Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
No, katellaan mitä ne sanoo. Parin viikon sisällä PITÄIS tulla uus paperi nenän eteen!

Hankalan tilanteesta tekee se, että vanhassa firmassa olen ollut ns. yleismies ja uudessa taas on eri osastot kaikelle mahdolliselle. Toisaalta aloitan syksyllä iltakoulun, joka liittyy melko suoraan toimialaan...toivottavasti arvostavat mun pyrkimyksiä?

Kovasti ne on ainakin puhunu, ettei meidän tarvitse olla huolissaan - mulla vaan liksa on aika kova suhteessa työehtosopimuksen taulukoihin verrattuna, tosin eipä duunikaan ole sopinu suoraan mihinkään raameihin... :D

Pakko ei ole suostua mihinkään muutoksiin vapaaehtoisesti. Ota kiltisti vastaan työsopimusehdotus ja sano että tutustut siihen ihan rauhassa yön yli ja päätät vasta sitten onko homma kannatava vai ei. Muista, että yksipuolisesti eivät voi sun työsuhteen ehtoja muuttaa ellei ole tuotannollinen tai taloudellinen peruste sille. Mikäli kuitenkin muuttavat niin uusi työspoimus astuu voimaan aikaisintaan irtisanomisajan jälkeen. Mikäli et hyväksy uusia ehtoja niin sun työsuhde päättyy ja mikäli katsot ettei lakisääteistä perustetta ollut työehtojen heikentämiselle niin voit riitauttaa irtisanomisen ja saada 3-24kk palkkaa vastaavan korvauksen.

Yleensä yrityskaupissa aina yritetään "yhtenäistää" työsopimuksia mikäli ostettavan firmassa on ollut paremmat ehdot kuin ostavalla yrityksellä. 99% tapauksissa tämä tarkoittaa heikennyksiä ja moni luulee virheellisesti että niihin on suostuttava.

...Ota kiltisti vastaan työsopimusehdotus ja sano että tutustut siihen ihan rauhassa yön yli ja päätät vasta sitten onko homma kannatava vai ei...Mikäli et hyväksy uusia ehtoja niin sun työsuhde päättyy ja mikäli katsot ettei lakisääteistä perustetta ollut työehtojen heikentämiselle niin voit riitauttaa irtisanomisen ja saada 3-24kk palkkaa vastaavan korvauksen...

Sain jo yhdeltä kaverilta viestin, että voin tarvittaessa käydä näyttämässä paperia firmansa lakimiehille...toivottavasti ei tartte käydä... :)

Nyt vain odotellaan, infoan sitten miten kävi!

Palkkakehitys on lähtenyt väistämättä raketoimaan kohti taivasta:

1. opiskeluvuotena paperitehtaalla peruspalkka haalarihommista vähän yli 2800 e/kk. Ylitöitä tekemällä tienasin yli 4000 e/kk.

2. opiskeluvuotena konepajateollisuudessa n. 30 työntekijän työnjohtajana ja todella tiukasta valmistusaikataulusta vastatessa palkka n. 1500 e/kk. Kova stressi oli siitä, että sai houkuteltua työntekijöitä ylitöihin, mutta lopulta hommat onnistuivat hyvin.

3. opiskeluvuotena tänä kesänä palkka konetekniikan alan suunnittelutehtävissä n. 1800 e/kk. Stressiä ei ole nimeksikään, koska vastuuta on ainoastaan siitä, mitä itse tekee. Tarvitsee vain osata laskea ja piirrellä cadilla.

Ei nää insinöörihommat kyllä palkallisesti kauheasti kannata. Reilusti yli kolmen vuoden opinnot olen suorittanut ja työ vastaa osaamistani, mutta palkka on tuo mainitsemani. Samaan aikaan systeri ulkoiluttaa vanhuksia 1. vuoden sairaanhoitajaopiskelijana ja tienaa 1900 e/kk... Noh, onneksi on sentään hyvä kesätyö ja saa työkokemusta.

Ajan myötä insinöörihommissakin hyville tuloille pääsee, kunhan omaa sopivasti kunnianhimoa, kykyä soveltaa ja realistisen käsityksen omasta osaamisestaan. Ja tietysti tuuriakin. Sairaanhoitajan palkkakehitys taasen on aika olematonta ja mahdollisuudet tehdä jotain asian eteen ovat hyvin rajoittuneet - esimerkiksi hoitsusta lääkärin hommiin, ja sitä myöten isompiin tuloihin, ei pääse käsiksi mitenkään omilla näytöillä, vaan vaaditaan asianmukaiset koulutukset. "Inssipuolella" ei tällaisia keinotekoisia rajoitteita ole.
Monella inssillä se palkka-/urakehitys tyssää jo ensimmäisessä työpaikassa, kun tuudittaudutaan siihen, että kunhan paperit on taskussa ja "oikeisiin" töihin on päästy osataan jo kaikki tarpeellinen :)

2. opiskeluvuotena konepajateollisuudessa n. 30 työntekijän työnjohtajana ja todella tiukasta valmistusaikataulusta vastatessa palkka n. 1500 e/kk. Kova stressi oli siitä, että sai houkuteltua työntekijöitä ylitöihin, mutta lopulta hommat onnistuivat hyvin.
Nyt jossain mentiin pieleen.
2. opiskeluvuoden inssiopiskelija pistettiin 30 jampan työnjohtajaksi 1500e kuukausiliksalla?

Kerrotko vähän lisää tuosta, kuulostaa kyllä ihan helvetin hurjalta.

Rakennustekniikan infrapuolen työnjohtoharjoittelija (noppia kasassa ~200) suuressa rakennusliikkeessä. Palkka ~2700 e / kk. Samassa työpaikassa tullut oltua 9 vuotta ja tavoitteena olisi työllistää itsensä valmistumisen jälkeenkin samaan työpaikkaan.

Palkka ei ole ikinä ollut pääsyynä alalle hakeutumiseen, vaikka se melko kohdillaan onkin näissä hommissa. Pääasia, että saa tehdä sellaista duunia, josta oikeasti nauttii. Harvassa työpaikassa pääsee yhdistämään näin sopivasti ulko- ja sisätyöskentelyä.

2. opiskeluvuoden inssiopiskelija pistettiin 30 jampan työnjohtajaksi 1500e kuukausiliksalla?

Enpä tuota itse mitenkään erityisen hurjana pitänyt. Hyvin hommat onnistui ja palaute työstä oli erittäin positiivista. Samassa firmassa jatkan tänäkin kesänä töitä, tosin vähän eri hommissa, koska tänä kesänä tuotannossa ei lomitettavaa ole yhteisen lomakuukauden takia. Aikaisempana kesänä AMK-inssiopiskelija hoiti samaa hommaa 2. opiskeluvuotenaan ja kyllähän vastaavanlaista työtä nuo mestariharjoittelijatkin tekevät rakennustyömailla.

Opiskelukokemushan työnjohtotehtävissä ei sinänsä ole mitenkään kovin oleellista, vaan enemmän siellä taustalla painaa käytännön työkokemus. Oon kotosin maatilalta ja olen ollut tekniikan alan kesätöissä erilaisissa asennustöissä 15-vuotiaasta asti, niin alkaa olla hommat jo aika tuttuja eikä vanhat asentajat pääse kauheasti kusettamaan. Koneita ja laitteita onkin tullut laiteltua ala-asteelta lähtien kotona, niin jonkinlaista kokemusta on muustakin kuin derivoinnista, integroinnista ja tietokonepeleistä.

Palkka oli tuollainen ihan sen takia, että ko. pörssiyhtiössä palkka katsotaan harjoittelijoilla opintopisteiden perusteella listalta. Samaa palkkaa saivat kaikki samat nopat suorittaneet riippumatta siitä oliko alaisia kymmeniä vai kirjoittivatko kesätyöntekijät jotain helvetin turhaa nettiblogia.

Missä muuten mentiin pieleen?

Voi kuullostaa näin kirjoitettuna hurjalta, mutta hoituu se lomittaminen 2. vuoden opiskelijalta oikein hyvin käytännössä kuitenkin. Erittäin normaalia toimintaa monessa firmassa.Tuskin pezkukaan siellä on yksin ollut niiden 30 alaisen kanssa, vaan apua voi, saa ja pitää kysyä tarvittaessa.

Ettei mene ihan offtopiciksi, niin oma palkka tuplaantui viime kesästä. Viime kesänä ja jouluna suunnitteluhommia, lähinnä inventorin pyrittelyä, isossa kansainvälisessä firmassa(konetekniikka) 1700e/kk 150 nopalla. Piti olla varma paikka täksikin kesäksi, mutta yt-neuvottelut iski ja kesätyöpaikat meni koko talosta jäihin. Siispä oikeisiin KESÄtöihin kaljan ja limun kärrääjäksi Koffille ja palkka 3200-3500e/kk. Syksyllä lähtee viimeinen vuosi yliopistossa.

Nyt vain odotellaan, infoan sitten miten kävi!

Nonni, yhden hengen YT:t pukkas... Jos yrittävät tarjota yli 500€/kk huonompaa liksaa, niin sitten voivat mun puolesta tumpata läpeensä omaan rauhalliseen tahtiinsa...

Mä voin sit mennä johonkin toiseen firmaan tekemään paskaa duunia paskalla palkalla, mutta tohon uuteen en suostu jäämään minkään ruuvipenkissä käyttämisen jälkeen!

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Rakennustekniikan infrapuolen työnjohtoharjoittelija (noppia kasassa ~200) suuressa rakennusliikkeessä. Palkka ~2700 e / kk. Samassa työpaikassa tullut oltua 9 vuotta ja tavoitteena olisi työllistää itsensä valmistumisen jälkeenkin samaan työpaikkaan.

Palkka ei ole ikinä ollut pääsyynä alalle hakeutumiseen, vaikka se melko kohdillaan onkin näissä hommissa. Pääasia, että saa tehdä sellaista duunia, josta oikeasti nauttii. Harvassa työpaikassa pääsee yhdistämään näin sopivasti ulko- ja sisätyöskentelyä.

Aika linjassa ovat olleet. Viime vuonna työskentelin kokopäiväisenä tutkimuspuolen hommassa ja bruttona 2500-2600€/kk, jonka lisäksit tein tuon pääduunin joustavuutta hyödyntäen osa-aikaisia valvontahommia, joten kuukauden brutot pyörivät kilometrikorvausten yms. jälkeen hieman yli 3k€/kk. Opintopisteitä tuohon aikaan taisi olla 280 luokkaa. Vapaa-aikana harrastin liikuntaa, yritin ylläpitää sosiaalista elämää ja tein kouluhommia pois, eli tekemistä riitti.

Nyt kun diplomityöpaikkaa haen, niin palkkatoive on tuota sinun tasoa (2600-2800€/kk), koska niin kuin sanoitkin, niin palkka ei ole se tärkein ohjuri tässä vaiheessa.

Mua vähän harmittaa vastata tähän, mutta nettopalkka tällä hetkellä 10000 Euroa per kk....ihan ok kun tausta on ammattikoulu + teku, ja selvennykseksi työskentelen tällä hetkellä ulkomailla. Suomessa palkka olisi samoissa hommissa 6500 - 7000 euroa per kk brutto

Mua vähän harmittaa vastata tähän, mutta nettopalkka tällä hetkellä 10000 Euroa per kk....ihan ok kun tausta on ammattikoulu + teku, ja selvennykseksi työskentelen tällä hetkellä ulkomailla. Suomessa palkka olisi samoissa hommissa 6500 - 7000 euroa per kk brutto

Mikäs tuossa harmittaa?

Ihan perus ok tuolla koulutuksella ja jostainhan sitä pitää aloittaa. Pääasia, että työ on mielekäs. Varmasti kokemuksen karttuessa palkkatasokin tulee kehityymään. Kuuluuko palkkaan mitään etuja työnanatajan puolelta, esim. 2-3€ hyvitys lounareista tai kulttuurisetelit? Ne ovat kuitenkin rahanarvoisia etuja.

Ymmärrän kyllä muzzin tapauksessa vähän jo niitäkin, jotka jäävät mieluummin himaan koska melkein saman verran saa sosiaaliluukulta. Koita jaksaa painaa vaan, toivon mukaan ylenet kohta ja saat vähän lisää. Tsemppiä!

Ei jää kyllä tuollaisesta 10 kiloeurosta montaakaan lanttia säästöön nuorella poikamies inssillä maailmalla. Noh, tuo se on sosiaali-avustusta parhaimmillaan, ja suoraan kohteeseen :pano:

Teknikkokoulutus lopetettiin kai hieman ennen vuosituhannen vaihdetta, joten kovin nuoresta poikamiehestä ei voida puhua (varovasti arvioiden 40 paremmalla puolella) ja tuosta kirjoitusasusta päätellen jo pidempi aika ulkomailla takana. Tuohon palkkaan pitää jo tehdä muutakin kuin varastohommia ja todennäköisesti joutuu kirjoittelemaan työssään päivittäin joten suomen kielen huono hallitseminen puhuisi vuosien asumisen puolesta. Herra? valaiskoot halutessaan itse. Yks homma mistä tollasia summia sais "kohtuu helposti" olis esim. voimalaitosten käyttöönotot, siellä valvovana inssinä/ site managerina ihan arkipäivää 20+ työkokemusvuoden jälkeen.

Teknikkokoulutus lopetettiin kai hieman ennen vuosituhannen vaihdetta, joten kovin nuoresta poikamiehestä ei voida puhua (varovasti arvioiden 40 paremmalla puolella) ja tuosta kirjoitusasusta päätellen jo pidempi aika ulkomailla takana. Tuohon palkkaan pitää jo tehdä muutakin kuin varastohommia ja todennäköisesti joutuu kirjoittelemaan työssään päivittäin joten suomen kielen huono hallitseminen puhuisi vuosien asumisen puolesta. Herra? valaiskoot halutessaan itse. Yks homma mistä tollasia summia sais "kohtuu helposti" olis esim. voimalaitosten käyttöönotot, siellä valvovana inssinä/ site managerina ihan arkipäivää 20+ työkokemusvuoden jälkeen.
Edit: ei mitään. Olin väärässä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom