Paras kiuas?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Onpas vaikeaa tämä valinta, pitäisi saada hyvä kiuas saunaan, hinta alle 1000e.

Viivalla on tällä hetkellä:
Vuolux- vuolukivikiuas (kokeiltu muutaman kerran, iha jees ja magean näköinen)
Mondex (sama)
Pikkutonttu - tämä newsgrouppien mielestä paras, kiviä jopa 70kg.
Saunatonttu (hetivalmis, kallis käyttää, koko ajan päällä)
ja sitten Höyrykiiuas jota saa esim. Helon valmistamana.
Voisiko Iki-kiuas olla vaihtoehto?

Entäs 99e tarjouskiuas tarjoustalosta? :wall:

Mikä olisi paras? Kenelläkään kokemuksia? Puukiuasta ei ole mahdollista asentaa...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Meillä on pikkutonttu ja se on ainakin hyvä. Edellisessä kämpässä oli Harvian ainavalmis ja myin sen pois juuri sen takia, että se oli koko ajan päällä ja vei paljon sähköä. Pikkutontussa on digitaalinen ohjausyksikkö eli voit ajastaa sen ja ohjelmoida erilaisia saunomisohjelmia.
 
Sanoisin jotta joku halpa leivänpaahdinmalli, mutta kunnon tehoilla. Jos design on pääkriteeri niin sitten se parhaan näköinen :)

Vuolukivivehkeet yrittää olla hienon näköisiä ja hetivalmiita pitää lämmittää niin maan perusteellisen kauan ennenkuin saunomisesta tulee mitään. Vievät vaan turhaan sähköä kaiken aikaa.
 
Jos isompaan mökkisaunaan olet hankkimassa, niin Aito-kiuas on ihan ykkönen. Sen minkä lämmityksen pituudessa (tunteja) menettää, tulee kyllä moninkertaisesti pehmeiden löylyjen muodossa takaisin. Ja lämpöä riittää sitten pidempäänkin..
Tilaahan kyseinen pönttö vie niin pirusti, mutta ei sitä kerrostalon kylppärin nurkkaan ole tarkoitettukaan...
 
Mulla on aina valmis Harvian Forte ja olen tosi tyytyväinen. Löylyt on todella kosteat eikä tarvitse saunan lämpenemistä odotella, senkun hyppää lauteille. "muhimisteho" ei vie paljon sähköä ja pitää kylpyhuonetilat lämpiminä. Kiviä menee sata kiloa.

Sähkölaskussa en ole huomannut eroa.
 
itekkin oon kuullu pelkkää hyvää nosita ainavalmiista. Te ketkä sanotte että tuloo kalliiksi - ootteko nyt siis ihan varsin kattonut sähkölaskusta että se tulee kalliimmaks?
Yksi tuttuni ainakin väitti kivenkovaan että sähkölasku ei ole noussut koska iso kivimäärä lämpiää yösähköllä. Sauna on saunontavalmis parin löylykauhallisen jälkeen.
 
Lievästi OT mutta pakko vaan ilmottaa että meillä on joku +10kW kiuas pienen pienessä saunassa :D... eipä kestä kauan lämmetä ja löylyissä heikompi kuolee... isä joskus ilmotti että noita kun olis kaksi ni lämpenis vaikka uimahallin yleissauna vartissa :lol2:
 
Mondex on kyllä löylyiltään paras sähkökiuas mitä minä olen ikinä sähkösaunoissa tähän asti nähnyt. Tai no, tietysti noihin löylyihin vaikuttaa myös saunan muut rakenteet eikä eri saunoissa olevia kiukaita voi suoraan verrata, mutta olen päässyt kokeilemaan somoissa tiloissa myös ns. perinteistä kiuasta.
 
Olikohan se mun kokeilema saunatonttu sitten rikki? Se kun ei oikein löylyä pihauttanut vaikka laittoi täysille puoli tuntia ennen saunomista. No ainakin hankintahinta on kova verrattuna perusleivänpaahtimeen.

Hyviin löylyihin IMO tarvitaan kaksi asiaa:
1) hyvä ilmanvaihto. Suurin puute vanhoissa sähkösaunoissa, hapen vähyys turhan usein pistetään sähkökiukaan piikkiin. (puusaunassa hormi hoitaa ilman liikkumisen)
2) riittävästi tehoa kiukaaseen. Lämpötila säädetään sitten termostaatilla kohdilleen, ettei tule TomBombadilin kuvaama tappolöyly.
 
D.Yates sanoi:
2) riittävästi tehoa kiukaaseen. Lämpötila säädetään sitten termostaatilla kohdilleen, ettei tule TomBombadilin kuvaama tappolöyly.

Onhan meilläkin termostaatti säädettynä mutta kiva tietää että siinä on varaa isompaan :)... vähän sama moottorivehkeissä - varmasti hauskempi ajaa kun tietää että tähänkin saa kaasua painamalla vielä 200km/h lisää.

Ja ihan hyviä pointteja löylyjen laatukriteereistä.
 
helmeri sanoi:
Mondex on kyllä löylyiltään paras sähkökiuas mitä minä olen ikinä sähkösaunoissa tähän asti nähnyt.

Toinen ääni Mondexille. Siis sille mallille, jossa on ylähyllyllä kiviä ja sitten reijistä tihuttelee etuseinän oleville vuolukivimöykyille, joissa on vielä jotkut vesiurat.

Normisähkökiukaasta poiketen erittäin pehmeät löylyt, kun vesihöyryä tulee tasaisesti ja reippaasti.

Miinuksena hieman dorkahko 80-luvun takatukkajuppimuotoilu ja -materiaali, mutta hyvä löyly tuon korvannee.
 
Mä liputan ison Saunatontun puolesta, ei kyllä sähkölaskusta huomannut ja hyvät oli löylyt ja kiva oli päästä tarpeen tullen nopsaan saunomaan. Muuttettaessa teki mieli roudata kiuas matkassa, mutta sinne jäi..nyyh. Harvemmin saunotaan nykyään, ollaan kyllä mietitty samanlaisen kiukaan laittoa nykyiseen kotiin.
 
Ittelle tulee ykköskiukaaksi puukiuas, mutta laitan myös jonkun (halvan) sähkökiukaan viereen niin pystyy laittamaan saunan päälle GSM:llä. Tuo 8 KW:n mondex/vuolux on omasta mielestäni paras mitä olen noista kokeillut mutta vähän liian kallis ainakin mulle.
Ilmanvaihtoon ja saunan mitoitukseen tosiaan kannattaa panostaa niin ne löylyt paranee huomattavasti. Kirjastosta vaan RT-kortistosta kopsut saunan kohdalta ja lukaisee ne.
 
Hetkinen, nyt ei ole vielä mainittu Harvian modernaa. Tätä "digitaalista desing-kiuasta". Kyseinen malli voitti TM:n rakennusmaailman kiuas testin 3/04. Kokemusta vekottimesta ei ole, mutta ilmeisen toimiva peli kuulopuheiden perusteella.
 
Jasso sanoi:
Hetkinen, nyt ei ole vielä mainittu Harvian modernaa. Tätä "digitaalista desing-kiuasta". Kyseinen malli voitti TM:n rakennusmaailman kiuas testin 3/04. Kokemusta vekottimesta ei ole, mutta ilmeisen toimiva peli kuulopuheiden perusteella.
HAHAHAHAAAAA! :lol2: :lol2: :lol2: :lol2: :lol2:

25 kiloa kiviä! Lehmänhenkäyskin antaa paremmat löylyt kuin taskullinen kiviä! :itku: 'Vähintään 80 kiloa pitää olla kivimassaa jotta löylyt ovat kunnolliset!

Eilen kävin ihmettelemässä noita ja tällä hetkellä tähtäimessä on tuo 9kW Pikkutonttu, se syö sisäänsä 90 kiloa kiviä ja hinta 945e (Bauhaus). SAuna on suht pieni mutta kuten joku jo tokaisi pitää aina hieman pelivaraa olla, eihän sitä täydellä teholla ole pakko ajaa aina... ;)

Itselleni on suuri ilo ajatella että laitanpa saunan lämpiämään eli hetivalmiin kiukaan voi laskea pois laskuista. Kaiken paras olisi Aito-kiuas, puulämmitteinen siis mutta sitä ei voi rivitaloon asentaa...
 
Huppe sanoi:
25 kiloa kiviä! Lehmänhenkäyskin antaa paremmat löylyt kuin taskullinen kiviä! :itku: 'Vähintään 80 kiloa pitää olla kivimassaa jotta löylyt ovat kunnolliset!
Jokainen on autuas uskossaan, mutta kyllä 25kg riittää vallan mainiosti rivarisaunaan. Paljonko siinä on kuutioita?

Itselleni on suuri ilo ajatella että laitanpa saunan lämpiämään eli hetivalmiin kiukaan voi laskea pois laskuista.
Eikös se tonttu ole nimenomaan hetvalmis, vai mitä tuo varaava meinaa? Tuollaisessa 90kg kivimäärässä on se huono puoli, että kivissä pitäisi olla vähän pirusti lämpöä että kunnon löyly irtoaa (olikohan joku 350 astetta?) ja sen lämmittäminen kestää... Kun lämpöä ei ole tarpeeksi, niin noita mainostetaan "matalan lämpötilan" kiukaina. Sitä lehmänhenkäystä ei voi löylyksi sanoa :lol2:

Noh, makuasioita...
 
itsellä ollut muutamanvuoden käytössä mondex original (täys vuolukivi ilman mitään rosteri hässäköitä) enkä siitä parempia löylyjä ole muista sähkökiukaista saanut.
eli ääni edottomasti mondexille... :thumbs:
 
D.Yates sanoi:
Jokainen on autuas uskossaan, mutta kyllä 25kg riittää vallan mainiosti rivarisaunaan. Paljonko siinä on kuutioita?


Eikös se tonttu ole nimenomaan hetvalmis, vai mitä tuo varaava meinaa? Tuollaisessa 90kg kivimäärässä on se huono puoli, että kivissä pitäisi olla vähän pirusti lämpöä että kunnon löyly irtoaa (olikohan joku 350 astetta?) ja sen lämmittäminen kestää... Kun lämpöä ei ole tarpeeksi, niin noita mainostetaan "matalan lämpötilan" kiukaina. Sitä lehmänhenkäystä ei voi löylyksi sanoa :lol2:

Noh, makuasioita...

25 kiloa ei riitä mihinkään muuhun kuin tulikuumaan "piiskaukseen" eli kerran sihahtaa, antaa kuuman ja kuivan hönkäyksen ja that's it. Mitä enemmän kiviä, sitä kosteammat ja pehmeämmät löylyt. 25 kilon kiukaat tahtovat laskea suurimman osan vedestäkin lattialle kun ei se kivimäärä ehdi haihduttamaan tarpeeksi nopeasti kauhallista vettä.

Pikkutonttu on normaali lämmitettävä kiuas. Saunatonttu on hetivalmis kiuas.
Eihän sen kivimäärän lämmittäminen kestä sen kauempaa kun vastukset ovat oikein aseteltuja, eli kivi ei lämmitä kiveä vaan vastus kiveä.

Mondex/Vuolux ovat "matalan lämpötilan kiukaita", painoa niillä on noin 100kg ja kuten moni on sanonut on niissä parhaat löylyt mitä sähkösaunassa on kokemuksia, itsellänikään ei mitään pahaa sanottavaa Vuoluxista.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom