Paras "itsepuolustuslaji"

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tuossa itsepuolutusvideossa oli ihan hyvä idea.. siis siinä harjoitteessa missä kaveri löi yllättäen ja toisen piti olla skarppina. Ton voi kyllä treenata ilman kypärääkin, nyrkkeilyhanskoilla, ei siinä mitään. Kavereiden lyöntitekniikka ja etenkin potkutekniikka ei kyllä ollut parasta a-ryhmää.

Ihan ok näköistä toimintaa ei siinä mitään,mutta jos hyökkääjällä on veitsi ja se osaa vähänkin sitä käyttää niin kyllä aika orpo olo on jos ei satu jotain kättä pidempää ulottuville. Tuollaista jengiä vastaan jos joutuu puolustautumaan niin sinä vaan pitää olla helvetin häikäilemätön ja raivata nopeasti pakoreitti kaikin keinoin. Ikävä kyllä kaikkia tilanteita ei voi vain välttää,vaikka kuinka käyttäisi maalaisjärkeä.

Olisi. Itse asiassa olen reenannut kahden ko. henkilön kanssa ihan samalla intensiteetillä ilman kypärää.

No olipa hyvä, että et ollut noissa treeneissä mukana yllyttämässä kypärien poistoa. Säilyi tuon mustahousuisen naamakin vielä entisellään.

Mitä paremmat suojat, sen kovempaa ja realistisemmin voi hyökkäys tapahtua. Suojien puuttuminen vain aiheuttaa arkailua oppilaissa, joilla ei ole halua vahingoittaa treenikavereitaan (onneksi), vaikka ohjaaja kiljuisi vieressä: "Full speed, Full force!".

Kuten tuossa ylhäällä totesin, jokainen reenatkoon sellaisella suojavarustuksella kun itse kokee toimivammaksi.
Halusin vain todeta, kokemukseen perustuen, että tuolainen harjoittelu ilman kypärää ei ole mahdotonta tai tavattoman vaarallista. En ole myöskään havainnut sen aiheuttavan arkailua tai "huonoja tapoja." Eikä ketään ole tarvinnut yllyttää kypäröiden poistoon, ihan itse ovat halunneet niin tehdä. :-)
Mutta nämä ovat vain minun kokemuksia asiasta. Jos joku toinen kokee tarpeelliseksi pukea maalimiehen vaikkapa michelin ukoksi niin se on varmasti heille ihan ok.

Sinä sekoitat nyt "kontaktiharjoittelun" ja "täyden kontaktin". Minä ymmärrän täydellä kontaktilla, että lyödään/potkitaan toista TÄYDELLÄ nopeudella ja voimalla. Ja kun tilanneharjoittelussa toinen saa yleensä vielä aloittaa yllättäen ja vapaavalintaisella tavalla, niin siitä voi sitten kaikki miettiä itse mitkä on riskit (jos treenataan kevyillä vaparihanskoilla ilman kypärää). Siinä ei tarvita sinun, eikä minun kokemuksia.

Kannattaisi silti olla hieman varovainen sen suhteen miten väittää pystyvänsä treenaamaan. Joku innokas voi pian tulla katsastamaan.

Kannattaisi silti olla hieman varovainen sen suhteen miten väittää pystyvänsä treenaamaan. Joku innokas voi pian tulla katsastamaan.

Tässä sitä taas ollaan. Kamppailulajit, itsepuolustus ja egoilu.

Kyllä se varmaan ottaa egon päälle jos joku sanoo pystyvänsä tekemään jotain sellaisia harjoitteita mitä joku muu ei pysty. Siitäkin huolimatta jättäisin turhan haastamisen ja egoilun pois, jopa nettifoorumeilla.

Tässä sitä taas ollaan. Kamppailulajit, itsepuolustus ja egoilu.

Kyllä se varmaan ottaa egon päälle jos joku sanoo pystyvänsä tekemään jotain sellaisia harjoitteita mitä joku muu ei pysty. Siitäkin huolimatta jättäisin turhan haastamisen ja egoilun pois, jopa nettifoorumeilla.

Hei hei!! Sehän on nyt ihan selvää,että jos joku on parempi jossain niin se käyttää filunkipeliä!! ;)

Sinä sekoitat nyt "kontaktiharjoittelun" ja "täyden kontaktin". Minä ymmärrän täydellä kontaktilla, että lyödään/potkitaan toista TÄYDELLÄ nopeudella ja voimalla
En minä sekoita asioita vaan ymmärrän sen ihan samalla tavalla: täydellä nopeudella ja täydellä voimalla tulevalla hyökkäyksellä, joka tosiaan on vielä vapaavalintainen ja jota puolustaja ei tiedä etukäteen.
On valitettavan tyypillistä ihmisiltä peilata ja heijastaa omaa kyvyttömyyttä muihin: "Minä en voi tehdä tuota joten sen on pakko olla mahdotonta" -tyyliin.
On ilmeisen selvää, että sinä et voi harjoitella tuolla tavalla. Se ei varmasti myöskään sovi sinulle. Eikö olekin hyvä, että sinun ei ole pakko harjoitella tuolla tavalla? Tästä huolimatta en näe mitään syytä estää muita harjoittelemasta tuolla tavalla, jos he siihen pystyvät.
Jopa varoitat ihmisiä tulemaan katsastamaan voiko noin reenata. Itse taas toivotan tervetulleeksi salilleni kaikki, jotka ovat kiinnostuneita katsomaan/kokeilemaan tuollaista harjoitustapaa!
Eikö ole parempi antaa ihmisten valita itse erilaisista harjoittelumetodeista sellainen, joka vastaa parhaiten heidän tarkoituksiaan? Joku hakee realistista itsepuolustustaitoa ja joku taas jotain ihan muuta :)

No onnettomuusriskit on nyt joka treeneissä, oli sit harjoite nopeasti tehtyä tekniikkaa, sparria, pysty- tai mattopainia. Pleksillinen kypärä tietty olis kiva lisä treeneihin mutta itse olen pärjännyt "pelkillä" vapaaotteluhanskoilla. Viimeksi treenasin tällä tavalla sellaisen henkilön kanssa joka ei ole paljoa näin ennen treenannut. Hyvin hän pärjäsi vaikka vedin pahanpojan roolia ja hyökkäsin täysillä "vihaisena" päälle. :) Pari osumaa taisi mennä jotenkin perille mutta eipä se paljoa tuntunut kun kuitenkin vaparihanskat oli pelissä. Ilman mitään suojia en välttämättä haluaisi treenata koska jos se paljas nyrkki osuukin kasvoihin tai nenän päähän ni se voi tehdä pahaa jälkeä. Mutta kaikki tyylillään. Suurinosa ei kuitenkaan näin halua treenata ollenkaan.

Noin teoriatasolla tuli tuollaista täyskontaktista ip-harjoittelua mietittyä ja jos itse olisin se jonka pitäisi esittää hyökkääjää niin pitäisin kyllä huolen, ettei toinen pääse vetään vaparia päähän. Käytännössähän se tapahtuisi siten, etten hyökkäisi ihan suunapäänä vaan pitäisin omasta puolustuksesta huolta. Karkottaako tuo sitten harjoituksen alkuperäisen idean.. ehkä. Mulla repeis ainakin perse jos tehtäis esim harjoitus jossa hyökkään jollain snagariheijarilla, toinen blokkaa ja lataa mua täysiä kupoliin vapaasti. Ei tuu sitä päivää, että tää homma olis täysillä vedettyjen vapaapotkujen ottamisen arvosta.

Jos itse treenaisin ip-hommia niin tekisin ainakin tuollaisia skenaario kypärä+hanskaharjoituksia aika kovaa ja sitten sparraisin painia ja pystyä, niin oppisi käsittelemään vastaanpanevaa henkilöä sekä tietämään mitä kontakti puolin ja toisin on. Sparraaminen mielestäni loistavaa sen takia, että onnettomuusriskit vähenevät ja rupeaa tietämään miten ne omat hyökkäykset vaikuttavat. Sekä myös sen miltä tuntuu, kun sua oikeasti lyödään tai potkitaan.

Suomen oloissa panostaisin muutenkin nuihin painijuttuihin. Ihan näin tavantallaajalle ainakin. Pidemmällä tähtäimellä voi olla huomattavasti halvempaa hommaa ;)
Siitä tuliki mieleen, että missä kulkee tuo ip harjoittelun raja. Tarkoitan sitä, että kuinka paljon eri elementtejä siihen pitää ottaa mukaan, kun kuitenkin tietää, että todellinen oppiminen on rajallista ja mitä tiivistetympi paketti niin sitä nopeampaa ja paremmin sen voi omaksua. Tuli mieleen vaan tuosta vauvaöljyn käyttämisestä verenä, että jos näitä kovin laajennetaan ja joka osa-alueelta otetaan kaikki huomioon niin karkaako siitä pikkuhiljaa se perimmäinen idea?
Onko esimerkiksi tuo verihomma niin olellinen asia harjoitella niihin muihin ominaisuuksin nähden mitä vastaavassa tilanteessa tarvitaan. Vielä jos otetaan se huomioon, kuinka harvassa ne tilanteet on, jolloin puukko tulee kohti, että se käytännön tilanne on aina paniikinomainen-adrenaliiniryöpytys jolloin ei ehdi mitään miettimäänkään vaan tekee just niinkuin on oppinut. Pitäisikö silloin asiat olla mahdollisimman yksinkertaisesti ja toimivasti harjoiteltu, jotta niitä oikeasti osaisi käytännössä käyttää. Tietenkin se on varmasti hyvä asia tietää, kuinka liukkaaksi veri paikat tekee.

Varmaan riippuu myös paljon se harjoituksen painotus siitäkin kelle opetetaan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ai jaa, te käänsitte asian noin päin. Voin kertoa teille, että tunnen Villen hyvinkin jo vuodesta 98 ja tiedän miten hän harjoittelee (ei tarvitse siis enää tarkistaa). Siksi en siedä, että asioita vääristellään vaikka markkinamielessä se normaalia joissain piireissä onkin.

Ja voittehan itse kokeilla jos ette minua usko. Kenelläkään ei ole taikatemppuja opetettavaksi. Vaparihanskat käteen ja täysillä kokeilemaan. Kysymys oli siis siitä, että voiko sitä tehdä turvallisesti vai ei... siis täydellä kontaktilla. Jos pari on niin fiksu, että himmaa lyöntejään kun ensimmäinen osuma tulee, niin se ei sitten enää ole täyttä kontaktia.

Joni jokainen varmaan henkilökohtaisella tasolla miettii sen, miten "pitkälle" haluaa viedä harjoittelunsa realismin suhteen. Ei meilläkään joka päivä toisia öljytä.:hyper:
On kuitenkin mielestäni tärkeätä edes kerran kokeilla mm. tuota puukkoharjoitetta siten, että toisella on liukkaat kädet. Tämä jättää sinne aivon perukoihin muistijäljen siitä, että asia on hieman erilainen, kun on "veriset" kädet.
Nuo ovat kuitenkin vain pieniä jippoja maustamaan harjoittelua ja antamaan ajattelemisen aihetta; itse olen sitä mieltä, että "peruskaura" pitäisi olla jotain 90% harjoittelusta. Aina joskus voi laittaa marmorikuulan/nastan tennarin pohjaan simuloimaan rikkoutunutta nilkkaa, vaseliinilla "sulkea" silmän, öljytä käden, laittaa repun selkään, reenata liukkaalla alustalla, ymsyms. Tarkoitus on vain antaa uutta näkökulmaa jo opittuun.

EDIT: Mika ajat ovat muuttuneet, oma harjoitteluni ja harjoitteeni ovat kovasti erilaiset kuin vuonna 98. Kehitys kehittyy jne...

Itseäni kiinnostaa juurikin ip-harjoitukset, joissa koulitaan vähän sitä henkistä puolta. En nyt tarkoita mitään mystisiä henkiolentoja, vaan sitä miten itse reagoi hyökkäys/stressitilanteessa. Adrenaliiniryöppy iskee päälle, jalat vapisee ja ääni värisee. Jäätyykö ihan täysin, alistuu kohtaloonsa ja toivoo vain kaiken olevan ohi, vai pistääkö vastaan. Miten pitää oman kehonsa hallinta ja toimia paineesta huolimatta.

Nämä asiat kiinnostaa lähinnä siksi, että on tullut painiskeltua, mutta lähinnä urheilumielessä.

Kuinka paljon yleensä suomesta löytyvissä lajeissa moiseen paneudutaan.

Esim. Geoff Thompsonilla juttua aiheen tienoilta.

Andy olet oikeassa.
Sen takia osassa kaksi teettimmekin muutaman täyden kontaktin harjoitteen ihan ilman hanskojakin ja myös päätä kohti. Ihan vain osoittaaksemme, että sen voi tehdä (tosin pidän itse järkevämpänä pitää niitä NHB -hanskoja.)
Ei tule kuvitella, että me reenattais koko ajan ja kaikki harjoitteet täydellä kontaktilla ilman suojia. Puolustaudu kirjoissa kerrotaan aika hyviä tapoja vähitellen totuttaa ihmiset tällaiseen harjoitteluun ja Andyn mainitsema varovaisuus on yksi sellainen.
Lisäksi on syytä muistaa ns."overkill" periaate, jota noudatamme melko usein harjoittelussamme (hiano ameriikkalainen sana.)
Eli HYÖKKÄÄJÄ tekee kaiken täydellä kontaktilla. Puolustautuja EI saa tehdä vastaiskujaan täysiä, mutta hänen on silti lannistettava hyökkääjä oikeasti. Tämä johtaa siihen, että maalimies on periaatteessa "tuhoutumaton terminaattori", joka taas antaa harjoittleuun aika paljon erinäisiä etuja.

Vaikuttiko VKA Tampereella? Ihan mielenkiinnosta kävisin mielelläni joskus muistelemassa menneitä. En oo haastamassa ketään :D Tykkäsin vaan sillon käydä kokeilemassa täällä Oulunkin päässä. Niissä reeneissä tuli aika hyvä fiilis. Pisti vähän adrenaliiniakin liikkeelle.

PS. Tuon tarvittaessa omat öljyt ;)

Tuli joskus nuorena jamppana kokeiltua tuota pleksikypärää ja minusta se oli suorastaan vaarallinen väline. Tämä siitä syystä että käyttämäni kypärä rajoitti näkökenttää ja kaveri pääsi vetämään vapaasti kiertopotkun takaraivooni (ja tämmöistä ei ollut ikinä aiemmin sattunut saman kaverin kanssa). Heitin mokoman kypärän huitsin hittoon. Kuten jo aiemmin sanoin, niin ei yhtään huono harjoite tuo yllättäen hyökkäys ip-mielessä. Mutta ei siinä välttämättä kypärää tarvitse jos on passelit hanskat kädessä. Toinen moka mitä paljon tehdään on juuri se että "otetaan täysillä". Ei palvele pelisilmää kun vedetään täpöjä. Toki välillä voi vetää kovaa, mutta pääsääntöisesti sopivan kevyesti.

Pitää muistaa se että suojien kanssa SPARRAAMINEN täpöllä tai puolikontaktilla/whatever on aivan eriasia kuin se että harjoitellaan realistisesti täydellä kontaktilla hyökkääjä/puolustaja menetelmällä. Ja niinkuin VKA sanoikin, hyökkääjä vetää raivolla ja täysiä niinkuin kadullakin tapahtuu mutta puolustaja ei vedä ns vaparia täydellä kontaktilla.

En itse näkisi turvallisena vetää ihan aikuisten oikeasti täpöjä ilman kypäriä.Jos on kaksi todella taitavaa kaveria,niin tuskin mitään hirveitä vammoja pääsee syntymään.Mutta jos tasoeroa on vähänkin enemmän tai toiselle sattuu se huono päivä...kyllä sillä vaparihanskallakin ilman kypärää saa aika kovan tällin aikaseiksi.

Tää nyt on vähän kärjisetty esimerkki ja otan nyt vain esimerkiksi tunnetun kovalyöntisen kaverin.
Eli kuinka moni ottaisi pelkillä vaparihanskoilla,TÄYDELLÄ kontaktilla tuollaista treeniä vaikkapa Nurmisen Jarnon tai Immun kanssa?
Minä en ainakaan...

Kontaktia voi olla,lyönnit voi olla nopeita,mutta niiden ei tartte osuessaan olla täydellä voimalla tehtyjä,että saadaan se tulos mitä halutaan.Eli esim. todistettua että on hyvin vaikea blokkailla kaikkia lyöntejä jos ne tulee yllättäen jne.

Suositut

Back
Ylös Bottom