Palomieheksi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huhtamo
  • Aloitettu Aloitettu
Kovalta tuntuu äkkiseltään kun pällitesteistä vissii maksimit 10. Tosin kun ei ole ennen käynyt niin en tiiä onko niistä joku 5 pojoa paljon vai vähän. Ei muuta kuin tsemppiä kaikille hakeville ensi viikkoon ja pistäkää vaikka 1-3 ryhmäläiset vähän fiiliksiä testipäivistä kun olette ne läpikäyneet. Itse menen nelosryhmässä onneani koittamaan.
Tossa jossain 6-9p tuntuu olevan haarukka mitä nyt kurssilaisia haastatellu.

Kai toi on vähä sellanen että menee joko hyvin tai hyvin huonosti :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pääsykokeissa käyty ja nyt kesäkuun alkuun ootella tuloksia. Meidän ryhmästä tippu 3 cooperissa ja yksi uinnissa.

Juu, samoin tänään testeissä käynyt. Tiedoksi, muuten tuleville pääsykokelaille, että ainakin 1. ryhmän osalta valintakokeet läpikäytiin yhdessä päivässä (vaikka ohjeessa merkitty mahd. kaksipäiväiseksi). Näin 1. ryhmän osalta, mutta en voi tietenkään varmuudella sanoa mitään muitten ryhmien osalta (saatekirjeessä: muutokset mahdollisia, jne.)... Mut tiedoksi, majoitus-, kyytihässäköitä mietittäessä.

Vissiin aika peruskuvio toi että vedetään yhdessä päivässä läpi. Mulla on kyllä silti joku motelli 2 yöksi varattu, menen keskiviikkona pelipaikalle ja oon siellä sit pari yötä. Kuitenkin 5,5h ajomatkaa ilman pysähdyksiä niin eiköhän sitä tule jäätyä 2 yöksi paikalle joka tapauksessa ettei tarvi testien päälle lähteä kotiin ajelemaan suotta. Alkaa sopivasti nenäkin tuntumaan tukkoiselta, hyvää juoksukuntoa siis povaa :D Jättikö teillä muuten jengiä tulematta paikanpäälle? Jos tollanen 10 prosenttia failaa fyysiset ja osa jättää tulematta niin sisäänpääsyprosenttikin kummasti paranee.

Saitteko mihin aikaan tietää tuosta toisen päivän pois jäännistä? Ei tarviis nimittäin jäädä enää toiseksi yöksi ja senkin rahan säästää sitten opiskeluajoille ;) tosin seuraava yö pitää perua ~12 maissa et ei taida olla vielä siihen mennessä tietoo...?

Saitteko mihin aikaan tietää tuosta toisen päivän pois jäännistä? Ei tarviis nimittäin jäädä enää toiseksi yöksi ja senkin rahan säästää sitten opiskeluajoille ;) tosin seuraava yö pitää perua ~12 maissa et ei taida olla vielä siihen mennessä tietoo...?

Tänään tai siis eilen tieto tuli kirjallisten testien jälkeen eli noin 15.00

Testit ohi ja ihan hyvä fiilis jäi testeistä, muista hakijoista sekä itse paikasta :) voisin ihan hyvin kuvitella että opiskelisin tuolla ensi syksynä ! Nyt vaan jännitetään muutama viikko, ja kesäkuun alussa pitäis tulla tieto että pääseekö vai ei.

Ei ole varmaan ikinä menny toiselle päivälle. Vikat pääsee yleensä joskus 20.00 nurkilla. Vähä riippuu paljo porukkaa putoo.

Elämme jänniä aikoja.. Varmaan matelee seuraavat pari-kolme viikkoa. Joka päivä töistä suoraan postilaatikolle. Jos tulee ohut kuori niin voi varmaan samantien lähteä kaljalle. Tai itseasiassa jos tulee paksu kuori niin varmaan sitten voi :D

En tiedä meneekö vähän ohi topicin, mutta itse olen harkinnut palomiehen uraa, ja tälläiset seikat kiinnostaa ainakin minua.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Nokea, savua, myrkyllisiä palokaasuja. Palomies joutuu lähes päivittäin tekemisiin syöpää aiheuttavien yhdisteiden kanssa, mutta altistuksen seuranta on toistaiseksi ollut puutteellista.

Työterveyslaitoksen ylläpitämässä ASA-rekisterissä pidetään kirjaa ihmisistä, jotka ammattinsa vuoksi altistuvat syöpävaarallisille aineille. Palomiehiä ei kuitenkaan ole rekisteriin juuri kirjattu. Syy on osittain rekisterissä itsessään, joka nykyisellään soveltuu huonosti pelastusalan tarpeisiin.

Rekisteri perustuu vaarallisten aineiden listaamiseen, mikä on pelastuslaitosten kannalta pulmallista. Tulipalossa syntyy valtaisa määrä erilaisia haitallisia yhdisteitä. Näiden koostumukseen vaikuttaa palavan materiaalin lisäksi palon lämpötila ja muut olosuhteet.

Erityisasiantuntija Anja Saalo Työterveyslaitoksesta kertoo, että nyt palomiesten rekisteröintiä varten on tekeillä yhtenäinen ohjeistus.

- Varmaan selkein ratkaisu on, että ilmoitetaan ainakin altistuneeksi näille PAH-yhdisteille, Saalo sanoo.

Monenkirjavia haitallisia PAH-yhdisteitä syntyy, kun orgaaninen aines kuten vaikkapa puu palaa epätäydellisesti. Yhdisteitä syntyy myös fossiilisten polttoaineiden palaessa.

Työasutkin altistavat

Palomiehet altistuvat haitallisille yhdisteille paitsi sammutustilanteissa myös likaisten työasujen välityksellä. Palomiesliiton puheenjohtajan Kim Nikulan mukaan tällainen altistuminen voi olla hyvinkin pitkäaikaista.

- Meidän näkökantamme on aivan selkeä. Laki velvoittaa ilmoittamaan palomiehiä sinne rekisteriin, Nikula sanoo.

Palomiesten vieminen rekisteriin olisi tärkeää, jotta terveysriskeistä saataisiin luotettavaa tutkimustietoa. Nikula kummastelee, että esimerkiksi pelastusopiston opettajat ovat ASA-rekisterissä mutta operatiivista työtä tekevät palomiehet eivät.

- Suomessa on vuositasolla keskimäärin yli 15 000 tulipaloa ja vaarallisten aineiden hälytystehtävää. Pelastuslaitoskohtaisesti se tarkoittaa, että mahdolliseen altistumiseen johtavia tehtäviä on lähes 700 vuodessa.

Palomiesten työnantaja on kunta tai kuntayhtymä. Pelastustoimen kehittämispäällikkö Jussi Rahikainen Kuntaliitosta kertoo, että rekisteriasia on esillä, kun pelastusjohtajat kokoontuvat 7. kesäkuuta."

STT

Pelastuopiston kouluttajia taitaa olla tuossa rekisterissä koska altistuvat huomattavasti enemmän kuin palomiehet työvuorossa. Ylipäänsä suurin altistus taitaa tulla likaista kalustoa käsitellessä joten sellaiset pienet varotoimenpiteet, kuten hanskojen käyttö aina kun likaisia kamoja pakataan/huolletaan vähentäisi altistusta jo paljon. Ja huolellinen peseytyminen tietysti myös ja puhtaiden vaatteiden käyttö. Kyllä sen puhtaan väliasun ainakin saa jos ei nomexeja.

Joku vanhanliiton palomies oli päättänyt aina rasvata itsensä yltäpäältä ennen savusukelluskeikkoja koska hänen mukaansa paska ei sillälailla imeytynyt ihon läpi. No, tämä on varmaan urbaani legenda tai sitten kovin kiireellisiä keikkoja ei ole ko. palomiehen tarvinnut ajaa :)

Mutta onhan tuokin riski (muiden joukossa) ihan tärkeää tiedostaa. Eikä tuo nyt mitenkään koske pelkästään ammattipalomiehiä. Yhtälailla ne veparit altistuu.. Mutta se ei taas kuulu tähän treadiin :)

Onnea sisäänpäässeille, itse en ole tässä joukossa. Ohut kuori napsahti. Ei vissiin tuo ajatusmaailma ole pällitestin mukaan mitä pitäis, 4p siitä \o/. Noh, onneks voi 2v päästä hakea uudestaan :D prkl.

Onko muille tullut kuoria? Turussa ei vielä ollu laatikossa mulla ainakaan kuin mainoksia. Onko sisäänpäässeillä kenties lista kaikista sisäänpäässeistä? Jos on niin viestiä mulle niin vois kertoa että miten itselle kävi. Kevyesti nosti sykettä kuin luin tuon edellisen postin ja lähdin instana postilaatikolle.

Melkeen turha meikäläisen lähtee seuraaviin hakuihin kokeileen tolla 4p pällillä. Maksimit mitä voi saada kaikenkaikkiaan se 6p, onko tuolla muka joskus päästy ammatillisen perustutkinnon ryhmästä sisään?

Alimmat pisterajat tähän hakuunhan oli seuraavat:
Lukio: 5,5 (24 pääs näitä kavereita)
Ammatillinen pt: 6,5 (36 pääs näitä kavereita)
Muut: 8 (4 pääs näitä kavereita)

Alkaa todellisuus ja armoton vitutus kohta iskeä.. menee varmaan hienosti tämä loppukesäloma(reilu vko vielä) Puhumattakaan töihin paluusta kun kaikki kyselee et nooooh miten kävi...:hyper: aaaargh.

Vitun posti. Tulis nyt. Paha kun on töitäkin huomenna, muuten alkaisin vetää kaljaa jo nyt ja sitten näkisi jossain vaiheessa juonko iloon vai suruun.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom