Paras loppuverryttely? Kova jalkatreeni

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purtsi
  • Aloitettu Aloitettu

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%

Purtsi

Tsemppari/Kouluttaja
Mikä on paras tapa palautella jalat "normaalille" tasolle kovan jalkatreenin jälkeen?

Tykkään itse treenata jalat todella kovaa, ja kun tämän yhdistää huonoihin venyttelytapoihin, on tuloksena kunnon puujalat muutaman päivän ajaksi.. Ei hyvä.

Olen nyt palautellut jalkoja lähinnä fillaroimalla n 7-8 minuuttia reipasta vauhtia pitäen, pienellä vastuksella. Lisäksi pyrin venyttelemään n minuutin per lihas ennen saunaa. Saunan jälkeen olen laittanut pari kertaa kylmägeeliä reisiin, ja tällä tavalla olen saanut nopeutettua palautumista 1-2 päivää.

Mutta vituttaa kun jalat on silti kun puupölyt monta päivää, ja ihan saatanan kipeät toisena päivänä treeneistä.

Osaako joku kertoa vinkkejä vieläkin parempaan palautteluun?

Minulla on tapana tehdä 3-6 sekunnin nopeita venytyksiä sarjojenkin välillä. Loppuvenyttely kestää itsellä noin 15-20 minuuttia. Otan siinä 20-30 sekunnin venytyksiä. Joskus ennen loppuvenyttelyä -jos lihakset tuntuvat vähän jäykiltä -teen nopean lihaslämpimän. Loppuvenyttelyn jälkeen tulee tehtyä vasta se loppulämmin, johon kuuluu yleensä pelkkä kuntopyörällä sotkeminen, siten ettei vahingossakaan tunnu missään. Loppulämmin on noin 10-15 min. Samalla kittaan palautusjuoman ja luen lehtiä. Tämä on toiminut minulle todella hyvin. Ei minkäänlaista tukkosuutta, vaikka pitkä treenitauko takana.

Joo, mäkin oon ruvennut kävelemään salia ympäri sarjojen välissä, heilutellu jalkoja jne. Aikonaan Pöyhönen kävi meidän salilla tekemässä jalkoja, ja se hyppi ja pomppi koko ajan pitkin treeniä.

Toi vois kai olla kans hyvä vaihtoehto, koska itsellä taustalla on myös kamppailulajien harrastaminen, eikä ihan kaikkea nopeutta haluis menettää.

Lisää vinkkejä otetaan vastaan. Kiitos mölkky78 vinkistä.

No sitten voisi vaihtelu tehdä hyvää ja tehdä ne vähän aikaa vaikka pari kertaa viikkoon.
Tottuu äkkiä, eikä molempia tarvitse vetää täysillä. Kipeilläkin jaloilla voi tehdä kevyemmän treenin, jonka jälkeen toki taas venyttelyt jne.

Tuo on se perinteinen kertaviikossakuolemaan-sudenkuoppa, johon voi hyvin joskus hypätä mutta kannattaa kiivetä sieltä välillä poiskin.

Tuo on se perinteinen kertaviikossakuolemaan-sudenkuoppa, johon voi hyvin joskus hypätä mutta kannattaa kiivetä sieltä välillä poiskin.

Ei kai..? :hyper: Saanko vielä vähän aikaa hakata päätä kiveen, ja kipeitä reisilihaksia terävään pöydänkulmaan.. :D

Edit. Solid. Mitä ne on?

Auttaisivatko fascia-venytykset viimeisen sarjan jälkeen? Itsellä ainakin on jäänyt jalkapökkelö pois sen jälkeen kun otin nuo käyttöön

Nopeasti voisi veikata, etta se sauna nyt on ainakin vihonviimeinen vaihtoehto. Heti jalat jaihin, niin varmasti helpottaa. Eika mitaan geeleja, ne vain jaahdyttavat ihoa, eivatka tee lihaksille tuon taivaallista. Kavelet avantoon seisomaan 15 minuutiksi tai hommaat vaikka ison muovisailion ja taytat sen jaavedella ja seisot siella.

Treenin ja jaahoidon jalkeen muutaman tunnin paasta kunnon venyttelyt ja seuraavana paivana kunnon hikijumppa jaloille ja hyvat venyttelyt.

Paras tietysti on kun unohtaa tuon kerranviikossa-treenaamisen ja alkaa treenata jalkoja vahintaan 3 kertaa viikossa ja mieluiten joka kerta. Tama ei tietysti valttamatta palvele muuten omaa treenaamistasi, mutta nopeuttaa palautumista varmasti.

ps. sori skandien puuttuminen, laiskana ei jaksa kun nappiksessa ei ole.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-15%
Itselläni jalat menevät treenin jälkeen aivan pökkelöiksi. Paras tapa on yksinkertainen kävelylenkki treenin jälkeen, joka poistaa jaloista laktaattia "maitohappoja". Treenin aikana sarjojen välissä venyttelyjä. 5-10sec. Treenin jälkeen kunnon venyttelyt 30sec. Pelkkä täydellinen lepo ei tunnu palauttavan jalkoja lähellekkään niin hyvin kuin kävelylenkki joko suoraan treenin jälkeen tai seuraavana päivänä. Joskus kun jättänyt seuraavalle päivälle lenkin niin on ollut kyllä aika tuskaa ja tuntee itsensä "pingviiniksi" kun yrittää kävellä. Voihan tietenkin tuon kävelylenkin korvata esim. kuntopyörällä. Minulle kuitenkin paras tapa. :)

Solid. Mitä ne on?
Fascia-venytyksessä venytetään pumpissa olevaa lihasta, jolloin se lihaksen kalvo venyy. Tämä mahdollistaa lihaksen nopeamman kasvamisen kalvon sisällä ja nopeamman palautumisen. Kuulemma, tuosta voi joku paremmin tietävä jaaritella jos jaksaa. Tässä kohtuullisen pätevä linkki jos kiinnostaa lukea, tuolla on noita venyttelyohjeitakin.

Pähkinänkuoressa: viimeisen etureisisarjan jälkeen venyttelyä minuutin verran suunnilleen. Tai siis oli kyseessä mikä tahansa lihasryhmä, niin viimeisen sarjan jälkeen tasaista venyttelyä se pyöreä minuutti.

Niin kauan kun ne on sun jalat eikä mun jalat, niin siitä vaan..
Mä tein sitä ekat 10 vuotta :)
Onko huonoja kokemuksia tai vinkkejä, miksi tuota ei kannattaisi tehdä?

Siis viittasin siihen, että aina ja jatkuvasti treenaa ne jalat kerran viikossa.
Aa.. pahoittelen, on niin kiire että erhehdin.

Fascia-venytyksessä venytetään pumpissa olevaa lihasta, jolloin se lihaksen kalvo venyy. Tämä mahdollistaa lihaksen nopeamman kasvamisen kalvon sisällä ja nopeamman palautumisen. Kuulemma, tuosta voi joku paremmin tietävä jaaritella jos jaksaa. Tässä kohtuullisen pätevä linkki jos kiinnostaa lukea, tuolla on noita venyttelyohjeitakin.

Pähkinänkuoressa: viimeisen etureisisarjan jälkeen venyttelyä minuutin verran suunnilleen. Tai siis oli kyseessä mikä tahansa lihasryhmä, niin viimeisen sarjan jälkeen tasaista venyttelyä se pyöreä minuutti.

Onko huonoja kokemuksia tai vinkkejä, miksi tuota ei kannattaisi tehdä?

Siis viittasin siihen, että aina ja jatkuvasti treenaa ne jalat kerran viikossa.

Viimeisten raskaiden kyykkyjen jälkeen pari kevyempää sarjaa vielä hilupainoilla koko liikeradalla ja sellaiseen pumppailevaan tyyliin. Sen jälkeen kevyttä käveleskelyä, pyöräilyä ym. 5-10min ja kunnon ravistelut päälle. Suihkussa kylmää ja kuumaa vuorotellen niille kintuille ja tovi suihkun jälkeen levyet lyhkäset venytykset.

En tiedä onko paras, mutta hyvin toimii. Myös seuraavan päivän palauttava jumppa niille tekee hyvää, eli aktiivista palautumista myös "vapaa päiville".

Myös S225T:n vinkki, että reenaa kintut useammin kuin kerta viikkoon ja kuolemaan asti toimii varmasti. Kun kintut totuttaa kyykkään vaikka pari kolme kertaa viikkoon, niin eipä ne juuri hätkähdä vaikka joskus fiilistelisi raskaamminkin. Seuraava kyykkiminen tulee tehtyä ehkä hieman rauhaisammin vain.

Lisäksi pyrin venyttelemään n minuutin per lihas ennen saunaa. Saunan jälkeen olen laittanut pari kertaa kylmägeeliä reisiin, ja tällä tavalla olen saanut nopeutettua palautumista 1-2 päivää.
Eieiei. Venyttele ne jalat vaikka yläkroppa treenin jälkeen ja toisin päin. Pieni kävely treenin jälkeen on ihan jeesh et saat maitohapot liikkeelle. Kylmä/kuuma hoito voi auttaa, lähinnä kylmä.

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=858983&postcount=22
Ice massage is for dorks, only raises your cortisol, and doesn't do shit.

:D:DItselleni on ainakin opetettu, että kovasta jalkatreenistä palautuu kaikista parhaiten lenkillä jonka aloitat suht kovalla temmolla koko ajan vauhtia hidastaen niin ,että lopussa vauhti on lähes kävelyvauhtia siihen vielä jokainen lihas venytellään 30sek venytyksillä ja palauttava protsku päälle niin pitäisi jalkojen virvota! tietysti ei kylmähoitokaan pahasta ole, mutta kaikki eivät voi sitä heti treenin jälkeen tehdä olosuhteista johtuen.

Paras palauttelu on kävellä pukkarista autolle ja antaa jalkojen levätä pelaadeja vasten. Noo ei, ite en oo huomannu kyl oikeestaan mitään eroo jalkojen kipeystilassa oon sitten venytelly, polkenu fillarilla tai istahtanu auton rattiin reenin jälkeen.. Reeni itessään vaan vaikuttaa ainakin itellä..

Palautumisen salat menevät välillä yli ymmärryksen. Tein kolme päivää sitten kohtalaisen rankan jalkatreenin. Venyttelin yms... Seuraava päivä ei mittään,sitä seuraava ei mittään, mutta tänään jalat eivät taivu edes polvista. Onkohan syy siinä, että olen syönyt tavallista paremmin ja enemmän, ja koska tein tavallista rankemman treenin, kehitystä on tapahtunut!

Mulla sama vika jalat on niin pökkelöt viikon jalka treenin jälkeen ja nyt on ollu pari viikkoa särkyä oikeassa jalassa,lepoa on pidetty,hierojalla käyty ja jäähoitoakin kokeilin. Tosin treeniä ei haittaa yhtään kun jalka tulee kipeäksi levossa. Täytyy kokeilla tuota venyttelyjuttua heti sarjan jälkeen ja sit käydä kävelemässä :thumbs:

Suositut

Back
Ylös Bottom