nousuhumala, ja samanlainen laskuhumala.

Ja etukäteen, aikana ja jälkeen sitten vettä ja laaturuokaa naamariin tasaiseen tahtiin. Ja toki kunnon 10 tunnin yöunia unohtamatta.

näillä kriteereillä esim tuo light siideri on jees, etenkin jos kaloreita pelkää.

KSENA sanoi:
se on ihan sama mitä vedät, se alkoholi tekee ne huonot vaikutukset. sitten niissä on tietenkin hiilareita ja muita aineita, ne on kanssa huonoks, jos liikaa vetää. että ei oo mitään parempaa alkoholijuomaa, kaikissa on alkoholia
Pyysikö threadin aloittaja moraalisaarnaa - ei. :jahas:

Ite suosittelisin:
- kirkas viina + vichyt/light-limpparit
- punkku
- olut / light-siiderit

Ehdottomia nou-nou listalla:
- liköörit, etenkin kermaiset
- drinkit
- perussidukat

Pyranha sanoi:
Ja etukäteen, aikana ja jälkeen sitten vettä ja laaturuokaa naamariin tasaiseen tahtiin. Ja toki kunnon 10 tunnin yöunia unohtamatta.
Vettä kannattaa kitata, mutta ruokaa en tasaiseen tahtiin mättäisi menemään, alkoholi kun syrjäyttää sen kalorit kulutuksessa, joten ne vain varastoituvat varteen. Tosin sinänsä samaa mieltä, että kun kuitenkin syödäkin pitää ja darran minimoimisen kannaltakin se on hyväksi, kannattaa sen ruoan olla laadukasta, eikä sitä grillin rasvamättöä. Joskin taas voidaan spekuloida, kannaattako sitä kuitenkaan roboilla 24/7... :rolleyes:

Minun arvaus olisi punaviini. Vähän kaloreita ja varmaan eniten hyödyllisiä ominaisuuksia:

"Punaviinin terveysvaikutukset näyttävät pääasiassa johtuvan viiniköynnöksen sisältämistä fytokemikaaleista, joista merkittävimpiä ovat oligomeeriset prosyanidiinit. Fytokemikaaleissa on runsaasti flavonoideja, jotka toimivat antioksidantteina eli estävät solujen hapettumista.

Viiniköynnöksen sisältämistä antioksidanteista tärkeimpänä pidetään resveratrolia, jota esiintyy erityisen runsaasti nimenomaan punaviinissä, noin 7 mg litrassa. Valkoviinissä resveratrolia on huomattavasti vähemmän. Resveratrolin antioksidanttiset vaikutukset suojaavat ihmisen soluja vapaiden radikaalien haittavaikutuksilta ja samalla ehkäisevät ennenaikaista vanhentumista. Resveratroli näyttää suojaavan myös sydäntä ja verisuonia, ja amerikkalaisen tutkimuksen mukaan se ehkäisee tulehduksia ja tappaa syöpäsoluja. Espanjalaisen tutkimuksen mukaan punaviini taas suojaa keuhkosyövältä. Vaikuttavana ainesosana pidetään joko resveratrolia tai -tanniinia.

Punaviinin sydän- ja verisuonitauteja ehkäisevät vaikutukset saattavat osittain johtua myös viiniköynnöksen runsaasti sisältämästä foolihaposta. Foolihappo estää myrkyllisen aminohapon, homokysteiinin syntymistä elimistössä. Elimistön kohonnut homokysteiiniarvo liittyykin usein isompaan riskiin sairastua sydän- ja verisuonisairauksiin."

Lähde (googletettu):
http://www.kauneusjaterveys.fi/luejutut/ruoka/article120945-1.html

Olut tulee varmaan toisena. Aika mutua :)

Edit:

Vielä finelin lukemat:
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=924&lang=fi

aika jännää et just mietin tota samaa asiaa ja ny avattu thread tästä:eek:

mietin just tolta kalori/hiilari pohjalta tätä asiaa, järkeillen ilman tietoo aattelis että parempi juoda vaikka väkeviä ennemmin ku kaljaa, syystä että kaljassa on paljon kaloreita ja sitä joutuu juomaan niin paljon määrällisesti enemmän ku väkeviä. Jos joku osais jotain asiantuntevaa tähän sanoo ni olis hienoo:)

Jos vain lompakko kestää, niin valinta on tietenkin aito shampanja - jo Madame de Pompadour tiesi, että se on ainut juoma, jota nainen (miksei siis mieskin, toim.huom) voi juoda rumentumatta ;)

Jos taas ei kestä, niin jokin hyvä kuohuviini - mahdollisimman kuiva toki - sopii loistavasti kevään juhliin, Light-siideri myös. Oluessa taitaa olla aika paljon hiilareita, joten sitä en suosittelisi ainakaan ensisijaiseksi juomaksi.

Kirkas viina jota blandaat valitsemaasi laittiin. Muistat syödä aina välillä. Kaljat, vinkut jne. voit unohtaa. Ne sisältää turhia kaloreita sekä krapulatekijöitä. Lisäksi niiden lipittäminen on tyylitöntä eikä sovi miehen imagoon.

E: lisäksi viinaksia puoltaa useamman päivän turnajaisissa logistiset syyt.

NoPain sanoi:
Minun arvaus olisi punaviini. Vähän kaloreita ja varmaan eniten hyödyllisiä ominaisuuksia:

"Punaviinin terveysvaikutukset näyttävät pääasiassa johtuvan viiniköynnöksen sisältämistä fytokemikaaleista, joista merkittävimpiä ovat oligomeeriset prosyanidiinit. Fytokemikaaleissa on runsaasti flavonoideja, jotka toimivat antioksidantteina eli estävät solujen hapettumista.

Viiniköynnöksen sisältämistä antioksidanteista tärkeimpänä pidetään resveratrolia, jota esiintyy erityisen runsaasti nimenomaan punaviinissä, noin 7 mg litrassa. Valkoviinissä resveratrolia on huomattavasti vähemmän. Resveratrolin antioksidanttiset vaikutukset suojaavat ihmisen soluja vapaiden radikaalien haittavaikutuksilta ja samalla ehkäisevät ennenaikaista vanhentumista. Resveratroli näyttää suojaavan myös sydäntä ja verisuonia, ja amerikkalaisen tutkimuksen mukaan se ehkäisee tulehduksia ja tappaa syöpäsoluja. Espanjalaisen tutkimuksen mukaan punaviini taas suojaa keuhkosyövältä. Vaikuttavana ainesosana pidetään joko resveratrolia tai -tanniinia.

Punaviinin sydän- ja verisuonitauteja ehkäisevät vaikutukset saattavat osittain johtua myös viiniköynnöksen runsaasti sisältämästä foolihaposta. Foolihappo estää myrkyllisen aminohapon, homokysteiinin syntymistä elimistössä. Elimistön kohonnut homokysteiiniarvo liittyykin usein isompaan riskiin sairastua sydän- ja verisuonisairauksiin."

Lähde (googletettu):
http://www.kauneusjaterveys.fi/luejutut/ruoka/article120945-1.html

Olut tulee varmaan toisena. Aika mutua :)

Edit:

Vielä finelin lukemat:
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=924&lang=fi
Ei varmaan punaviininkään terveysvaikutukset siinä vaiheessa lohduta kun sitä kiskotaan kolmatta pulloa naamariin :D

Emmah sanoi:
Vettä kannattaa kitata, mutta ruokaa en tasaiseen tahtiin mättäisi menemään, alkoholi kun syrjäyttää sen kalorit kulutuksessa, joten ne vain varastoituvat varteen. Tosin sinänsä samaa mieltä, että kun kuitenkin syödäkin pitää ja darran minimoimisen kannaltakin se on hyväksi, kannattaa sen ruoan olla laadukasta, eikä sitä grillin rasvamättöä. Joskin taas voidaan spekuloida, kannaattako sitä kuitenkaan roboilla 24/7... :rolleyes:

Eipä ole käynyt edes mielessä tuo, itse olen huomannut krapulan johtuvan lähinnä 2 asiasta. 1)kuinka korkealla promilleissa käytiin parhaimmillaan 2)kuinka nopsaa oli promillemäärän nousu jyrkimmillään.
Rauhallisesti juomalla on tullut monet kerrat todettua että viinaa voi vetää pidemmän ajan kuluessa mahottoman määrän ilman pahempaa krapulaa.

Eli tuo ruoka on mulla taannut sen että desin tequilatkaan eivät humahda kuuppaan ku metrin halko.

Kiitti hyvästä pointista, täytyy pitää mielessä kun seuraavaksi :kippis1:

Luulisin että olut/normisiideri/makeat viinit ovat pahimpia kaloripommeja ihan sisältämänsä sokerimäärän takia. Vähimmillä kaloreilla pääsee ku juo kirkasta viinaa/giniä/kuivaa viiniä vissyllä/sokerittomalla limulla...

Mikäli kalorit unohdetaan, niin valkovenäläisiä juodessa ei pääse katabolia yllättämään:)

Emmah sanoi:
Tosin sinänsä samaa mieltä, että kun kuitenkin syödäkin pitää ja darran minimoimisen kannaltakin se on hyväksi, kannattaa sen ruoan olla laadukasta, eikä sitä grillin rasvamättöä.
Olen itse järkeillyt sen niin että rasvaista ruokaa syömällä saa sen imeytymään pitkin yötä ja saa muutenkin enemmän kaloreita pienemmällä määrällä. Suolainen ruoka taas auttaa juomaan enemmän vettä. Suola sitoo nesteitä, mutta millä aikavälillä ne nesteet on taas "käytettävissä"?

Kuitenkin, hifistibodari ottaisi 2dl proteiinijauhetta, 3rkl rypsiöljyä, 1rkl suolaa ja 2l vettä. :kuola: Samaan pääsee syömällä lihapiirakan kahdella nakilla + lihapullaperunat + litra maitoa. :arvi:

Omalla kohdallani olo on aamulla ihan hyvä kunhan muistaa syödä reilusti, juoda vettä ja jatkaa nukkumista pari-kolme tuntia vaikka heräisikin ekan kerran yhdeksältä aamulla.

Raaka viina!

Sokerilitkut ei tietenkään oo terveellisiä. Viini taas sisältää kaikenlaisia lisäaineita kuten rikkiä jolla käyminen on saatu loppumaan. Oluen haitoista en tiiä.

Lapinreissun morkkiksissa tein pientä tutkimusta lähteenä Fineli ja Koffin sivut.

• Likööri 20-30 til% alkoholia 289kcal /100g
  • Vodka 220kcal /100g
  • Punaviini 70kcal /100g
  • Siideri, kuiva, 4,7 til% alkoholia 41kcal /100g
  • Siideri, makea, 4,7 til% alkoholia 56kcal /100g
  • Siideri, light, 4,7 til% alkoholia 33kcal /100g
  • Olut keskiolut, 2,8-4,5 til% alkoholia 42kcal /100g

Otetaanpa näistä kaksi mielenkiintoisinta tarkasteluun. Finelin Vodkassa on alkoholia 31,7%. Jos se suhteutetaan siiderien ja oluiden alkoholimääriin, saadaan 4,7%:n vodkalle energiasisällöksi 32,6kcal /100g. Eli kirkasta kun blandailee light-limppariin (esim. vaniljakossu + light-cokis), saa saman tuloksen kuin light siiderejä lipittämällä. Tosin ei taida kaikissa light-siidereissä olla noin vähän kaloreja? Punaviinissä on 4,7 til%:ksi muutettuna 34,6kcal /100g (ja energiasta 2% tulee proteiinista ;)).

Yhteenvetona: kirkaat, punaviini (tai kuiva valkoviini) ja light siideri varauksin ovat vähiten energiaa sisältäviä alkoholijuomia. Niissä ei ole kuitenkaan kuin noin viidennes vähemmän energiaa kuin keskioluessa! Oletuksena vertailussa on, että kaikkia juodaan alkoholin suhteen sama määrä (se kun ei aina tosielämässä toteudu :D).

NoPain sanoi:
Minun arvaus olisi punaviini. Vähän kaloreita ja varmaan eniten hyödyllisiä ominaisuuksia...

...kyllähän punaviiniä nyt juodaan muutenkin joka päivä, eikä pelkästään juhlapyhinä...? ehdoton lisä riisi-jauheliha-salaatti aterialle. ja muutenkin. nam.

Pirtua, höyrystettynä limakalvojen kautta imeyttäen. Siinä ei ole mitään ylimääräistä.

Toki jos haluaa juoda, niin sitten voi pirtuun sekoittaa vaikkapa vettä. Ja kun kerta pakkiksella ollaan, niin jos maku tökkii, voi sekaan laittaa kaakaojauhetta.

En oo aivan varma mut korjatkaa jos oon väärässä:) mut oon kuullu et tequila ei "lihottas" juuri ollenkaa!..en tosiaan oo varma mut näin mulle pennulle väitettiin:D

Pyranha sanoi:
Eipä ole käynyt edes mielessä tuo, itse olen huomannut krapulan johtuvan lähinnä 2 asiasta. 1)kuinka korkealla promilleissa käytiin parhaimmillaan 2)kuinka nopsaa oli promillemäärän nousu jyrkimmillään.
Rauhallisesti juomalla on tullut monet kerrat todettua että viinaa voi vetää pidemmän ajan kuluessa mahottoman määrän ilman pahempaa krapulaa.

3. ja ehkä tärkein (mun mielestä siis) on että miten pitkään siellä huipulla on oltu. Nopea nousu ja sitä seuraava nopea lasku ei aiheuta kuin hyvän väsymyksen, mutta useamman tunnin pysyttely ns. päissään aiheuttaa jo melko varmasti sen krapulan.

Tietty jos ei nouse sinne kovin korkealle kertaakaan, ei sitä krapulaakaan käytännössä tule.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom