Paniikkihäiriö?

turre101 sanoi:
Totta kyllä tämäkin, ja kun ottaa huomioon että olen nuori jne. niin ei varmaan mitään lievää vahvempia lääkkeitä edes uskalla kirjoittaa onneksi. (En tunne noita lääkkeitä sen kummemmin)

Tuossa olisi tietysti se että jos tietää että on lääkkeitä joilla olo rauhottuu, niin sitä varmaan olo rauhottuisi jo siitä tiedosta jos on stressaava tilanne, right? :)

Ja eikös nuo lääkkeet ole sellaisia joita otetaan vain tarvittaessa, jos on tukala tilanne ja hiki kirpoaa otsalle?

En kyllä ihmettelisi vaikka antaisivat tohon jo Morffiinia, monet lääkärit aika nopeesti kirjottelee jotain rauhoittavia vaan ilman että sen enempää kyselee ja miettii ongelman ydintä. :D

Eri palstoilta olen kyllä lukenut tuon että jo se että tiedät että sulla on jotain lääkkeitä tota vastaan aina mukana voi auttaa tuohon kun on "turva" lähellä, eli pysyt rauhallisempana.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse olen noin kolme vuotta kärsinyt ahdistuneisuudesta. Suvussa on aika paljo sepelvaltimotautia, ja olinkin aluksi varma että pumpusta ottaa. Kävin pariinkin kertaan läpi sydäntutkimukset, eikä mitään löytynyt. Todettiin paniikkihäiriö, ja sain diapameja otettavaksi vain silloin kun tarve vaatii. Ei tarvinu pameja käyttää kun kymmenisen kappaletta, sillä tieto siitä että "tämä on "vaan" paniikkihäiriötä ja mulla on pastillit tarvittaessa taskussa" helpotti kummasti. Lievää ahdistuneisuutta ilmenee vieläki ajoittain ja ns. hyperventilaatiokohtauksia. Urheilun ja ulkoilun olen huomannut helpottavan kummasti oloa. Tärkeintä on tietää että PANIIKKIHÄIRIÖÖN EI VOI KUOLLA!

Vielä tuli mieleen threadin aloittaneelle, että välttämättä ahdistukseen ei tarvi mitään syytä, näin ainakin itselläni, eli voi yllättää millon ja missä tahansa.
Pahimmillaan kohtaukseni oli aika pahoja, rintaan koski, kuristi, tuntu et tulee just hulluksi!
Mutta varmasti pääset tosta yli, niinku minäki!

Saan harvoin satunnaisia "kohtauksia", lähinnä kun odottelen bussia tai jotain, mihin on ehdittävä. "Mitä vittuu!?! kello on jo 15:15!? Voi vittu voi vittu, mä myöhästyn! Vittu! Jos nyt myöhästyn, kaikki on hukassa! Miksi menin myöhästymään, mitä mä ajattelin!!?!?!?" *sykkimistä* *kauhua* *hikoilua* "Ai, kello onkin vasta 14:15...." ja todennäköisesti olin vain menossa kauppaan. :rolleyes: onneksi tapahtuu vain kerran kolmessa-ehkä neljässä kuukaudessa.

turre101 sanoi:
Onko kellään palstalaisilla paniikkihäiriötä todettu? Minkälaisia oireita / tuntemuksia, ja miten hoidetaan?

On tullut mietittyä että onkohan tuon kaltaista itseläkin, ja täytyy lääkärin juttusilla käydäkin, kun suvussa on isällä, isän veljellä ja velipuolellani (kaikki siis jo varttuneempia) tuollaista, ja nämä älyttömän pitkään jatkuneet sairastelut, tai tarkemminkin lievä kuume, ja siitä johtuva luonnoton hikoilu, ja muuten vastaan hankaavat asiat (treenit tuntuu junnaavan kohta vuoden verran paikallaan painojen ja lihasten koon osalta, vaakakin on samaa mieltä), ja nyt vielä viime aikoina ilmaantuneet muut kivat lisämausteet (rinta ollut kipeänä, rintalasta tai joku muu varmaan kipeytynyt, sekä vatsakin temppuillut) - kaikki yhdessä tuntuu pistävän vähän herkäksi stressille, sitä tulee mieletön stressi ja jonninmoinen ahdistus ihan pikkuasioista, jos ei osaa päättää jotain yksinkertaista että mihin menisi tai on kiire johonkin tms.

Ylipäätään tuntuu että kun kotioven ulkopuolella liikkuu ja tietää että johonkin kauemmas / pitemmäksi aikaa on mentävä niin stressi nousee heti +100 tasolle, esim. kouluun / töihin mennessä, vaikkei mitään kummempaa syytä edes olisi. Sitä miettii vaan että tunti kerrallaan niin pääsee taas sitten kotiapäin "turvaan".

Tällaista purkamista tällä kertaa. Sittenhän sen näkee jos kokeilee niitä lekurin paniikkihäiriölääkkeitä, mutta mielestänihän tuo on aikamoisen tavallinen vaiva lievempänä tai vähemmän lievempänä monilla ihmisillä, siksi kiinnostaa että onkos muilla todettu?

Yhdysvaltain terveysviranomaiset varoittivat eilen, että masennuslääkkeet saattavat lisätä itsemurha-aikeita. Masennuslääkkeitä syöviä pitäisi viranomaisten mukaan tarkkailla siltä varalta, että heidän masennuksensa pahenee ja he alkavat harkita itsemurhaa.

Lisäksi viranomaiset pyysivät lääkevalmistajia päivittämään lääkepakkausten varoitukset.

Amerikkalaisviranomaiset tutkivat parhaillaan, altistavatko masennuslääkkeet lapsia ja nuoria itsemurhalle.

- Emme tiedä, aiheuttaako lääkitys tällaisia muutoksia. Kyse voi olla normaalista sairauden kulusta, viranomaiset sanoivat. (STT-AFP-Reuters)

Tämmöinen juttu oli Ilta-Sanomien sivuilla.Kivaa luettavaa varsinkin,kun olen reilut kolme viikkoa popsinut masennuslääkkeitä.Tosin ovat mulla hieman oloa helpottaneet.Oireet ovat tosin pahimmillaan sellaisia,että toivoo kuolevansa.
Kannattaa käydä asiansa osaavalla lääkärillä.
Noita"ota rennosti ohjeita" on helppo jaella,jos ei ole ahdistuneisuushäiriötä kokenut.Tavallinen stressi on juhlaa verrattuna tähän...

turre101 sanoi:
Ylipäätään tuntuu että kun kotioven ulkopuolella liikkuu ja tietää että johonkin kauemmas / pitemmäksi aikaa on mentävä niin stressi nousee heti +100 tasolle, esim. kouluun / töihin mennessä, vaikkei mitään kummempaa syytä edes olisi. Sitä miettii vaan että tunti kerrallaan niin pääsee taas sitten kotiapäin "turvaan".

Jos lääkkeitä ajatellaan, niin tuollaisen ahdistuksen tilapäiseen lievittämiseen voisi sopia Diapam. Tosin pienilläkin annoksilla voi ajatus jumittaa ja koordinaatio kärsiä. Diapam ei sovi pidempiaikaiseen käyttöön mutta voi katkaista sen "siellä oli viimeksikin tukalaa, joten siellä on tälläkin kertaa tukalaa" -ajatuskierteen. Beta-salpaajat auttaa jos levottomuus lähtee kropasta, jos sydän hakkaa ja elimistö muutenkin on ylikierroksilla voi olla vaikea ajatella rauhallisesti. Vähän pidempiaikaiseen käyttöön voisi apua löytyä Busparista tai Aurorixista. Lyhytterapiakin voi olla hyvä idea. Tämä oli vain pientä :david: -mutuilua.

Kuul sanoi:
Jos lääkkeitä ajatellaan, niin tuollaisen ahdistuksen tilapäiseen lievittämiseen voisi sopia Diapam. Tosin pienilläkin annoksilla voi ajatus jumittaa ja koordinaatio kärsiä. Diapam ei sovi pidempiaikaiseen käyttöön mutta voi katkaista sen "siellä oli viimeksikin tukalaa, joten siellä on tälläkin kertaa tukalaa" -ajatuskierteen. Beta-salpaajat auttaa jos levottomuus lähtee kropasta, jos sydän hakkaa ja elimistö muutenkin on ylikierroksilla voi olla vaikea ajatella rauhallisesti. Vähän pidempiaikaiseen käyttöön voisi apua löytyä Busparista tai Aurorixista. Lyhytterapiakin voi olla hyvä idea. Tämä oli vain pientä :david: -mutuilua.
Ovatko nuo Buspar ja Aurorix depressiolääkkeitä?Siis serotoniinin takaisinoton estäjiä?Näitä serotoniinin toimintaan vaikuttavia lääkkeitä käytetään useimmiten paniikkihäiriön ja muiden ahdistuneisuushäiriöiden hoidossa.Nämä lääkkeethän alkavat vaikuttaa vasta viikkojen käytön jälkeen ja käyttöajaksi suositellaaan jopa ½-1½-vuoteen.

Snake sanoi:
Ovatko nuo Buspar ja Aurorix depressiolääkkeitä?Siis serotoniinin takaisinoton estäjiä?

Kyllä ja ei. Buspar on ahdistuneisuutta lievittävä lääke, ei masennuslääke, mutta se vaikuttaa serotoniinireseptoreihin. Aurorix on masennuslääke, mutta sitä käytetään yleisesti sosiaalisten tilanteiden pelon oireisiin. Turren kuvaus antoi viitteitä siitä, että ahdistuneisuus/stressi/jännittäminen liittyy jollakin tasolla muihin ihmisiin. Ja molemmat ovat pidempiaikaiseen käyttöön, kuten jo totesin.

Aika vastuuton lekuri jos määrää diapameja, eikä passita edes erikoislääkärille. Turren tapaus vaikuttaa "normaalilta" ahdistushäiriöltä. Ehdottomasti lääkärin jos alkaa rajoittaa elämää tai jatkuu pitempään. Zoloft, Cipramill, Fevarin yms. lääkkeet on aivan ok tavaraa. Ei tarvi olla mikään "seinähullu", jos niitä popsii, vaan tuollaseen vaivaan ne on tarkoitettukin. Sivuvaikutuksiakaan harvoin tulee ja yleensä ne menee ohi parissa viikossa.

jarze sanoi:
Aika vastuuton lekuri jos määrää diapameja, eikä passita edes erikoislääkärille. Turren tapaus vaikuttaa "normaalilta" ahdistushäiriöltä. Ehdottomasti lääkärin jos alkaa rajoittaa elämää tai jatkuu pitempään. Zoloft, Cipramill, Fevarin yms. lääkkeet on aivan ok tavaraa. Ei tarvi olla mikään "seinähullu", jos niitä popsii, vaan tuollaseen vaivaan ne on tarkoitettukin. Sivuvaikutuksiakaan harvoin tulee ja yleensä ne menee ohi parissa viikossa.

Mun mielestä pamien määrääminen on melkein se lievin vaihtoehto, jos käyttötarkoituksena on pitää nappia taskussa pahan hetken varelle, sillä tieto siitä, että nopeasti toimiva nappi on taskussa voi riittää "hoidoksi". Jos käyttötarkoitus olisi esim. nappi naamaan ja kouluun, olisi asia ihan eri. Mielestäni mainitut pidempiaikaiseen käyttöön tarkoitetut lääkkeet ovat satunnaisesti otettua pamia agressiivisempi hoitomuoto.

Wildemar sanoi:
Haluisitko kertoa tarkemmin? Oma aineenvaihduntani on nimittäin aina ollut poikkeuksellisen tehokasta, jota en kuitenkaan ole koskaan lekurilla asti tutkituttanut. Joskus iskee hiki pintaan jo jännitystilanteessa. Tämä jos mikä potkaisee käyntiin noidankehän etenkin julkisissa väentäyttämissä tiloissa; jännitys -> tuskanhiki -> porukoiden katseet -> oma epävarmuus -> tuskanhiki. Tosin juonkin niin hemmetisti nesteitä päivänmittaan, mutta tiedä sitten mikä on todellinen syy tai seuraus. :eek:

kilpirauhanen: tuottaa kilpirauhas hormoneja joka säätelee aineen vaihduntaa. T4 = tyroksiinia ja T3 = trijodotyroniinia tuottava rauhanen toimii yhdessä aivolisäkkeen kanssa

liikatoiminta jota on noin 1% väestöstä oireita mm:

Väsymys

Hikoilu, alentunut lämmönsieto, jano

Lämmin kostea iho

Lisääntynyt ruokahalu, mutta usein painon lasku, vilkastunut suolen toiminta

Sydäntykytys, rytmihäiriötaipumus, varsinkin eteisvärinä

Hermostuneisuus, unettomuus

Käsien vapina

Hauraat helposti irtoavat hiukset

Hengenahdistus

Suurentunut kilpirauhanen (=struuma)

Lihasheikkous

ja vajaa toiminta oireita mm:

Väsymys, lisääntynyt unen tarve
Palelu
Painonnousu
Kuiva iho
Ummetus
Kuiva ohut tukka, hiustenlähtö
Hidas sydämen syke
Käheys, äänen madaltuminen naisilla
Kuukautishäiriöt
Ajatuksen hitaus, masentuneisuus
Turvotus, silmien ympärillä, jalat, kädet

selviää helposti verikokeella, se otetaan helposti jos tuntuu ns."pala" kurkussa
joka taasen on normaali paniikin oire mutta varmuuden vuoksi jos suvussa joku kilpirauhas sairauksia omaava!

lähteet:
kilpirauhasliitto
lääkärin opas

joskus voi tulla vaikka minkälaisia tuntemuksia vaikka minne kun konetta käytetään liian kovilla, itse kokeilin 2työtä ja ero, unta max 4h vuorokaudessa, verenpaine nousi kattoon, ja alkoi tuntua että tulisi hulluksi, ei auttanut kun ottaa järki käteen, vetää kunnon jurri ja lopettaa turha stressi! käydä lääkärissä, mulla on ollu vaan hyviä kokemuksia ihan terveyskeskus lääkäreistä.

:thumbs:

Kuul sanoi:
Jos lääkkeitä ajatellaan, niin tuollaisen ahdistuksen tilapäiseen lievittämiseen voisi sopia Diapam. Tosin pienilläkin annoksilla voi ajatus jumittaa ja koordinaatio kärsiä. Diapam ei sovi pidempiaikaiseen käyttöön mutta voi katkaista sen "siellä oli viimeksikin tukalaa, joten siellä on tälläkin kertaa tukalaa" -ajatuskierteen.

Mikä on "pieni annos" tämän lääkkeen kanssa? Kun on hyvänä tuttuna lääkäri, niin antoi minulle kokeiltavaksi 2kpl 5mg Diapam-tabletteja, juuri että josko auttaisi ajatuksena ja rauhottaisi jos on pitkä luento tms., mutta mielestäni tuollainen 5mg ei ainakaan vaikuttanut mitään eikä missään...?

Noita ei siis tarkoitus ole popsia, kunhan vaan kokeilu ennenkun on tuo lääkäriaika tällä viikolla.

Beta-salpaajat auttaa jos levottomuus lähtee kropasta, jos sydän hakkaa ja elimistö muutenkin on ylikierroksilla voi olla vaikea ajatella rauhallisesti. Vähän pidempiaikaiseen käyttöön voisi apua löytyä Busparista tai Aurorixista.

Mulla koko stressi ja ahdistus liittyy oikeistaan mielestäni 90% hikoiluun, eli jos tiedän että tässä luennolla istutaan seuraavat 2 tuntia putkeen ja tuppaa hikeä kainaloista otsasta perseestä varpaista niin sitä rupeaa hermostumaan, ja kun hermostuu niin taas hikoilee lisää, ja sitten tulee levoton olo muutenkin.

Eli ilmeisesti levottomuus on peräisin siitä että elimistö lähtee vähän "ylikierroksille" kun kerran hikoiluttaa..?

Mitäs nuo beta-salpaajat sitten ovat, mihin vaikuttavat ja mitä huonoja puolia niissä on, kaikessa lääkityksessä kun on huonot puolensa, buranassakin...

Olisi hyvä pistää tosiaan homma poikki ja huomata että voisi edes kokonaisen päivän istua luennoilla tai duunissa ihan rennosti, hikoilematta ja vihellellen, niin helpottaisi noin ylipäätään tilanteen, mutta kun menee siihen suuntaan että jo kun yksinään huristelee autolla niin tulee mieleen että toivottavasti ei tässä rupea hikoilemaan nytten kun on menossa jonnekin tms..

Kuul, mutta pameissa on se riippuvuusongelma. Mun mielestä kyllä noi em. (masennuslääkkeet) on parempi hoito tällaisessa tapauksessa. Pamit ei poista ongelmaa, kuten nämä muut tekevät. Pameja vois verrata rohkasuryyppyyn. En kuitenkaan ole lääkäri, joten ei tästä enempää. :)

turre101 sanoi:
Minkälaisia oireita / tuntemuksia, ja miten hoidetaan?

Itse olen huomannut, että paniikkia, stressiä ja kaaosta esiintyy ympäristössäni, mutta itse olen kyllä ihan oireeton. Tuossa saattaa olla korrelaatio ulkoiseen habitukseeni ja/tai käytökseeni, mene ja tiedä. :david:

No, kuitenkin vähemmän kepeällä naamalla sanottuna, suosittelisin käsittelemään näinkin intiimiä asiaa ihan muualla kuin Suomen suurimmalla voimailufoorumilla. Kuten aina, "asiantuntijoiden"(vaikka seassa saattaakin olla erittäin pätevääkin tekijää) tehtävä yli bittivirran on huomattavan haastava ja myös expertin tason arvaamattomuuden huomioiden, diagnoosin virhemarginaali hirmuinen. Käväises siellä lääkärissä ja suunnista sitten vaikka kallonkutistajan sohvalle pötköttelemään ja puhelemaan, jos ei lähipiiristäkään apua löydy. Tuntuu tuo levyttäminen ja auttajalle jokeltelu olevan edelleenkin hieman liian arka asia kokeiltavaksi.

Elekee naperoihi ihteännä sotkeko, elemeehä tämä vua. HTH. :)

turre101 sanoi:
Mikä on "pieni annos" tämän lääkkeen kanssa? Kun on hyvänä tuttuna lääkäri, niin antoi minulle kokeiltavaksi 2kpl 5mg Diapam-tabletteja, juuri että josko auttaisi ajatuksena ja rauhottaisi jos on pitkä luento tms., mutta mielestäni tuollainen 5mg ei ainakaan vaikuttanut mitään eikä missään...?

Noita ei siis tarkoitus ole popsia, kunhan vaan kokeilu ennenkun on tuo lääkäriaika tällä viikolla.

Mulla koko stressi ja ahdistus liittyy oikeistaan mielestäni 90% hikoiluun, eli jos tiedän että tässä luennolla istutaan seuraavat 2 tuntia putkeen ja tuppaa hikeä kainaloista otsasta perseestä varpaista niin sitä rupeaa hermostumaan, ja kun hermostuu niin taas hikoilee lisää, ja sitten tulee levoton olo muutenkin.

Eli ilmeisesti levottomuus on peräisin siitä että elimistö lähtee vähän "ylikierroksille" kun kerran hikoiluttaa..?

Mitäs nuo beta-salpaajat sitten ovat, mihin vaikuttavat ja mitä huonoja puolia niissä on, kaikessa lääkityksessä kun on huonot puolensa, buranassakin...
..
beta-salpaajat on verenpaine lääkkeitä, mutta käytetään migreenin estoon ym. dopingiin ja vaikka mihin

ootko todella miettinyt mikä sen hermostumisen aina laukaisee?

Beetasalpaajat estää hikoilua, sydämentykytystä, punastelua yms. oireita, joita ilmenee paniikki/jännityskohtauksissa.

Niiden oleellisin huono puoli on se, että aiheuttavat nopeasti riippuvuutta ja toleranssia.

Eivät todellakaan vaikuta ongelmaan mitenkään, vaan lievittävät em. oireita.

turre101 sanoi:

Noiden lääkeaineiden vaikutukset ovat aina yksilöllisiä. Jos et ole aikaisemmin noita ottanut, niin kyllä tuo 5mg pitäisi jo tuntua selvästi. Lääkäri olisi varmaan aloittanut annoksen 2mg:sta. Sinun kokoiselle henkilölle esim. leikkauksen esilääkityksenä voisi olla 7,5mg diapamia, ja sen pitäisi pistää jo aika rennoksi ja uneliaaksi. Beta-salpaajat eivät oikein sovi nopeaksi avuksi, vaikutus alkaa noin tunnin päästä niiden ottamisesta. Ne laskevat sykettä, ja näin ollen myös alentavat suorituskykyä. Hipan mainitsemaa riippuvuusriskiä ei uskoakseni ole, mutta en olekaan mikään lääkäri. Ettei Hipalla mennyt beetasalpaajat ja bentsodiatsepiinit sekaisin?

Kuul sanoi:
Hipan mainitsemaa riippuvuusriskiä ei uskoakseni ole, mutta en olekaan mikään lääkäri. Ettei Hipalle mennyt beetasalpaajat ja bentsodiatsepiinit sekaisin?

En minä noita sekoita keskenään :)

Psyykkistä riippuvuutta noista tulee hyvin helposti.

NuuNuu sanoi:
liikatoiminta jota on noin 1% väestöstä oireita mm:

Hikoilu, alentunut lämmönsieto, jano
Lämmin kostea iho
Lisääntynyt ruokahalu, (mutta usein painon lasku), vilkastunut virtsarakon/(suolen) toiminta
(Sydäntykytys, rytmihäiriötaipumus, varsinkin eteisvärinä)
Hermostuneisuus, (unettomuus)

Nää kuvaa meitsiä, noi suluissa vähemmän. Eikös vilkas aineenvaihdunta ole bodypumppailuakin ajatellen vaan hyväksi? Nyt osasin vasta yhdistää, että mummolla leikattiin aikoinaan kilpirauhassyöpä. :(

NuuNuu sanoi:
Lihasheikkous

Nöt. Ei kuulu oireisiin! :D

Hippa sanoi:
En minä noita sekoita keskenään :)

Psyykkistä riippuvuutta noista tulee hyvin helposti.

Kyllä niihin voi tulla psyykkistä riippuvuutta mutta minulla se vaati vuosien käytön.
Suosittelen ehdottomasti jos kärsii jännittämisestä...mutta samaan aikaan psykiatrin hoito mukaan!
Niin ja tähän voin sanoa lopuksi että tiedän mistä puhun! ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom