Paniikkihäiriö?

Mielenkiintoista juttua. Sai kyllä eilen iltapäivällä heittää hyvästit tuolle nopealle lopettamiselle. Join eilen iltapäivästä yhden kupin kahvia ja aamusta otin kanssa yhden kupin. Seinään lopettaminen - tai sen yrittäminen - oli kyllä omaa hölmöyttä. Jo muutaman ekstrasivun luettuani tajusin, että lopettaminen pitäisi tehdä asteittain. Nyt onkin tarkoituksena koittaa kitkutella tuolla yhdellä aamukahvilla ja koittaa pian päästä eroon siitäkin.

Päätinkin nyt, että juon kahvia niin vähän kuin kroppa "sallii". Eli en kärsi pääkivusta, mutten vedä kymmentä kuppia kahviakaan. Osaako kukaan muuten sanoa suurin piirtein kuinka kauan menee, kun kroppa tottuu tuohon kofeiinin vähenemiseen ja voi taas annosta pudottaa?

Palailenpa asiaan parin kuukauden kuluttua, jos on jotain muutosta havaittavissa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ite pystyn ainaki lopettaa kahvin kun seinää, päivän on pää vitun kipeä ja sen jälkee ei mitää. Että eipä siinä kauaa mene.

Itsellä oli toista päivää pää saatanan kipeä ja tänään vielä duunia, niin täyty sen verran lipsua. Josko sitten lomalla vetäisi ihan seinään stop, vai vähentäisi annosta tässä vähitellen.

Itse ainakin lopetin kofeiinin käytön seinään ensimmäisen ja ainoan paniikkikohtauksen jälkeen. Olihan se aiemminkin aiheuttanut ahdistusta, mutta sen jälkeen tiesin että kahvittelut saavat jäädä. Juon nykyään ehkä kupin kaksi kuukaudessa. Eipä enää ahdista iltaisin niin usein.

Mutta uusin OCD(?) huolenaiheeni... Olin viikonloppuna baarissa tanssilattialla riehumassa. Hyppäsin ja leukani kolahti jonkun tytön päähän. Muistaakseni tyttö vain mulkaisi minua kun pyysin anteeksi. Omat leukaperäni olivat kuitenkin kipeät vielä seuraavana aamunakin, joten kukapa ei miettisi miten paljon tyttöä sattui... Rationaalinen puoleni sanoo, että joo, tyttöä varmaan sattui, mutta ei siitä mitään vakavaa voinut seurata. Hän ei kun ei edes kaatunut tai mitään. Mutta vainoharhainen puoleni nousee ajoin pintaan ja miettii, että tytölle olisi vointu käydä jotain pahempaa. Pelko kärjistyy aina kuolemantuottamukseen asti... Vaikka järki toisaalta sanoo että kovemmistakin iskuista ovat ihmiset selvinneet ja koska leuassa on liikkuvia osia, hyvässä lykyssä se saattoi kipeytyä jopa enemmän kuin tytön päälaki. Ja jos jotain ikävää olisi tapahtunut, eiköhän joku olisi etsinyt minut käsiini... Vai? :itku:

Ärsyttävintä on tämä aaltoliike. Kun olen päättänyt, että seuraavana päivänä soitan lekuriin, seuraavana päivänä on niin hyvä olo, että päätän aina lykätä asiaa. Toinen ärsyttävä asia on, että näköjään työssäkäyvän pitäisi pitää vapaapäivä saadakseen varattua puhelimella ajan lääkäriin.

Vielä sen verran, että voiko tuollaisten lääkkeiden vaikutuksen alaisena yleensä ajaa autoa jos niistä voi mennä pää noin pahasti sekaisin?

Ne pari paniikkihäiriötä mitä olen tutuilla nähnyt laittaa miettimään aina samaa asiaa. Jos ihmisellä on tunne, että hän kuolee just nyt heti tähän paikkaan, niin miksi vitussa sitä tarvitsee lähteä juoksemaan niin kovaa kuin jaloista pääsee ja pahimmassa tapauksessa loukata itsensä todella pahasti. Tästä lähin aion hapettaa jokaisen panikoivan ihmisen, niin eivät ainakaan loukkaa itseään ja muita.

Ne pari paniikkihäiriötä mitä olen tutuilla nähnyt laittaa miettimään aina samaa asiaa. Jos ihmisellä on tunne, että hän kuolee just nyt heti tähän paikkaan, niin miksi vitussa sitä tarvitsee lähteä juoksemaan niin kovaa kuin jaloista pääsee ja pahimmassa tapauksessa loukata itsensä todella pahasti. Tästä lähin aion hapettaa jokaisen panikoivan ihmisen, niin eivät ainakaan loukkaa itseään ja muita.

^ Meinaatko, että se juokseminen on täysin rationaalinen valinta?

Olen saanut elämässäni yhden paniikkihäiriökohtauksen, viime kesänä. Sen laukaisi varmasti seuraava kombinaatio: kova stressi duunista, krapula, kauhea päänsärky, kuuma auto jota oli pakko ajaa (eikä voinut pysäyttää=motari), väsymys ja liikaa kofeiinia (eli itse olen muutenkin vähän kofeiiniherkkä.). En enää ihmettele miksi kohtauksen saajan "on vaan pakko päästä jonnekkin pois tilanteesta". Siinä jos joku alkaisi hapettamaan, niin no. En sano mitään. Ehkä sen verran, että jos tietäisi miltä olotila tuntuu, niin asiaa ehkä voisi funtsia eri kantilta.

Järkyttävä kokemus ja oikeasti luuli että saanko sydärin, kuolenko vai mikä v mua vaivaa. Onneksi tajusin suht nopeasti mistä on kyse. Asiaa vaivaa onneksi koko ajan vähemmän ja uutta kohtausta ei ole tullut. Pahintahan tuon jälkeen oli, kun pelkäsi koko ajan että tuleeko kohtaus uudestaan. Uutta tuskin tulee, jos vältän edellä mainittuja asioita. Itse en onneksi lääkkeitä ole tarvinnut.

Mutta uusin OCD(?) huolenaiheeni... Olin viikonloppuna baarissa tanssilattialla riehumassa. Hyppäsin ja leukani kolahti jonkun tytön päähän. Muistaakseni tyttö vain mulkaisi minua kun pyysin anteeksi. Omat leukaperäni olivat kuitenkin kipeät vielä seuraavana aamunakin, joten kukapa ei miettisi miten paljon tyttöä sattui... Rationaalinen puoleni sanoo, että joo, tyttöä varmaan sattui, mutta ei siitä mitään vakavaa voinut seurata. Hän ei kun ei edes kaatunut tai mitään. Mutta vainoharhainen puoleni nousee ajoin pintaan ja miettii, että tytölle olisi vointu käydä jotain pahempaa. Pelko kärjistyy aina kuolemantuottamukseen asti... Vaikka järki toisaalta sanoo että kovemmistakin iskuista ovat ihmiset selvinneet ja koska leuassa on liikkuvia osia, hyvässä lykyssä se saattoi kipeytyä jopa enemmän kuin tytön päälaki. Ja jos jotain ikävää olisi tapahtunut, eiköhän joku olisi etsinyt minut käsiini... Vai? :itku:

Kandee alkaa hommailla apua tohon OCD:hen,jota toi selvästi on!!
Eli nyt vaan ettimään guugelista tietoa tosta sairaudesta ja siitä miten siihen voi ite vaikuttaa ja miten itse hoitaa,sitten mahdollisesti lääkäriin jos siltä tuntuu.Tärkeintä on,että tajuat mistä on kyse,ja mitä tohon disko tapaukseen tulee niin unohda koko homma.Voi kuulostaa vaikeelta,mutta miettimällä asiaa ja selittelemällä ittelles,että tytölle ei käynyt mitään pahennat vaan omaa tilaas.

Pistin kirjastosta varauksene kirjan nimeltä Kerrasta poikki - vapaaksi pakko-oireista ja rituaaleista. Ensi tiistaina on vapaapäivä joten voinen jonottaa puhelimella terkkariin koko päivän jos siltä tuntuu...

Saattaa tulla pitkä teksti, mutta naputellaan nyt hieman ajatuksia. Olen 25-vuotias mies ja olen noin kuuden vuoden ajan kärsinyt käsien vapinasta. Se alkoi yhtäkkiä jossain kahvia juodessa, alkoi sen jälkeen esiintyä silloin tällöin vieraassa paikassa syödessä tai juodessa ja on nyt viimeisen kolmen-neljän vuoden aikana pahentunut sellaiseksi, etten voi enää juurikaan tehdä mitään pikku tarkkaa muiden läsnäollessa. Kädet vapisevat myös yksin ollessa, mutta koska jännitys muiden ympäröimänä pahentaa asiaa huomattavasti, olen joutunut jättämään yleiset kahvittelut, työpaikkaruokailut ja muut ahdistavat tilanteet pois lähes kokonaan.

Vaikka olen aina tiedostanut asian, olen aina huijannut itselleni, että "olen juonut liikaa kahvia, polttanut liikaa tupakkaa tai muuta yhtä typerää". Eli vaikka tiedostan asian, en ole tunnustanut sitä itselleni enkä varsinkaan kellekään ulkopuoliselle. Olen toivonut vaan ongelman menevän ohi itsestään, kun ikää karttuu.

Jatkuva itsensä häpeily, jännittäminen ja läheisille valehtelu on luonnollisesti rapistanut itsetuntoa aika rajusti. Kun noita inhottavia paikkoja ja tilanteita on koko ajan ilmestynyt lisää, on oma koti alkanut pikku hiljaa osoittautua ainoaksi turvalliseksi paikaksi. Olin ala-asteella se ylivilkas ja äänekäs riiviö, jonka piti olla jokaisen koulunäytelmän pääosassa ja joka istui monet oppitunnit käytävässä kun piti koko ajan olla esillä ja äänessä. Nyt olen vajonnut takarivin hiljaiseksi kaveriksi, enkä muista milloin olisin viimeksi osannut rentoutua ja olla murehtimatta asioista. Olen alkanut pelätä yleisiä paikkoja ja sosiaalisia tilanteita.

Olen aina tykännyt viinan juomisesta, kukapa ei. Nuorempana viikot odotettiin, että viikonloppuna voi ottaa kaksipiväisen. Aina vedettiin överit ja seuraava viikko naureskeltiin ja vertailtiin kuka oli ollut hölmöin, ennen kuin viikonloppuna saatiin taas seuraavalle viikolle puheenaihetta. Luulin olevani melkoinen äijä, kun olin ollut vuoden joka viikonlopun humalassa. Jossain vaiheessa sitä alkoi tajuamaan, ettei se juominen ole enää hauskanpitoa, vaan tavaksi muuttunutta ajanviettoa. Ryyppyohjelmaan tuli mukaan pikku-lauantait ja paikalliset tiistain opiskelija-illat. Jos ei saanut kaveria mukaan, vedettiin yksin kotona Xboxia pelaten. Ennen reissuista kerrottiin ylpeinä, nyt väännettiin pakastimesta aamuisin teelusikkaa silmien alle, jottei kukaan tajua. Avovaimo alkoi vajaa vuosi sitten olemaan melko kyllästynyt ja jaksoi mainita asiasta koko ajan. Hän on itse harrastanut liikuntaa koko ikänsä ja rupesin itsekin olemaan huolestunut omasta kunnostani. Viime kesänä hän sai houkuteltua minut mukaansa salille ja se oli menoa heti alusta asti. Netistä etsittiin tietoa ja Pakkiksella joku sanoi, että viinan juonti pilaa treenit. Kiitos siitä. Punttisali on itselleni oikeastaan ainut paikka, jossa pystyn jotenkin olemaan rauhallinen ja ylpeä itsestäni. Tämän vuoksi puntin nostosta, itsensä muokkaamisesta ja siihen liittyvästä oheistoiminnasta on tullut melko pakkomielteistä puuhaa. Salin ansiosta ulkoinen olemukseni ei anna muille ihmisille oikeaa kuvaa minusta, enkä sitä halua kellekään kertoa.

En tiedä johtuuko tuosta käsien vapinan aiheuttamasta jännityksestä ja pelosta vai humalan ympärille rakennetusta itsetunnosta, mutta nyt viimeisen parin vuoden aikana olen alkanut saamaan paniikkikohtauksia. Ensimmäinen tuli aivan yllättäen kassajonossa. Yhtäkkiä en saanut henkeä, tärisin niin holtittomasti etten pystynyt pitämään ostoskoria kädessäni. Tuli kauhea pakokauhu, kroppa lamaantui ja suu kuivui niin etten pystynyt puhumaan. Kohtaus meni ohi ehkä minuutissa, mutta vapina jatkui samanlaisena vielä tunnin verran. Jälkeenpäin samanlaisia kohtauksia on alkanut tulemaan useammin. Yleensä ne tulevat julkisilla paikoilla, joissa joudun puhumaan tai olen jotenkin toiminnan keskipisteessä. Opiskelen nykyään ja koulussa on ollut muutama tuskainen hetki. Kerran sain kohtauksen oppitunnilla opettajan kanssa puhuessani ja toisen kun olin alkamassa pitää esitelmää. Tulee pakonomainen tarve lähteä juoksemaan tilanteesta. Kertaakaan en ole vielä lähtenyt :) . Kotona ollessani tai tuttujen kavereiden kanssa en yleensä saa kohtauksia, mutta panikoin ja pelkään koko ajan joko paniikkikohtausta tai käsien tärinää. Mua pelottaa ja ahdistaa kun menen nukkumaan. Aamulla kun herään, alan ensimmäisenä miettimään, mitä tilanteita tänään on edessä ja miten voin ne välttää. Muistelen haikeana, kun nuorempana kaikki ongelmat oli aamulla unohtuneet. Nyt ne vaan kasaantuvat ja tekisi mieli jäädä peiton alle.

Sain maanantaina autoa ajaessani tähän mennessä pahimman kohtauksen. Olin varma, että menetän tajunnan, mutta onnistuin onneksi ajamaan tien poskeen. Tuon jälkeen aloin ensimmäistä kertaa selailemaan netistä noita minun oireita ja oli aika lohduttavaa lukea monelta foorumilta, että en ole ainut. Oli hienoa löytää nimi noille sairauksille ja tajuta, että niihin on saatavissa lääkkeitä ja helpotusta. Pidät varmaan tätä lukiessa minua melko valmiina tapauksena, siltä itsestäkin välillä tuntuu. Olen ollut viime ajat täydellinen hermoraunio. Koin eilen yhden elämäni helpottavimmista hetkistä, kun kerroin ongelmista ensimmäistä kertaa avovaimolle. Itkin tuon jälkeen monta tuntia putkeen puhtaasti helpotuksesta. Siinä tippui niin suuri kivi sydämeltä, että loiskaus kuului varmaan kauas. Huomenna soitan lääkärille ja toivon että osaisin selittää asiani niin, että hän pystyisi auttamaan. Mun elämä on tällä hetkellä melko riekaleina. Meille syntyy kesällä vauva, enkä pysty edes ajattelemaan koko asiaa ennen kuin saan oman pään kuntoon. Haluan, että elämäni muuttuu tänä kesänä, ihan sama mitä se vaatii.

Hyvä kirjoitus, SOOSOO. Kerro toki myös täällä mitä lekuri sanoi ja miten homma on lähtenyt kehittymään.

Itselläni on huomenna vihdoinkin tuo kauan odotettu lääkäri. Nyt olo on aika normaali, mutta viimeeksi viime viikolla vietin melko unettoman yön. Sen lisäksi että ne eivät ole mukavia, minulla ei olisi niihin nyt varaa kun pitäisi lukea pääsykokeisiin.

Ainakin viimeisen viikon vaikka oloni olisi ollut normaali, pinnan alla on kuitenkin kytenyt jonkunlainen ahdistus, minkä valloilleen päästäminseen ei paljon vaadittaisi. Ja koska minulla diagnoosi ei varmaan olekaan paniikkihäiriö vaan OCD, laukaisen ennemmin tai myöhemmin ahdistukseni itse puolitahalteen, koska minun on pakko. On asioita joita minun on tavallaan pakko ajatella vaikka ne ovat joko arkijärjellä ajateltuna täysin triviaaleja/älyttömiä tai muuten vaan loputtomia soita, jotka eivät johda lopulta mihinkään muuhun kuin ahdistumiseeni.

Toisaalta saman päivän aikana voi olla korostuneen hyvä ja kepeä olo ja sitten taas toivottoman ahdistava umpikuja-fiilis. Ensimmäisessä ei ole niinkään vikaa, mutta ehkä olisi terveempää kun suurimman osan ajasta olo olisi normaali.

jaah. No mitään diagnoosia en saanut, mitä nyt ymmärsin. Määräsi Citalopram 10mg:tä ja Opamax 30mg siltä varalta jos edellämainitut aiheuttaa aluksi ahdistusta. Epäili että voisin lopettaa nuo Citalopramit muutamassa kuukaudessa ja olla sitten terve. Hm. Mainitsin tulevat pääsykokeet ja ajatteli ilmeisesti että ne ovat tämän "herkkyystilan" takana. No, tiedä sitten.

Hyvä kirjoitus, SOOSOO. Kerro toki myös täällä mitä lekuri sanoi ja miten homma on lähtenyt kehittymään.

Kunnan yleislääkärille sain ajan toukokuun lopulle, sieltä varmaan lähetettä neurologille tai psykologille, toiset pari kuukautta. Osaisko joku suositella jotain yksityistä Etelä-Suomesta?

Viimeksi muokattu:
Teremoro, sellanen kyssäri teille, jotka olette Cipralexiä napsinut paniikkihäröön.

Eli meiksiltä lopetettiin kyseinen nappi ja nyt tulee päässä semmosia vittumaisen tuntusia sähköiskun tapasia säväreitä välillä. Kuinkas monelle näitä on tullut ? Googlettelin niin aika monikin saa kyseisiä sivareita, mitenhän pitkään ne kestää, tai millä niitä saisi vähennettyä ? vituttaa suoraansanoen kyseiset tuntemukset.

Teremoro, sellanen kyssäri teille, jotka olette Cipralexiä napsinut paniikkihäröön.

Eli meiksiltä lopetettiin kyseinen nappi ja nyt tulee päässä semmosia vittumaisen tuntusia sähköiskun tapasia säväreitä välillä. Kuinkas monelle näitä on tullut ? Googlettelin niin aika monikin saa kyseisiä sivareita, mitenhän pitkään ne kestää, tai millä niitä saisi vähennettyä ? vituttaa suoraansanoen kyseiset tuntemukset.

Pari vikkoa kestää lopettamisesta yleensä.

Nyt on tullut popsittua kymmenen vuotta pameja ja käynnit lääkärillä 2kk välein. Haittoja en ole huomannut ja riippuvuustesteissä ei ole ollut sanottavaa.

No niin, kävin nyt lääkärillä ja määrättiin tuota yllä mainittu Cipralexiä itsellekin. Lääkäri sanoi, että vedän alkuun kuukauden 10mg ed ja jos ei potki niin 20mg ed. Onko tuo lääke auttanut muilla oireisiin?

En tiedä johtuuko tuosta käsien vapinan aiheuttamasta jännityksestä ja pelosta vai humalan ympärille rakennetusta itsetunnosta, mutta nyt viimeisen parin vuoden aikana olen alkanut saamaan paniikkikohtauksia. Ensimmäinen tuli aivan yllättäen kassajonossa. Yhtäkkiä en saanut henkeä, tärisin niin holtittomasti etten pystynyt pitämään ostoskoria kädessäni. Tuli kauhea pakokauhu, kroppa lamaantui ja suu kuivui niin etten pystynyt puhumaan. Kohtaus meni ohi ehkä minuutissa, mutta vapina jatkui samanlaisena vielä tunnin verran. Jälkeenpäin samanlaisia kohtauksia on alkanut tulemaan useammin. Yleensä ne tulevat julkisilla paikoilla, joissa joudun puhumaan tai olen jotenkin toiminnan keskipisteessä. Opiskelen nykyään ja koulussa on ollut muutama tuskainen hetki. Kerran sain kohtauksen oppitunnilla opettajan kanssa puhuessani ja toisen kun olin alkamassa pitää esitelmää. Tulee pakonomainen tarve lähteä juoksemaan tilanteesta. Kertaakaan en ole vielä lähtenyt :) . Kotona ollessani tai tuttujen kavereiden kanssa en yleensä saa kohtauksia, mutta panikoin ja pelkään koko ajan joko paniikkikohtausta tai käsien tärinää. Mua pelottaa ja ahdistaa kun menen nukkumaan. Aamulla kun herään, alan ensimmäisenä miettimään, mitä tilanteita tänään on edessä ja miten voin ne välttää. Muistelen haikeana, kun nuorempana kaikki ongelmat oli aamulla unohtuneet. Nyt ne vaan kasaantuvat ja tekisi mieli jäädä peiton alle.

SOOSOO:lta tosi hyvä postaus, ja kuvaa tätä paniikkipaskaa niin hyvin kuin vaan voin.. Teki ihan pahaa kun muisti millasta tuskaa toi voi olla..

Itellä oli yhessä vaiheessa niin paha vaihe että kaupassa käynti oli päivän pahin rasti, kaikki sosiaaliset tilanteet ja varsinkin niiden odottamiset saivat pään hyrräämään ja pakokauhuefektin aikaan.. Jossain vaiheessa pelkkä pelko että paniikkikohtaus tulee, laukaisi ton paskan ja tottakai se ruokkii itteään siinä vaiheessa.. Sitten jotain tapahtu, melkeinpä vuodessa elämä muuttu ihan täysin, väkisin hakeuduin asteittain sosiaalisempiin tilanteisiin ja psyykkasin itteäni.. Oli monta hetkeä kun ajattelin jo lääkitystä tohon vaivaan, en sitä kumminkaan ikinä saanut aikaseksi ja ilman siis mentiin.. Tätä kautta aloin pitämään kaikkia sosiaalisia tilanteita hyvinä, ja niitä ei tarvinnut enää pelätä samanlailla..

Tässä nyt varmaan 3vuotta on oltu ja olo on parempi kuin ikinä, kesällä seurustelin hetken ja ekaa kertaa pitkään aikaan tuli myös paniikkihäiriöt taas esiin, ei onneksi kuin pari kertaa ja nekin kovan stressin ansiosta.. Nyt taas ilman mitään ongelmia oltu..

Välillä tuntu elämä ihan ylitsepääsemättömän paskalta, mutta yllättävän nopeasti sieltä pohjalta tultiin ylöskin kun vaan tahtoa ja uskoa riitti..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom