Paras aika ottaa palautusjuoma

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ikä
45
Mikä on paras hetki ottaa palautusjuoma, _heti_ viimeisen toiston jälkeen,
pari minuttuuia myöhemmin kun pulssi on laskenut vai 10-15min myöhemmin kun on saanut käytyä suhkussa, vaihdeltua puhtaat vaatteet ylle, mahdollisesti käveltyä kotiin tms. ja muutenkin rauhotuttua?

(vai jo ennen viimeistä sarjaa koska imeytymiseen menee hetki?)

Itse otan/ottaisin siinä vaiheessa kun treeni on ohi ja olen kävellyt pukkariin ja avannut kassini ja ottanu sheikkerin esiin. Selkeetä Suomea!

Ota sitten kun pääset pukukoppiin. suihkua ennen tai suihkun jälkeen, saat ite valita.

hkultala sanoi:
Mikä on paras hetki ottaa palautusjuoma, _heti_ viimeisen toiston jälkeen,
pari minuttuuia myöhemmin kun pulssi on laskenut vai 10-15min myöhemmin kun on saanut käytyä suhkussa, vaihdeltua puhtaat vaatteet ylle, mahdollisesti käveltyä kotiin tms. ja muutenkin rauhotuttua?

(vai jo ennen viimeistä sarjaa koska imeytymiseen menee hetki?)

Ei sillä nyt vissiin mitään minuuttien tarkkaa rajaa ole, siinä sitten kun oot saanut reenit tehtyä niin käppäilet hanalle ja täytät kuppisi ja eiku tavarat naamariin vaan ja sit suihkuun!

Itse teen juuri noin eli kun saan reenit päätökseen niin palautusjuoma naamaan ja sit hilpaisen kotiin suihkuttelemaan.

Reenin päätyttyä ja ajettuani kotiin. Eli noin 15min reenin jälkeen ja hyvin potkii. :)

Jos tee esim viimeisenä liikkeenä keskitettyä hauista jonain päivänä niin ota varmuen vuoksi se drinkki siihen penkin viereen jo valmiiksi ja heti kun oot viimeisen sarjan tehnyt niin juot drinkin, mieluiten yhdellä huikalla :jahas:. No vakavasti ottaen sitä parempi mitä nopeempaa sen treenin jälkeen juot, itse juon aina viimeisen sarjan tehtyäni, mutta ei se nyt kuitenkaan mitään sekunti peliä ole :D

Treenin jälkeen kun pukkariin pääsen, niin palkkarin naamariin tempaisen.

Jos aion venytellä salilla treenin päälle, niin treenin jälkeen ensin palkkari ja sitten vasta venyttely.

Heti puntin (ja mahdollisen aerobisen jälkeen), ennen suihkua siis. Mitä aikaisemmin palautusjuoman juo, sitä aikaisemmin se alkaa toimia. Yksinkertaista.

Eikös hifistelijä tee niin, että hän sekoittaa ennen treeniä kunnon satsit palkkaria ja ottaa hörppyjä ennen treeniä ja sen aikana ja reenin lopussa juo ne mitä on jäljellä. Mehän tiedämme, että ennen treeniä ja sen aikana otettavasta palkkarista on hyötyä, vai tiedämmekö???:D

Nyt joku alkaa itkeä, että ei voi, kun treenaa niin kovaa, että laatta lentää jos ottaa palkkaria enne reeniä tai sen aikana... Perkele hankkikaa kunto, niin ei laatta lennä (se joka provosoituu tästä voi hypätä kaivoon) ;)

Kunhan puolen tunnin sisään reenistä vetää vaikka 50g heraa ja siitä 1-2 tunnin kuluttua laadukas safka niin homma paketissa. Minuuttipelin voi unohtaa aivan huoletta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulla on jo pitkään ollut tapana jakaa palkkarin "nauttiminen" kahteen osaan. Puolet heti treenin jälkeen, puolet suihkun & saunan jälkeen. Omaan taikajuomaani tulee neljä desiä jauhoja, glutat ja muut paskat sekä 7-8 desiä vettä, joten jakaminen on ainoa mahdollisuus välttää se kuuluisa David-olotila.

Itse olen alkanut yleensä juoda palautusjuomaa jo viimeisten treenisarjojen välisillä sarjapausseilla jotain 5-15 minuuttia ennen treenin loppua niin, että vetäisen viimeiset palautusjuomat noin suurinpiirtein viimeisen sarjan jälkeen.

Tähän tosin vaikuttaa se, että palautusjuomani ensimmäinen osa on hiilariton ja koostuu vedestä, heraproteiinista ja kreatiinista (sekä välillä myös glutamiinista) eikä näin vaikuta haitallisesti treenin aikana tapahtuvaan rasvanpolttoon. Maltodekstriiniä sisältävän juoman juonkin sitten vasta suihkun jälkeen tms. eli noin 30 minuuttia treenin loppumisen jälkeen.

Ehkä turhaa hifistelyä, mutta yksi syy on myös se, että juomaa, jossa on malto ja heraproteiini sekaisin, ei saa maustettua inhimillisen makuiseksi sitten niin millään ja lisäksi siitä tulee todella paksua tahmaa, joka ei varmasti imeydy kovin nopeasti. Heraproteiini taas menee veteen sekoitettuna ihan sellaisenaan ja maltostakin saa ihan inhimillisen makuista, kun sen sekoittaa Fun Lightiin. Eli tämänkin takia juon nuo mieluummin erikseen. Lisäksi olettaisin malton aiheuttaman insuliinipiikin osuvan paremmin veren kohonneiden aminohappotasojen kanssa yksiin käyttämälläni tavalla, kuin niin, että joisin ne yhtä aikaa. Saatan tosin olla väärässäkin.

Pertti 123 sanoi:
Eikös hifistelijä tee niin, että hän sekoittaa ennen treeniä kunnon satsit palkkaria ja ottaa hörppyjä ennen treeniä ja sen aikana ja reenin lopussa juo ne mitä on jäljellä. Mehän tiedämme, että ennen treeniä ja sen aikana otettavasta palkkarista on hyötyä, vai tiedämmekö???:D
Niin ja luonnollisesti ennen treeniä juon heraproteiinidrinkin, että keho polttaisi mahdollisimman vähän lihaksien aminohappoja energiaksi treenin aikana. Tähän juomaan ei luonnollisestikaan tule maltoa tai muita lisättyjä hiilareita häiritsemään rasvan käyttöä energiaksi.

Palautusjuomat sekoitan muuten valmiiksi sellaisiin litran muovisiin pakastuspulloihin(näissä on aika reilun kokoiset suuaukot, joten jauhojen saaminen pulloon on helppoa), jolloin ne ovat sitten treenikassissa valmiina odottamassa nauttimistaan.

Treenin aikana juon pelkkää vettä.

neutraali sanoi:
Jylli tuolla on jotain juttua tuosta 2 vaiheisesta palautumisesta, jos haluut lukea
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=22847
Kävin lukemassa nuo ja vaikutti aika lailla olevan juuri niinkuin olen asian ajatellutkin. Minä ainakin pidän enemmän tuosta kahdessa vaiheessa otettavasta palautusjuomasta. Tuo proteiini, mitä muuten käytän, on ihan perus herakonsentraattia taas nykyään(kesällä töissäollessa oli varaa käyttää heraisolaattia ja glutamiinia, nyt talvella opiskellessa sitten taas ei), joten siksikin haluan antaa sille vähän enemmän aikaa ehtiä verenkiertoon, ennenkuin juon tuon maltojuoman. Malto ainakin itselläni vaikuttaa erittäin nopeasti ja aikaansaa erittäin voimakkaan insuliinipiikin.

Jylli81 sanoi:
Tähän juomaan ei luonnollisestikaan tule maltoa tai muita lisättyjä hiilareita häiritsemään rasvan käyttöä energiaksi.

Mutta jos ei ole mitään tarvetta polttaa rasvaa, silloin voi vetää hiilareita naamaan aikaisemmassakin vaiheessa.

Niin ja puhuit siitä ongelmasta, että tulee paksua tahmaa kun sekottaa maltoa ja heraa. Tämänhän voi välttää käyttämällä valmista palkkaria, toki siinä meneee sitten enemmän rahaa.

Pertti 123 sanoi:
Niin ja puhuit siitä ongelmasta, että tulee paksua tahmaa kun sekottaa maltoa ja heraa. Tämänhän voi välttää käyttämällä valmista palkkaria, toki siinä meneee sitten enemmän rahaa.
Tuon voi välttää sillä että laittaa enemmän vettä joukkoon.

Pertti 123 sanoi:
Mutta jos ei ole mitään tarvetta polttaa rasvaa, silloin voi vetää hiilareita naamaan aikaisemmassakin vaiheessa.
Pitää paikkansa. Minä vaan yritän nyt kouluaikaan onnistua vetämään treenini aamupäivästä ennen luennoille menoa, jolloin n. tuntia ennen treeniä tulee otettua sopiva määrä kofeiinia ja vitamiinit. Vähän tämän jälkeen sitten juon heraproteiinijuoman ja noin reilun tunnin kuluttua heräämisestä pyrin olemaan aloittelemassa treenejä. Itse ainakin pidän treenaamisesta tuolla tavalla, verensokeri hieman alhaalla, koska silloin saa paljon paremmin päälle sellaisen sopivan treeniagren. Kofeiini taas antaa virtaa treeniin ja toisaalta irrottelee varastorasvoja käytettäväksi energiaksi treenissä, koska hiilareita on käytössä niukasti.

Pertti 123 sanoi:
Samoista aineistahan nuo valmiitkin palautusjuomat on kasattu ja jos sitä laittaa riittävästi käytettävää vesimäärää kohti, niin aivan samanlaista tahmaa siitäkin tulee.

Mutta huomasin tosiaan, että tämä tuli tänne aloittelijoiden puolelle, vasta kirjoitettuani jo tuon eka postini ja siksi se oli ehkä hieman liiallista hifistelyä.

joo heti ku pääsee pukkariin niin tulee vedettyy..mut jostain säkistä olen lukenut et kannattais ottaa 5-20min treenin päättymisestä.

Pertti 123 sanoi:
Ei tuossa ole oikeastaan tarkoituksena rasvojen poltto (laihduttaminen), vaan rasvojen käyttö energialähteenä. Veren glukoosi on käytännössä hyödytön energian lähde lihaksille suorituksen aikana. Ja palatumisessa (sarjojen välillä) elimistö on aerobisessa tilassa, jolloin suurin osa energiasta saadaan rasvahapoista, joka on ATP-synteesin kannalta paljon tehokkaampaa kuin glukoosin käyttö.

Toisin sanoen, hiilareita kannattaa välttää ennen treeniä (3-4 tuntia) sekä treenin aikana, vaikka läskin poltto ei olisikaan tarkoituksena.

aabo sanoi:
Kunhan puolen tunnin sisään reenistä vetää vaikka 50g heraa ja siitä 1-2 tunnin kuluttua laadukas safka niin homma paketissa. Minuuttipelin voi unohtaa aivan huoletta.

Tässähän tuli oikein ammattitaitoinen ohje palautusjuomaan!

Milläs aabo tankkaat kropan glykogeenivarastot täyteen heti treenin jälkeen, kun tuo sinun "palautumisjuoma" ei sisällä hiilareita lainkaan?

Vedetään vaan ´vaikka heraa´ ja kuvitellaan että hyvä tulee... voi :david: !

Mahdollisimman nopeasti treenin jälkeen sitä palautusjuomaa naamariin, niin lähtee palautuminen ja elimistön tankkautuminen käyntiin, eikä se kauhia katabolia pääse iskemään. 15-30min on liian pitkä aika.
Itse otan palautusjuoman kahdessa eri osassa. Heti treenin jälkeen ~75%, ja loppu neljännes suihkun/saunan jälkeen. Ruokaa uppoaa tunnin päästä palautusjuomasta, jos menee pidempi aika niin tulee jo ihan hirveä nälkä... ja sehän ei ole hyvä juttu ollenkaan.

Ennen treeniä kannattaa nauttia hieman proteiinia sekä hiilaria, vaikuttaa treenin jälkeiseen palautumiseen! Tästä hiilarin käytöstä on monia eri mielipiteitä, mutta ainakin peruskaudella massaa hankittaessa käytän itse tätä metodia. Suosittelen kokeilemaan.

Suositut

Back
Ylös Bottom