Paras "itsepuolustuslaji"

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Minusta paras (jos siis haluat treenata todella pitkään ja todella hartaasti) on tietyistä lajeista tiettyjen tekniikoiden poiminta ja yhdistäminen improvisoimalla. Minulla tämä on toiminut erittäin hyvin, mutta kuka tietää, ihmiset ovat erilaisia.

Tuo miljoonan eri lajin treenaaminen ja yhdisteleminen on suhteellisen pitkä prosessi. Omaa tietä kannattanee helpottaa aloittamalla jonkin sellaisen lajin treenaaminen jossa pohjat on hankittu muista lajeista. Siihen sitten päälle joku kiintoisampi laji tai pari, mikäli ei tunne saavansa tarpeeksi kamppailuopetusta.

Tai miten vaan.

Han Moo Dossa olin puol vuotta ja voinpa sanoa, että siitä ranteen vääntelystä ja kääntelystä ei tuskin ole hyötyä oikeassa tilanteessa isoa korstoa vastaan. Ellei sitten hallitse kaikki tekniikat täydellisesti.

Pitää tutkia threadia ja yrittää etsiä laji, joka olisi mahdollisimman realistinen eikä mikään näytöslaji kuin Hmd.

En tiedä parasta mutta nämä neljä ainakin on hyviä ja periaatteessa ihan sama minkä näistä valitsee kannattaa valita valmennustason perusteella jos nyt varaa on vlaita omalla paikkakunnalla.

-P.D.F.S
-Defendo
-Krav Maga
-Systema
-jne.

Sitten kaikista fyysisistä lajeist aon tietty myös hyötyä koska ne tuo oikeaa kovuutta ja pelisilmää sekä kuntoa esim.

-Vapaaottelu
-Potkunyrkkeily
-Nyrkkeily
-KreikkalaisRoomalainenPaini
-Lukkopaini
-Brasilian Jujutsu
jne.

Tuohon otsikon kysymykseen ei kukaan voi yhtä lajia vastata, ei kukaan.

Han Moo Dossa olin puol vuotta ja voinpa sanoa, että siitä ranteen vääntelystä ja kääntelystä ei tuskin ole hyötyä oikeassa tilanteessa isoa korstoa vastaan. Ellei sitten hallitse kaikki tekniikat täydellisesti.

Pitää tutkia threadia ja yrittää etsiä laji, joka olisi mahdollisimman realistinen eikä mikään näytöslaji kuin Hmd.

ite kans vähän aikaa harrastin hoi jeon moo soolia (lähellä han moo do:ta, mm. alkeiskurssi sama) toi hjms on korealaisten turvamiesten virallinen laji:hyper: oikeesti tosta samaisesta ranteiden vääntelystä ole mitää hyötyä. jäihän sieltä jotain, mutta eipä ole siitäkään omille lapsen lapsilleen kertomista sitte joskus:D

Sitten kaikista fyysisistä lajeist aon tietty myös hyötyä koska ne tuo oikeaa kovuutta ja pelisilmää sekä kuntoa esim.

-Vapaaottelu
-Potkunyrkkeily
-Nyrkkeily
-KreikkalaisRoomalainenPaini
-Lukkopaini
-Brasilian Jujutsu
jne.

Judo ja vapaapaini (itseasiassa nämä, KRP:n, jujutsun ja lukkopainin olisi vain voinut pistää paini termin alle) mukaan, niin saadaan parhaiden itsepuolustuslajien tiukka "core". Itsepuolustuslajina parhaita siis ovat täyskontakti lajit (potkunyrkkeily taitaa tosin olla puolikontakti laji, mutta onhan siinä se toinen puoli :-). Ne mitä alkupuolella sanoit, ovat hyviä itsepuoluslajeja lähinnä siihen asti että tarvitsee itseään puolustaa. Eli reilusti noita kovia urheilulajeja vaan niin alkaa se itsepuolustuskin sujumaan.

Itsepuolustuslajina parhaita siis ovat täyskontakti lajit (potkunyrkkeily taitaa tosin olla puolikontakti laji, mutta onhan siinä se toinen puoli :-). Ne mitä alkupuolella sanoit, ovat hyviä itsepuoluslajeja lähinnä siihen asti että tarvitsee itseään puolustaa. Eli reilusti noita kovia urheilulajeja vaan niin alkaa se itsepuolustuskin sujumaan.

Millähän perusteella Potkunyrkkeily on puolikontaktilaji?
Tolla logiikalla sitten muita täyskontakti lajeja ei olekkaan kuin Vapari joskaan jos pilkkua aletaan nussimaan niin sekään ei sitä täysin olisi.

No, tietyn märitelmän mukaan. (ne kun hiukka vaihtelee)

Lajia voidaan pitää puolikontaktilajina, jos se sisältää tekniikoita joita ei voida suorittaa "täysillä". Toinen tapa määrittää se on ottelun tavoite

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
:D voi elämä..! Nii, thainyrkkeilyssä vedellään vaan puolikontaktissa kun siinä on paljon tekniikoita joita ei vaan voi vetää täysillä. ..eiku.. :D

En mä ole vielä koskaan treeneissä yrittäny tyrmätä ketään... En ole pystyssä virallisia matseja käyny toki, mutta mitä nyt olen nähny ni kyllä siellä tulee ihan kyynerpäätä ja polvea vähä perkeleen kovaa.

Mä olen harrastanu monta vuotta itsepuolustusta ja mieli sen "oikean" itsepuolustuslajin suhteen on muuttunut monta kertaa. Kun olin käynyt karaten peruskurssin, jouduin tappeluun (ehkä hieman lapsellista uhoa ilmassa ja yhtä tyhmä jätkä vastassa). Leivoin kaveria tyylikkäästi kyynärpäillä turpaan eikä sen kaverit uskaltanu edes yrittää kun näkivät kaverinsa tällit. Täytyy siis sanoa että ainakin siinä tilanteessa toimi. Täytyy kuitenkin sanoo että en ollut mitenkään ylpee siitä ja aikani venailin syytteitä (joita ei onneksi tullut).

Myöhemmin innostuin brassijujutsusta ja homma alkoi tuntua tosi "realistiselta". Ajattelin että jos saat jätkän kehässä mattoon ja kuristat tajun pois niin kyllä se onnistuu kadullakin. Seuraavan kerran jouduin tappeluun ja lähdin viemään jätkää mattoon pehmeästi niin kuin oli opetettu. Seurauksena sen kaverit tuli takaapäin ja heitti mut porukalla mäkeen. Onneksi ei käynyt pahemmin mutta olin todellakin ottavana osapuolena.

Täytyy sanoa että brassitekniikalla ei tee paljoakaan montaa jamppaa vastaan ja kuinka usein kaverit kattelee vieressä kun niiden kaveria viedään minuuttikaupalla lukkoihin tai kuristuksiin. Mikään ei oo helpompaa kun käydä mounttaavan kaverin päälle takaapäin tms.

Nyt väittäisin että itsepuolustusmielessä toimii ehkä jotkut hokytoryt ja krav magat. Karatessa oli ihan liikaa kaikkea kataosastoa vaikka konsepti voisi karsittuna olla ihan tehokas. Tää on tietty mun mielipide enkä ole mikään mustan vyön guru brassissa.

Ite oon kanssa harrastanu useempaa lajia ja sanosin et useissa lajeissa on rajoittavia tekijöitä, kuten judossa lyöntien vähyys.

Ja sellaset ylityylikkäät pyöritykset, mitä on muun muassa aikidossa tullu vastaan on aikalaisen turhia. Ne unohtuu mielestä sen sileän tien ku iskee tosi tilanne päälle ja adrenaliinia pärähtää vereen. On tietty eri asia mikäli niitä on harjotellu nii ahkeraan että ne tulee automaattisesti ku alkaa tapahtuu. :D

Jatkan myös tuolla krav maga-linjalla ja sanon myös että joku yksinkertainen ja käytännöllinen kuten potkunyrkkeily on toimivaa. Lajit on myös pitkälle kiinni siitä minkä kokoinen ja vahvuinen henkilö on kyseessä.

Aika vähän tarvitaan lajikohtaista harjotusta, mikäli omaa suht hyvän kunnon ja refleksit, sekä tietää muutaman lukon ja kipupisteen :thumbs:

Ite haluaisin mennä krav magan tai potkunyrkkeilyn perus-kurssille, harmi vaan ettei täällä niitä järjestetä:( Jos miettii sitä yleisitä tilannetta kadulla, kun joku humalainen tyyppi yrittää ottaa matsia, tuskin siinä tarvii koko liike-kirjoa muistaa, kun vain pari perus-iskua ja heittoa, sitten päälle joku lukko tms.?

Edit. Jos ei pokka anna periksi lähteä karkuun tai ei muuten vaan voi, niin monotat täysiä äijjää kasseille:david:

Ite haluaisin mennä krav magan tai potkunyrkkeilyn perus-kurssille, harmi vaan ettei täällä niitä järjestetä:( Jos miettii sitä yleisitä tilannetta kadulla, kun joku humalainen tyyppi yrittää ottaa matsia, tuskin siinä tarvii koko liike-kirjoa muistaa, kun vain pari perus-iskua ja heittoa, sitten päälle joku lukko tms.?

Kannattaako tuollaisen hypoteesin siivillä koko harrastusta edes alottaa?:) Jos tuo on ainoa motivaatio, niin itse en aloittaisi.

Humalaisista nyt pääsee eroon nopeilla jaloilla, ja tilannekatsauksella, mitään karatea siihen ei kyllä tarvitse. Aika vitun kauan saat harrastaa, jos meinaat ihan naama peruslukemilla vetästä aikuisen miehen katuun tsingtsangtsong tekniikoilla tositilanteessa. Tai itse en ainakaan pystyisi muuta kuin lyömään lujaa :)

Kannattaako tuollaisen hypoteesin siivillä koko harrastusta edes alottaa?:) Jos tuo on ainoa motivaatio, niin itse en aloittaisi.

Humalaisista nyt pääsee eroon nopeilla jaloilla, ja tilannekatsauksella, mitään karatea siihen ei kyllä tarvitse.

Oon halunnut jo pitemmän aikaa opetella/kokeilla jotakin itsepuolustus/taistelulajia, täällä tuppukylässä on vaan vähän rajatut mahdollisuudet...

Sitten tähän ei ole yhtään vaikuttanut leffat ja niiden tappelukohtaukset... Eipä ei:rolleyes:

Humalaisista nyt pääsee eroon nopeilla jaloilla, ja tilannekatsauksella, mitään karatea siihen ei kyllä tarvitse. Aika vitun kauan saat harrastaa, jos meinaat ihan naama peruslukemilla vetästä aikuisen miehen katuun tsingtsangtsong tekniikoilla tositilanteessa. Tai itse en ainakaan pystyisi muuta kuin lyömään lujaa :)
Jep humalaiset ja suurimmat osan selvistäkin ihmisistä saa ihan helposti pakettiin, koska suurin osa ei kuitenkaan tiedä yhtään mitään edes perus lyöntitekniikoista yms. Useimmat käy päälle vaan voimalla.
Suosittelen kyllä, katsastamaan Bas Ruttenin Lethel Street Fighting DVD:n. Sieltä löytyy ihan perustiedot ja taidot, millä selviää katu/baaritappeluista ja bonuksena Bas on vielä aika hupaisia hemmo :)

Suosittelen kyllä, katsastamaan Bas Ruttenin Lethel Street Fighting DVD:n. Sieltä löytyy ihan perustiedot ja taidot, millä selviää katu/baaritappeluista ja bonuksena Bas on vielä aika hupaisia hemmo :)

Tappelu on eri asia kuin itsepuolustus. Tappelussa on kaksi aktiivista tekijää, itsepuolustuksessa on hyökkääjä ja puolustautuja.

Tappelu on eri asia kuin itsepuolustus. Tappelussa on kaksi aktiivista tekijää, itsepuolustuksessa on hyökkääjä ja puolustautuja.
Tossa DVD:lle neuvotaan miten puolustautua erilaisia hyökkäyksiä vastaan. Eli siis itsepuolustus on aiheena tossa videossa, eikä tappelut kuten nimi ilmeisesti antoi olettaa.

Suositut

Back
Ylös Bottom