Paras kiuas?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Lasi on nyt about 10x asennettu ja aina ohjeiden mukaan.
Mä epäilen, että tuo luukku jotenkin vääntyy tmv. jotta se lohkaisee tuon lasin.
Olen miettinyt jo sitäkin, että seuraava 'lasi' on metallilevy :D

Itse olen päätynyt tällaiseen Harvia Legend 300 Duo -kiukaaseen, jos nyt siis joskus tulee edes tuota saunaa rakennettua ;)
legend300_Duo.jpg

Eli lämmitetään takkahuoneen puolelta seinän läpi.

Tänään ensimmäisen kerran näin livenä (kaupassa) Iki-kiukaan ja hämmennys oli suuri. Olen aina ollut sitä mieltä, että katteet on tuotteessa varmasti enemmän kuin kohdillaan, mutta olihan tuo viimeistely sellaista autotallitasoa että hinta tuntui vieläkin korkeammalta. Vaikkakin tulipesän paksuus oli vakuuttava, mutta että 900€ on hintaa. Olin jo varautunut että kai se pitää vaan maksaa hyvästä tuotteesta, mutta nyt mieli kyllä muuttui. Kivet eivät edes kuulu hintaan ja kiukaassa ei tainnut edes olla säätöjalkoja alla. Pitänee alkaa kysellä romiksilta jos sieltä löytyisi sopivaa mutkaa, niin voisi laittaa puikkokoneen palamaan ja tehdä pesän itse. Hinnan voisi ehkä jotenkin ymmärtää jos koko laitos olisi haponkestävää, mutta että mustaa.

edit: eniten tässä vituttaa kun viikko sitten piikkasin ja muurasin isolla vaivalla hormiin uuden aukon Iki-kiuasta varten. Ei siihen enää mikään Aito-kiuas tietenkään esim. sovi. Mitäköhän sitä nyt sitten tekisi.

Jatkan yksin puhelua. Kiuas pitäisi valita viim. ensi viikolla ja nyt näyttäisi että päätyisin Harvian Legend 240-malliin. Perusteluina Iki:ä halvempi hinta+lasiluukku. Iki:n hinnaksi sain joka tarjouksessa n. 950€ (ilman lasiluukkua). Mukaan tuli aina pakollinen 50€ rahti mikä tuntui omituiselta. Harviaa saa joka K-raudasta ja hinta näyttäisi olevan n. 650€. Iki:n tulipesä on kuitenkin myös mustaa rautaa ja amistasoinen rosteriverkko on lähinnä kosmeettinen juttu, eikä sillä juuri ole merkitystä kiukaan kestävyyteen. Toki joku voi perustella Iki:n paremmuutta sillä, että pyöreä muoto on lämpölaajenemisen kannalta kestävämpi ja kieppi levitää lämmön tasaisemmin, mutta...Insinööritaidoillani en usko näillä olevan isompaa merkitystä omassa saunassani. Harvian ulkonäkökin tuntuisi istuvan paremmin saunan suunniteltun värimaailmaan.

Harviassa on 10 mm levyä palotilan kansi ja muut seinämät ilmeisesti 5 mm. Ei pitäisi ihan normaalikäytössä hyvällä puulla palaa puhki. Jos palaa takaseinästä, niin helppo on sitten paikata jos tuntuu ettei ole rahaa ostaa uutta kiuasta. Btw. Kaverin mökillä on yli 40 vuotta vanha Harvian kiuas joka on ollut kovassa käytössä. Ei ole palanut puhki vaikka kiuas on ihmeen kevyt. Tänä kesänä kiuas tosin vaihdetiin Aito-kiukaaseen.

0cwiufflcmmn5ou9.jpg

Harviaa on paljon haukuttu eri foorumeilla. Itselläni ei ole kokemusta, mutta tuo takalevyn paksuus kannattaa huomioida, mikä on paljon ohkasempaa kuin vähäisemmälle rasitukselle joutuva kansilevy.

Entäs Aito-kiuas jatkuvalämmitteisenä? Tyyli sopisi vanhaan taloon.

aito-kiuas_16-uusi.jpg

http://www.aitolampo.fi/uutuuskiukaat.html

Kastorin KO20 on mielestäni hieno:

907.jpg

http://www.kastor.fi/

En tiedä mihin tuo Harvian haukkuminen perustuu. Iki-kiukaan tulipesä on about yhtä paksua mustaa rautaa kuin Harviassa. Plus kansa on vielä paksumpaa. En jaksa uskoa ennen kuin näen, että hyvällä klapilla poltettaessa 5 mm seinämä palaa ihan nopeasti puhki. Lisäksi Harviassa on arina, jolla on paljon vaikutusta palamiseen ja sen säätämiseen. Toisin kuin Iki:ssä. Tuntuu että kiukaan valinta on tällä hetkellä joku varustesota.

Tuo Aito-kiukaan jatkuvalämmitteinen vaikuttaa ihan hyvältä kiukaalta muutamien löylyjen kokemuksella eikä hintakaan ole paha. Kiviä taisi mennä n. 60 kiloa. Siltikin haluaisin isomman kivimassan kiukaaseen ja vaihtoehtoja ei jää kauheasti.

Ilmeisesti tuo Iki:n verkko ei olekkaan rosteria. No, siinä olisi yksi syy lisää miksi hinta tuntuu liian korkealta. Vaikea on tuotteeseen tutustua kun olen nähnyt Iki:ä vain K-rauta 75:ssa.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Mietin laitanko kysymykseni tänne vai tuonne tyhmiin kysymyksiin... Onko kiuaskivissä eroja? Mun pitäisi vaihtaa kivet vanhaan sähkökiukaaseen ja noita kiviä tuntuu olevan aika monenlaista. Vaihtaminen on vissiinkin niin yksinkertaista, että vanhat pois ja uudet tilalle?

Mietin laitanko kysymykseni tänne vai tuonne tyhmiin kysymyksiin... Onko kiuaskivissä eroja? Mun pitäisi vaihtaa kivet vanhaan sähkökiukaaseen ja noita kiviä tuntuu olevan aika monenlaista. Vaihtaminen on vissiinkin niin yksinkertaista, että vanhat pois ja uudet tilalle?

http://www.tiileri.fi/?sivu=tuotteet&ryhma=kiuaskivet&ad=GoogleLSA

Linkissä olevien kivien vaihto luonnonkivien tilalle muutti meikäläisen rivaripätsin huomattavasti lähemmäksi oikeaa saunaa.

Kiviin liittyen yksi huomio omastakin kiukaasta. Kiukaissahan on ilmatilaa pesän ja kuorien välissä niin onkohan siellä tarkoitus kiertää ilma miten hyvin? Toimiiko se vähän kuin kiertoilmatakka ja pieleen menee jos ne reunat latoo umpeen kiviä.

Mä teetin kaverilla kiukaan haponkestävästä, hieman mallia iki-kiukaasta. Verkontilalle 8mm "kalterit".
280kg menee kiviä ja irtoaa todella kosteat löylyt.

Onko kellään kokemuksia Helo Rocher kiukaasta? On suunnitteilla kylpyhuone- ja saunaremontti kerrostaloasuntoon ja tuo kiuas kiinnostaisi ulkonäkönsä ja pienten turvaetäisyyksien puolesta (20cm). Helo Cavaa katselin aikaisemmin, mutta siinä on turhan iso turvaetäisyys kiukaan etupuolelle (60cm).

Itse tykkään kovista löylyistä, vaimo ja tytär ovat taas enemmin ruotsalais-tyyppisiä saunojia. :) Taipuukohan tuo kiuas näihin molempiin?

Meitsillä ihan perus Harvia Moderna toiminut loistavasti. Mutta annan tästä propsit vain itselleni hyvästä saunadesignista. :)

Siihen aikaan ei noita kivipesiä vielä ollutkaan, vain mondexin vuolukivihässäkät oli vaihtoehtona.

nyt näyttäisi että päätyisin Harvian Legend 240-malliin...

Itse hankin Legend 150 mallin viime syksynä kun rakennettiin sauna aittaan ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Iki kiuas oli aivan liian kallis miun budjetille ja kumminkin halusin tuommoisen "verkkokiukaan" mihin saa reilusti kiviä (100kg on kiviä tällä hetkellä). Jos saunan lämmittää liian lämpimäksi niin pehmeämpiä löylyjä saa kun heittää vedet kylkeen ja kaikinpuolin löylyt ovat kosteat eli minun makuun. Sen olen huomannut, että todella nopeasti kiuas jäähtyy tai siis tehot häviävät eli aina olen sen verran puita pitänyt, että kunnon liekki on pesässä saunaan mennessä, koska mikään ei vituta niin paljoa kun sitä on hartaasti lämmittänyt ja sitten ei saakkaan löylyjä irti.

Tuli ihan erilaiset löylyt kun ne keraamiset kiuaskivet ei ollu pohjalla tukkimassa niitä kiukaan reunan ilmarakoja. Tietty se vaatii lisäksi sen, että jostain lattianrajasta tulee raitista ilmaa.

Prkl. Kauhean säätämisen jälkeen kiuas tulee olemaan se Iki-original. Kallishan se on. Sietää ollakkin sitten saatanalliset löylyt. Ei Harviaa olisi saanut ilman trukkilavallista asennusolutta liitettyä hormiin asennusreiän korkeuden takia-->Alle pitää mahtua joku levyviritys säätöjalkoineen, ettei lattian vesieriste kärtsää. Pitää tehdä saunan ovi itse, niin ollaan taas budjetissa...melkein. Olisin joka tapauksessa tehnyt oven itse. Pyytivät 500€ ovesta. Pitäkööt tunkkinsa.

Back
Ylös Bottom