Paras loppuverryttely? Kova jalkatreeni

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purtsi
  • Aloitettu Aloitettu

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Mave on selkä päivänä ja reidet+pohkeet on samalla treenillä,olen kyl ajatellu jos vaikka treenais etu ja tekareidet erikseen,nyt olen käynyt lenkillä säännöllisesti,tosin on ollu vapaata enemmän kun on joulu,mut huomattava ero on ollut tän viikon jalka treenin jälkeen,suoria sarjoja tuli tehtyä koko treeni:hyper:,

enkä unohtanut venyttelyä,vaikka se onkin niin tylsää ja kivuliasta:lol2:
Tosta sun viestistä ei tajua yhtään mitään mahtavan välimerkkien ja selvien lauseiden ansiosta :D.

Mutta niinkuin sanoin. Suosittelen treenaamaan ne jalat 2x viikossa kokonaisuudessaan. Jos on pakko tehdä sillä monijakosella, kun valmentaja niin käskee, treenaa vaikkapa 3x viikossa eri yläkropan lihakset ja sitten 2x jalat, molemmissa jalkatreenissä niin etu- kuin takareiden liikkeitäkin.

enkä unohtanut venyttelyä,vaikka se onkin niin tylsää ja kivuliasta

Jos venyttelyssä tulee kipua niin teet sen väärin eli yrität päästä sellaiseen karate-venytykseen ja suojarefleksi saa lihaksen jännittymään, joka aiheuttaa lisää vauriota lihaksessa.

- Loppuun kevennettyjä toistoja (esim. kyykkyä omalla painolla, ei enää hapottaen niitä kuitenkaan lisää)
- Fillarointi / sisäsoutulaite kevyesti (ei taaskaan hapottaen niitä), liki joka salilla ainakin kuntopyörä
- Viileä suihku kintuille (sauna, kuten lämpö ylipäätään ei perusteltu akuutissa palautumisvaiheessa, kannattaa toki saunoa jos tykkää löylytellä, ettei elämä liiakseen kärsi)
- Samana päivänä kevyet venyttelyt (ei suurta mikrorepeämää venyttelyllä lihaksille joita se on jo saanut harjoitteessa), seuraavina päivinä venyt vähän "pintaa syvemmältä"

Summa summarum: Aktiivinen palautuminen on täsmäase. Olen ihmetellyt, kuinka ihmisillä kestää viikkokausia palautua kovasta jalkatreenistä. Tässä tapauksessa joko kyseessä luultavimmin.....
a) hurjan heikko peruskunto (huonompi palautumiskapasiteetti)
b) suuria puutteita lihashuollossa ja ylipäätänsä palautumisprosessissa (ei venyttelyä / aktiivista palautumista)

Kellään - edes musclegain4life-hypertrofiapainotteisesti treenaavalla ei ole tarpeellista treenata jalkoja tuohon jamaan, että niukasti palaudutaan 7 päivässä. Arkieläminenhänkin tuosta kärsii, kun rappusten kävely tuottaa tuskaa.

Suosittelen kokeilemaan jalkojen reenausta 1,5 - 2x viikossa, riippuen toki muusta aktiviteetista. Kaikkihan on viime kädessä kiinni kokonaistyömäärästä ja kuinka se jaetaan, ei siis makiaa mahan täydeltä. Itse treenaan alaraajat keskimäärin joka neljäs päivä + 3 krt/viikko muuta urheilua. Panostuksen tulee olla kohdallaan monella osa-alueella, jottei reiskat mene tukkeeseen, mutta harvoinpa tuolla on metsään on menty, mitä tulee kehitykseen.

Nimim. Mies, joka ennen kyykkäsi vain maanantaisin.

Jos venyttelyssä tulee kipua niin teet sen väärin eli yrität päästä sellaiseen karate-venytykseen ja suojarefleksi saa lihaksen jännittymään, joka aiheuttaa lisää vauriota lihaksessa.

Vanha pinttynyt tapa,13v. taistelulajeja ja niissä oppinut et ilman kipua ei tulee lisää notkeutta,täytyy muuttaa venyttely tyyliä radikaaliesti:wtf:

Kerran tuli venytettyä vähän liian nopeesti niin kuukauden ajan kesti särkyä samassa lihaksessa aina kun venytti:( Ei kyllä kannata kivun kanssa leikkiä, silläkin on tarkoitus :evil: Mutta ite teen sarjojen välissä missä vaan jalkatreenissä kevyitä venytyksiä ilman että kipua tuntuu missään, ja maksimissaan 30s venytyksiä kerrallaan. Ajattelin alkaa tekemään kyykkyä ekaa kertaa elämässäni niin riittääkö siihen venytykseksi vaikka etureiden venytykset jalka koukussa kädellä kiinni pitäen, ja pakaran venytys istuen toinen jalka suorana, venytettävä jalka koukussa ja polvi rintaan? Huvitti kun luin tota oman painon kyykystä että sillä verryttelis, itte en oo ees uskaltanut kokeilla tota omaa painoa vielä kun tuntuu että perse repeis:D Oma painohan on vaan 62kg..

....ite teen sarjojen välissä missä vaan jalkatreenissä kevyitä venytyksiä ilman että kipua tuntuu missään, ja maksimissaan 30s venytyksiä kerrallaan...

Liian pitkiä venytyksiä, mikäli nämä tehdään harjoitteiden välissä, vaikkakin nämä ovat kevyitä venytyksiä. Tämä on yleinen näkemys "venyttelyopissa". N. 30s. venytykset perusteltuja palauttavina välipäivinä ja treenin jälkeen suht kevyinä (ei kuitenkaan välittömästi harjoitteen jälkeen). Lyhyet (max. 10s.) on hyvä ottaa herättelevinä ennen treeniä ja miksei sinne sarjojen väliinkin.

En ole ottanut opiksi, vieläkään. Jalat oli viime viikolla taas ihan vitun jumissa. Mutta tää ketju oli kyl mielessä.. :D

Palautumisessa on taatusti kyllä eroja eri ihmisten kesken. Itse olen aina ollut todella hidas palautuja. Treenaan jalat kerran viikkoon ja ei ne tule edes kipeäksi seuraavan 24h sisällä. Mutta 48h kuluttua ne on tukossa ja siitä jumi helpottaa pikku hiljaa niin, että on valmis treenaamaan taas viikon kuluttua. On totta, että treenaamalla kevyemmin ja monta kertaa lihakset eivät tule yhtä kipeiksi, mutta ei minulla kyllä tapahdu samanlaista kehitystäkään. Vanhana kamppailu-urheilijana kaikki lämmittelyt, jäähdyttelyt ja venyttelyt on tuttua kamaa. Ainoa mikä mulla vaikuttaa - ja ihan helvetin negatiivisesti - on palautusjuoman pois jättö ;)

Mutta näillä mennään. Tuloksia tulee ja jotenkin sitä kai saa masokistista nautintoa lihaskivusta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom