Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Onko jotain laskuria jolla vois verrata esim 3000e, 4000e ja 5000e kuukausipalkkoja sen jälkeen kun valtio niistä ryövää verot päältä? Noistahan ei missään tapauksessa jää lähimainkaan 1000e enempää käteen per nousu. Kiinnostaisi tietää miten esim veroprosentti elää noissa.

EDIT: Verolaskurilla toki pääsis lähelle, mut se ei ota kantaa työnantajan perimiin työeläke- ja työttömyysvakuutusmaksuihin..

EDIT2: tää oli muuten ihan helvetin turha postaus

Palkka 5750 vapaan autoedun kanssa ja käteen jää alle 2700. Joku voisi ajatella, että tuollaisella brutolla elelee leveästi, mutta progressio ja autoedun vammainen verotuskäytäntö tiputtaa kyllä maan pinnalle. Vittu saisi varmaan saman verran käteen, jos olisi 4000€ brutto.

Palkka 5750 vapaan autoedun kanssa ja käteen jää alle 2700. Joku voisi ajatella, että tuollaisella brutolla elelee leveästi, mutta progressio ja autoedun vammainen verotuskäytäntö tiputtaa kyllä maan pinnalle. Vittu saisi varmaan saman verran käteen, jos olisi 4000€ brutto.

Sehän onkin melkolailla sama mitä tienaa, kun se netto voi olla lähes mitä sattuu verotuksen jälkeen.

Sitten vielä kuvitellaan, että tänne tulee kosolti huippuosaajia töihin...suuret verot, pienet palkat......

Autoedun verotusarvon saat karkeasti nettona vähemmän kuin ilman autoetua samalla 5750 brutto rahapalkallapalkalla saisi. Olettaen, että sun auto etu on vaikka 900€ (n. 50k€ auto) niin saisit n. 3600€ käteen ilman autoetua. Nyt kuvittelisit, että rahaa on kuin roskaa verrattuna autoedun kanssa, mutta useimmiten itse ostamalla auton (50k €) ja maksamalla osamaksut, huollot, renkaat, polttoaineet, vakuutukset yms. kulut autosta niin ne lähenee tai ylittävät 900 €/kk. Näin ollen sulla on ihan yhtä paljon käytettävää auton kulujen jälkeen riippumatta siitä maksatko itse kulut vai työnantaja.

Toki siinä tapauksessa homma pyörähtää ympäri työntekijän pussiin, mikäli omalla autolla saa täydet km-korvaukset ja työajoa tulee paljon. Tai siinä (varsin yleisessä) tapauksessa, jossa autoetu tulee palkan päälle ilman että on mahdollisuutta saada vaihtoehtoisesti verotusarvon verran rahapalkkaa lisää.

Vittu saisi varmaan saman verran käteen, jos olisi 4000€ brutto.

Ilman sitä autoa, melkein kyllä joo. Sitten menisi vaan osa rahoista autoon. Jos nyt koko autoa sitten edes tarvii.

Ihmiset kyllä laittaa autoon huimia summia.

Tuo autoetu vie tosta aivan h*mona. Plussana vaivatonta autoilua varsinkin jos on vapaa etu. Itsekin laskin, että autoon voi melkein budjetoida sen tonnin kuussa kun ottaa huomioon kaikki kulut (lyhennys, korot, arvon aleneminen, vakuutukset, huollot, bensat, huollot, katsastus, renkaat, parkki ja löpö). Saa suhata taksilla aika paljon tonnilla.

Itsehän olen auton firmalle ostanut, sillä haluan vapaan autoedun, silti sen verotuskätäntö vituttaa. Ja voin ihan itse valita, otanko koko bruton rahapalkkana vai sisältääkö brutto autoedun. Loppusumma on sama.

Kas-vain: Työajoa ei tule juurikaan, vapaa-ajan ajoa yli 20tkm vuodessa. Autoni verotusarvo on 730e. En ikinä laittaisi autoon 50ke tahi maksaisi autoedusta 900e, en edes 800e. Meillä autot ostetaan eikä mitään liisattuja. Laskit kuitenkin esimerkkisi väärin. Miten 900e autoetu voisi olla rahapalkaksi muutettuna myös nettona 900€ (esimerkissäsi 2700e -> 3600e)?

Muistinvirkistykseksi vapaan autoedun verotuskäytäntö menee näin (yksinkertaistettu esimerkki):
- Rahapalkka 5000 + autoetu 1000 = kk-palkka yhteensä 6000€
- Rahapalkkaa verotetaan aina tuon kokonaisbruton mukaan. Eli viidestä tonnista maksat veroja ja palkan sivukuluja 6000e mukaan. Eli vuodessa maksat veroja noin 12000e bruttosummasta enemmän kuin mitä olet oikeasti rahapalkkaa saanut. Jos sinulla ei olisi autoetua, olisit saanut bruttona rahapalkkaa 12000e enemmän (siis jos työnantajallasi saa valita autoedun arvon myös suoraan rahapalkkana).

Laskit kuitenkin esimerkkisi väärin. Miten 900e autoetu voisi olla rahapalkaksi muutettuna myös nettona 900€ (esimerkissäsi 2700e -> 3600e)?

Muistinvirkistykseksi vapaan autoedun verotuskäytäntö menee näin (yksinkertaistettu esimerkki):
- Rahapalkka 5000 + autoetu 1000 = kk-palkka yhteensä 6000€
- Rahapalkkaa verotetaan aina tuon kokonaisbruton mukaan. Eli viidestä tonnista maksat veroja ja palkan sivukuluja 6000e mukaan. Eli vuodessa maksat veroja noin 12000e bruttosummasta enemmän kuin mitä olet oikeasti rahapalkkaa saanut. Jos sinulla ei olisi autoetua, olisit saanut bruttona rahapalkkaa 12000e enemmän (siis jos työnantajallasi saa valita autoedun arvon myös suoraan rahapalkkana).

En laskenut väärin käy vaikka itse laskemassa verottajan sivulla. Näin se vain menee...

Tässä dataa (ei huomioitu TEL ja vakuutusmaksuja):

1) Perheetön kirkkoon kuulumaton helsinkiläinen, vuositulot brutto 72000 € (6000€/kk), veron määrä 22247,95 €, netto 49 752,05 €, per kk 4146 €

2) Mikäli on 5000 €/kk rahana ja 1000 €/kk vapaa-autoetu jää netto 37752,05 € (60000 € - 22247,95) ja per kk 3146 €

Erotus on nettona 1000€ joka on tasan verotusarvon verran. Toimii ihan millä tahansa luvuilla samalla tavalla. Ei ole magiaa. :)

UGH

En laskenut väärin käy vaikka itse laskemassa verottajan sivulla. Näin se vain menee...

Tässä dataa (ei huomioitu TEL ja vakuutusmaksuja):

1) Perheetön kirkkoon kuulumaton helsinkiläinen, vuositulot brutto 72000 € (6000€/kk), veron määrä 22247,95 €, netto 49 752,05 €, per kk 4146 €

2) Mikäli on 5000 €/kk rahana ja 1000 €/kk vapaa-autoetu jää netto 37752,05 € (60000 € - 22247,95) ja per kk 3146 €

Erotus on nettona 1000€ joka on tasan verotusarvon verran. Toimii ihan millä tahansa luvuilla samalla tavalla. Ei ole magiaa. :)

UGH

Näinhän se menee, jos autoetu on osa kokonaispalkkaa. Eli saat bruttona 6k tai 5k + 1k autoetu. Sitähän voi spekuloida että onko tuollainen sitten enää niin ihmeellinen "etu", kun vaikutus nettopalkkaan on nimenomaan tuon verotusarvon suuruinen. Tosin firmalle tuo kulu on suurempi, esim mun 500e Leaseplan-käyttöetu maksaa talolle melkeen tonnin kuussa.

Onko kukaan muuten koskaan ilmoittanu yli sallitun (17k?) kilometrimäärän menneistä omista ajoista TAI joutunut maksamaan niistä mätkyjä..?

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Itsehän olen auton firmalle ostanut, sillä haluan vapaan autoedun, silti sen verotuskätäntö vituttaa. Ja voin ihan itse valita, otanko koko bruton rahapalkkana vai sisältääkö brutto autoedun. Loppusumma on sama.
. Autoni verotusarvo on 730e.

Olen ymmärtänyt että harvemmin menee niin, että saa valita ottaako autoedun vai saman summan palkkana. Onkohan tämä kuinka yleistä.
Jos järjestely harmittaa, niin kannattaa hommata itse edullisempi auto ja ottaa autoetu rahana.

Olen ymmärtänyt että harvemmin menee niin, että saa valita ottaako autoedun vai saman summan palkkana. Onkohan tämä kuinka yleistä.
Jos järjestely harmittaa, niin kannattaa hommata itse edullisempi auto ja ottaa autoetu rahana.

En tiedä mitään prosentteja, mutta aika monessa paikassa nykyään autoetu (jos sen haluaa) nimenomaan osa kokonaispalkkaa, joka vaikuttaa nettopalkkaan autoedun verotusarvon verran.

Noin karkeasti ottaen ainakin meillä. Palkka on mitä on, jos haluat auton niin maksat siitä osan leasingvuokrasta ja päälle verotusarvon vaikutus. Kokonaisuutenaan siitä tulee takkiin about verotusarvon verran kuussa. Jos auton saa ihan puhtaasti bonuksena ilman lisäkuluja niin toki se kannattaa ottaa.

730 euron verotusarvoon tarvii näemmä jo 5-sarjan bemarin. Tietysti voi harkita edullisempaa vaihtoehtoa jos tuosta kustannus sylettää.

Noin karkeasti ottaen ainakin meillä. Palkka on mitä on, jos haluat auton niin maksat siitä osan leasingvuokrasta ja päälle verotusarvon vaikutus. Kokonaisuutenaan siitä tulee takkiin about verotusarvon verran kuussa. Jos auton saa ihan puhtaasti bonuksena ilman lisäkuluja niin toki se kannattaa ottaa.

730 euron verotusarvoon tarvii näemmä jo 5-sarjan bemarin. Tietysti voi harkita edullisempaa vaihtoehtoa jos tuosta kustannus sylettää.

Nyt oli kyllä kyse vapaasta autoedusta, ei käyttöedusta. Noin vajaan neljänkympin auto on tuota +700€ luokkaa (auton suositushinta 32 000e + lisävarusteita 5000e). En ole kyllä Bemareihin tutustunut, saako niitäkin noin "halvalla".

Vapaa autoetu kannattaa IMO vain silloin, jos ajaa pirusti henk.koht ajoa, julmettu työmatka tms. Haluaa maksaa siitä helppoudesta mitä leasari tuo tullessaan. Ja tietty jos on harrastuksia, jossa sitä polttoainekorttia voi käyttää muuhunkin kuin auton tankkaamiseen :).

En aio leasareihin sekaantua ennenkuin palkka pyörii 10k€ paikkeilla (voi olla ettei koskaan siis :) ), koska silloin se on sitten ihan sama verotuksen osalta.

Mulla on aikalailla sama tilanne. Tosin vapaan autoedun verotusarvo on noin 900e. Pidän ajopäiväkirjaa, jonka avulla saan tuota laskennallista verotusarvoa alemmaksi. Sehän menee muistaakseni niin, että jos on työajoa yli 30k vuodessa tai auto vaihtuu useasti.
http://prosentti.vero.fi/Autoetulaskuri/Etusivu.aspx

Brutto 3900e, netto 2550e. Oman auton lyhennykseen menee nyt 360e/kk + tietysti vakuutukset, huollot ym. Kyseessä vm 2013 n. 25k€ arvoinen auto. Paljonkohan rahaa olisin "hävinnyt" puhtaasti euromääräisesti kuukaudessa, mikäli tuo olisi hankittu firman autoedulla? Onko tuo helposti laskettavissa? Kyseessä on pakasta vedetty auto, eli huoltoihin en laskisi kovinkaan montaa euroa seuraavan 2 vuoden aikana. Ensimmäinen määräaikaishuoltokin taitaa tulla jossain toisen tai kolmannen vuoden kohdalla, mun vähäisillä kilometreillä.

Tämän lisäksi on huomioitava että tuon auton jälleenmyyntiarvo tulee olemaan vielä n. 10k€ 5 vuoden päästä.

Ei tuo mitään ydinfysiikkaa ole, autoedusta maksat tismalleen sen verotusarvon verran (jos saisi valita rahan tai autoedun). Rautalankasta voisi vääntää tilanteen, jossa saat palkkaa joko tilille 3000 euroa tai vastaavasti tilille 2500 ja käteisenä 500. Molemmissa tapauksissa maksat yhtä paljon veroja ja saat rahallisesti yhtä paljon korvausta. Autoedun ollessa kyseessä tuo esimerkin käteisenä saatu osuus ei ole rahaa vaan se vapaasti käytettävissä oleva auto.

Autoedun järkevyys tuleekin sitten noista omista ajokilometreistä, kuten mainittua. Samoin sille "helppoudelle" voi jonkun arvon laskea.

Itse olen yrittäjänä päätynyt autoetuun ja juuri tuossa laskin että kyllä se on minulle ollut myös rahallisesti parempi vaihtoehto, helppouden lisäksi. Käytännössä siis autosta yritykselle aiheutuneet kulut, bensa suurimpana menoeränä, ovat hyvin lähellä verotusarvoa, tähän vielä auton arvonlasku niin vaaka painuu autoedun puolelle.

Yksi autoetua puoltava on myös sen eläkettä kasvattava vaikutus, jos nyt nykynuoret vielä eläkkeelle pääsevät. Kolmikymppisenä otettu autoetu nostaa eläkeikään mennessä eläkettä sadoilla euroilla kuussa.

Ensi vuonna tuosta tulee muutenkin järkevämpää kilometrikorvausten pienentyessä.

Paljonkos kehtaisi kysyä palkkaa ens kesän työharjoitteluun? 2. vuoden tradenomi opiskelija, syventävä harjoittelu, työtehtävät keskittyy lähinnä yrityksen reskontran hoitoon + jotain muuta säätöä liittyen siihen.
Eli paikka löytyi ja palkkaa 1400€ kuussa. Kiva työpaikka jossa kiva hlökunta. Olen tyytyväinen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom